Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490, bara 20 grader hemma  (läst 10579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy30

  • Gäst
Andy30
IVT 490, bara 20 grader hemma
« skrivet: 03 december 2011, 10:31:20 »
Jag får bara 20-21 grader på bottenplan trots värmekurva 3,6 och fininställning +4. Golvvärme hela nedre plan, radiatorer övre plan (alla avstängda). På övre plan är temp 18 grader och på nedre plan vill jag gärna ha 22-23grader men får bara 20-21 grader trots hög värmekurva och alla golvvärmetermostater på max.
Framledningstemperaturen är 32 grader.
Har placerat termometer på golvet och det blir inte varmare än ca 22 grader på golvet (ej helt exakt mätning kanske)

Så vad är fel?

Är det normalt att ha det så här?

Enl IVT490 manual bör värmekurvan ligga mellan 1-2 för betongplatta på mark

Skulle bottenplan bli varmare om jag sätter på radiatorerna där uppe?

Ska jag öka fininställningen ännu mer?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #1 skrivet: 03 december 2011, 11:16:46 »
Har du inte en shunt grupp bredvid pannan som styr tempen till golvet?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Andy30

  • Gäst
Andy30
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #2 skrivet: 03 december 2011, 17:59:34 »
Jag vet inte, kan jag ta bilder och publicera så att ni kan titta? Det finns en reglercentral til golvvärmen med termometer, sänker jag värmekurvan så sjunker termometern til golvvärmen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #3 skrivet: 03 december 2011, 20:35:02 »
Jag vet inte hur mycket golvvärmeslingorna tål, kanske kan du ge det lite mer och se om det hjälper.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #4 skrivet: 03 december 2011, 21:03:33 »
Har du möjlighet att mäta temperaturen på golvvärme slingornas tillopps sida för att se om du även har 32 ºC där. Har du en lägre temperatur där så har du troligtvis en shunt till.
Om du även kollar retur temperaturen så får du inte ha för stor diff mot framledningen, då får du öka hastigheten på cirk pumpen.
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Andy30

  • Gäst
Andy30
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #5 skrivet: 04 december 2011, 12:02:01 »
Hej,

Tack för svar,

Jag är som sagt osäker på hur man läser av returtemp mm så jag har tagit en bild på reglercentralen för mitt golvvärmesystem med kommentarer och frågor. Får se om ni tror felet kan finnas här, annars får jag leta bakom värmepumpen om jag hittar några shuntar...


Andy30

  • Gäst

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #7 skrivet: 04 december 2011, 12:17:12 »
Känn på de vita rören under varje grön "mössa", så att alla rör är lika varma. De ska ju ha lika varmt vatten i sig som termometern visar om termostaterna är på max för varje slinga. (temometern på din bild verkar ju sitta på tilloppet till golvvärmefördelaren.)

Är inte alla rör lika varma på tilloppet som de borde vara så kanske de gröna "mössorna" som styr tempen i de olika slingorna av någon alnedning inte fungerar. Kolla upp en manual till dem på nätet och ta sedan kan du nog enkelt ta bort varje och kontrollera det.

(De kortare rören längre ner är return för varje slinga och de ska ju vara några grader kallare)

Och den där radiatortermostatliknande grejen används nog för att styra hur varmt vatten som ska gå till golvvärmen jämfört med radiatorerna ELLER hur mycket av golvvärmens returvatten ska recirkuleras tillbaka till golvvärmens tillopp (för att hålla ner temperaturen till GV jämfört med radiatorer). Jag kan inte se på bilden hur det är kopplat.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #8 skrivet: 04 december 2011, 13:05:22 »
Märker du någon skilnad när du ändrar radiatortermostaten på bilden? Det kanske är den som inte öppnar som den ska. De vanliga utan extern givare kan man plocka bort och se så att ventilspindeln rör sig, den ska åka ut, öppna fullt, om man tar bort regleraren.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #9 skrivet: 04 december 2011, 13:29:19 »
Vad är det som syns till höger under c-pumpen? Är det möjligen en ventil?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #10 skrivet: 04 december 2011, 13:35:58 »
Fungerar cirk pumpen?
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Andy30

  • Gäst
Andy30
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #11 skrivet: 04 december 2011, 23:17:51 »
Hej,

