Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design  (läst 10502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« skrivet: 10 mars 2013, 01:18:44 »
Är det någon som testat "designmodellen" 12LTCN nu under vintern? Hur tycker ni den har fungerat, för- och nackdelar. Hur upplevs innerdelen ljudmässigt. Kan man köra fläkten på separat fläktläge (typ Toshiba)?
Vore kul och få lite omdömen då jag tycker modellen verkar klart intressant.
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2013, 21:58:08 »
Ingen som har omdömen/testat denna pump??
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2013, 14:58:03 »

Nähä! Tydligen ingen som har omdömen/testat denna pump, vilket jag tycker är lite märkligt då rätt många LTCN sålts enligt de återförsäljarare jag pratat med!?
Fick ett riktigt bra pris på pump och installation från en av Fujistsu/Fg:s återförsäljare här i Linköping, så jag slog till! Installeras nästa vecka - återkommer med egna omdömen när jag kört pumpen några dagar med kallt väder ;)
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2013, 18:40:09 »
Hej!
Har kört pumpen (LTCN 12) en dryg vecka nu och kan ge er lite fakta, intryck och omdömmen.
1. Pumpen har varit inställd på 23 gr. och har hittills förbrukat 20,16 Kw/d (0,84 Kw per timme) i snitt. Ute tempen har varit allt mellan +5 till -18 och medeltemp uppskattad ca -5. Min Voltcraft 3000 har registrerat momentan förb. från 7 W till 2355 W. På avkänning/"tomgång" ca 11 W. Innetemp i det rum den sitter kar hållit inställt värde på +23, rummen längst bort på b.v 20-22 (två dörrhål + hall till det ena) och på ö.vån 21-22 gr. (yta ca 115 kvm, ingen stöttning med element förutom golvärme i badrum på ö.vån)

2. Den behovstyrda avfrostningen verkar fungera mycket bra. Går långa pass och när den väl frostar av gör den det ordentligt.

3. Uppgifter och manual gjorde mig (och andra vad jag förstått) lite fundersam om vingen gick att ställa så det blåser rakt ut i värmeläge. (manualen visar att i värmeläge går luften riktad nedåt) Men det går att ställa vingarna i vilket läge man vill med SET-knappen.

4. Innedelen kan ju i högsta läget flytta 850 kubik/timme. (läge 1=330, läge 2=550, läge 3=710)
Har kört på läge 3, vilket jag tycker ger ett tillräckligt flöde och en ljudnivå som inte känns störande.
På läge 4 blir ljudet mer påträngade/vassare och är upplevs lite för högt om man ska vistas i det rummet där innedelen sitter.

5. Har de senaste dagarna, som har varit lite mildare, testkört på "Ekonomiläget", även då inställtd på +23. Verkar fungera riktigt bra - förbrukningen ner ca 25% med ett tempfall på endast 0,5 gr i rummen i förhållande till normala värmeläget 8)!
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #4 skrivet: 27 april 2013, 02:49:35 »
Ingen mer en jag som har något att skriva om ang LTCN???? ::)
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

PiteFrallan

  • Gäst
PiteFrallan
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #5 skrivet: 21 december 2015, 21:01:31 »
Hej!

Vad synd att ingen svarat på ditt inlägg - hade varit intressant att höra andras omdömme.
Jag uppskattar verkligen att du håll på som du gjorde, och faktisk la in ditt egen omdömme.
Jag bor i Norrbotten, utan för Piteå, och har idag beställt en Fujitsu 12 LTCN, som kommer installeras på onsdag!
Här kan man i alla fall säga att dens vinteregenskaper kommer testas på riktigt!

Jag planerar absolut att lägga in mitt omdömme om en vecka, om hur den klarar av vintren här. Nu är det ganske visst mildt i vädret, men det kommer inte hålla i sig!


Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #6 skrivet: 21 december 2015, 21:53:54 »
Japp! En till här som får den installerad på onsdag.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #7 skrivet: 22 december 2015, 22:43:07 »
Min kusin har 09:an, han är väldigt nöjd.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #8 skrivet: 23 december 2015, 05:34:54 »
Hej.
Jag har 2 st. 12:or. 1 i stugan som går på 16 graders inställning när vi inte är där och den andra i garaget, inställd på 10 grader. Hittills har de fungerat utan några som helst problem. Avfrostningarna sköts perfekt oavsett utetemp. vilken kan variera rejält här i norrbotten.
Se "garaget" nedan.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

PiteFrallan

  • Gäst
PiteFrallan
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #9 skrivet: 27 december 2015, 13:22:10 »
Tack, alla ni som har skrivit :)

Nu har vi haft den körande sen onsdag, och den kör bara perfekt!
Det tog en dag eller två att justera den, dvs. ner, ner, ner... Den är superbra, och den värmer mycket väl! Installatören hade lämnat den på 30°C för att värma igenom huset, men efter en timme eller två blev det superhett i huset, och jag satte den till 25... sen 23... sen 21... nu 20°C. Perfekt nu!
Den är tyst, riktigt tyst, och utedelen är tyst också, och den sköter sig själv helt perfekt. Utedelen står på fjädrar som vi fick med gratis (normalpris ~600kr, men 100% värt det)

Nu vill jag kopple in en el-mätare jag har, och se hur den ligger, rent ekonomisk, men jag är superpositiv :)

Bäste köpet länge!

Utloggad reednil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen - Fujitsu ASYG12LTCN Design
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2016, 01:22:35 »
Hej!

Funderar på just 12 LTCN och 09 LM Slim. Det verkar finnas blandade omdömen om just ljudnivåerna på Fujitsu. PiteFrallan upplevde den som väldigt tyst, men i en annan tråd som beskrev någon den som att den väsnades väldigt mycket!

Jag tänker såhär: Den har ju ett väldigt högt flöde av luft (850 m3) vilket ju såklart ger mer ljud. Men det är ju också intressant att veta hur ljudet upplevs. Är ljudet högfrekvent eller lågfrekvent till karaktären? Någon som har en annan pump att jämföra med?

Fujitsu är ju väldigt lockande med tanke på att de verkar leverera bäst när det är som kallast. Det gör ju också att jag tänker att en Fujitsu kanske inte behöver gå på superhög fläkt som någon tystare pump med lägre effekt behöver?

Jag värdesätter pris, ljudnivå, besparing, design och effekt i kyla (unik kille). Alla verkar ju stämma på Fujitsun förutom eventuellt ljudnivån då.

LG Nordic Prestige 12 ger ju ännu högre m3 / h till en lägre ljudnivå. Däremot så säger Polarpumpen att LG har problem med kvalitéten.....suck. Någon som har någon skön åsikt att komma med? Väldigt gärna ni som har en pump installerad och kan berätta lite mer om hur ni upplever den!

Intressant fakta är att Mitsubishis golvmodell (35) har avsevärt lägre ljudeffekt än alla andra pumpar som jag har sett. Mitsubishi verkar har en låg ljudeffekt generellt sett. Det är ju alltså inte ljudnivån som tillverkaren anger, utan en nivå som vanligtvis ligger 10-15 db högre än angiven. Tror att det är hur ljudet upplevs. TS Comfort hävdade att golvmodeller upplevs tystare. Han kanske har rätt. DÄREMOT så har Mitsubishis golvmodell 580 m3 / h på högsta läget. Det motsvarar Fujitsus läge 2 (550 m3 / h). Då känns det som att ljudnivån däremellan borde vara dött lopp...
Håller på att bygga hus med Prefabriken. 122 m2 i 2-plan + 35 m2 musikstudio och förråd byggt av två gamla lastbilsskåp. Kommer att värmas upp med 1 Fujitsu 12LTCN på BV och 1 Fujitsu 09 LM Slim på ÖV. I studion 1 Fujitsu 09 LM Slim. Nibe F110 tar hand om varmvattnet och ventilationen.

Beräknas att dra 40 kwh / m2 trots många stora fönster.

Klart sommar 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!