Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorhaveri :(. Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw  (läst 39028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Dan före doppardagen larmade den LP på morgonen. Servicetekniker mätte upp att kompressorn var bränd.
Fighter 1110 -8,5kw. Vart installerad på ett ställe innan mitt hus så vet ej exakt hur gammal den är men enligt folksam så slutade den tillverkas -03.

Nu är frågan vad man gör??

Byte av hela kylmodulen: 20-25000 kr tot av firman som jag hade ut.

Är det värt att rusta den eller har maskinerna utveklats så mycket att det lönar sig att sätta in en ny??
Om jag rustar, vad går sönder här näst?? cirk pumpar, kretskort eller får man med alla "slitdelarna" i kylmodulen??

Finns det någon pump som passar rakt av?? borde i så fall gå att byta den själv??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle köpt en ny kolla pÃ¥ nätet tex bynor installation fixar du själv o du är lite händig och fÃ¥r hjälp pÃ¥ forumet hos tillverkarna finns instruktioner att ladda ner sÃ¥ du kan läsa pÃ¥ före installation  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Varför gick den sönder?  Kanske kolla det innan en likadan stoppas dit ::)

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, jag funderar också på det. Kolla på Bynor och den ända som liknar min till utseende är Fighter 1150 för nästan 70000:-. Dom andra ser mycket högre ut. Tänker att det vore smidigt om all rördragning kunde passa rakt av om man skall göra det själv.

Då blir det att skilja rätt mycket i pengar från att renovera. Men visst man får en helt ny pump.
Tvivlar iofs på att vi skulle sänka el förbrukningen mycket då vi ligger på ca 11-12000 kw/h om året på 126 m3 1 1/2 plans med källare. Vilket det inte borde finnas mycket att ta på.


Vp Oraklet: Vet ej varför?? Han mätte bara och sa bara att den var bränd. Hur kollar man det??

Kollade nu. starter:46275st
« Senast ändrad: 25 december 2011, 17:19:42 av PansarHarry »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
lågtryckspressostat har inget samband med kompressorhaveri...
men visst kan kompressorn vara bränd.
en modern scrollkompressor är effektivare än din kolv....har själv samma modul med en modern scroll och en bättre sektionerad förångare...
troligen behöver även växlarna syra-tvättas på sekundärsidan för att uppnå ursprunglig effekt.
+ nytt torkfilter mm
denna operation är ett option om du kan fÃ¥ jobbet gratis  ;)
Annars ska du kolla efter en ny pump.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Läge att köpa ny, tror jag.
Tänk på att din 8,5:a idag motsvaras av en 10 kW värmepump i uteffekt.
Tyvärr har Nibe inte kvar den låga modellen på värmepump utan inbyggd VVB (förutom 1150 som ju är rätt dyr).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är inte speciellt mycket jobb med att dra om rören så köp en modell du vill ha och fixa rören efter vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Tack för snabba svar.

ace: Växlarna & torkfilter? Inte så hemma på det men blir inte detta nytt när man byter hela den lådan med förångare kompressor m.m. Känns som det bara blir cirkpumpar, elpatron och elektronik kvar.
Får inte jobbet gratis utan fick ett snabbt ca pris av killen som kom ut på ca 20000:- max 25000:- inkl jobb & material.

Carl N: Ja, kan vara så. Synd att dom är högre nu och att den 1150 är så dyr. Blir betydligt mer krångel att få dit en sån hög variant. Ovanför min nu sitter expansionskärlet till brine och den 3vägs förgreningen till vvb.


