Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 12 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 15 februari 2018, 23:01:49 »

Du har faktiskt svaret mitt framför näsan..  ;)
"Ensamma prickar symboliserar stick upp till entréplanets radiatorer" tummenupp
Dom med siffror bredvid är radiatorer i källaren.

Ritningen reviderades några gånger och den slutgiltiga har jag inte lagt upp ännu, får sätta mig och göra det någon dag..
Skrivet av: aroncbds
« skrivet: 15 februari 2018, 14:04:07 »

Skulle vilja ha lite input och åsikter av dimensioneringen av mina stammar!  :)

BVP kommer bli en NIBE 1255 3-12kw kopplad i serie med en NIBE UKV 100 som volym/knäpptank.

Mitt bekymmer är att jag vill sommartid kunna stänga av värmen på entréplanet för att kunna köra underhållsvärme i källaren samt golvvärmen på badrummet i entréplanet, samt toa/dusch bad/relax bastu i källaren.

Känns inte som en bra lösning att montera ballofixer motsv på sticken till entréplanet..?
Bättre att kunna stänga av delar av stammen ist?

Därav den parallella 18 mm ledningen bredvid 28 mm ledningen. Annars skulle det bli en ensam 35mm istället.
Alla stammar blir i koppar.
Ensamma prickar symboliserar stick upp till entréplanets radiatorer, siffrorna är radiatorernas effekt vid  :dt: 30 °C
Ursäkta för en korkad fråga, men vad symboliserar de röda prickarna på dina ritningar (ditt första inlägg)?

Tackar för svar på förhand!
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 08 februari 2018, 13:41:31 »

Inom rimliga gränser så gör det inget med grövre rör å stammar.

Inga problem med långa stammar om dom dimensioneras rätt.
Du får räkna eller använda tex programmet jag länkade tidigare.
Skrivet av: aroncbds
« skrivet: 08 februari 2018, 10:07:10 »

Räknade inte så mycket om jag ska vara ärlig..  ::)

Min konvertering började något annorlunda än andras..
Var på ett jobb i en gammal kasern (T3 Sollefteå) där hela värmesystemet skulle bytas ut.

Så det var lite bråttom innan dom blev skrotad.

Gogglade runt på vad som var vanligt w/m² behov och kollade vad radiatorerna lämnade för effekt vid DT30.

Sen var det bara börja.

Stammarna dimensionerades till stor del med schablonvärden.
Kanske hade det gått spara in nån krona här om det räckt med en klenare dimension någonstans..

Så hela mitt system är byggt med sbf.
Sunt BondFörnuft..  ;)

Och med facit i hand så gick det utmärkt att göra så  tummenupp
Haha, SBF är aldrig fel! ;-)

I vårt fall är det så att huset (ett gammalt missionshus) har tidigare värmts upp med en oljeeldad CTC-panna med 80/60-systemtemp. Någon acktank har aldrig funnits, utan värmen var mer eller mindre momentan...

Nu har jag byggt ett nytt pannrum till huset, som ska värmas med solvärme, samt en Baxi Solo Innova 50-panna, som eldas mot ca 4,6kbm buffert. Med 80/60 hade jag nog klarat att värma upp huset problemfritt med befintliga radiatorer, men vill gärna dimensionera för 55/45 systemtemp, så att en VP också kan användas som värmekälla i framtiden.

Tänkte först bygga huvudstammarna med DN40 blårör (för att få god marginal för flödet), men blev starkt avrådd från detta till favören av 28mm-Plusprisol kopparrör (25,6mm inv diam), då den är smidigare att jobba med.

1. Frågan är om lite för tjocka stammar gör någon skade mer än för plånboken (det blir ju lättare att skrämma ut mera effekt ur den vid behov då)?
2. En annan fråga är hur lång en huvudstam får vara... Min längsta ledning hamnar lätt på 40-45m...

/Áron
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 07 februari 2018, 20:22:19 »

Räknade inte så mycket om jag ska vara ärlig..  ::)

Min konvertering började något annorlunda än andras..
Var på ett jobb i en gammal kasern (T3 Sollefteå) där hela värmesystemet skulle bytas ut.

Så det var lite bråttom innan dom blev skrotad.

Gogglade runt på vad som var vanligt w/m² behov och kollade vad radiatorerna lämnade för effekt vid DT30.

Sen var det bara börja.

Stammarna dimensionerades till stor del med schablonvärden.
Kanske hade det gått spara in nån krona här om det räckt med en klenare dimension någonstans..

