Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare till Nibe 750?  (läst 16415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innegivare till Nibe 750?
« skrivet: 25 september 2011, 12:15:39 »
Har kopplat in innegivaren och aktiverat denna i menyn, rekomenderas tydligen ej av Nibe när man har golvärme, såg jag efteråt..

Är det dumt att ha denna inkopplad? Detta värde man kan ställa hur mycket rumsgivaren skall påverka, mellan 0.1-6gr, om jag ställer detta på 1 gr, hur reglerar den då? Kurvan står bra i övrigt, men nu står det temp 20gr, om det blir 21gr, sänker den kurvan med 1 gr då? Och jag ändrar under temperatur till 23gr, blir det 23 gr inomhus då? Eller höjer den bara kurvan med 3gr då?

Förklara gärna funktionen...

Tackar tackar
« Senast ändrad: 25 september 2011, 12:26:56 av Trubbnos »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2011, 15:38:01 »
Är nyfiken själv.
Men som jag fattat det kan den aktiveras på 2 sätt.
1. Att enbart visa inomhus temp.
2. Att reglera med.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #2 skrivet: 25 september 2011, 17:12:47 »
Står knappt nånting i medföljande matrial, dåligt!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #3 skrivet: 25 september 2011, 17:33:50 »
Antar att det funkar lika som på Nibe berg vp om du ställer rumsgivarpåverkan på 2 och tempen på 23 grader och du endast har 21 grader inne så höjer givaren framledningens börvärde med 4 grader om du ställer påverkan till 6 grader höjer den börvärde med 12 grader och ställer du den på 0 så visar den endast tempen i displayen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 07:00:43 »
Har ställt rumspåverkan på 1.5gr, ni som kör med innegivare, vad har ni satt detta värde till? Tyckte läste nån som eldadade med som hade rumsgivaren.

Vi har golvvärme och har beställt en pelletskamin, Ariterm, är det nackdel med innegivaren då? Eftersom denna panna är automatisk och kommer att praktisk taget brinna hela vintern, om vintern blir lika lång och kall som föregående vill säga, då kommer innegivaren att strypa, och även rumstermostaterna på golvvärmen och plattan bli kall..

Hur har ni gjort? Eller hur skulle ni göra?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 07:43:20 »
Har du rumsgivare till VP:n så bör man inte ha termostaterna aktiva.
Och detta är väl grejen med rumsgivare, att kunna köra utan termostater för att få så otimal drift som möjligt.
Men har du kamin så kan du ha termostaterna aktiva närmast kamin och rumsgivaren i ett annat rum så den inte påverkas för mycket av kaminen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 12:34:55 »
Dina termostater klipper värmen lokalt. Dvs ett rum kan klippa utan att de andra klipper.

Innegivaren påverkar hela husets värme.

Som Carl N säger går det ju även att kombinera dessa två men då beroende på syfte, placering m.m.

Värmepumpen kan väl ta ett minimivärde för framledning. Då kommer den ju skicka ut viss värme till golvet även om inomhustempen har gått upp. Så att golven inte blir kalla. Hur det fungerar med en termostat vet jag inte, men säkert inte bra :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2011, 13:19:25 »
Precis. Värmepumpen har en inställning för lägsta framledning som garanterar varma golv. Men, det kräver att termostaterna är helt öppna för att det skall funka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2011, 09:35:38 »
Att innegivaren inte bör användas som styrande, då man har golvvärme, verkar vara en för hård generalisering. För mig funkar det utmärkt. Följande setup har jag, och det funkar finfint:
Önskad innetemp 22 grader.
- Kurvan är injusterad så att den levererar 22 grader i alla utetemperaturer.
- Rumstermostaterna är inställda så att de stryper flödet när tempen närmar sig 24 grader. Dvs väldigt sällan.
- Styrning mha innegivaren är aktiverad, och påverkan vid tempdiff är uppskruvad till 4 grader.

Effekten av detta blir att pumpen behöver jobba mindre eller inget alls när jag har mycket solinstrålning, eller eldar i kaminen. Golvvärmen är trög och hinner aldrig svalna, alltså stiger tempen i huset, men jag får mindre energiförbrukning. Har aldrig upplevt kalla golv, eller att pumpen får det jobbigt att värma tillbaka golven när solinstrålningen/kamineldningen upphör (för de hinner ju inte bli kalla...). Har heller aldrig varit med om att tempen sjunker under mina 22 grader. (medeltempen senaste året är 23 grader)

Så min erfarenhet med styrande innegivare och betong-golvvärme är att innegivaren inte kan kompensera för temperaturtoppar, men att energiförbrukningen minskas = jag är nöjd.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2011, 18:42:29 »
Aha många smarta idéer..!! Tackar..

Denna funktion med lägsta framledning, kör den denna temp trots att man slår in värme av vid en viss utetemp? Tänkte mer på sommaren..

Pelletskaminen är automatisk, och kommer förmodligen att brinna hela vintern, och har egen termostat som startar och stoppar, men Niben måste värme övre planets radiatorer, så att ha innegivaren aktiv på vintern är kanske en dum ide, och kanske endast låta golvvärmens termostater sköta regleringen? Eller är det bättre att ha fullt flöde genom dessa ändå? Får kanske prova sig fram litet i vinter..

Tack för bra input..

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2011, 22:01:32 »
FÃ¥r jag fundera lite mer? Thumbsup

Driftpriotering? Hur har ni ställt detta? Har ställt det på värme 100min och Vv 40min, den håller Vv tempen, men hur tänker den? Kör dem värme 100min, sen kollar varmvattentempen? Vad händer om jag ställer värmen på Max antal min? För nattetid och dagtid förbrukas inget VV, endast avkylning ( förluster)..

Trevlig Lördagkväll

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2011, 22:29:57 »
Just nu händer det inte så mycket. I vinter när pumpen går mer eller mindre konstant så bryter den värmeproduktionen efter 100 minuter om det finns varmvattenbehov. På samma sätt bryter den varmvattenproduktionen om den av nån anledning har behövt köra konstant i 40 minuter och det finns värmebehov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2011, 09:27:28 »
Med driftprioritering 100 min värme 40 min vv kan du om du har otur och är flera som duschar efter varann bli utan vv jag kör 20 min värme 20 min vv då blir jag inte utan vv och radiator vattnet hinner inte kallna så mycket *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2011, 10:43:31 »
Det ärför övrigt standardinställning i thermia diplomat. 20m 20m
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Innegivare till Nibe 750?
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2011, 13:47:00 »
Jag som trodde att kompressor hinner inte med så kort tid som 20 minuter.
Ändrade till 100/40. Då ändrar jag igen till 20/20.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!