Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gÃ¥nger. Hittade felet!!  (läst 3280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Tjena!
Nocrian tuffar på. Men igår så skulle jag kolla om trågvärmaren funkade. Jag skulle skruva bort skruven som håller plastkåpan på hö sid då pumpen fräser till och stannar. Går in ingaraget och tittar på innedelen, den blinkar grön 2ggr. Googlar lite och ser att det är ngt fasfel. Hittar några andra trådar där man har haft problem med att ngt relä i det mindre kretskortet, reläet har några tunna trådar som går ner i kretskortet, dessa brukar vibrera av, nu blev jag kallsvett. Kollade så klart upp detta, men man hade uppdaterat monteringen av relät. Man hade böjt relät bakåt och sedan smältlimmat benen och nederdelen av relät.

Felsökningen fortsatte och upptäcker att ingÃ¥ende faskabeln hade gÃ¥tt av i plinten. Det var lite svÃ¥rt att se. Fixade detta, men ngn värme i trÃ¥gvärmaren fick jag inte. Det var sent sÃ¥ jag gick in och tog kvällen. Nu i eftermiddags skulle jag ta tag i trÃ¥gvärmaren, det finns ström när jag mäter upp pÃ¥ plintarna, sÃ¥ jag blev lite förbryllad. NÃ¥ja, jag fÃ¥r väl köpa ny trÃ¥gvärmaren tänkte jag och monterade ihop allt. När jag sen skulle starta upp den sÃ¥ startade inte. Gick in och sÃ¥g att den gröna lampan blinkade 2ggr igen!!!!  Börjar kolla upp kablarna igen, ser att nollans kabel nästan är av, bryter lite pÃ¥ den intill plinten, den gÃ¥r av direkt. Bara att fixa till igen dÃ¥. Känner pÃ¥ alla andra kablar och det verkar OK.

Monterar sen i en annan trÃ¥gvärmare som jag hittade i gömmorna, sÃ¥g ny ut. Men den blev heller inte  varm. Blir snart tokig pÃ¥ krÃ¥ngel. Ska nog köpa en billig frostskyddskabel och montera dit ett kontaktuttag vid pumpen.

I alla fall, kontentan av det hela så kolla upp ingående kablar på era nocria. Verkar vibrera sönder . Har monterat vibradämpare sen ett år tillbaka. Så kablarna har nog tagit mest stryk innan detta.
« Senast ändrad: 12 februari 2017, 22:45:15 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är det byglen på plinten till trågvärmaren?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 21:12:39 »
Hur är det byglen på plinten till trågvärmaren?

Kollade inte så noga just på byglingskablarna . Ska göra en mer noggrann undersökning vid varmare väder. Har inte uppkommit ngn is nu, så jag tror den funkar. Men jag tycker inte att kabeln är så varm som den bör vara.

Apparaten är i alla fall riktigt byglad från början. Hade 2 pumpar sen tidigare så jag har var noga med att kolla upp detta.
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2017, 18:03:15 »
Plockade nyss bort byglingskabeln. Den var okej, jag snyggade till den sÃ¥ den gick längre in pÃ¥ lÃ¥sblecket, gjorde sÃ¥ pÃ¥ alla anslutningar. Nu kändes det som att alla kablarna sitter stabilare.  Men däremot sÃ¥ var skruven till plint märkt med nr 3 helt lös, tror det var svart ingÃ¥ende kabel. Skruvade in den över ett halvt varv. Det sista jag gjorde var att kolla orginal strömkabel till trÃ¥gvärmaren,  jag har pluggat den tidigare och kört pÃ¥ plint L. Nu funkade den ocksÃ¥. Det enda som stör mig nu är att Nocrian inte har en extra utanpÃ¥liggande kompressorvärmare. Men man kan inte fÃ¥ allt  ;)
« Senast ändrad: 20 februari 2017, 18:04:59 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2017, 18:33:40 »
Köp 1-2m värmekabel färdig med stickpropp klipp koppla in linda runt nederdelen på kompressorn

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Norican behöver inte en extern värmemantel då programvaran värmer kompressorn mha lindningen i då den ite är i drift

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2017, 12:11:50 »
Norican behöver inte en extern värmemantel då programvaran värmer kompressorn mha lindningen i då den ite är i drift
Det visste inte jag , då går det liten ström via tekniken till lindningen så det blir som ett el-radiator i motorn , inte helt fel

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #7 skrivet: 17 november 2017, 21:15:37 »
Trådlyft,

Jag har liknande problem. Vi stänger av vår Nocria över sommaren i verkstaden. Nu när vi skulle börja elda på så gick den inte. Blinkar grönt och står still.
Kollade som TS kretskortet, men hittar inget fel.
Mätte på plintar och hittar inget fel.
Tvångskörde kyla och innedelen kämpar på, men utedelen står still.

Ska kolla kablarna i plinten som ovan. Men är under tiden öppen för alla förslag!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket avstängd? Bara fjärr eller även med elbrytaren?

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian stannar, blinkar grönt 2gånger. Hittade felet!!
« Svar #9 skrivet: 06 december 2017, 13:28:14 »
Hur mycket avstängd? Bara fjärr eller även med elbrytaren?

Bara fjärr.
Men vi konstaterade idag att kompressorn skurit.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!