Tack för svar. Alla rör är lika varma, returtemperaturen är några grader lägre än tilloppsvattnet. Det som sitter till höger om cirkulationspumpen är en mjuk kork.
Har nu prövat att vrida radiatortermostatliknande grejen på cirkulationspumpen till max och har MMA termostaten på 9. Allt står nu max bland de inställningar som är påverkbara, får se om 1 dygn om någon påverkan på rumstemperaturen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #12 skrivet: 05 december 2011, 07:30:45 »
Snurrar verkligen cirkulationspumpen? På bilden verkar det ju som du har en framledning på nästan 50 grader. Det är galet högt. Att du känner att rören är varma kan beror på att värmen sprider sig utan någon cirkulation. Därför visar mätaren så högt värde. Eller så har alla nålventilerna fastnat som sitter under dom gröna "mössorna" som någon kalla dem.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

HL

  • Gäst
HL
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #13 skrivet: 05 december 2011, 20:43:32 »
Hej har precis samma problem som dig (eller inte precis vi verkar inte ha lika golvärme central men...) jag får inte heller varmare än 20 grader hemma och i sovrummet är det 16 grader. Vi har oxå en IVT 490 och uponor vatten buren golvvärme. Vi har under 1,5 års tid accepterat detta för att vi fått höra att det är en inkörs tid på 1 år men denna vintern tänkre jag inte acceptera kyla inomhus. Våra umstermostater har stått på max (helt öppna) för det sa de vid installationnen att de skulle, men ska man få komfortvärme är det väl ändå där man ska reglera?eller?
Jag har nu sänkt termostaterna till hälften för de på uponor sa att vid hälften skulle man ligga på 20-21 grader, sen har jag höjt framledningstemperaturen på vattnet (hoppas jag att det är jag gjort) till nästan 35 grader så nu är det bara att vänta och se!
Tar gärna emot lite tankar och frågor om mitt inlägg så jag kan lära mig nått för just nu är inget logiskt för mig.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT 490, bara 20 grader hemma
« Svar #14 skrivet: 05 december 2011, 21:24:42 »
Hej har precis samma problem som dig (eller inte precis vi verkar inte ha lika golvärme central men...) jag får inte heller varmare än 20 grader hemma och i sovrummet är det 16 grader. Vi har oxå en IVT 490 och uponor vatten buren golvvärme. Vi har under 1,5 års tid accepterat detta för att vi fått höra att det är en inkörs tid på 1 år men denna vintern tänkre jag inte acceptera kyla inomhus. Våra umstermostater har stått på max (helt öppna) för det sa de vid installationnen att de skulle, men ska man få komfortvärme är det väl ändå där man ska reglera?eller?
Jag har nu sänkt termostaterna till hälften för de på uponor sa att vid hälften skulle man ligga på 20-21 grader, sen har jag höjt framledningstemperaturen på vattnet (hoppas jag att det är jag gjort) till nästan 35 grader så nu är det bara att vänta och se!
Tar gärna emot lite tankar och frågor om mitt inlägg så jag kan lära mig nått för just nu är inget logiskt för mig.
Rumstermostaterna på max gör att slingorna aldrig stryper värmen till någon slinga. Rumstermostat på 20-21 grader gör att de stryper vid den tempen. Så vill du kunna utvärdera vad en ökad framledningstemperatur gör så är det bäst att ställa tillbaka rumstermostaten på max igen tills du hinner utvärdera ändringen.

Jag tror det underlättar för bra svar om du kompletterar din postning med mer info om ditt hus; hur stort, hur välisolerat, om du har radiatorer också, eller bara golvvärme. Sedan verkar det som huset är bara 1.5 år gammalt (?) och då har du kanske diverse energiberäkningar som visar bland annat hur mycket energi som det "ska" förbruka under ett år, hur mycket "tillsatsel", osv. Dessutom kanske en projektering/beräkning av hur varm framledningen ska vara till golvvärmen vid vid DUT (=dimensionerande utetemperatur, när det är så kallt "som det beräknas bli" där du bor). Kolla den är tråden för definition och förklaring om DUT: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0

Sista tipset är att kolla manualen till IVT 490 och även andra postningar här på forumet. Finns mycket bra info i båda!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!