Utloggad vp-center

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: södermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad
Hej.  1250 är med frekvensstyrd kompressor, dÃ¥ behöver borrhÃ¥let klara uteffekten som kompressorn ger.
Köper du en ny maskin så måste du räkna på att borrhålet räcker till, de är ju effektivare idag med mer effekt från borrhål och mindre från elnätet.
Villa 140 m2 + hel källare. Nibe 1135-10kW. volymtank 100 l. Beredare VPA 300/200.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tyvär är Bosch vp lika höga annars ligger dom bra till i pris. Har du en stor beredare eftersom du har en separat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har en Nibe VPA 200/70 står bredvid pumpen. Anläggningen installerades för 3 år sedan av den som jag köpte huset av. Han var polare och släkt med en som har borrningsfirma och installerar pumpar.
Arbetet med borrning & installation gjordes på deras "fritid" och bergvärmepumpen hade vart installerad hos någon annan före som sedan behövde ha en större och denna byttes ut och vart över. Vart väl billigare för han att köpa en lös vvb när dom ändå hade en beg pump ståendes.

Har därför inga papper/kvitton/dokumentation eller nått på varken pump eller borrhål.

Tror dock att borrhålen är väl tilltagna eftersom han borrade dom med tanke på att han skulle använda dom själv några år innan installationen an pump vart gjord.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du dubbla borrhål.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ja har två st typ 10m i mellan. Kommer inte riktigt ihåg varför men det hade blivit något med det första så fick dom borra ett bredvid. Båda hålen skall vara sammankopplade och används ihop.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du koll på hur kallt det brukar vara på kbin när pumpen har gått ett tag. Har den gamla pumpen räckt till bra eller är en storlek större aktuellt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har bara uppskrivet från dec -08 då hade jag 6 in och 2 ut efter att pumpen gått en stund.
Annars kommer jag inte ihåg vad det brukar vara.

Jag tror att pumpen är i största laget har hela tiden försökt att få ner antalet starter på den.
Kanske därför den rasat i förtid?
Den har aldrig gått på el tillsats förutom var dag då den kört upp vattnet xtra högt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Håller med ace att LP-utlösning och kompressorhaveri inte är samma sak. snarare tyder det på att kompressorn fungerar eftersom den sög så att LP löste ut. Om kompressorn fortfarande startar och den löser ut på LP igen på kort tid så skulle jag inte säga att du har kompressorfel - snarare indikerar den att den är frisk men omgivningen är krasslig...

jag skulle dubbelkolla det så att du inte byter kompressor i onödan - har sett flera trådar innan att 'kompressorbyte' är standardsvaret när kylnissen inte felsöker så noga då det i slutändan verkar handlar om att summan för reparationen skall vara tillräckligt stort för att vara 'värt besväret'.

I ditt fall skulle jag koncentrera mig om att kolla att värmeväxlarna inte är igensatta och går kallt av den orsaken, likaså att CP på båda sidorna fungerar och har flöde, att VP-delen har tillräckligt med köldmedie och inte går punktvis kallt för att det är för lite köldmedie i maskinen dvs. du har läcka eller har problem med expansionsventilen (om du mäter temperaturen precis efter expansionsventilen in mot plattvärmeväxlaren - om du kommer åt, vad är tempen där, om du nu kan starta kompressorn igen).
 

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, kanske värt att gräva mer i det.

Gick ner till den pga av att tappvarmvattnet var kallt. Då larmade den LP och värmde huset med el.
Den cirkulationspumpen gick men den på brinesidan stod still och kompressorn också.
Jag slog då av/på och den började då larma HP/MH tror jag det stod. Skruvade av centrummuttern på den cirkulationspumpen till brine kom lite sprit ur, testade att dra runt den och den gick lätt och fint.
Provade slå av/på flera gånger men fick bara samma larm direkt HP/MH.

Larmade alltså bara på LP första gången.

Det enda konstiga jag såg var att det var is här:


Sen kom nissen och började mäta. Frågade om isen men han sa att så kan det vara. Han körde sedan den andra pumpen via menyerna så den gick iaf. Mätte och mumlade för sig själv. Sen sa han att jag tappat en fas och då gick vi och böt en propp. Sen efter ett tag kom han fram till att jag hade kortis i kompressorn.

