Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande avfrostning  (läst 7374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Krånglande avfrostning
« skrivet: 04 januari 2009, 12:57:44 »
Hej

Ser att det redan finns en tråd om detta i forumet, men detta verkar gälla design-modellen och då jag inte har den så kanske någon har nån bra ide på varför min pump inte frostar av. Jag kan alltså inte bara slå om nån switch och sen funkar det... Det har varit problem med den sedan det blev kallt och det hjälper inte att bara frosta av och sedan köra för då frostar den igen direkt. Jag ska nu gå ut och hälla varmvatten på den för att få igång den igen.

Jag har pratat med Appliance om det och dom hade ingen bra lösning så nån annan kanske har nån vettig ide.

Kan lägga till att det är en AAC 11000A-PTC

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 13:10:44 »
Trasig tempgivare i utedelen eller soppatorsk?

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 18:16:22 »
Funderade oxå på om det skulle vara en trasig tempgivare/termostat. Jag har dock inte riktigt hittat var den ska sitta på denna modell. Någon som vet?

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 18:35:30 »
Har avfrostningen funkat tidigare? Eller är pumpen nyinstallerad?
Jag har ingen erfarenhet av den pump som du har, men min POLO slutade att frosta av
och då bytte jag tempgivarna (3 st) i utedelen och sedan funkade den perfekt igen.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2009, 00:26:47 »
Nja. den är relativt nyinstallerad. Har haft den sedan september nångång och avfrostningen har funkat lite sisådär. Jag har märkt att den faktiskt frostar av, men inte tillräckligt. Det bildas efter en tid, cirka 1-2 veckor, en klump is längst ner på värmeväxlingselementet (kylflänsarna eller vad det nu kallas i vp-språk) som sakta kryper sig längre upp på elementet. Till sist blir klumpen så stor att fläktbladen går emot och till sist fryser fast i klumpen. Detta gör att jag måste bevaka utedelen hela tiden för att inte fläkten ska dö av att försöka snurra när det sitter fast alt. gå sönder av att slå emot isklumpen.

/Jimmy

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2009, 00:49:06 »
Hur funkar din avrinning vid avisning ?
Har du en stor sjö inuti maskinen innan det börjar rinna ut vatten ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 14:03:50 »
Det verkar inte riktigt som avrinningen funkar utmärkt. Sjön du talar om är tyvärr frusen så det är mer av hockeyrink. Finns det nån värmekabel som ligger i botten på appareten som kanske kan krångla eller kan det bero på lutning av apparaten? Det skulle ju kunna vara så att konsollerna börjat tröttna efter ett tag med vibrationer m.m. och börjat luta apparaten utåt något och avtappningen sitter väl på bakkanten?

http://agnekil.com/tmp/DSC01274.JPG

Jag tog en bild av den så att ni kan se hur den isar igen

/Jimmy

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 14:35:14 »
Jag skulle göra 2 saker till att börja med:

1: Skaffa några metallbrickor och sätta in dessa på de 2 främre bultarna så maskinen lutar bakåt mot husväggen, sen tar du 1-2 extra brickor på kompressorsidan så att maskinen dessutom får en svag lutning från kompressorn, om du står framför pumpen ska den alltså luta lite till vänster samt bakåt så att avrining sker bakåt samt ifrån kompressor och vänster.

2: Det där nätet skulle jag ta bort, såvida du inte har klåfingriga barn, för nätet binder ju upp isen extra mycket och försvårar avisningen.



Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 16:33:55 »
Låter som bra ideer. Ska testa det imorn när det blir lite ljusare.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2009, 11:13:58 »
Hej Lubis.
Har en lika dan sittande i garaget och hade också problem med avfrostningen .
Detta berodde på gasbrist.
Kontaktade "min" kylmontör och han kom hem och fylde på ca 300g gas som saknades.
Efter detta har den funkat utmärkt , även denna vecka med temperaturer ner mot -15.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2009, 11:34:13 »
Kontaktade "min" kylmontör och han kom hem och fylde på ca 300g gas som saknades.

Är bara nyfiken på hur han räknade ut att maskinen behövde just 300 gram, kommer du ihåg vad han gjorde ?

Art
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2009, 12:56:46 »
Hej Art.
Han kopplade på sina manometrar och kollade trycket när den var igång.
Tror han sa att arbetstryckt ska vara ca 30-35 bar.
Gastuben stog på en våg så att han såg hur mycke han fyllde på.


Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2009, 22:36:33 »
Det verkar inte riktigt som avrinningen funkar utmärkt. Sjön du talar om är tyvärr frusen så det är mer av hockeyrink. Finns det nån värmekabel som ligger i botten på appareten som kanske kan krångla eller kan det bero på lutning av apparaten? Det skulle ju kunna vara så att konsollerna börjat tröttna efter ett tag med vibrationer m.m. och börjat luta apparaten utåt något och avtappningen sitter väl på bakkanten?

http://agnekil.com/tmp/DSC01274.JPG

Jag tog en bild av den så att ni kan se hur den isar igen

/Jimmy


Stäng av FOLLOW me om du nu använder denna funktion och gör en total reset av maskinen.
Sedan undrar jag om du verkligen har TRÅGVÄRMAREN kopplad?!?!?! eller är den trasig!!?!?

Mina pumpar har inte en isgnutta på botten och när dom avfrostar så ryker dom som värsta bastuaggretgatet (normalt) och den rinner undan i tråget...

Har överhuvudtaget aldrig sett någon påbyggnad av is ens vid -19

MEN! kom ihåg! FOLLOW ME FUNKAR INTE ALLS UNDER KALLPERIOD!(dålig mjukvara antagligen)



Utloggad Lubis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande avfrostning
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2009, 14:09:07 »
Men detta är inte design-modellen så jag har inte någon "Follow me"-funktion på denna maskin. Men precis som du säger så funderar även jag på om trågvärmen funkar som den ska. Dock skulle jag tro att problemen beror på gasläcka då den numera inte verkar ge lika mycket värme som tidigare. Ska ta hit en tekniker för att kolla på apparaten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!