Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mögel i fasad efter att inst. VP  (läst 7552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Mögel i fasad efter att inst. VP
« skrivet: 29 december 2004, 13:08:43 »
Har ni fått problem med mögel i väggarna när man har gått från olja eller ved till värmepump. ???

Anledningen till varför jag frågar att jag har pratat lite med fackfolk och man har sätt att man får problem om man har eldat med olja eller ved och slutat med det.

Frågan kom upp för ett tag sedan när folk hade övergett pannan till förmån för fjärrvärme, det som händer är följande.

När man eldar med panna så förbrukar man syre och undertryck råder i huset, samt skorstenen skapar självdrag. Vid installation av fjärrvärme eller värmepump tar man bort undertrycket och den naturliga självdraget, undertrycket övergår till övertryck i vissa perioder om året. Det i sin tur trycker ut fukten i fasaden och mögelskador, röta mm uppstår.

Jag har sätt i några anbud att man erbjuder en strålningsvärmare  för att kompensera viss del av pannans strålningsvärme, men som jag ser det kan det inte skapa samma termiska krafter (självdrag) i huset som en mycket varm skorsten.

Så det jag undrar har ni fått problem när ni har gått från olja/ved till värmepump eller ens tänk tanken att det kan ske då man ändrar husets egenskaper?

admin

  • Gäst
admin
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #1 skrivet: 29 december 2004, 13:38:10 »
I hus med självdragventilation och direktverkande el har alltid dessa egenskaper fått råda, inte vet jag om jag hört talats om mögel i väggarna för det.

Men jag håller med om att det rent teoretiskt borde bli fukt/mögel i väggarna om fuktspärren inte är helt tät.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #2 skrivet: 29 december 2004, 14:00:55 »
Jag har inte kunskapen eler hört talas om problemet. Men om det finns en bristfällig ventilation och hög luftfuktighet inne kan jag tänka mig att problemet kan uppstå.
Har märkt att i många äldre hus har man mer fukt i källaren än vad som borde vara hälsosamt för hus och inneboende pga gammal eller dålig dränering/fuktspärr i källarvåningen. Men de som bor där "har inte märkt något" eller låtsas inte om problemet.
Om man sedan pluggar igen murstocken helt efter installation av annan värmekälla så får man ingen extra ventilation den vägen heller.
Vart skall den fuktiga luften ta vägen om inte till väggar och upp i bjälklag och övre våningsplan.
Vet att en del installatörer rekommenderar att sätta in element i pannrumet, behålla dragluckan eller sätta in en ventil i rökröret för att få viss ventilation och lite drag i skorstenen. Risk för regninträngning finns alltid när murstocken är kall.
Men samma effekt på bjälklag och kallvind kan man alldrig få som en varm murstock ger trots att den är torr och ventilerad.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #3 skrivet: 29 december 2004, 14:27:36 »
Mögel i fasad är ju inte nåt problem här uppe i malmfälten p.g.a den torra luften vi har, så att för min del verkar det lite långsökt att fukten skulle vandra innifrån och ut på fasaden är nog lite långsökt...fasadmögel har nog mer att göra med klimat och val av färg !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

admin

  • Gäst
admin
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #4 skrivet: 29 december 2004, 15:00:44 »
Vi talar inte om fasadmögel...

Vi talar om den fukt som uppstår när övertyck av någon anledning skapas i byggnaden och trycker ut varm befuktad (av människor/blommor/matlagning/dusch/bastu/mm) luft genom diffussionspärren och ut i den kalla väggen.

Där kommer fukten att fälla ut på de kalla ytorna/materialen i väggen med risk för mögel som följd.

Normalt råder dock undertryck även i en självdragsventilerad fastighet varför dessa problem antagligen inte är speciellt vanligt förekommande.

Som regel skulle jag tro att den fukt som kan uppstå i väggen vid tillfälliga övertryck torkar upp när undertryck åter bildas i huset, den torra utomhusluften kommer du att "frystorka" bort fukten, innan mögel hunnit uppstå.

Sommartid är förmdligen tempskillnaderna så små att fuktutfällning inte uppstår, vintertid är nog övertryck i fastigheten ovanligt.

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #5 skrivet: 29 december 2004, 15:18:53 »
Jag tackar för svaren jag har fått, men det jag skrev har hänt när man har övergått till fjärrvärme när man har haft panna, problemet är att ingen riktigt har klart för sig hur allt hänger ihop ”än”. Är det någon som har råkat ut för problemet efter att man har installerat en värmepump och tagit bort pannan så skulle det vara intressant att prata med den personen för att försöka förstå om det beror på att man har tagit bort funktionen med murstocken (förändring i självdraget), dålig dränering eller något annat som kan ha orsakat eventuella problem.  :)

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #6 skrivet: 29 december 2004, 15:21:54 »
mögel i fasad och fasadmögel...sounds the same to me  ::) nu var man snabb igen...hann ju inte skriva klart...om man nu upptäcker mögel på sin fasad och denna fukt kommer innifrån huset...hur ser det då inte ut i "stommen" på huset, där måste ju skadeverknigarna vara enormt mycket värre innan det yttrar sig på fasaden !!!
« Senast ändrad: 29 december 2004, 15:26:23 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #7 skrivet: 29 december 2004, 16:34:15 »
Helt riktigt kan en oljepanna dra mycket luft genom huset och bidra till ventilationen. Jag skulle dock påstå att om man är så beroende av denna ventilation så har man allvarliga ventilationsproblem i huset.