Vad tror du om isen?? Stack ut ca 1 cm runt där röret gick in sen var det på en mutter högre upp- Är väl förångaren som är närmast där innanför.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Skaver en del i huvudet detta så om inte den kompressorn är "bränd" utan skull visa sig att den fungerar så skall jag vrida snorren av kylnissen..........

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu blev det plötsligt mer information -   HP/MH... vad betyder MH i det här fallet ??? (jag gillar inte summa-alarm där det finns flera olika fel pÃ¥ samma alarm)

du får larm direkt utan att de försöker i kanske några sekunder (och bör höra ett litet brum) och utan att någon säkring går ?? - då kanske elektroniken inte ens försöker starta för att det är något annat som spärrar den - gäller att ta reda på vad som spärrar i så fall

Är det en trefas-kompressor ?? om motorn har gått på två faser länge och tungt lastad så kan den blir grillad. Annars brukar en del av dessa köra en fas på kompressorn och värmepatronerna på de andra. En sak och kolla är att reläer mm fungerar och inte blivit brända.

Det går ju mäta på kompressorns tre stift och se om de har rätt resistans och att de inte kopplar mot chassiet. Egentligen skall man ha en megger när man gör isolationstestet mot kompressorchassiet då det kan vara sant som han säger med kortis på ena fasen.

Eftersom du hade is kvar sÃ¥ kan den inte ha stÃ¥tt still länge. Att det kan finnas is kan som sagt vara normalt - men om man fÃ¥r igÃ¥ng kompressorn sÃ¥ är det intressant att veta hur mÃ¥nga grader kallt det blir precis efter expansionsventilen mätt med termometer pÃ¥ rörmetallen. 

---

Det här med felsökning är inte alltid lätt och kräver nästan en speciell personlighetstyp skulle jag vilja säga - alla passar inte för den rollen även om de kan övriga hantverket.

har du någon typbeteckning/nummer på kompressorn - ibland kan man finna data mha. google.

 
 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Värt att notera är att pumphjulet kan lossna. Har du sådna där fina kopplingar med inbyggd kulventil är det lätt att dela pumphuset utan att behöva spilla.
Förvisso tycker man att servicekillen borde ha kollat upp kompressorn om han vågar uttala sig så drastiskt.

Från Nibes hemsida:
Svar>>


Ett MS-Larm uppstår då motorskyddet löser ut.
Motorskyddet är till för att skydda kompressor och
köldbärarpumpar (vissa större modeller)

Förslag på åtgärder/kontroll:

Kontrollera alla 3 säkringar till värmepumpen
Har du haft en trasig huvudsäkring kan detta
vara orsaken till MS-larmetStarta om produkten
Hjälper inget av ovanstående skall ni kontakta er installatör
som i de fall det är ett garantifel gör en felanmälan till Nibe
Är installatören ej anträffbar kontakta ett serviceombud   

Kan det vara det som menas, hittar inget MH-larm
« Senast ändrad: 26 december 2011, 00:59:57 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu blev det plötsligt mer information -   HP/MH... vad betyder MH i det här fallet ??? (jag gillar inte summa-alarm där det finns flera olika fel pÃ¥ samma alarm)

Måste vara HP/MS och motorskyddet löser om en fas fattas.
Efter att ha bytt propp måste motorskyddet återställas på en knapp (nr 26 på bilden).
Hoppas verkligen detta är kollat, men kontrollera en gång till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Han skriver att han tycker den har många starter. Kontaktern kan vara bränd, det kan få motorskyddet att lösa.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
God morgon och tack för att ni hjälper mig!!
Var ner och tog några kort så ni får se vad vi diskuterar om:


HP/MS stämmer bra att det stod. Kan det vart så att proppen gick första gången jag slog av/på den och därför bytte den sedan larm? För det hördes inget från den sedan utan larmade direkt.