Så hela mitt system är byggt med sbf.
Sunt BondFörnuft..  ;)

Och med facit i hand så gick det utmärkt att göra så  tummenupp
Skrivet av: aroncbds
« skrivet: 07 februari 2018, 13:46:20 »

Tror det var Purmo jag körde med:
http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm
Tack för ditt svar, ska ladda hem programmet i kväll och testa!

Hur beräknade du transmissonseffekten för ditt hus (tänker på siffrorna på planskisserna i ditt första inlägg för den här tråden)? Räknade du

A: rum-för-rum enligt Lundagrossistens formel (P = A x Up x Dt) =>

P = Effektbehov i Watt
A = Byggnadsdelens yta m2
Up = Värmegenomgångskoefficienten för byggnadsdelen W/m2/h
Dt = Skillnaden mellan dimensionerande utetemperatur och önskad
inomhustemperatur.

...eller...

B: räknade du schablonmässigt (effekt/m2 samt m3)?

Jag undrar, för jag behöver beräkna det återstående effektbehovet för att kunna komplettera lokalen med erforderligt antal radiatorer för önskad effekt...

Jag har provat att beräkna transmissionen med båda metoderna, men får väldigt avvikande resultat.
Dimensionerar för Dt 30C, DUT -20C samt önskad rumssnittemp 25C och metod A ger 5246W, medan metod B, räknat på 40W/m3 ger 13189W, samt räknat på 100W/m2 ger 13739W. Räkningen gäller för en 137,4m2 stor källarvåning med 2-4-3/4 under jord där väggarna består av betonghålsten samt ~80mm träullit på insidan). Räknade med U=0,25 för dessa väggar... Känns som att jag antingen har för "snälla" U-värden, eller tog i för mycket med metod B (kanske räcker med 65-80W/m2?) :-)

För uppvärmningen av denna lokal står idag två luftvärmepumpar (en som avger 7kW värme, samt en som avger ~3kW). Har vi båda enheterna igång, blir det i snitt 23C (mätte vid utetempen ~-4C). Med denna fakta som indikator känns den beräknade värmeeffekten på 5246W som en droppe i havet...

Tack för alla tips på förhand!

/Aron
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 05 februari 2018, 10:09:19 »

Tror det var Purmo jag körde med:
http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm
Skrivet av: aroncbds
« skrivet: 05 februari 2018, 09:05:51 »

Tycker det är dumt att göra ett nytt system utan att dimensionera det korrekt när det finns program för detta.
Vore tacksam om du kunde tipsa något/några sådana program. Är själv inne i dimensioneringsstadiet för mitt värmesystem (ska dra nya värmestammar och radiatorrör).

/Aron
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 01 februari 2018, 12:43:54 »

Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 25 januari 2018, 12:41:08 »

Just i detta fallet så var det rörkrökarn själv som sålde.  :)


Nu snurrar det brine i berget  :) tummenupp

Må justera in lite då det är 24° inne nu  ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 januari 2018, 08:33:01 »

Ni ska tro det går bra för Jarlingar AB nu..  :)

Fick tag på en ukv-100, 75 meter gv-slang, två stora fördelarskåp till tappvatten och gv samt en gv-fördelare för 4 slingor.

Allt flångnytt för 4,000:-  tummenupp
Ska ringa på en annons med lödkopplingar och rör imorgon..

Det är sånt där som de stackars hantverkarna brukar bli av med när det görs inbrott i bilarna och på byggplatserna....
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 22 januari 2018, 22:04:54 »

Första på plats! Bara 18 kvar..  tummenupp

Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 06 december 2017, 20:54:48 »

Aha!
Då kanske jag hade kunnat koppla likt ditt system!

Facit kommer till sommaren då jag får se vilken temperatur  VBF VBR kommer ha.

Källaren håller 16° sommartid utan uppvärmning, så misstänker att det kommer vara låga temperaturer i systemet..

Att mäta är att veta  :)
Och eftertänksamhet är en exakt vetenskap...  ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2017, 10:08:03 »

Nä det är riktigt att den inte regleras automatiskt, men den reglerar automatiskt..

Så sätter jag den på 38C så blir aldrig gv-tillopp varmare än så. (kallt ute)

Vid vbf lägre än 38C så får gv samma tilloppstemperatur som radiatorkretsen. (varmt ute)

Fördelen är ju sommartid när vbf är låg så får gv samma tilloppstemperatur som radiatorerna, till skillnad om gv kopplas i serie efter radiatorkretsen och får ännu kallare vatten att jobba med.

