Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindskydd för coolix utedel  (läst 3110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vindskydd för coolix utedel
« skrivet: 30 oktober 2011, 20:46:56 »
Just nu är det vindstilla och 10 C utomhus då är innerdelens utblåstemperaturen 56 C och rumstemperaturen 23 C.
Jag har alltså en höjning av temperaturen med 33 C (delta t ) med min lilla tillägsisolerade coolix. Då det blåser motvind /sidvind från havet (säg 10m/s) så är det en väsentlig skillnad ( delta t kan då vara 23 C). Tänkte tillverka någon form av värmepumpskydd med jalusier för att kringgå problemet. Tycker att de skydd som finns att köpa är väl små och kan ge ganska stora form och friktionsmotstånd för utedelens utgående luftström.
 Hur gör Ni? Synpunkter Tusconor m.fl.?
mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vindskydd för coolix utedel
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2011, 21:41:30 »
Menar du att vinden kyler av värmepumpens utedel? Låter för mig konstigt, då utedelens fläkt borde orsaka storm genom utedelen, är väl några 1000kbm/h.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Vindskydd för coolix utedel
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2011, 21:42:59 »
Hei BÃ¥tsmann.

Akkurat denne problemstillingen har jeg ikke hørt/tenkt på, at vind kan sette ut funksjonen på utedelen såpass mye.
Jeg har plassert utedelen i en "tunell" som er helt åpen i begge ender, medn tett på sidene og over. Men det vill om det blåste rett mot kanskje ikke avhjelpet, eller?
Kan være du helt enkelt skal stille opp to plater som stikker 40-50 cm utenfor front av utedelen. Det vil holde den direkte vinden "bort" fra viften.
 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vindskydd för coolix utedel
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2011, 22:32:04 »
Om  strömlinjerna pÃ¥ utblÃ¥set har en hastighet av10m/s (nu gissar jag grovt) och dessa strömlinjer möts av  säg 5 m/s sÃ¥ reduceras ju hastigheten och därmed volymflödet av utgÃ¥ende luften. Tillförd energi kan dÃ¥ tänkas minska . Intressant med tunnel eftersom sidvind är den vanligaste vindriktningen där jag bor. Enkelt att tillverka av tunnplÃ¥t.
Ska prova. 
hils
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!