Dessutom har många hus oljepannan i källaren varför förbränningsluften inte tas från bostadsdelen. Rökgaserna från en bra panna är dessutom inte varmare än kanske 30 grader så så mycket värms inte skorstenen heller.

Delvis kan problemt bero på att många har tätat sina hus till förbannelse utan att tänka på ventilationen. Mycket vanligt i äldre hus där man inte förstått hur det hela har samverkat. En oljepanna tex kan ju då ha räddat sutuationen men när man bytt senare till exvis fjärrvärme har problemet manifesterat sig.

Precis som Rickard skriver så är problem att varm luft trycks ut i väggar och tak om det är övertryck i huset. Där kondenserar den och kan orsaka stora skador. Jag har själv upplevt hur varm fuktig luft kondenserat i ett frånluftsdon då ventilationen stannat. Det kan bli en hel del vatten speciellt i ett badrum.

Hur som helst skadar det inte att titta över sitt ventilationssystem när man byter värmesystem. Av många anledningar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #8 skrivet: 31 december 2004, 12:17:00 »
Självdragsventilation försämras om man kallställer skorstenen....
Många har kallrasskydd på sina paxfläktar, kallrassskyddet borde va förbjudet det hindrar  "allmänventilationen".
Paxfläktar överhuvudtaget borde vara förbjudna, man behöver ett kontinuerligt luftutbyte på minst en halv omsättning i timmen ingen kör väl sina paxfläktar kontinuerligt.
Har man (haft) självdrag och vill förbättra ventilationen ska man installera en fläkt på skorstenen där aktuella kanaler dras in (tvätt bad wc) gärna med en forseruingsfunktion (trafo) åtkomlig inifrån lägenheten...

Tätningshysterin i samband med bla oljeprischockerna har orakat massor av skador.
Vi måste ju ha in samma mängd luft som vi vill ha ut. Förr fick vi in luften via otätheter, men det fick vi lära oss att dom skulle tätas igen!!!  idioti var det.....

Jag har fortfarande självdrag det funkar rätt bra på vintern, fläkten till skorstenen ligger i garaget  :-[
borrade på 6 springventiler i fönstren för bättre tilluft i höstas....  

Jag har ett hus (stor)renoverat 1953, med TOTAL avsaknad av diffusionsskydd, det funkar utmärkt.

En sak som gällervid tilläggsisolering är att ev isoleringsåtgärder ska göras "utåt".  


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #9 skrivet: 31 december 2004, 13:05:01 »
Jag håller med om att Paxlösningen är klart livsfarlig ur ventilationssynpunkt. Har sett många badrum där man ersatt självdragsventilationen med att sätta en Paxfläkt med - just det  - kallrasskydd. Det vill säga, hur man än har styrt sin Paxfläkt är ventilationen noll i bostaden då den ej är aktiverad.

Jag tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att åstadkomma ett luftombyte varannan timme utan mekanisk ventilation. I synnerhet om man inte har någon form av eldning som hjälper draget.

Man bör minst sätta en central frånluftsfläkt ansluten till kök (ej spisen), badrum och tvättstuga. Man måste se till ha tilluft genom ventiler i väggen eller som Bertil, springventiler i fönstren.

Det man skall vara klar över är att en halv luftomsättning i timmen skapar en ökat uppvärmningsbehov på 5000-7000 KWh.

Ett balanserat ventilationssystem med återvinning (FTX) minskar denna energiåtgång med 90 %.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra Skåne. Konverterat 2011 från L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #10 skrivet: 31 december 2004, 13:32:05 »
Är det nån som har koll på vilken verkningsgrad en gammal Rexovent från 78 har/hade?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #11 skrivet: 31 december 2004, 13:54:57 »
Jag har en Rexovent från -78 och har kvar manualen.
Denna visar att om du har ett luftflöde på 50 l/s så är verkningsgraden ca 68 % om du har samma luftflöde på till- och frånluft. Temperaturverkningsgraden är i verkligheten lite högre pga att frånluftsflödet är lite högre än tilluften men verkningsgraden är ju inte högre för det.
Själv har har jag ett luftflöde på omk 70 l/s och verkningsgraden med samma luftflöde på bägge fläktarna är ca 60 %.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Mögel i fasad efter att inst. VP
« Svar #12 skrivet: 31 december 2004, 13:57:29 »
Många har kallrasskydd på sina paxfläktar, kallrassskyddet borde va förbjudet det hindrar  "allmänventilationen".
Paxfläktar överhuvudtaget borde vara förbjudna, man behöver ett kontinuerligt luftutbyte på minst en halv omsättning i timmen ingen kör väl sina paxfläktar kontinuerligt.

Kallrasskydd i en Paxfläkt ska man bara ha om man har mekanisk frånluft då det annars kan det sugas in kall luft och man får kondensproblem när fläkten inte går. Dessutom är fläktarna avsedda för tillfällig utökad evakuering i exvis dushutrymmen. Tyvärr marknadsförs fläktarna ofta som en universallösning för ventilationsproblem utan hänsyn till hur det existerande systemet fungerar. Tex får man absolut inte ersätta ett frånluftsdon med en fläkt i ett mekaniskt frånluftssystem!  :o  I ett sådant fall ska fläkten ha en egen kanal rakt ut, exvis genom väggen.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!