Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med värme i halva huset nocria 14  (läst 16844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SweRonin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« skrivet: 28 november 2013, 09:06:50 »
Hej på er alla.

Första inlägg här, har bara läst tidigare och fått så mycket hjälp utav er så tack i efterhand.

Jag har köpt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC från polarpumpen för ca 2månader sedan och jag tror iaf att jag är nöjd med den då den ger ifrån sig bra med värme. Ställt in den på 23 grader och testa med en termometer fick jag 38 grader vid utblåset

Mitt problem är att jag inte får den värme som jag har i högra sidan av huset till vänstra sidan. Allt höger om vardagsrummet är varmt och skönt men köket och vänster om det känns kallt. Det känns väldigt tydligt när man går från vardagsrummet till köket hur kallt det blir. När det var 0 gradigt kändes det väldigt rått i hallen tvungen att ha tröja på sig för att inte frysa.

Jag har trixat lite med ventilationen för att se om det hjälper, men lyckas inget där. ställt in pumpen i olika lägen, gör inte så mycket skillnad.
Jag har också satt upp tunt lager av toapapper vid varje dörr för att se hur det blåser i huset och från köket blåser det åt vänster sida och från vardagsrummet blåser det åt höger sida.

Bifogar en paintritad planlösning hitta inte originala :(.

Trähus från 1974 1plan kedjehus 106kvm har ej källare/ vind.
Självdrag, 2glasfönster(köpt nya lister)
Pumpens inställning: 23 grader, fläkthastighet 4, på Heat.
(jag är också ny hus ägare och väldigt ung så har ej någon erfarenhet alls)

Hoppas ni orkar läsa igenom allt och tack på förhand.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #1 skrivet: 28 november 2013, 09:14:40 »
Jag skulle plocka bort väggstumparna direkt till vänster om värmepumpen, både mellan vardagsrum och kök, och mellan kök och hall, och dessutom öppna upp ändå mot tak i hela de bredare öppningarna som skapas på detta sätt.
Tror hela huset skulle bli trevligare också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SweRonin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #2 skrivet: 29 november 2013, 22:50:02 »
tack för tipset men tyvärr så inget ja kan göra just nu.
Frugan har heller inte bestämt sig än om och när vi skall renovera köket och om vi skall riva väggen i vardagsrummet till sovrummet

inga fler som kan ge tips & råd?

tänkt lite på värmeflyttare typ en sådan som finns på clas ohlson för 699:-. Skulle det funka? å vart skulle ni ha placerat den?

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #3 skrivet: 30 november 2013, 19:12:16 »
inga fler som kan ge tips & råd?

Iom att du har köpt en Fujitsu Nocria har du fått ett par mindre bra egenskaper "på köpet". Den ena är att fläkten inte går att ställa in så att den alltid går på högt/fullt varvtal (vilket din planlösning definitivt behöver). Den andra är att vingarna inte går att ställa i högsta läget i värmedrift vilket gör att värmen ganska snart träffar golvet.
Men oavsett det skulle mitt förslag vara att flytta innedelen till motsatta sidan av vardagsrummet, gärna lite mer åt höger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #4 skrivet: 02 december 2013, 07:56:29 »
Det stora problemet är väl att huset är så pass avlångt och har så många rum och dörrar, att börja flytta en värmepump är ju inget de flesta gör hur som helst, om det kanske kostar 5000 kr eller nåt sånt, och frågan är hur stor skillnad det skulle göra i detta fall.
En värmeförflyttare flyttar inte så mycket energi som man kan tro, har för mig att vi i en annan tråd räknat fram att det rör sig om ca 200-300 watt som den flyttar från ett rum till ett annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #5 skrivet: 02 december 2013, 17:31:32 »
Det stora problemet är väl att huset är så pass avlångt och har så många rum och dörrar, att börja flytta en värmepump är ju inget de flesta gör hur som helst, om det kanske kostar 5000 kr eller nåt sånt, och frågan är hur stor skillnad det skulle göra i detta fall.

