Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 6 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 02 november 2018, 12:50:04 »

Det är ecoz som styr över Ecoair och den driftinfo du får  gäller båda.
Du har kompressortimmar för kompressordriften,
Sedan tillskottsel. Sedan skall nedre elpatron stå på mintemp typ 30 grader, den är dock spärrad så länge du har en ecoair som fungerar.
Den känner av att du ahr en  ecoair. 
angående luftnignen så  brukar  luften kila ut i värmesystemet, där finns dock en luftningsventil i utedelen förvillande lik scradern till kylkretsen.
Vi brukarkoppla en gammal  kylslang på denna och lufta. 
Lufta via säkventilen på ecoz 250 så får du ut luften för den samlas i regel i pannan,  såvida du inte har  högsta punkt på  pumpen.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 november 2018, 12:43:49 »

Är det 100% säkert att denna info, som jag tror är för EcoEL även gäller EcoZenith 250?

Den gäller i250. Menyerna ser annorlunda ut på EcoEl.
Men i250 och EcoEl är i princip samma tankar. Man har gjort några små modifieringar men grunden är detsamma. De ändringar som gjorts har gjort att man tvingats ändra styrsystemet också, bland annat därför att VPn nu kan värma även övre tanken direkt, inte bara indirekt som på EcoEl.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 november 2018, 12:39:18 »

Elpanna nedre är den temperatur nedre elpatronen ger om värmepumpen stannar, larm eller för kallt ute, eller kör ecozenithen som elpanna utan värmepump.

Förtydligande: Nedre elpatronen startar inte så länge EcoAir är tillåten att gå, oavsett om den går eller ej. Om VPmin är inställt så lågt att VPn stannar pga för hög VPin så startar inte nedre elpatronen. Detta har såvitt jag vet inte ändrats från EcoEl till i250.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 31 oktober 2018, 22:22:35 »

Elpanna nedre är den temperatur nedre elpatronen ger om värmepumpen stannar, larm eller för kallt ute, eller kör ecozenithen som elpanna utan värmepump.
Skrivet av: dedsi
« skrivet: 31 oktober 2018, 20:07:35 »

CTC hade gärna fått formulera texten för dessa inställningar bättre vad de gjort tycker jag. Vet inte vad ni andra säger, men för varje gång jag läser så skapas det nya frågetecken!

Skrivet av: dedsi
« skrivet: 30 oktober 2018, 23:46:35 »




'Elpanna övre' anger den lägsta tillåtna temperaturen i övre tanken. Det är samtidigt gränsen för när elpatronen ska köra igång, dvs om det är kallare än 50 i övre tanken så startar elpatronen. Ju lägre värde, desto större chans att VPn hinner värma även övre tanken innan elpatron startar.

'Elpanna spets' anger det övre stoppvärdet, "börvärdet", som tanken ska nå innan elpatronen stänger av. Ju lägre värde, desto större chans att VPn får sköta temperaturen även i övre tanken.

Temperaturen i nedre tanken styrs av den framledning som krävs (fabriksvärde är framledning + 5 grader). Börvärdet i övre tanken blir framledningen plus en diff (standardvärde 7 grader), dock lägst det värde du har på 'Elpanna övre'. Så om du har ställt in huskurvan så att framledningen blir exv 45, så blir börvärdet i övre tanken 52, och eftersom du har ställt in att elpatronen ska värma mellan 50 och 60 så kommer övre elpatronen gå nästan hela tiden.

Jag skulle sänka till typ 45 - 47 eller nåt sånt, för att få så lite elpatrondrift som möjligt.

Elpanna nedre spelar ingen roll så länge det inte är så kallt att VPn stoppar pga för hög VPin (dvs huset kräver så varmt vatten att VPn inte längre klarar att leverera). Det värdet styr alltså i realiteten hur varm framledningen kan bli när det är riktigt kallt. Som jämförelse så har jag (Västerbottens kustland) 44 som minimitemp i övre tanken (för att få tillräckligt med varmvatten) och 60 i nedre (för att få varmt i huset när det är -25).

Effekten på elpatronerna handlar om hur mycket husets huvudsäkring klarar, och hur mycket du vill kräma på. Jag förutsätter att du har effektvakt monterad, så att EcoZenith kan begränsa elpatronerna när du startar spis, ugn, vattenkokare, osv.
Jag har begränsat min övre till 4,5 kW.