2500:- lät snorbilligt för en shunt! Länk?
För den pengen hittar jag bara gv-fördelare:
Vid hög framledning till rad avger radiatorerna mycket energi så returen blir kanske 7 grader kallare än framledning vid låg framledning till rad är skillnaden mellan framledning och retur mycket mindre så det funkar bra att ha golvvärmen i serie efter rad. Jag har kört så i nått år nu med bra resultat men har ingen värme på sommaren.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 03 december 2017, 21:52:18 »

Blev en del gjort idag också  :)
Bla skruvat  ihop gv-fördelaren.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 02 december 2017, 15:34:58 »

Lödtången var lätt värd pengarna  "love"

http://youtu.be/G8eK2t9zuE0

Observera att jag byggt om den för rems grafitelektroder istället för ridgid's egna.
Dom var både dyrare och hittade bara från USA.

Fick med en till lödtång när jag köpte min.
Har inte kollat över den än, Pm'a om någon vill köpa den.
Kan bygga om den också om så önskas.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 02 december 2017, 15:26:16 »

Här händer det grejer serru!  :)
Lödtången går som.. Ehh ja som tåget brukade göra..  ::)
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 12 augusti 2017, 21:08:04 »

Håller på och testar lite placering för att bestämma dom sista pryttlarna.

Till veckan kommer en leverans med rör och kopplingar.  :)
Hoppas mattläggarn kommer också och flytspacklar och lägger in matta..

Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 10 juni 2017, 21:42:50 »

Ni ska tro det går bra för Jarlingar AB nu..  :)

Fick tag på en ukv-100, 75 meter gv-slang, två stora fördelarskåp till tappvatten och gv samt en gv-fördelare för 4 slingor.

Allt flångnytt för 4,000:-  tummenupp
Ska ringa på en annons med lödkopplingar och rör imorgon..
Skrivet av: micke e
« skrivet: 14 januari 2017, 09:21:57 »

jag använder just en sån du hade klippt in i din skiss, för mig funkar det ok.men optimalt är det inte, tror inte det skulle funkat särskilt bra på boplan men min håller nere fl till gv i källaren där faktisk rumstemperatur svänger några grader med ute tempen (kör ut ca 30 gr som max).samma slinga betjänar även garaget men där begränsas fl ytterligare med en rums termostat på fl så där upplever jag tempen som mer jämn (men trög i regleringen) då alla slingor regleras samtidigt på/av liksom. fö har jag cp till gv på fl.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 13 januari 2017, 21:08:23 »

Nu är jag med på banan vad du menar purjo..

Trodde du menade en komplett shuntgrupp för 2500:- ::)
Men förstår att du menar en motorstyrd trevägsventil som ska ersätta blandningsventilen i min bild.

Min fulkoppling med vvb och cirkpump som driver golvvärmen nu har ju samma tilloppstemperatur oavsett utetemperatur, och det fungerar lika bra vid +5C som -25C utetemperatur.  tummenupp

Så jag testar med blandningsventil först och låter VP reglera systemtemperaturen, tror det kommer funka rolex  tummenupp

Kan tom vara så att blandningsventilen och extra cp är överflödig... jag vet ju som inte vilka temperaturer jag kommer ha på vbf vbr ännu...  ::)

Tack för din input purjo!  :)

Vad tror ni andra som läser?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2017, 19:35:27 »

Googla på motorshunt så hittar du säkert en del. Utan att leta hittade jag själva ventilen för 500 och ställdonet för 1800. Men jag vet inte vilken modell du behöver eller vad VP'n klarar av att styra.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 13 januari 2017, 17:47:10 »

Nä det är riktigt att den inte regleras automatiskt, men den reglerar automatiskt..

Så sätter jag den på 38C så blir aldrig gv-tillopp varmare än så. (kallt ute)

Vid vbf lägre än 38C så får gv samma tilloppstemperatur som radiatorkretsen. (varmt ute)

Fördelen är ju sommartid när vbf är låg så får gv samma tilloppstemperatur som radiatorerna, till skillnad om gv kopplas i serie efter radiatorkretsen och får ännu kallare vatten att jobba med.

2500:- lät snorbilligt för en shunt! Länk?
För den pengen hittar jag bara gv-fördelare:

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2017, 14:02:19 »

Ja, men blandningsventilen kan ju inte regleras automatiskt. Den ställer man in på en temp och sen ser den till att det aldrig blir varmare än så. Det kommer att funka så länge framledningstempen ligger under den inställda tempen på ventilen, sen kommer inte golven att bli varmare oavsett hur kallt det blir ute.