XXARGS: Visst ser det väl ut som kompressorn matas av tre faser? Megger har jag ingen koll på vad det är men en vanlig Multimeter har jag. Typbetäckning ser jag ingen. Ser inte ens kompressorn. Trångt där. Vore bra om det gick att öppna från vänstersidan. Men kylmodulen har bara en lucka fram sen verkar det vara ett stycke plåt resten.

Hplp:Är det på kompressorn du hittar ett pumphjulet eller är du inne på cirkulationspumpen??
Hur kollar man det isf det??

Carl N: Vet ej om han gjorde det. Han fick det iaf att låta i kompressor efter att vi bytt propp. Men lät konstigt och han slog av direkt. Tja om jag skall sätta tillbaka kablarna på sista bilden och testa?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
han har kopplat ur kablarna efter mjukstarten.
till höger om denna har bu kontaktor med ett motorskydd monterat under...tryck på reset-knappen på motorskyddet så försvinner ev MS-larm.
har du mätare ska du ohm-mäta mellan samtliga faser (ska skilja max 10%) samt var fas mot jord (ska vara oändig ohm)
megger hade varit att föredra, men ohm duger.
det har hänt att mjukstartern går sönder (tappar en fas) och vid fasbortfall låter det ansträngt vid kompressorstart :o
mS löser då inom 20-50 sec
Obs: bryt spänningen innan mätning.
« Senast ändrad: 26 december 2011, 20:01:53 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Det är väl dom tre faserna till kompressorn som han kopplat bort. Dom måste jag väl kunna mäta på utan att bryta någon ström, eller??

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Generellt, är du osäker på vad det är för sladdar ställ multimetern på ström-mätning först, 400v mellan två faser eller 230 mellan fas och jord. Säkrast är att mäta på stiften på kompressorn, anta att en sladd hoppat av.
Jag tänkte mig scenariot att pumphjulet, brinet, lossnat och inte gett tillräckligt flöde varpå den löser på lågtryck. Jag tycker som andra här att det är skumt att en kass kompressor kan ge ett lågtryck. För att vara säker på c-pumpens funktion kan man dela den vid pumphuset men då är det lämpligt att kunna stänga brineslingan helst på båda sidor om pumpen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, du menar väl att jag skall ha den på spänning. Men i det här läget är det väl resistansen som är intressant för att se om det är kortis mellan nån fas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Generellt, är du osäker på vad det är för sladdar ställ multimetern på ström-mätning först,

Det är väl dumt? Då kortsluter man ju eventuell spänning med instrumentet!
Ställ instrumentet på spänningsmätning i det högsta mätområdet och kolla om det är nån spänning innan du börjar fingra. Dock är det väl osannolikt om det är kablarna till kompressorn som har kopplatsur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Precis en sådan kompressor havererade för mig för ett antal år sedan. Det lät som om vi hade en briggs & Strattonmotor gåendes i källaren.

Reparatörerna bytte ut hela enheten, är det något man skulle kunnat reparera istället? Det blev ju halvdyrt för mig vill jag minnas...

Nåväl, det är länge sedan nu och bortglömt :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
både enfas och trefaskompressorer har 3 stift - trefaskompressor skall ha samma resistans mellan stiften med max 10% avvikelse hur du än mäter och mäter du mellan stift och hölje så skall du ha oändlig resistans (megger är en megaOhm-mätare som använder hög spänning, ibland flera hundra Volt under mätningen, medans en vanlig multimeters Ohmmätningsläge har på sin höjd 0.7 Volt som mätspänning när den mäter resistans och ser inte elfel som kräver lite spänning innan den börja leda ström - som isolationsfel i kompressorn)

en enfaskompressor så mäter du 3 olika resistanser, en låg och ett mellanvärde och sedan högt värde som är summan av låg och mellanvärdet. låg och mellanvärde är alltså drift resp startlindningen (eller tvärt om) och höga värden är när de två lindningarna är i serie.