Shuntfördröjningen påverkar hur länge EcoZenith bara får ta radiatorvatten från nedre tanken trots att systemet inte riktigt klarar att hålla den framledning som styrsystemet säger att det ska vara. Ju längre tid, desto större chans att VPn till slut lyckas få upp temperaturen i tankarna, men desto större risk att temperaturen i huset börjar sjunka. Min är ställd på 120. Om inte VPn har lyckats på två timmar så måste elpatronen i övre tanken få hjälpa till.

Hoppas nånting blev klarare med detta.


Är det 100% säkert att denna info, som jag tror är för EcoEL även gäller EcoZenith 250?

Mvh
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 12 januari 2016, 21:39:39 »

Sett en måler på kursen i sikringskapet.. Det har jeg. Får hele forbrukningen til ecoair og i250, og kan trekke fra el kolbe drift ved å lese av det forbruket på i250 displayet
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2016, 10:08:35 »

Hur mycket ström EcoAir drar kan du indirekt räkna ut, ungefär. Det står i tekniska data ungefär vad de olika storlekarna drar per timme. Om du sen regelbundet läser av antal drifttimmar på kompressorn så kan du ju räkna ut timmar per dygn och sen bara multiplicera med din EcoAir drar i timmen.

(den där uppgiften om hur många timmar den gått per 24 h stämmer inte riktigt, den är bara ett grovt riktvärde)
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 12 januari 2016, 09:31:29 »

Nu har jag en fråga gällande elförbrukningen.. Då jag går på ecozeniths historisk driftinfo kommer det fram antal starter, hur många timmar som gått samt elförbrukningen i kwh. Detta är ju endast inre enhetens ström. Jag tror elektrikern inte har kopplat så att det går att läsa av ecoairs förbrukning?

På driftinfon står eleffekt kW på 0.0, 0.0, 0.0 och ström L1/L2/L3 på 0.0.. Skulle vara intressant att få veta hela strömförbrukningen på ecozenith+ecoair..
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 december 2015, 17:37:37 »

Invändigt är i250 i princip byggd som EcoEl.
Jag har tittat i manualen för 550 pro. Hittar ingen info om nån extra inkoppling mitt på slingan.

Edit
Men nu hittade jag det. Nåt sånt finns inte på i250, såvitt jag vet.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 23 december 2015, 17:23:28 »

Jo, jag såg rubriken. Men trodde inte det fanns någon skillnad på vvc bara för att pannan är mindre.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 december 2015, 15:20:05 »

Man kan nog misstänka att TS har en EcoZenith i250, inte 550 pro, och då saknas väl inkoppling på slingan för VVC.

(tips: läs rubriken ;) )
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 22 december 2015, 17:23:45 »

Man ska kunna ha vvc utan en extra beredare. Åtminstone på 550 pannan som jag tittat på. Där går ett extra stick ner i den övre slingan. Så man kopplar in sig där sen har vvc:n typ ett eller två varv på den övre slingan som den använder sig av. jag är själv lite inne på en ctc när det är dags. Men om dom fortfarande inte har lyckats med att få ut varmvatten till ett större badkar så vet i fan. Visserligen kan man väl välja extra vv på innegivaren display som man har uppe i huset?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2015, 16:05:12 »

Gör det nåt att det tar 16 sek?
Extra VVB och VVC kostar el och enda nyttan är väl att slippa vänta 16 sekunder, plus att man spar lite vatten de gånger man startar från noll, med nedkyld ledning. Men VVCn gör å andra sidan att du förlorar värme hela tiden på det vatten som cirkulerar, en värmeförlust som VVBn måste kompensera för med elpatron, plus att CPn drar ström.
Det är inga stora mängder el det rör sig om, men du skrev i din första post "att elförbrukningen skall vara så låg som möjligt", och då VVC i en villa är bara en fråga om komfort.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 21 december 2015, 12:30:22 »

Ja denna 50l finns även kvar från tidigare, tanken skulle vara för att få varmvattencirkulation. Enligt beräkningar så tar det 16 sek att få varmvatten upp till andra våningen.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 20 december 2015, 14:59:21 »

Ja har man en kamin som kan varme opp og hjelpe varmepumpa så ser jeg at du Får alt det varmtvannet du trenger.

