Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorhaveri :(. Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw  (läst 39052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Håller med ace att LP-utlösning och kompressorhaveri inte är samma sak. snarare tyder det på att kompressorn fungerar eftersom den sög så att LP löste ut. Om kompressorn fortfarande startar och den löser ut på LP igen på kort tid så skulle jag inte säga att du har kompressorfel - snarare indikerar den att den är frisk men omgivningen är krasslig...

jag skulle dubbelkolla det så att du inte byter kompressor i onödan - har sett flera trådar innan att 'kompressorbyte' är standardsvaret när kylnissen inte felsöker så noga då det i slutändan verkar handlar om att summan för reparationen skall vara tillräckligt stort för att vara 'värt besväret'.

I ditt fall skulle jag koncentrera mig om att kolla att värmeväxlarna inte är igensatta och går kallt av den orsaken, likaså att CP på båda sidorna fungerar och har flöde, att VP-delen har tillräckligt med köldmedie och inte går punktvis kallt för att det är för lite köldmedie i maskinen dvs. du har läcka eller har problem med expansionsventilen (om du mäter temperaturen precis efter expansionsventilen in mot plattvärmeväxlaren - om du kommer åt, vad är tempen där, om du nu kan starta kompressorn igen).
 

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, kanske värt att gräva mer i det.

Gick ner till den pga av att tappvarmvattnet var kallt. Då larmade den LP och värmde huset med el.
Den cirkulationspumpen gick men den på brinesidan stod still och kompressorn också.
Jag slog då av/på och den började då larma HP/MH tror jag det stod. Skruvade av centrummuttern på den cirkulationspumpen till brine kom lite sprit ur, testade att dra runt den och den gick lätt och fint.
Provade slå av/på flera gånger men fick bara samma larm direkt HP/MH.

Larmade alltså bara på LP första gången.

Det enda konstiga jag såg var att det var is här:


Sen kom nissen och började mäta. Frågade om isen men han sa att så kan det vara. Han körde sedan den andra pumpen via menyerna så den gick iaf. Mätte och mumlade för sig själv. Sen sa han att jag tappat en fas och då gick vi och böt en propp. Sen efter ett tag kom han fram till att jag hade kortis i kompressorn.

Vad tror du om isen?? Stack ut ca 1 cm runt där röret gick in sen var det på en mutter högre upp- Är väl förångaren som är närmast där innanför.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Skaver en del i huvudet detta så om inte den kompressorn är "bränd" utan skull visa sig att den fungerar så skall jag vrida snorren av kylnissen..........

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu blev det plötsligt mer information -   HP/MH... vad betyder MH i det här fallet ??? (jag gillar inte summa-alarm där det finns flera olika fel pÃ¥ samma alarm)

du får larm direkt utan att de försöker i kanske några sekunder (och bör höra ett litet brum) och utan att någon säkring går ?? - då kanske elektroniken inte ens försöker starta för att det är något annat som spärrar den - gäller att ta reda på vad som spärrar i så fall

Är det en trefas-kompressor ?? om motorn har gått på två faser länge och tungt lastad så kan den blir grillad. Annars brukar en del av dessa köra en fas på kompressorn och värmepatronerna på de andra. En sak och kolla är att reläer mm fungerar och inte blivit brända.

Det går ju mäta på kompressorns tre stift och se om de har rätt resistans och att de inte kopplar mot chassiet. Egentligen skall man ha en megger när man gör isolationstestet mot kompressorchassiet då det kan vara sant som han säger med kortis på ena fasen.

Eftersom du hade is kvar sÃ¥ kan den inte ha stÃ¥tt still länge. Att det kan finnas is kan som sagt vara normalt - men om man fÃ¥r igÃ¥ng kompressorn sÃ¥ är det intressant att veta hur mÃ¥nga grader kallt det blir precis efter expansionsventilen mätt med termometer pÃ¥ rörmetallen. 

---

Det här med felsökning är inte alltid lätt och kräver nästan en speciell personlighetstyp skulle jag vilja säga - alla passar inte för den rollen även om de kan övriga hantverket.

har du någon typbeteckning/nummer på kompressorn - ibland kan man finna data mha. google.

 
 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Värt att notera är att pumphjulet kan lossna. Har du sådna där fina kopplingar med inbyggd kulventil är det lätt att dela pumphuset utan att behöva spilla.
Förvisso tycker man att servicekillen borde ha kollat upp kompressorn om han vågar uttala sig så drastiskt.