det är altså viktigt att veta om kompressorn är enfas eller av trefas-typ, vilket man ser på hur den är ansluten till elnätet om man vet vad man skall titta efter.
 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
JAAA! för tusan , spänning så klart ! Skulle bara kolla om ni var vakna. ( världens sämsta ursäkt).
Jo Ohm är vad du ska mäta. Men generellt, och alltid om man inte vet vad det är för sladdar, om det är spänning på eller ej, så bör man mäta först.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
det är altså viktigt att veta om kompressorn är enfas eller av trefas-typ, vilket man ser på hur den är ansluten till elnätet om man vet vad man skall titta efter.

Jag är 100 på att kompressorn i en Nibe 1110-8,5 är trefas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
OK,
Purjo:Borde väl vara kablarna till kompressorn. Är väl mjukstarts relät klumpen dom suttit i. Borde vara matning till kompressorn som kommer ur den och med tanke på att han sa att den var bränd och gjorde allt för att få pumpen att bara gå på elpatron.

xxargs:Ok, var ingen megger Nissen hade iaf när han kom fram till att den var bränd. Han hade en sån liten mätare som ser ut som en lite tjockare "penna" i ena änden sen en sladd till en tunnare "penna" i andra.

Skall jag springa ner och mäta så får vi se vad jag får för värden mellan dom kablarna??

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Lika bra att du kollar själv - men har maskinen gått på två fas ett tag för att mjukstartarens reläer eller huvudreläerna inte funkat och tappat en fas så kan du ha otur att kompressorn faktiskt har brunnit på någon av lindningarna. Detta innebär också att du måste kolla mjukstartaren och motorreläerna eller kanske byta rätt av så att du inte hamnar i samma situation igen med den nya kompressorn

Om så har skett med brunnen kompressor så är det en väldigt pyssel att förutom kompressorbytet få systemet rent och syrafritt igen med ursköljning och tvätt av kretsloppen om det går - köra med burnoutfilter ganska lång tid med kanske någon byte av filter mm. dvs det kommer blir ett antal besök av kylnissen innan det är är över och jobbet måste göras om den nya kompressorn skall ha en chans att hålla en längre tid.

Om kompressorn har gått så är 24 papp för helt ny kassett inte helt orimligt och så mycket bättre är inte dom nya aggregaten rent effektivitetsmässigt att du kan få igen mellanskillnaden mellan 24000 och 70000 i jämförelse med en ny i form av sparad energi på rimlig tid om resten av panna och beredare är i så bra skick att du tror att det håller 5-10 år till.

du skall spara energi för motsvarande 46 tusen kronor med den nya maskinen för att en ny maskin skall prismässigt konkurrera med den du har idag - reparerad.

---

om det var en sådan pennmätare med några lysdioder och inte en riktig multimeter så.... ...så bör du nog mäta om det själv....

när du kollat att resistanserna verka lika och ingen kontakt med motorns kapsling i kompressorn så kan du koppla in sladdarna till kompressorn och provstarta - smäller säkringen på kort tid igen så har du förmodligen överledning mellan faslindning och jord i kompressorn och då är det 'sorry'.


Kontrollera att du verkligen har 3-fas till alla kompressorns anslutningar med en multimeter som är klassad högt nog för att hantera mot 400V 3-fas anslutning - ingen billig biltemamultimeter här om den inte är klassad för minst CAT 3 och 600 Volt AC

känner du dig osäker låt bli och låt någon annan som kan, kolla det.

 
     

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
VVB är 3år så den borde väl klara sig ett tag till.
Det som blir kvar av pannan är väl bara elektronik och cirkpumpar. Det vet man ju aldrig hur länge det går 10 år eller 2 dagar. Men eftersom jag ligger på ca 11000kwh/år så finns det inte mycket att ta på för att få ihop dom 46´på.