Generlt så har veldig mange jeg kjenner med luft/vatten eller bergvarme pumpe en 200l i serie.. Kjenner kun en som har 100l ..fordi han hadde den fra før. 50l er kanskje i det minste laget
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 december 2015, 17:31:25 »

Jag kan se poängen med att ha en 250 l VVB, som du har, men inte en liten 50 l VVB. Du får ut 500 l VV, nog för att fylla ett badkar. En 50 ger 100 l extra VV och sen måste ändå VP och elpatroner ordna resten. Då vinner man inte så mycket.
När vi hade badkar kvar så eldade jag i kökspannan så slavtanken blev ca 90 grader och EcoEl ca 65 grader. Det räckte för att fylla ett badkar, utan problem!
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 19 december 2015, 15:22:41 »

Det positive med ekstra bereder er en buffer hvis to personer dusjer samtidig, eller man fyller et badekar. Betyr mest vinterstid ifølge ctc.

Sommertid koster det mere, men vinterstid, under -10 så sparer man derimot igjen litt, spesielt med gulvarme, da vp får litt bedre cop pga. Lavere temp enn man trenger for radiatorer. 

eneste grunnen til at jeg har 200l i serie er fordi jeg hadde allerede en kun 5 år gammel vvb fra før. Hadde nok prøvd uten, eller satt inn en på 50-100l hadde jeg trengt det.
Min fru og min datter på 14år liker sine 20-30 min dusjer i tropical rainshower til tider ., ikke akkurat sparedusj
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 19 december 2015, 15:15:23 »

Vv fra min i250 går inn i en 200 l oso bereder som står på 65 grader.

Den bruker 4-7kwh ekstra per døgn for å løfte tempen fra vannet fra i250 .
Snitt 6 kwh på snart 5 mndr. Uten vp forvarming brukte den ca 18-20kwh tidligere

Jeg logger daglig nå, need new hobby indeed:-p

Å senke øvre tank til 45 grader fra 58 og elpatronene til 30 økte ca 1 kwh mere per dygn på vvb. Mens vp bruker 5-10kwh mindre nå vinterstid ..

Sommertid øker jeg nok til 50-55 grader igjen

Det som skjer nå er at hvis nedre tank vil ha 45 grader, øker i250 selv til 50 grader på øvre.. Når det var på det kaldeste hittil i år, så satt den selv øvre og nedre begge til 49 grader..
Den overstyrer gjerne dine settings for å altid kunne levere rett temp til varmesystemet.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 december 2015, 10:44:47 »

... att du håller VVBn tillräckligt varm för att slippa legionella. :)

Jag antar att tanken med VVBn är att få mer VV, för exv badkar? Då behöver du nog en större VVB. I övrigt påverkar den väl ingenting. När du tappar VV så fylls VVBn med vatten från EcoZenith som är 45-58 grader varmt, som dess elpatron ska värma till 55-60, beroende på hur du ställt in den.

Enda vitsen med en liten VVB är nog att du då kan ha varmvattencirkulation (VVC), vilket inte går om man har VV som går direkt med VV från EcoZenith.

Det finns väl en skiss på detta i manualen?
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 18 december 2015, 16:34:24 »

Så sant. Dock är bara en radiator kopplad ännu då det renoveras men de andra kommer upp inom kort. Har ingen rumsgivare.

Vad är det viktigt att tänka på då det kommer monteras en 50l vvb i serie med ecozenith för cirkulation? Inställningsvärden på övre tank som borde ändras?

Tacksam för alla svar!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2015, 16:23:54 »

Om kurvan är rätt vald så ändrar man ingenting.
Om kurvan ligger för lågt så borde du ha kallt i huset redan nu. Kurvan anger ju vilken temperatur det ska vara på framledningen vid olika temperatur ute.

Så jag skulle inte röra nånting alls utan se vad som händer. Om det blir kallt inne, höj kurvan några grader och vänta några dagar och se vad som händer.

Har du innegivare aktiverad?
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 18 december 2015, 15:05:04 »

Tror det är 65 grader, men bra fråga. Har inte ändrat på den i alla fall. VV höjning är valt. Även i manualen är deras börsvärde 58 grader?

