0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.Mvh Andreas
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?/Andreas
Bra jobbat Dogge med motorn.Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.Vidare..Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn./Schevy
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...//Mackan
Klockren instruktionsvideo! Hade besparat mig mycket fula ord om jag frågat lite tidigare nu har jag lånat grannens 3 mm insex o knäckt den så ska skaffa en sån där fin T-formad som du har doggen och lite 5-56 Såg förresten att åtminstone 2 av de typ 6 jättesmala kablarna som går till det dem kallar "Louver motor connector" var av...är dem viktiga så det påverkar funktionen ?//Mackan
Tack för tips doggen! Det var rätt lätt att se var sladdarna hörde hemma men dem verkar ha gått av just i sin infästning på den ena minimala plastkontakten, undrar hur man lagar det, blir väl svårt att löda där kanske? Eller är det nåt standard-kablage som man kan köpa nytt nånstans?//Mackan
Tackar för informationen om lagerbyte . Har dock ett litet problem. Efter att ha demonterat motorn så fick jag en liten svart fjäderbricka över. Var ska den sitta?
Dogge, det ser ut som den ligger i metallkåpan på dina egna bilder.
Köpte mig en Ras-10 JKVP-E i veckan och den dök upp ikväll.fick den billigt på grund av att innerdelens motorlager vasr helt slut och den lät som ett reaplan.tänkte jag skulle göra en sammanfattnig av hur jag gjorde lagerbytet.Så här ser motorn ut.By doggydoggen at 2010-12-29Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.By doggydoggen at 2010-12-29Dogge
Jag har gjort ett skålat plattjärn som jag sedan knackar försiktigt runt om tills locket lossnar, men om du tar typ en mejsel typ fetare och knackar dig runt så släpper locket, ibland kan det separera lite plast som blir kvar i locket, glöm bara inte bort att rista på motorn så att du kan montera tillbaks det som förut, detta är en fördel om det sitter kvar plastbitar i locket, då passar dom så att säga i själva motor kroppen.Dogge
Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.MvH Jawen
Såg ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.MvH Jawen
Dogge, den här tråden är ju närmast att betrakta som en samhällstjänst! ThumbsupMin egen pump satt här när vi flyttade in, började vissla lätt 05/06. Bytte 09 (då tjutandet övervann latheten), använde NTN-lager. Funkade bra utan att kyla/värma. Originalen var NMB 608Z från Thailand.Skulle man var rädd för att slå sönder något vid lagerbytet, så har det iaf tidigare funnits motorer på blocket bla, för mellan femhundra till en tusing.
Hittade denna tråd på Google efter att jag sökt på varför min Toshiba ras-10skvp-nd kvittrar som en fågel ;-) Tyckte det var lika bra att fortsätta i denna tråd istället för att skapa en ny, eftersom det finns så mycke info redan här. Jag kommer att byta lager i min fläktmotor men har en fråga så här 6 år senare.När det gäller 608 lagrena så finns det ju lite att välja på, vilket skall man välja?608-2RS608-2RS C3608-2RSHTackar på förhand,