Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lågt delta?  (läst 1193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HannesS

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågt delta?
« skrivet: 03 februari 2015, 19:48:29 »
Har lite trådar sedan tidigare men problemen bara fortsätter....😁
Nyprod hus m gjuten gv i både bottenplatta och gjutet MBL . 1245-12 med flm och bergvärme. Kurva 6.
Har en liten toalett i ett hörn nere där jag inte får upp tempen riktigt. Endast 2m2 men ett ganska stort runt fönster typ 70cm. Jag har dragit upp flödet till Max och jag tycker golvytan på 26 grader känns ok. Dock blir det bara 19 som rumstemp. Trodde först det var taket och isolerade extra nu i veckan .... Men det är oförändrat.

Min fråga! Kan fönstret vara för stort och jag får kallras? Har även mätt och inser att jag har ett delta på ca 7 grader i alla slingor utom denna där jag har ett delta på endast 3 grader . Vad kan jag dra för slutsats av det?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lågt delta?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2015, 19:57:17 »
Har du delta på 3 grader så har inte så mycket mera att hämta höj framledningen och stryp resten av huset eller komplettera med radiator eller ev handukstork. Kanske kan vara stort fönster i kombination med att det i ett hörn är 2 st ytterväggar gissar jag. Antar att du har frånluft i toaletten då borde varmluften dras dit från resten av huset ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt delta?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2015, 20:35:51 »
Yes! 2 ytterväggar samt frånluft! Vad är bäst att testa först? Höja kurvan ett snäpp eller förskjutningen? Styr endast på utegivare.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lågt delta?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2015, 20:39:15 »
Är det kallt ute är det bäst att öka kurvan vid lite mildare väder förskjutningen. Det blir inte många meter slang på 2 m2 och med 2 ytterväggar och ett fönster kräver det rummet högre framledning om slingorna ligger lika tätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!