Från Nibes hemsida:
Svar>>


Ett MS-Larm uppstår då motorskyddet löser ut.
Motorskyddet är till för att skydda kompressor och
köldbärarpumpar (vissa större modeller)

Förslag på åtgärder/kontroll:

Kontrollera alla 3 säkringar till värmepumpen
Har du haft en trasig huvudsäkring kan detta
vara orsaken till MS-larmetStarta om produkten
Hjälper inget av ovanstående skall ni kontakta er installatör
som i de fall det är ett garantifel gör en felanmälan till Nibe
Är installatören ej anträffbar kontakta ett serviceombud   

Kan det vara det som menas, hittar inget MH-larm
« Senast ändrad: 26 december 2011, 00:59:57 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu blev det plötsligt mer information -   HP/MH... vad betyder MH i det här fallet ??? (jag gillar inte summa-alarm där det finns flera olika fel pÃ¥ samma alarm)

Måste vara HP/MS och motorskyddet löser om en fas fattas.
Efter att ha bytt propp måste motorskyddet återställas på en knapp (nr 26 på bilden).
Hoppas verkligen detta är kollat, men kontrollera en gång till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Han skriver att han tycker den har många starter. Kontaktern kan vara bränd, det kan få motorskyddet att lösa.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
God morgon och tack för att ni hjälper mig!!
Var ner och tog några kort så ni får se vad vi diskuterar om:


HP/MS stämmer bra att det stod. Kan det vart så att proppen gick första gången jag slog av/på den och därför bytte den sedan larm? För det hördes inget från den sedan utan larmade direkt.

XXARGS: Visst ser det väl ut som kompressorn matas av tre faser? Megger har jag ingen koll på vad det är men en vanlig Multimeter har jag. Typbetäckning ser jag ingen. Ser inte ens kompressorn. Trångt där. Vore bra om det gick att öppna från vänstersidan. Men kylmodulen har bara en lucka fram sen verkar det vara ett stycke plåt resten.

Hplp:Är det på kompressorn du hittar ett pumphjulet eller är du inne på cirkulationspumpen??
Hur kollar man det isf det??

Carl N: Vet ej om han gjorde det. Han fick det iaf att låta i kompressor efter att vi bytt propp. Men lät konstigt och han slog av direkt. Tja om jag skall sätta tillbaka kablarna på sista bilden och testa?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
han har kopplat ur kablarna efter mjukstarten.
till höger om denna har bu kontaktor med ett motorskydd monterat under...tryck på reset-knappen på motorskyddet så försvinner ev MS-larm.
har du mätare ska du ohm-mäta mellan samtliga faser (ska skilja max 10%) samt var fas mot jord (ska vara oändig ohm)
megger hade varit att föredra, men ohm duger.
det har hänt att mjukstartern går sönder (tappar en fas) och vid fasbortfall låter det ansträngt vid kompressorstart :o
mS löser då inom 20-50 sec
Obs: bryt spänningen innan mätning.
« Senast ändrad: 26 december 2011, 20:01:53 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Det är väl dom tre faserna till kompressorn som han kopplat bort. Dom måste jag väl kunna mäta på utan att bryta någon ström, eller??

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Generellt, är du osäker på vad det är för sladdar ställ multimetern på ström-mätning först, 400v mellan två faser eller 230 mellan fas och jord. Säkrast är att mäta på stiften på kompressorn, anta att en sladd hoppat av.
Jag tänkte mig scenariot att pumphjulet, brinet, lossnat och inte gett tillräckligt flöde varpå den löser på lågtryck. Jag tycker som andra här att det är skumt att en kass kompressor kan ge ett lågtryck. För att vara säker på c-pumpens funktion kan man dela den vid pumphuset men då är det lämpligt att kunna stänga brineslingan helst på båda sidor om pumpen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, du menar väl att jag skall ha den på spänning. Men i det här läget är det väl resistansen som är intressant för att se om det är kortis mellan nån fas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Generellt, är du osäker på vad det är för sladdar ställ multimetern på ström-mätning först,

Det är väl dumt? Då kortsluter man ju eventuell spänning med instrumentet!
Ställ instrumentet på spänningsmätning i det högsta mätområdet och kolla om det är nån spänning innan du börjar fingra. Dock är det väl osannolikt om det är kablarna till kompressorn som har kopplatsur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Precis en sådan kompressor havererade för mig för ett antal år sedan. Det lät som om vi hade en briggs & Strattonmotor gåendes i källaren.

Reparatörerna bytte ut hela enheten, är det något man skulle kunnat reparera istället? Det blev ju halvdyrt för mig vill jag minnas...

Nåväl, det är länge sedan nu och bortglömt :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
både enfas och trefaskompressorer har 3 stift - trefaskompressor skall ha samma resistans mellan stiften med max 10% avvikelse hur du än mäter och mäter du mellan stift och hölje så skall du ha oändlig resistans (megger är en megaOhm-mätare som använder hög spänning, ibland flera hundra Volt under mätningen, medans en vanlig multimeters Ohmmätningsläge har på sin höjd 0.7 Volt som mätspänning när den mäter resistans och ser inte elfel som kräver lite spänning innan den börja leda ström - som isolationsfel i kompressorn)

en enfaskompressor så mäter du 3 olika resistanser, en låg och ett mellanvärde och sedan högt värde som är summan av låg och mellanvärdet. låg och mellanvärde är alltså drift resp startlindningen (eller tvärt om) och höga värden är när de två lindningarna är i serie.

det är altså viktigt att veta om kompressorn är enfas eller av trefas-typ, vilket man ser på hur den är ansluten till elnätet om man vet vad man skall titta efter.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!