Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 16 augusti 2017, 18:29:39 »

kompost  :)
beror kanske på var man parkerar
fanns inga filter som kunde sättas igen på äldre bilar

Bilar utan kupéluftfilter brukar ha fläkten placerad så den inte kan dra i sig alltför mycket löv och skräp. Men om man ändå ska ha ett filter så brukar konstruktörerna ta sig lite större friheter med var fläkten ska placeras. Det är ju så trångt ändå runt torpedvägg och innanför instrumentbrädan på en modern bil att man får vara glad om sakerna överhuvudtaget får plats.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 augusti 2017, 23:54:17 »

Och tar man bort filtret blir fläkten blockerad av ett par nävar kompost efter ett halvår
kompost  :)
beror kanske på var man parkerar
fanns inga filter som kunde sättas igen på äldre bilar
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 augusti 2017, 21:50:31 »

Där har ni en vanlig orsak till att det överhettar. Tips: ta bort filtret.

Och tar man bort filtret blir fläkten blockerad av ett par nävar kompost efter ett halvår, och så får man överhettning i alla fall. Då är det bättre att hålla efter filtret, skaka av det då och då och byta det då det verkligen är igensatt eller börjar falla sönder.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 augusti 2017, 23:06:11 »

kolla att ev kupéluftfilter inte är igensatt osv när man ändå håller på.

Där har ni en vanlig orsak till att det överhettar. Tips: ta bort filtret.
Skrivet av: Tedn
« skrivet: 12 augusti 2017, 12:25:17 »

Hej. Jag har just bytt överhettningsskyddet samt smort fläkten och bytt filter på min VW Transporter.
Det jag oroar mig för nu är om jag valde rätt komponent från elfa. Kunde endast utläsa en del av texten på det gamla skyddet, tyckte mig se "240c" på den så jag beställde ett som är för 240c. Men vad om jag har fel, då blir det nog inte så kul?

Vet ni vad det ska vara för temperarursäkring?  jag köpte den här som kommer med klämmor så man slipper löda.
https://m.elfa.se/sv/temperatursaekring-axiell-240-nte-nte8242/p/11036458
Ser ut som på bild 2.

Här monterat och det fungerar ju men ändå.



Vanligtvis är det överhettningsskyddet som löst ut.
Oftast pga att fläkten går lite tungt, då motståndet kyls av samma fläkt.
Går då fläkten lite trögt så den inte orkar starta på den lägsta hastigheten blir motståndet för varmt och skyddet löser ut.
Brukar gå bra att byta, om man ser till att det nya inte blir överhettat när man löder fast det.
Finns hos ELFA för några tior.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20487&name=+Temperaturs%C3%A4kringar%2C+axiella+
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 09 november 2013, 10:20:56 »

Ja jävlar  *roflmao*
Va lättare att byta motor och låda på en gammal Volvo än att få fart på fläkten om den gett sig  :::_)

Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 09 november 2013, 09:31:32 »

Tråkig konstruktion det här med fläktmotstånd. Tacka vet jag Volvo 240 och dess Elektrolux-motor med separata lindningar för varje hastighet.  tummenupp
Sen att lagrena tog slut fortare än kvickt på den och man fick riva halva bilen för att komma åt fläkten var ju en annan femma...  ::)

Skaffa fram en multimeter och ohm-mät de olika delarna av motståndet, så ser du ju om det är det eller termosäkringen som har gått.
Skrivet av: ediniolopez
« skrivet: 09 november 2013, 08:56:38 »

På kompisens Renault Trafic 2008 var det endast en säkring när detta fenomen inträffade.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 november 2013, 22:56:39 »

Hur som helst är det lämpligt att titta till fläktmotorn och smörja upp den, kolla att ev kupéluftfilter inte är igensatt osv när man ändå håller på.
På en del bilar där reglagen för luftspjäll och fläkt är separata så kan man få smältsäkringen att lösa ut genom att ha fläkten igång på låg fart med luftspjället stängt, detta bör alltså undvikas.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 november 2013, 18:40:45 »

Tittade in på elfa, det är väll den säkringen/motståndet som sitter lägst ner på det jag redan beställde..
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 november 2013, 18:36:48 »

Tack som sjutton för hjälpen.
Jag kör på jojjes tips och den är redan beställd, orkar inte kontrollera upp mera priser..

Pajar den en gång till sätter vi in VW-verkstaden på det jobbet
"Detta skrev jag innan JNilsson hade skrivit, får väll beställa det också tummenupp"
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 08 november 2013, 18:31:04 »

Vanligtvis är det överhettningsskyddet som löst ut.
Oftast pga att fläkten går lite tungt, då motståndet kyls av samma fläkt.
Går då fläkten lite trögt så den inte orkar starta på den lägsta hastigheten blir motståndet för varmt och skyddet löser ut.
Brukar gå bra att byta, om man ser till att det nya inte blir överhettat när man löder fast det.
Finns hos ELFA för några tior.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20487&name=+Temperaturs%C3%A4kringar%2C+axiella+
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 november 2013, 18:04:24 »

Byta bara motståndet gör du kanske själv om du är händig.
Bra pris på motståndet, dock är det begagnat och kan hålla lika länge som det tar att byta ut det...
På verkstaden byter de nog mer än bara motståndet och därmed blir det dyrare.
Kolla med VW vad de tar, ofta är de billigare än vad man tror på deras delar  tummenupp
Skrivet av: jojje
« skrivet: 08 november 2013, 16:42:40 »

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 november 2013, 15:01:15 »

Tack....
Det är en 2009:a :-\

Jag ska se om det finns någonting på Mekonomen ..
Klarar man av att byta det själv, eller är det bökiga grejer?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 november 2013, 13:03:31 »

Årsmodell äldre förmodar jag  Sc:,h
Är förmodligen motstånden i fläkteriet som gett sig, byt ut fläkteriet och du har 1,2,3 och 4 igen  tummenupp
Var så på en Golf 3 jag hade, inte dyra grejerna, man får dessutom med nya reglage på köpet.
Felet sitter i den delen som du reglerar värmen, fläkt och det där.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 november 2013, 12:16:24 »

Kupéfläkten går bara på max och inte på 1,2 och 3 ans nivå..

Vad kan vara en trolig orsak eller är det bara betala en massa pengar och byta ut allt på en verkstad?  :'(

Det är en VW Caddy

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!