Oavsett, med dessa värden borde nu elpatron jobba väldigt sällan? Härifrån är det väl bara att höja lite på värden på övre tank samt huskurvan då kölden kommer.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2015, 10:09:14 »

VV-höjning finns som inställning i inställningsmenyn men visas inte i driftmenyn på annat sätt än att man ser att börvärdet plötsligt är väldigt högt.
Det enda som förvånar lite är att börvärdet "bara" är 58. Varför kör den inte till 63? Det är väl det som är max för EcoAir 400-serien?
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 18 december 2015, 09:26:34 »

Hmm bra fråga.  Kan det påverkats av att yttreenheten just stannat? (Dessa värden är nerskriva ganska snabbt efter att inställningarna gjorts pånytt)

Enligt ctcs manual finns VV-höjning, minns inte nu om det faktiskt finns på skärmen på inreenheten. Skall följa med och se vad elförbrukningen visar nu jämfört med tidigare.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2015, 09:17:13 »

Min enda fundering är varför framledningen ligger så högt över börvärdet. Krångel med shunten?

Har EcoZenith "VV-höjning" som EcoEl? På EcoEl kör systemet till max vad VPn klarar vid var fjärde körning för att på så vis hålla varmt nog för tappvarmvatten. Min gissning är att EcoZenith har nåt liknande system och att VPn just nu värmer övre tanken. Därför är tempen i den på väg upp medan den i nedre tanken är på väg ner.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 17 december 2015, 19:27:06 »

Hej igen! Nu har jag ställt in värdena pånytt och de ser ut såhär;

Elpatron;

Elpanna övre: 45gr
Elpanna spets: 45gr
Elpanna XVV: 60gr
Elpanna övre max: 5.5kw
Elpanna nedre: 55
Elpanna nedre kW: 6.0 kW
Fördröjning shunt: 180

Radiatorsystem 1;

max framledning: 55gr
min framledning: 20gr
värme från, ute: 18gr
värme från, tid: 120
kurvlutning: 45gr
Kurvjustering: 0
framl sänks: -3

CTC ecozenith;
Status
Tank övre: 58 (58)
tank nedre: 38(40)
framledning1: 37(33)
returledning: 37
radiatorpump: till
shuntfördröjning: 180

Är det nåt ni tycker borde ändras på/något som kunde vara bättre? Utetemperatur är nu +2 grader. Varmvatten används endast i en dusch samt lavoar hittills. (Renovering)

Det jag inte förstår är då övre panna är ställd till 45 grader (minimi och börvärde, för att vp endast ännu skall värma varmvattnet) så står det ändå tanken är 58grader på ecozenith samt att börvärde är 58grader( 58(58) )

På skärmen på inre enheten visar den temp i övre tank ca 52-53 grader.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 17 december 2015, 01:04:36 »

Fordelen med ctc systemet..man kan fintune det til man blir grå i håret...det er også ulempen..thank god for the touch screen...makes it kinda fun.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 december 2015, 22:33:11 »

Vpn kör mot nedre tank tills dess börvärde är nått och växlar då till övre.

Kurva 40 betyder att framledningen är 40 vid -15 ute. Nedre tanken värms till aktuell framledning +5. Det finns diagram i manualen som visar hur huskurvorna ser ut.

Målet är väl att hålla varmt i huset och ha tillräckligt med varmvatten, med så låg elförbrukning som möjligt. Då måste du läsa manualen, om och om igen, plus läsa erp's beskrivning av EcoEl+EcoAir. Grunderna är lika.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 15 december 2015, 19:12:17 »

Nej har inte tyvärr innegivare.

1.Hur vara säker på att Vp värmer både nedre och övre tank så att elpatron används så litet som möjligt?
2. Om jag har kurvan på 40, betyder det då att min framledning blir 40+7 grader? Stämmer det då att om jag har övre panna ställd till 46 grader borde inte elpatronerna användas om inte varmvattnet börjar ta slut? (Lite svårt att få grepp om detta) Målet för oss är att få så lite elanvändning som möjligt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 december 2015, 18:47:10 »

Vilken kurva du ska ha styrs av hur mycket värme du behöver för att hålla varmt i huset. Det man måste göra är att ställa in en kurva och sen hålla koll på hur det blir inne. Blir det för varmt, sänk kurvan, blir det för kallt, höj kurvan. Men vänta ett par dagar mellan varje ändring.

Har du innegivare? Den kan korrigera på marginalen, men fördelen är att den då visar både temperaturen inne och det börvärde du valt. När tempen har svårt att nå börvärdet, höj kurvan, och tvärtom.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 15 december 2015, 13:32:37 »

Ok! Skall försöka sammanställa vad jag ändrar nu, samt höra din åsikt om det låter rimligt.

