Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är i en pÃ¥gÃ¥ende reklamation. Behöver hjälp!  (läst 10434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vanten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #15 skrivet: 07 november 2013, 08:22:53 »
4-5 meter, så det borde inte ställa till det.

Utloggad vanten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #16 skrivet: 11 november 2013, 22:24:32 »
Så här såg den ut efter att ha gått på underhållsvärme 10 grader i en vecka. Den började avfrosta när jag slog över på läget heat och det mesta försvann men det är fortfarande is kvar på kanterna runt hela förångaren.
Utetemp ca -4 grader. Utblåstemp innedel på läget heat 30 grader är 35 grader. Lägsta fläkthastigheten på läget auto. Provar jag att öka fläkten manuellt ökar den inte.
Temp ovanför innedel 22 grader. Dessa värden får jag efter ca 12 timmar.
Någon fler avfrostning har jag inte märkt av, blir ingen frost iofs.
« Senast ändrad: 11 november 2013, 22:34:47 av vanten »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om du har en tidig NE9NKE så kan det behövas flytta på en givare som sitter i bakkant nertill på utedelen, dom som har givaren felplacerad kan få problem vid underhållsfunktionen när det gäller just avfrostningen. Din återförsäljare bör veta vad detta handlar om om du kollar med dom om det är gjort på din maskin.

Det ser nästan ut som det har droppat vatten från någon hängränna eller tak ner på utedelen och det har runnit vatten som frusit till is. Om så är fallet bör du montera ett tak över utedelen för att slippa en massa vatten som fryser till is på utedelen.
Vi brukar ta bort nätet på baksidan då is och snö kan få fäste där och hindra luftflödet då värmen från avfrostningen inte når att smälta bort is/snö från gallret/nätet.

Men med dina uppgifter på temperaturer så är något fel på din maskin, den där givaren bör du fråga om när du pratar med återförsäljaren igen.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vanten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #18 skrivet: 12 november 2013, 13:41:03 »
Den installerades för en månad sen och är tillverkad i juni i år, se bild. Jag tror inte det har droppat nåt ovanifrån dels för att pumpen är placerad ganska högt och med ett takutskott som når en bra bit över pumpen. Ett tak ska jag bygga hursomhelst men väntar tills det blir nån ordning på det här.
Jag tittade pÃ¥ igÃ¥ngkörningsprotokollet, eller vad det nu heter? Där stod det att utblÃ¥stemp innedel var 47 grader och utomhustemp  3 grader. Det är lite bättre än mina 35 grader vid 0 grader utetemp vid lägsta fläkthastighet.

En sak till som jag kom på är att när jag slog över till underhållsvärme så pep det till som det ska men efter ca 10 sekunder kom ett till pip från innedelen. Provade flera gånger att växla från heat till underhållsvärme med samma pip efter ett tag.

Jag har iaf blivit lovad att en montör ska komma och försöka hitta vad som är fel.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Den var sent tillverkad så den ska ha givaren på rätt ställe, måste vara väldigt nära inpå att den döptes om till PKE.

Kommer inte ihåg om och hur det piper till när man ändrar från +10 till "vanlig" värme men det kanske någon här på forumet kan hjälpa dig med som sitter med en NE9NKE kan hjälpa till med.

Nu verkar din återförsäljare/montör vara på väg att kika på din anläggning så nu är nog snart problemet löst
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad _mace_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2014, 14:02:24 »
Nu är det väl redan kostaterat att det är nåt fel på din pump, men av ren nyfikenhet testade jag mina med stektermometern. IVT'n ger 52 grader på full värme full fläkt, och mitsubishin i källaren gav 58 grader och stektermometern pep att köttet var klart

Jensa77

  • Gäst
Jensa77
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2014, 23:12:10 »
Hej..
Tyckte jag läste att du skrev att innedelens fläkt inte gick upp på Max när du öka till 30grader? Rätt?
Vid en uppmätt temp på 22 grader i insug innedel ska du lätt kunna mäta upp en temp på minst 45grader..
Om inte fläkten varvar upp när du sätter den på 30 grader= gasbrist
Mvh Jens

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2014, 09:40:53 »
Hoppas TS besöker tråden och berättar vad fellet var.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Är i en pågående reklamation. Behöver hjälp!
« Svar #23 skrivet: 30 oktober 2014, 19:21:39 »
Hej
Var bor du nÃ¥gonstans. Har installatören slarvat med vaacumsugningen  sÃ¥  kan du fÃ¥ problem.
När installerades den vid vilken utetemperatur. Många installatörer vaacumsuger 5 minuter och inte ner till 2 mbar som man skall utan trycker in pump efter pump.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!