Fick ett annat förslag också av Nissen. Dom hade bytt en modul åt en kund till en större och fått den gamla över. Hade stått ett tag hos dom. Han sa att den gått ca två år. Den skulle jag få billigt men utan garantier. Men den var bara på 5 kw till skillnad från min på 8.5kw. Han sa att den skulle passa men hans chef fick min boyta och räknade ut att den skulle bli för liten.
Jag tror dock att min är för stor så kanske vore något ändå. Skall kontakta bossen på tis och diskutera hur han räknade.

Min MM är inte av den aldra billigaste. Skall mäta när jag kommer hem.
Är på utflykt till päronen och krånglar med en router.


Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har mätt resistansen pÃ¥ dom tre tÃ¥tarna han kopplat loss. Fick utslaget pÃ¥ mätaren vart 2,3 hur jag än mätte mellan dom hade MM pÃ¥ läget 200Ω. Fick inget utslag mellan nÃ¥gon pÃ¥ varken chassit eller nollan där pumpen matas.

Säger detta någon något?? Rimliga resultat??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Har mätt resistansen pÃ¥ dom tre tÃ¥tarna han kopplat loss. Fick utslaget pÃ¥ mätaren vart 2,3 hur jag än mätte mellan dom hade MM pÃ¥ läget 200Ω. Fick inget utslag mellan nÃ¥gon pÃ¥ varken chassit eller nollan där pumpen matas.

Säger detta någon något?? Rimliga resultat??
Japp!  om jag uppfattade ditt inlägg rätt, sÃ¥ finns det en chans att kompressorn är hel.
samma motstånd över alla lindningar och oändligt mot gods är positivt Thumbsup
jag tycker du ska koppla in och provstarta !
lÃ¥ter det illa sÃ¥ stoppa pronto  studs   dÃ¥ kan du prova att koppla in den pÃ¥ ovansidan av mjukstartern....stänga av alla ev stora förbrukare du har i huset.....och testa igen. fungerar det dÃ¥, är det mjukstarten som gÃ¥tt.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Blir det inte lite trångt där? Kan han inte koppla in dem på motorskyddet?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Skaver en del i huvudet detta så om inte den kompressorn är "bränd" utan skull visa sig att den fungerar så skall jag vrida snorren av kylnissen..........

Oj vad vi hoppas på att den är hel. Thumbsup
Lova att berätta hur det går. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Blir det inte lite trångt där? Kan han inte koppla in dem på motorskyddet?
självklart  Thumbsup

Edit: ska du starta utan mjukstart, bör den ha vilat i minst 15 min för att starta på så låg last som möjligt (tryckutjämnad).
« Senast ändrad: 26 december 2011, 20:45:25 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
200 Ohm låter lite högt för att vara en 3-faskompressor på en bit över kW, men mätaren kan bli lurad då motorn också är en stor induktans som kan bråka om mätaren mäter med pulser.

Men lycka till och prova med 'skarp' inkoppling med sÃ¥ lite skrot som du vÃ¥gar (var dock noga och dubbelkolla fasföljden sÃ¥ att kompressorn inte startar med att rotera Ã¥t fel hÃ¥ll - dÃ¥ kan trÃ¥kiga saker hända med kompressorn...)  - snurrar den igÃ¥ng utan att lÃ¥ta ansträngd och/eller surrar transformatorliknande och hetgasröret snabbt blir varmare samt med en strömtÃ¥ng ser att du har ungefär samma ström i alla tre faserna sÃ¥ har du minskat din reparationsräkning med flera tiotusentals kronor och det blir att koncentrera sig pÃ¥ mjukstartsreläerna och motorreläerna med tillbehör och se om de har brända kontakter sÃ¥ att nÃ¥gon fas inte fungerar som den skall...


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Jag uppfattade det som att han hade mätarens mätområde på 200 Ohm ...men mätte 2,3 Ohm över samtliga lindningar..
just denna är en kolv = rotationsriktning oväsentlig.

får du igång den så håll ett öga på brinetempen....du har troligen nåt problem där..
« Senast ändrad: 26 december 2011, 21:20:42 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Jippi!!