Nya värden på elpatron:

Elpanna övre: 47gr
Elpanna spets: 47gr
Elpanna xvv: 55gr
Elpannaövre max kW: 4.5
Elpanna nedre: 55gr
Elpanna nedre max kw: 6.5kw
Fördröjning shunt: 180


Hur styr jag och hur vet jag att VP värmer övretank utan hjälp av elpatron förrän det blir tillräckligt kallt?
Kurvan står alltså på 50 nu. Vilka värden "borde" jag ha på kurvan+7grader för att inte elpatron skall gå och värma hela tiden?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 december 2015, 13:01:38 »

Övre måste ställas tillräckligt högt för att garantera varmvatten i kranarna, när du inte behöver så varmt för värme i huset.
Om systemet accepterar att det är samma på båda värdena på övre tanken så ser jag inga problem med det.
Huskurvans lutning påverkar inte elpatronerna direkt. Den ska ställas in så att den håller lagom värme i huset. Sen har du ju fördelen att din VP kan värma övre tanken direkt, inte indirekt som på min EcoEl, så du behöver inte fundera över den delen. Nedre patronen startar ju överhuvudtaget inte förrän det blir svinkallt så VPn stänger av. Det du ska hålla koll på där är att när temperaturen sjunker så sjunker även VPn verkningsgrad och även stoppvärdet för VPin. Så det är inte säkert den kan gå ner till -20. Min ska teoretiskt klara det, men i praktiken stoppar den vid -10 så jag har tvingats ställa in 'Min utetemp' på -10 för att det ska funka. Annars stannar VPn pga för varm retur från radiatorerna, men eftersom den är tillåten att gå så startar inte nedre elpatronen, och då måste övre elpatronen sköta all värme i huset, och det orkar den inte.

Så håll koll på vad som händer om temperaturen sjunker under -10 eller nåt sånt. Kolla värdena i driften, kolla VPin, kolla när VPn stannar (värde på VPin). Det finns ett diagram i manualen som visar maxtemp ut från VP. Den stannar när VPin är det värdet minus 7.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 15 december 2015, 11:25:44 »

Tack lunk Umeå! Detta klargjorde saken mycket.

Kan vi utgå från att elpanna övre och elpanna spets kan ställas in på samma, t.ex. 45 grader? Då borde spetsen aldrig komma igång?

Elpanna XVV kan säkert stå på 50 grader, då man vill ha extra varmvatten och säkerställa att man får tillräckligt varmt vatten, om jag förstått rätt från manualerna kommer den endast igång då man använder sig av extra varmvatten.

Elpanna nedre blev inte riktigt klart.
Kurvlutningen står nu på 50. (Antagligen för högt) Vad borde värdet stå på för lutningen och elpanna nedre för att inte slå igång elpatronerna i onödan? Om elpanna övre och elpanna spets står på 47 grader, borde lutningen stå på 40? (40+7=övretank börvärde alltså 47grader?)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 december 2015, 10:24:22 »

Vad borde elpatronens inställningar vara för att elförbrukningen skall vara så låg som möjligt, men ändå leverera bra med varmvatten? Varmvattnet används av 1 person och ibland av 3 pers, 1 vuxen+2barn.

Elpatronens nuvarande inställningar;

Elpanna övre: 50gr
Elpanna spets: 60gr
Elpanna XVV: 60gr
Elpanna övre max kW: 5.5
Elpanna nedre: 55
Elpanna nedre kW: 6.0
Fördröjning shunt: 180

'Elpanna övre' anger den lägsta tillåtna temperaturen i övre tanken. Det är samtidigt gränsen för när elpatronen ska köra igång, dvs om det är kallare än 50 i övre tanken så startar elpatronen. Ju lägre värde, desto större chans att VPn hinner värma även övre tanken innan elpatron startar.

'Elpanna spets' anger det övre stoppvärdet, "börvärdet", som tanken ska nå innan elpatronen stänger av. Ju lägre värde, desto större chans att VPn får sköta temperaturen även i övre tanken.

Temperaturen i nedre tanken styrs av den framledning som krävs (fabriksvärde är framledning + 5 grader). Börvärdet i övre tanken blir framledningen plus en diff (standardvärde 7 grader), dock lägst det värde du har på 'Elpanna övre'. Så om du har ställt in huskurvan så att framledningen blir exv 45, så blir börvärdet i övre tanken 52, och eftersom du har ställt in att elpatronen ska värma mellan 50 och 60 så kommer övre elpatronen gå nästan hela tiden.

Jag skulle sänka till typ 45 - 47 eller nåt sånt, för att få så lite elpatrondrift som möjligt.

