Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rinner i skvallerrör + tryckstigning  (läst 4047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikolaj85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« skrivet: 08 december 2011, 01:43:38 »
Jag har bekymmer med min ivt c7 -08
Den tjuvar vatten så att det rinner konstant i skvallerröret från exp.kärl.
Har prövat att dumpa ventiler ifall det skulle vara skräp i, har bytt påfyllningsventil utan framsteg.
Stänger jag av vatten in så avstannar rinnet.
Jag har luftat expkärl. Och luften var torr. Någon som har en bra ide? Tacksam för svar!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« Svar #1 skrivet: 08 december 2011, 02:11:05 »
Antingen är det påfyllningsventilen eller lägas mellan VV-system och värmesystem.
Du har väll inte luftat ex-kärlet så mycket att det finns inte luft kvar bakom bälgen att
det finns inte utrymme att expandera?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« Svar #2 skrivet: 08 december 2011, 07:05:26 »
om läckandet slutar när du stänger vattnet vid kallvattenintaget till varmvattenberadaren så är det ganska säkert att det är läckage mellen varmvattenberedaren (slingan eller tanken) och ut i radiatorvattnet...
Då står valet mellan att plugga varmvattenet i värmepumpen och köra med en lös elberedare för varmvatten eller byta värmepumpens varmvattenberedare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« Svar #3 skrivet: 08 december 2011, 09:22:49 »
Eftersom det är en ganska ny anläggning så verkar det osannolikt med internt läckage i beredaren. dock är det inte ovanligt med påfyllningsventiler som inte stänger riktigt och då får man just detta fenomen.
Du har ju dock bytt ventilen, så antingen har du drabbats av två dåliga ventiler eller så har du sån otur att du har fått ett måndagsex till beredare som läcker...

För att reda ut exakt vad som är fel måste man nog koppla bort tappvattnet från varmvattenberedaren...
« Senast ändrad: 08 december 2011, 12:32:24 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nikolaj85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« Svar #4 skrivet: 08 december 2011, 12:21:17 »
om läckandet slutar när du stänger vattnet vid kallvattenintaget till varmvattenberadaren så är det ganska säkert att det är läckage mellen varmvattenberedaren (slingan eller tanken) och ut i radiatorvattnet...
Då står valet mellan att plugga varmvattenet i värmepumpen och köra med en lös elberedare för varmvatten eller byta värmepumpens varmvattenberedare.


Misstänkte vvb men ville inte tro det, hade hoppats på något annat. Tack för alla svar!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Rinner i skvallerrör + tryckstigning
« Svar #5 skrivet: 09 december 2011, 19:56:49 »
Låter som läckage i beredaren, eftersom du dessutom bytt påfyllningsventilen ::)
På en så ny maskin har du väl försäkring?
Ska byta beredare på såpass ny vp nästa vecka Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!