Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmeslang - behöver rÃ¥d...  (läst 3515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Jordvärmeslang - behöver råd...
« skrivet: 13 september 2009, 20:48:49 »
Hej,
Ska lägga ner 2x300 meter slang och ca 15 meter från huset måste slangarna läggas nära varandra. Måste jag använda t.ex rörisolering eller finns det andra alternativ?
Tacksam för tips.
// Uffe

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #1 skrivet: 13 september 2009, 22:28:59 »
rekomenderat är 1m imellan, du får väl isolera den biten som dom ligger för tätt eller ta ut avståndet på djupet istället
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #2 skrivet: 14 september 2009, 06:17:36 »
OK,
tack. Då får jag nog isolera de ca 15 metrarna mot huset för där blir dom tyvärr ca 50 cm ifrån varandra. Kan man ställa vanlig markisolering mellan rören eller ska det vara röriso.? Vad blir bäst/billigast.

// Uffe

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #3 skrivet: 14 september 2009, 23:17:09 »
Hej.Jag läste just frågan du ställde här på forumet.Jag blev lite fundersam gällande vår kollektor.Vi har två slingor på vardera 400 meter.Närmast huset (ca: 8 meter) satt installatören s.k. rörisolering på alla fyra kollektorslangarna.Det jag reagerade på är att man sedan lade alla fyra kollektorslangar tätt ihop i samma dike utan isolering av en sträcka på ca: 45 meter.
Jag påtalade detta för installatören under arbetets gång som svarade att inte spelade någon roll,dom värmer varandra på samma sätt som i ett borrhål.
Jag menade tvärtom att dom kyler varandra istället.
Vem av oss har rätt och vem har fel?
Har det nÃ¥gon negativ inverkan pÃ¥ effekten eller besparingen/driften av vÃ¥ran v-pump??  Mvh  Thomas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #4 skrivet: 15 september 2009, 08:51:50 »
I övre delen av ett borrhÃ¥l, där temperaturskillnaden mellan slangarna är störst, gÃ¥r det värme frÃ¥n slangen med varm inkommande köldbärare till slangen med kall utgÃ¥ende köldbärare. Men det är dumt att isolera dÃ¥ slangen med inkommande varm köldbärare tar upp mer värme frÃ¥n berget än den förlorar till den andra slangen. 

I ett borrhål ligger slangarna några centimeter från varandra. I en markvärmeanläggning med en halv meter mellan slangarna måste värmeläckaget mellan dem vara betydligt mindre i fårhållande till värmeupptaget från omgivande mark jämfört med ett borrhål. Jag skulle inte isolera slangarna om det är en halv meter mellan dem. Den sträckan är inte lika effektiv men bidrar till värmeupptaget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mastobbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #5 skrivet: 15 september 2009, 09:46:23 »
Hej.Det du beskriver låter logiskt.I vårt fall är det inte en halvmeter mellan slangarna.Det är två parallella slingor lagda (4st rör). Dom ligger lagda i en bunt tätt ihop ca:45 meter utan isolering.Sedan går dom isär till 1,2 meter på en sträcka av ca:40 meter.
Efter det ligger dom isolerade under en väg ca:10 meter.Sedan ligger dom på 1,5 till 2 meter isär på en sträcka av ca:100 meter.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #6 skrivet: 15 september 2009, 16:26:49 »
Hej,
Fick rådet att isolera den s.k kalla sidan som tydligen är de utgående slangarna från pumpen.
(dvs i det område där dom båda slingorna måste läggas ganska tätt i samma schakt)
Nån som kan bekräfta att detta är rätt..
Slangarna från marken och in till pump behövde tydligen inte isoleras även där dom ligger nära varandra på sträckan närmast huset (ca 15 meter)
Hoppas nån kan bekräfta..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #7 skrivet: 16 september 2009, 09:38:36 »
Hej.Det du beskriver låter logiskt.I vårt fall är det inte en halvmeter mellan slangarna.Det är två parallella slingor lagda (4st rör). Dom ligger lagda i en bunt tätt ihop ca:45 meter utan isolering.Sedan går dom isär till 1,2 meter på en sträcka av ca:40 meter.
Efter det ligger dom isolerade under en väg ca:10 meter.Sedan ligger dom på 1,5 till 2 meter isär på en sträcka av ca:100 meter.

Törs inte uttala mig om det fallet, det är för svårbedömbart. Hade det varit min anläggning hade jag stoppat ner en 5 cm tjock frigolitskiva mellan in- och utgående slangar där de ligger tätt ihop.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #8 skrivet: 16 september 2009, 11:14:23 »
Hej igen,
Sträckan från huset till den punkt jag kan dra isär slangarna är ca 15-20 meter. Funderar nu på att lägga alla fyra slangarna i en cellplast-tunnel på denna sträcka. Vad tror ni om det?
Se bif. skis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #9 skrivet: 17 september 2009, 18:39:00 »
Hej igen,
Sträckan från huset till den punkt jag kan dra isär slangarna är ca 15-20 meter. Funderar nu på att lägga alla fyra slangarna i en cellplast-tunnel på denna sträcka. Vad tror ni om det?
Se bif. skis

Isolera bara antingen de som gÃ¥r ut eller de som gÃ¥r in, inte bägge paren. Gör man det förlorar man den sträckan. De tvÃ¥ där köldmediet gÃ¥r Ã¥t samma hÃ¥ll kan ligga i en gemensam tunnel, de har nästan samma temperatur. Men jag undrar om det är värt besväret att isolera. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang - behöver råd...
« Svar #10 skrivet: 18 september 2009, 08:46:59 »
Tack för svaret. Det lutar nog att isolera enbart utgående (kalla) på den sträcka där det är trångt. Jag ska även passera en vägöverfart med vägtrumma där samtliga slangar kommer att ligga på vägtrumman med ev 100 mm cellplast mellan vägtrumma och slang. Kan det innebära problem?

Nästa fråga är när slangarna närmar sig huset. Jag har ingen källare och tänker låta slangarna gå upp ur mark och in genom vägg. För att undvika en tvär böj uppåt så tänkte jag låta slangarna sakta stiga uppåt de sista 2 eller 3 metrarna, kan man göra så?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!