Elpanna nedre spelar ingen roll så länge det inte är så kallt att VPn stoppar pga för hög VPin (dvs huset kräver så varmt vatten att VPn inte längre klarar att leverera). Det värdet styr alltså i realiteten hur varm framledningen kan bli när det är riktigt kallt. Som jämförelse så har jag (Västerbottens kustland) 44 som minimitemp i övre tanken (för att få tillräckligt med varmvatten) och 60 i nedre (för att få varmt i huset när det är -25).

Effekten på elpatronerna handlar om hur mycket husets huvudsäkring klarar, och hur mycket du vill kräma på. Jag förutsätter att du har effektvakt monterad, så att EcoZenith kan begränsa elpatronerna när du startar spis, ugn, vattenkokare, osv.
Jag har begränsat min övre till 4,5 kW.

Shuntfördröjningen påverkar hur länge EcoZenith bara får ta radiatorvatten från nedre tanken trots att systemet inte riktigt klarar att hålla den framledning som styrsystemet säger att det ska vara. Ju längre tid, desto större chans att VPn till slut lyckas få upp temperaturen i tankarna, men desto större risk att temperaturen i huset börjar sjunka. Min är ställd på 120. Om inte VPn har lyckats på två timmar så måste elpatronen i övre tanken få hjälpa till.

Hoppas nånting blev klarare med detta.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 15 december 2015, 09:35:24 »

du har tappevann spiral i din i250, så den trenger kun nok varme i tanken rundt til å varme vannet "on demand" gjennom spiralen din så lenge du trenger å dusje, den løsningen har ikke legionella risk.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 14 december 2015, 21:23:26 »

Okej, tusen takk woodbear, skal prøve lufte den så! Har hørt att det har boblet litt ja :)

Ja, väntar på ett litet bättre svar för varmvattnet! Vattnet borde väl vara över 55grader för att undvika risk för legionella eller andra bakterier? Men samtidigt läste jag att det inte skapas legionella då vattnet inte lagras i tanken.. Varmvattnet står alltså på normal nu.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 14 december 2015, 21:12:04 »

Eh. Ecoair har bilhjul ventil ( idiotisk løsning) ..så den må luftes ved å trykke ned den lille pinnen..

Men vi luftet kun min under innstallasjon, til det var lite luft igjen...boblet nå og da noen uker, til alt var ute gjennom flamco mikroboble ventilen som ser koblet til i250 ...ecoair tuffer og går greit med litt luft i systemet... Hørtes ut som noen trakk ned vann i wc hver gang den startet de første dagene..men gikk over...

Jeg har ekstra bereder på 200l i serie, så jeg har satt min øvre el patron på 30 grader, og øvre tank til kun 50, nå holder el patronen seg for det meste unna ned til -10...( men har ikke vært kaldere enda)

Men hvis dere dusjer rett fra i250, så kommer sikkert noen her med gode råd .f.ks ..lunk umeå?

Det er nok bare å prøve seg fram, sette vvb på økonomi, og se om dere får dusjet  lenge nok..  Men mener at el spets bør settes noe lavere.
Skrivet av: CarstenW
« skrivet: 14 december 2015, 20:21:46 »

Hej! Vi har nyss installerat en etc inre&yttreenhet.
Det som vår första fråga gäller är ecoairens avluftning! Vi har kört igång systemen och vi får varmt vatten och värme. Allting är luftat, och man skall kunna lufta ecoair som har en egen luftskruv. Varför kommer det varken luft/vatten då vi skruvar upp luftskruven?? Vattnet cirkulerar bra genom ecoair utan problem, men lite konstigt då det inte ändå går att lufta den??

Vad borde elpatronens inställningar vara för att elförbrukningen skall vara så låg som möjligt, men ändå leverera bra med varmvatten? Varmvattnet används av 1 person och ibland av 3 pers, 1 vuxen+2barn. Om någon även kunde definiera dem lite för att klargöra. Vi har läst igenom instruktionerna flere gånger men då detta är första gången vi installerat och kört igång en luft/vatten är allt litet nytt, väldigt tacksam för svar! :)
Elpatronens nuvarande inställningar;

Elpanna övre: 50gr
Elpanna spets: 60gr
Elpanna XVV: 60gr
Elpanna övre max kW: 5.5
Elpanna nedre: 55
Elpanna nedre kW: 6.0
Fördröjning shunt: 180

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!