Det är svårt att åtgärda detta enkelt/billigt nu i efterhand. Rummet är rätt men innedelsplaceringen är helt på tvärsan för optimal värmespridning (med givna förutsättningar huslayout och VP-val).
Sen är det väl inte helt gratis heller att flytta väggar och ev. el. mm. iofs.  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #6 skrivet: 03 december 2013, 07:11:14 »
Självklart inte, men det kanske kostar lika mycket, men är (enligt mig) en bättre lösning, både för hur huset skulle upplevas och för värmespridningen.
Riva bort väggar kan man som regel göra själv, om man bara tar sig tid, så det behöver inte kosta skjortan.
Har man det knapert kan man dessutom göra en provisorisk lösning av vissa saker som man kan förbättra senare.
Alltså, istället för att tapetsera om båda rummen som möts vid väggen kan man sätta över en bred list över den plats väggen tidigare var.
Samma sak kan göra i taket.
Finns el i väggarna så kan det naturligtvis vara ett problem, men om man förbereder så mycket som möjligt för en elektriker borde det inte ta många minuter att dra om elen som tidigare funnits i två väggstumpar.
Här tycker jag att det är ett bra läge att se möjligheter istället för problem.
Men som sagt, grundproblemet är att det är svårt att värma ett helt hus med en enda värmekälla med en planlösning med många rum och dörrar.
En värmeflyttare skulle dessutom göra större nytta om planlösningen var öppnare.
Om man satsar på värmeflyttare, köp inget litet, utan i så fall nåt liknande med detta: http://www.scanmont.se/shop/18368/art68/9066768-6c87a7-Mobair.pdf
« Senast ändrad: 03 december 2013, 07:14:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #7 skrivet: 03 december 2013, 07:42:27 »
tack för tipset men tyvärr så inget ja kan göra just nu.
Frugan har heller inte bestämt sig än om och när vi skall renovera köket och om vi skall riva väggen i vardagsrummet till sovrummet

inga fler som kan ge tips & råd?

tänkt lite på värmeflyttare typ en sådan som finns på clas ohlson för 699:-. Skulle det funka? å vart skulle ni ha placerat den?

Det där var ingen lätt planlösning för en luftvärmepump.  :(
Men jag hade rivit, som Rickard föreslår, ända upp till tak för att förhoppningsvis slippa fläktar. Men det beror givetvis på hur det ser ut.
Eller, om det går, dragit en grov isolerad kanal på vinden så utblåset hamnar någonstans enligt ritningen, ju längre bort desto bättre.
Du har frånluft både i kök, toa och entré som inte gör det lättare när det gäller sovrummen längst till vänster.

Tänk inte värmeflyttare när du tittar på en fläkt som ger 65m³/h. Det är 23°-ig luft som du ska flytta och då ska man snarare tänka luftflyttare.
Kan leka lite med siffror kanske? Det är inte korrekt men kanske kan ge en uppfattning om hur mycket luft du behöver flytta med en fläkt.
Nocrian på fläktläge fyra med ca 800m³/h och ca 45° ut med inluft 23° ger då en effekt av 5,87kW ut.
Tänker vi på värmeflyttaren som en vp, som ger 65m³/h och att den ska värma 18° med 23° luft (5°) så ger den ifrån sig 0,108kW.
Får den 45° luft som ska värma 18° (27°) ger den ifrån sig 0,585kW.

Tänker vi lite större och t ex 300m³/h så blir effekten på 5° ~0,5kW och på 27° ~2,7kW. Där börjar det hända lite och då hamnar du på en kanalfläkt med minst 125mm diameter och upp mot 300m³/h för att hitta rätt. Nästa problem blir ljudet från kanalfläkten.

Prova att ställa en vanlig bordsfläkt på och nära golvet mellan entré o toa som blåser genom köket in mot vardagsrummet för att försöka forcera luftväxlingen genom dörröppningarna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #8 skrivet: 03 december 2013, 08:05:20 »
Mmm, jag tror också att en vanlig (stor) bordsfläkt skulle kunna hjälpa upp det hela rätt bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #9 skrivet: 03 december 2013, 10:46:20 »
Jo, det handlar om att få fart på den kallare luften längs golvet in till vardagsrummet.

