Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fastnar i avfrostning  (läst 13037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
Fastnar i avfrostning
« skrivet: 22 januari 2014, 21:04:19 »
Drog igÃ¥ng min chofu 0929 nu och den värmer  bra ca 1 timme. Sen när den ska avfrosta sÃ¥ försvinner isen ute som det skall göra men den verkar inte köra tillbaka fyrvägsventilen till värmeläge för den isar ner inne delen. Stänger jag av pumpen 1 timma och testar igen sÃ¥ verkar ventilen stÃ¥ rätt och den värmer bra igen tills den ska avfrosta sen är de samma visa, isar igen innedelen....vad göra??
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2014, 08:20:51 »
Ibland kan man motionera igång fyrvägsventilen genom att upprepade gånger växla driftläge mellan värme (med högt börvärde) och kyla (med lägsta möjliga börvärde).
Om inte är det nog bara skrota, nyttja hemförsäkringen, eller försöka fippla själv så gott det går.
Under en avfrostningscykel så hör man när den avfrostat färdigt (kompressorn varvar ned/stänger av sig) och då kan man om man vill försiktigt knacka på fyrvägsventilen för att hjälpa den att växla, OM man vill prova något själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2014, 18:13:28 »
Ett litet knack så växla den. Få se om den växlar nästa avfrostning. De skickas 220v till spolen vid avfrostning och 0 vid värme. Är det då en fjäder i ventilen för växling till värme?
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2014, 21:18:49 »
Hakar sig fortfarande vid varje avfrostning. Knackar på den så ställer den om. Verkar inte frysa heller för jag montera dit 1.4kw kupe värmare att blåsa på ventilen å isolera tätt me gullfiber den va riktigt varm men ställde inte om ändå. Bara forsätta knacka å motionera annars skrotar jag den.
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2014, 06:51:59 »
Troligen kärvar den mekaniskt av någon anledning.
Jag tror det är en fjäder som skall växla tillbaka, men är inte säker.
Jag skulle fortsätta växla den manuellt och knacka på den tills den kommer igång igen, om det väl börjar fungera så kan det funka länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 20:07:47 »
Jag gissar på soppabrist.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 21:45:52 »
Har inte haft det problemet, och inga andra heller för den delen. Bara går den jäveln, vill ha en ny 8)
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2014, 17:13:51 »
Min gör likadant och är nyligen flyttad till nuvarande possition där den satt tidigare har den gått kanon sen 06 utan ett enda problem förutom att motorn i innerdelen va lagerna slut på
har stått still ca 2 mån sen den tog ner tills den togs i bruk igen med ny gas och allt vad det innebär
värmer kanon när den går i ca 3-4 timmar sen hänger sig igen och fläkten i innerdelen stannar helt
har en lagrad felkod på sensor discharge i minnet nu efter uppstart vilken sitter i utedelen kan det påverka varför den hänger sig och inte vill gå tillbaka till värme ?
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2014, 20:47:38 »
Har kollat närmare på det i dag har mätt upp alla givare och jämfört med reparationsmanualen och dom verkar stämma bra med omgivningstempareturen
kom fram till om man kör den i kylläge några minuter och sen växlar till värme så gör den det utan problem varför ska den då hänga sig i avfrostningen ??
såg också att 4 vägaren är en liten ventil som styr en stor genom att växla tycket till olika sidor av den stora ventilen
den började dock efter att den hängt sig med att pulsa med 4 vägaren innan den fortsatte.
Ska prova i morgon att koppla ström på den och pulsa den några gånger och knacka tillbaka den och motionera den lite med pumpen avstängd
« Senast ändrad: 14 februari 2014, 20:51:35 av digitalyfun »
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2014, 22:01:52 »
ska bli spännande att se i natt om den stannar nu är det ju minus ute
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad p_jonsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kom , jag sÃ¥g, jag segrade
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2014, 09:34:23 »
Gjorde samma som du, gick som mest en hel natt men sen fortsatte den fastna. SÃ¥ ja gav upp.
Hus 100kvm+30kvm loft Nibe Fighter 310p + Daikin Emura 35

Garage 50kvm Zibro SCJA25

Västerbottenskusten

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2014, 12:48:44 »
I kylläge går fläkten i innerdelen och tar då energi ur inneluften.
Vid avfrostning så går inte fläkten och temperaturen på kylmediat blir neråt -20 °C.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2014, 10:14:10 »
Den har faktiskt gått sen dess och det har varit minst 3nätter med minusgrader har varit uppe och tittat till den och då har det varit frost på utedelen och vid nästa kontroll har det varit borta så den verkar fungera som den ska nu
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad digitalyfun

  • Allfixare pÃ¥ Chipptech Engineering
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Forsheda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2014, 13:09:41 »
gick från den 14feb tills i dag (1 mars) men har kommit på hur man fixar det smidigt tar bara 2 min
har en vanlig lampsladd med strömbrytare pÃ¥ och när den hängt sig stänger jag av den lyfter locket kopplar loss kontakten till ventilen och tycker ner kabeländarna pÃ¥ min lampsladd i kontakten och slÃ¥r strömbrytaren av och pÃ¥ tills jag hör att den klickar vid bÃ¥de av och pÃ¥slag brukar ta ca 5 tryck + 50-60 tyck till efter det i motionssyfte  sen kopplar jag tillbaka kontakten och startar upp igen och sÃ¥ gÃ¥r den
slipper att montera bort plåtar och annat elände för att komma åt ventilen och knacka på den
Chofu Ra0929pvxu,Nibe Contura 470 ,Nibe city /viking bio, Tigex25, Mafa veckoförråd, Danfoss ECL9324, Villa byggt 1945 135kvm+72kvm källare/radiatorer
tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fastnar i avfrostning
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2014, 09:44:57 »
Då återstår bara att automatisera det mha en liten dator och ett relä...
 ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!