Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 7.5 driftsatt!  (läst 1430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
EcoHeat 7.5 driftsatt!
« skrivet: 21 december 2010, 22:19:45 »
Hallå!

Nu är min EcoHeat 7.5 igång! Den hämtar energi ur ett 140m djupt hål och levererar skön värme till ett helt nyinstallerat radiatorsystem som ersatt den direktverkande elvärmen.

Jag labbar friskt med inställningarna och försöker lista ut en lämplig kurva att köra med. Har ni några tips på vad jag ska göra för att tweaka min anläggning på bästa sätt?

Vi har ett suterränghus och jag vill ha samma temp både uppe och nere. För att få det så har jag termostaterna fullt öppna på bottenvåningen och något strypta på övervåningen. Är det rätt sätt att lösa det på?

Nåt annat man bör tänka på när man grejar med sin nya pump?
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad Ragvaldsträsk

  • Elinstallatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Längtar efter en lÃ¥g elräkning
SV: EcoHeat 7.5 driftsatt!
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 20:27:19 »
Hej jag är i samma läge som du, installerade min 8,5 för en månad sen, testar mig fram med olika inställningar och kollar ständigt förbrukningen. Hade tänkt prova rengöra filtret vid på fyllningsventilerna men allt funkar så bra och värdena är enl mig perfekta så jag har inte vågat pillra med brine filtret.

Jag har bara ute givare och framledningsgivare kör med alla shuntar öppna till golvvärmen men otroligt nog så har vi bra och jämn temp i huset trots väderväxlingar. Ska göra en justering av huskurvan då jag märker att inomhustempen stiger en halv grad när det blir kallt, alltså -25 -30.

Ska eventuellt skaffa motorshunter och rumsgivare till golvvärmen men har snålat med det inköpet då allt fungerat så bra ändå :)
220m2 Västerbottens kåk från 1811, golvärme nere, radiatorer (PÅ G) uppe Ctc eco el 1550 med eco part 8,5 157m aktivt borrhål. Luft/luft pump. 130m2 mindre villa med luft/luft pump och braskamin. 100m2 garage med 6m takhöjd golvärme. Bastu 20m2 vedeldad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!