En shunt med ställdon kostar väl 2-2500:- och de flesta moderna VP brukar vara förberedda i styret för att styra en extra värmekrets med egen kurva och shunt.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 13 januari 2017, 13:46:49 »

Det du beskriver purjo är exakt vad jag är ute efter!  tummenupp

Automatisk reglering av tilloppstemperaturen för golvvärmen så inte golven blir stekheta när det är snorjävlakallt ute..
Och kunna nyttja full tilloppstemperatur på sommaren när vbf är låg.

Att jag bränner onödig energi på varma golv är sekundärt, föredrar varma sköna golv året om  :)


Cirkulationspump har jag redan, och fördelarna behöver jag även om jag kopplar på radiatorreturen.
Så extrakostnaden blir bara ~500:- för blandningsventilen och nån koppling.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2017, 06:31:35 »

Det kommer väl att bli svårt att reglera temperaturen på golvvärmen med en sån? Så fort framledningen når den temp som är inställd på ventilen så kommer ju inte golvvärmen att bli varmare.
De måste vara bättre med en motorshunt som styrs av VP'n i så fall?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 13 januari 2017, 01:31:44 »

Har dragit runt tankeverksamheten ett varv till kring inkopplingen av golvvärmen..

Nackdelen med att koppla in golvvärmen över radiatorreturen, som jag tror iaf, är att sommartid när jag endast värmer källaren så kommer jag ha väldigt låg vbf vbr.
Detta skulle knappt ge kännbar värme på golven då!?  dontknow

Har hela tiden trott att det inte skulle fungera med en blandningsventil på värmekretsen, tills idag då jag läste en tråd då just en sådan var inkopplad som temperaturbegränsare!  :) tummenupp

Så med en sådan kan jag koppla in mig på tilloppet istället och kunna reglera ner temperaturen i golven vid DUT, och köra samma temperatur som tilloppet på sommaren för att få lite varmare golv även då  :)

Eller...?  dontknow

Tankar, åsikter om följande förslag:
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 20:47:17 »

Stryper med en kulventil hade den helt stängd från början men nu är den lite öppen och sen har jag 1 eller 2 bypass slingor öppen på fördelaren också.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 07 januari 2017, 01:13:33 »

Det är så jag tänkte göra också  tummenupp

Har du en strypning på radiatorreturen för att få flöde över golvvärmen?

Funderar på att göra ett stick med såna här på returen:
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag-m-avstang/
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2017, 20:30:35 »

Kör ett delflöde från rad returen genom golvet med samma cp som till rad var lite av en chansning men funkar utmärkt.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 05 januari 2017, 00:40:04 »

Smurfen; hur är din golvvärme kopplad?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 05 januari 2017, 00:24:40 »

Vid 0 minuter har den precis avslutat värmningen.
Och vid 7-8 minuter påbörjar den en ny.

Är det någon som med stöd av detta vågar spekulera i om jag skall koppla in golvvärmen parallellt med radiatorkretsen, eller i serie efter radiatorkretsen?  dontknow
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 05 januari 2017, 00:21:10 »

Har roat mig med att mäta och göra en graf över golvvärmen i badrummet på övre planet.

Slangen är förlagd i dubbelslinga och yttemperaturen på golvet är extremt jämn och är just nu 27.5  utom närmast 5 cm mot ytterväggen där det dippar till ca 25.

Aktuella temperaturer just nu:
Ute temp:      -22.5
Inne temp:      21.3

Golvet är precis tillräckligt varmt och behagligt att gå på, skulle kunna vara lite varmare.
Rumstemperaturen kan likaså den vara lite högre, men ganska behaglig nu också.


Har fulkopplat golvvärmen just nu med en liten vvb på 10 liter i serie med en cirkulationspump..  a:gl

Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 31 december 2016, 12:53:55 »

Jo jag har justerat så att det blir hyfsat lika.

Samtliga av mina radiatorer är c22, den minsta 50x120 och den största 40x250.

Den enda tveksamheten lyckades jag ju räkna ut old school, flödet och tryckfall över första biten 28mm.