TS, har du provat ställa vingen på Nocrian i läge två eller tre så luftströmmen träffar i överkant av dörren till köket? Samt vingen sidledes mot köket. Den får inte gå mot golvet precis vid dörren då du motverkar den normala luftväxlingen av kallare luft längs golvet i dörren. Sedan låter du den stå så en bra stund.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #10 skrivet: 03 december 2013, 13:59:27 »
TS, har du provat ställa vingen på Nocrian i läge två eller tre så luftströmmen träffar i överkant av dörren till köket?
...
Den får inte gå mot golvet precis vid dörren då du motverkar den normala luftväxlingen av kallare luft längs golvet i dörren. Sedan låter du den stå så en bra stund.

Det där sista är ju ett problem med Nocrian tyvärr och som kanske gör att plan A med flytt av innedelen inte kommer att funka i alla fall. Bästa lösningen kan vara enligt plan C med värmeförflyttning på ett eller ett par ställen.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #11 skrivet: 03 december 2013, 17:20:58 »
En effektiv (läs rejäl) takfläkt i vardagsrummet på så hög fart som möjligt. Lovar att den vispar iväg värmen ordentligt.
Hade så i ett liknande hus men då var det braskaminen jag ville flytta luft ifrån, fungerar ypperligt.

Hade på lägsta fart när vi vistades i rummet och höjde vid behov och när vi inte var där.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #12 skrivet: 03 december 2013, 18:04:33 »
Det där sista är ju ett problem med Nocrian tyvärr och som kanske gör att plan A med flytt av innedelen inte kommer att funka i alla fall. Bästa lösningen kan vara enligt plan C med värmeförflyttning på ett eller ett par ställen.

TS lär nog inte flytta pumpen. Personligen hade jag köpt två mindre pumpar till ett så avlångt hus.

Det är nog endast om han kör med vingarna i läge ett isf, om ritningen stämmer. Nästan rätt ner. Här hemma får jag bäst cirkulation med läge två, alltså näst längst ner. Då får jag studs på varmluften som sedan vid dörrarna ger utrymme för den kallare luften att naturligt komma in i rummet vid golvnivå där pumpen sitter.
För mig är det inget problem mao.

Att köra med luftströmmen rätt ut är snarare en nödlösning för att forcera runt luften mha pumpen som jag ser det. Har man fönster i samma rum förbättrar man även kallras, får kallare golv och försämrar komforten och behöver köra fläkten hårdare. Jag har själv gjort så i ett tidigare hus men där satt pumpen i en korridor. Men det var en nödlösning.

nic2: En takfläkt kommer att trycka ut luften mot golvet och försämra den naturliga cirkulationen genom dörren. Har en sådan i rummet med min spiskasset och där fungerar det då man får riktigt varmt. Hela mitt tänk med de låga grader man har från en luftvärmepump går ut på att förbättra den naturliga cirkulationen. TS måste ju förbättra luftväxlingen inte bara i en, utan två dörrar.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #13 skrivet: 03 december 2013, 19:11:14 »
Att köra med luftströmmen rätt ut är snarare en nödlösning för att forcera runt luften mha pumpen som jag ser det.

Har man inte behov av att få iväg värmen behöver man inte köra på högsta läget. Men det är aldrig en nackdel jämfört med att köra med vingarna riktade ner mot golvet. Blir klart bäst snurr på luften om vingarna står rakt ut. Varmluften drar iväg och den svalare luften kommer sen tillbaka under. Känns lite som att du försöker skapa en ny myt nu.
Synd att många kunniga verkar ha försvunnit från forumet.

TS verkar för övrigt inte särskilt engagerad i sin frågeställning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt med värme i halva huset nocria 14
« Svar #14 skrivet: 03 december 2013, 19:23:01 »
Min erfarenhet av takfläktar är samma som Bjebbs, tycker inte att de ökar lufväxlingen mellan rum i någon nämnvärd omfattning.
Jag är rätt säker på att en vanlig bordsfläkt som ställs på golvet och blåser luften i golvhöjd genom en eller ett par dörröppningar skulle ha avsevärt större påverkan på spridningen av värme i huset.

I mina tester av takfläktars påverkan så blir det kallare i hela rummet som fläkten sitter i om man kör fläkten utan att tillföra mer energi, avkylningen mot väggar, fönster och golv ökar, vilket gör att energiåtgången ökar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!