Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning i stället för värme...  (läst 73642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frasse7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #150 skrivet: 19 oktober 2010, 10:13:55 »
Jag har skrivit till Elsäkerhetsverket och till Plus (Sverkers soptunna) som kommer i TV i november. Plus har inte svarat. Ärendet rör väl inte tillräcklingt måna tittare. Elsäkerhetsverket svarade.
Elsäkerhetsverket accepterar att ute-/inneenheterna är CE märkta var för sig.Och de är de. De är OK.
Man kan få enheterna CE märkta tillsammans om det finns säkerhetsrisker och det kan göras av tredje part, men då måste tredje part ikläda sig tillverkaransvaret. Vem gör det??
Jag är som kund ansvarig att  sköta om mitt elmateriel pÃ¥ ett säkert sätt! Vad innebär det?
Eftersom tvÃ¥ CE märkta enheter inte fungerar ihop sÃ¥ är det inte elsäkerheten utan funktionen det handlar om vilket inte är Elsäkerhetsverkets bord. Reklamation till Rusta.  Detta ser ut som moment 22. Kvar är en regelrätt stämmning eller reklamation till den oberoende Värmepumpsföreningen men utgÃ¥ngen är oviss (egenmonterat) och därmed kostnaderna. Som vanligt är det att konsumenten har ansvaret.Min slutsats blir att vi kommer ingenstans utan vi kör vidare med pi.r´s smarta relälösning. Min pump gÃ¥r oklanderligt. Tack pi.r!! KÖP ALDRIG NÃ…GOT PÃ… RUSTA!!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #151 skrivet: 19 oktober 2010, 23:42:44 »
All heder till dej frasse7... för att du kämpat vidare med ärendet.  Thumbsup
Verkligen trist att lönen för mödan uteblev.  :'(

Måste säga att det är förvånande att man kan CE-märka en produkt i 2 halvor, och sedan kombinera ena halvan med en annan produkts andra halva. Halvorna går ju inte att använda var för sej. Mycket märkligt... Men det verkar ju vara så det är, så det är väl bara att gilla läget...

Där rök väl antagligen dom sista halmstråna till att kunna få Rusta att ta sitt ansvar. I alla fall utan risken att få lägga ut en massa mera stålar - och ändå inte få rätt...

Det enda jag kan komma på nu är det som jag skrev tidigare:
Plocka ner pumpen, och låtsas att man aldrig har monterat ihop den. Köra tillbaka den till Rusta och reklamera den för att det är 2 delar som inte passar ihop. Olika ordernummer...
Och det upptäckte man ju inte "av en händelse" förrän man börjat monteringen, och nästan var klar...

Lite fusk... Men inte värre än Rustas agerande.

Vi får väl se till att sprida det här på alla forum vi kan komma på... Det jag i alla fall tänkt på att skriva i är Byggahus.se som ju är ganska stort... Har dock inte kommit till skott - inget konto än...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #152 skrivet: 20 oktober 2010, 07:51:40 »
gör en uppdrag granskning: gå in itll Rusta och var intresserad av en värmepump och fråga sen om den går att montera själv, säger dom ja och du har det på film....saken biff.........jag tycker att det är ganska svårt att frånsäga sig garanti på elektroniken när du säljer pumparna med förfyllda rör som gjorda att montera själv.......

Utloggad Terrier

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #153 skrivet: 14 november 2011, 10:52:50 »
Väcker en nu årsgammal tråd.
Atlasen har rullat i över ett år nu och pengarna var inte kastade i sjön som jag trodde ett slag.
Moddningen med extra relä har funkat utan problem det värmer gott!
En fråga som diskuterats är hur styrningen av tråg- och kompressorvärmen var. Jag har kopplat in två enkla strömbrytare som sitter på utedelens baksida för att kunna bryta strömmen till värmen.
Blev lite överraskad när jag märkte att värmekablarna tycks vara på hela tiden då pumpen går (vilket den gör kontinuerligt halva året).
Trågvärmen drar runt 80W och kompressorvärmen runt 15W verkar det. Under de flesta förhållanden rinner avfrostningsvattnet ut utan trågvärme sålänge det inte är svinkallt (-15 ?). Kompressorvärmen kanske kommer mig tillgodo genom innerdelen (?) men trågvärmen är oftast att elda för kråkorna. Jag kör således med båda brytarna avstängda tills jag ser att det bildas för mycket svallis i tråget. Vi får se hur det går i vinter.
Jag hade tidigare en pump utan trågvärme och det gick nästan bra, räddades genom att botta upp et dussin 15 mm hål i trågplåten så att varmvattnet rann ut innan det hann frysa till svallis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!