Jag känner mig så pass trygg att jag kan göra plocklistan och beställa grejer nu  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 december 2016, 09:26:34 »

Kan du inte ändra effekten eller önskad DeltaT tills det blir som dina radiatorer faktiskt är, eller i vart fall så lika som möjligt?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 december 2016, 05:03:37 »

Nu var det ett tag sedan jag använde programmet, men jag lyckades iallafall rita upp mitt befintliga system. Syftet då var att simulera lite olika rördimensioner eftersom jag behövde byta mina 15mm stammar.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 december 2016, 23:46:11 »

Problemet är att programmet vill föreslå en radiator givet efter effektbehov och tillgänglig väggyta.

Fungerar naturligtvis perfekt när man ska införskaffa radiatorer.
Men jag har redan alla radiatorer och vill bara veta stammens dimensioner..

Det går inte, eller jag får inte till det iaf, att montera in en given radiator i programmet.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 30 december 2016, 17:42:36 »

Eter att av en ren slump snubblat över guiden till purmos program så gav jag det en chans till.

Men jag har ett grovt bekymmer med det programmet..

Det är ju avsett att räkna fram radiatortypen, inte som i mitt fall då jag redan har dom..!
Så det blir lite lustiga storlekar och vattenvolymer..

Hänger inte riktigt med?, först skorna och sen försöker man anpassa foten tummenupp.
Verkar inte vara nåt problem med beräkningsprogram?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 december 2016, 01:11:58 »

Glömde en sak också..

Flödesberäkningen gjorde jag med radiatorernas maximala effekt @ 55/45.. inte anpassad efter w/m2 beräkningen som är betydligt lägre..

Så egentligen så ligger jag ännu lite bättre till  :)
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 december 2016, 01:08:27 »

Enligt: http://www.koppar.com/kopparror/koppar/2013.html
Så är 150 Pa/m och 1 m/s   max  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2016, 00:53:01 »

Har för mig att 100 Pa är max rekommenderat
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 december 2016, 00:44:51 »

769.6 l/h motsvarar 0.214 l/s.

Om jag istället räknar själv enligt formeln jag hittade i lundagrassistens vvs del 2 så blir total flödet i den stammen 0.266 l/s.

Det ger alltså i ett 28 cu-rör  0.5 m/s och 142.5 Pa/m enligt http://www.dimensionera.se/vs/tryckfall.php

OK?  dontknow
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2016, 00:22:37 »

Känner inte igen det där, om jag minns rätt så fanns en typ av lista där man kunde välja radiator för varje enskild position, men jag kan minnas fel.
Jag hade i alla fall räknat ut effektbehovet i varje rum när jag gjorde det där, och valde sedan radiatorer som gav den effekt som behövdes.
Sen angav jag vilken vbf/vbr jag ville ha och fick utifrån det ett flöde, och vilka rördimensioner som krävdes.
Och vilken instrypning det skulle vara på varje enskild radiator.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 30 december 2016, 00:09:18 »

Jag vet inte, är det detta som styr?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2016, 23:56:46 »

Nu var det länge sedan jag använde det, men nog har jag för mig att jag kunde välja radiatorer.
Typ, sätter du in en mindre så ökas flödet för att få rätt uteffekt?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 29 december 2016, 23:50:45 »

Eter att av en ren slump snubblat över guiden till purmos program så gav jag det en chans till.

Men jag har ett grovt bekymmer med det programmet..

Det är ju avsett att räkna fram radiatortypen, inte som i mitt fall då jag redan har dom..!
Så det blir lite lustiga storlekar och vattenvolymer..
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 22 december 2016, 19:45:54 »

Har ni inga fler åsikter så går det nog iväg en beställning på rör å kopplingar snart  tummenupp
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 22 december 2016, 15:42:31 »

Om någon undrar vad det är för tabell jag har kört efter så finns den här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72471.msg758124#msg758124
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 22 december 2016, 13:12:48 »

Nu har jag reviderat min dragning med hänsyn till w/m2 beräkningen.
35 mm är utbytt till 28 mm istället  tummenupp

Dom gröna prickarna är var jag skulle behöva sätta avstängningsventiler.
Med dessa tre så blir det bara radiatorerna i hallen samt klädkammaren som inte stängs på övre plan, och det kan jag leva med.

Men..
Klämringskopplingar är ingen favorit direkt.. och är det något som kommer börja läcka om 10 år så är det dessa..
Finns ju iofs kulventiler för mjuklödning också! men vad är livslängden på en kulventil?
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 21 december 2016, 19:10:28 »

Jupp 2-rör system  tummenupp
Och alla stammar i källartak, eller flertalet av dom i källarväggar tom..  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 466
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!