Slog om pumpen till normaldrift. Bröt strömmen till den. Satte tillbaka tÃ¥tarna. Höll andan och slog pÃ¥ den men släppte aldrig knappen.  Väntade........
Pumpen startade efter en stund lät helt normalt och började köra värme :).

Höll koll på KB-in och ut, det låg på 7in och 3 ut efter en stunds körning.

Pumpen körde upp tempen och jobba av gradminuterna och stanna sedan normalt.

Vad gör jag nu?? Törs jag låta den fortsätta gå?? Vad var i så fall felet??
Har inte lagat eller ändrat något förutom den proppen jag och Nissen böt.

Skall KB pumpen gå hela tiden?? Kollade efter pumpen stannat och då står den still.
« Senast ändrad: 26 december 2011, 21:56:08 av PansarHarry »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Felet var att en propp gick, varför den då larmade på LP har jag ingen aning om, om fasen för KB-cirkpumpen försvinner så slocknar displayen. Men HP/MS stämmer bra med att en propp gick. Jag skulle fortsätta köra med den och hålla lite koll på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Var nyss ner då hade den -67 grad/min.
Har den inställd på 180 så är en stund kvar till andra körningen.

Skall cirk pumpen till KB gå hela tiden?? Den står still nu.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
KB cp ska gÃ¥ när kompressorn gÃ¥r och typ 30 sek före och efter.  Är du nervös sÃ¥ lÃ¥t den gÃ¥, tills du vet att grejerna funkar som de ska.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, då är det ok at den står still nu. Testade att tvångsköra den för att kolla att den funka men nu går den på auto.
Den som skulle vara nervösast nu är kylNissen. För jag lovade i en tidigare post att jag skulle vrida snorren av han om kompressorn inte var bränd som han mätte upp dan före doppardagen.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Gick precis klart sin andra körning efter "kompressorhaveriet". ;D ;D
Satt och höll den i hand....allt gick helt normalt jobba ner gradminuterna sen gjorde varmvatten.
KB in 7 och var KB ut som lägst 2.
Stanna när den var klar.

Hur kan VVS mannen helt säkert dömma ut den som bränd och koppla bort den.
Sen börja räkna på priser.

Hur många skulle ge sig på den efter det?? Skulle garanterat lura 99% av kunderna.

Lummar den på och går så är jag skyldig forumet och ni som hjälpt mig 20 lax.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Ta det som en lärdom att man tyvärr inte kan lita pÃ¥ yrkesfolk alltid utan att ha en viss skepsis och kolla pÃ¥ egen hand precis som nu.  Du sparat en massa utgifter nu, men fortfarande Ã¥terstÃ¥r att kolla att dina reläer/kontaktorer ser bra ut och inte har sönderbrända kontakter och ta kostnaden att byta om de ser tveksamma ut - det kan vara ett intermittent fel som gör att det fungerar oftast - men inte varje gÃ¥ng pÃ¥ alla faser... en kontaktor är mycket billigare att byta än en kompressor som har gÃ¥tt pÃ¥ tvÃ¥ faser och till slut bränts.

En annan sak som kan dra säkringen är om dina elelement i beredaren kanske är på G...

ace:

Jag missade/missförstod tydligen dom där '2,3' avsÃ¥g Ohm  - är sÃ¥ van att det _alltid_ skrivs Ohm efter ett mätvärde när man avser att det är ett mätvärde - är det utan enhet sÃ¥ kan det betyda nÃ¥got annat - tex mätt mellan vilka pinnar, punkt i protokollet  mm. - som mättekniker sÃ¥ är man mycket noga med att skriva ut enheter pÃ¥ aktuellt mätvärde just för att det inte skall missförstÃ¥s eller glömmas bort vad siffran stod för och därför fastande mina ögon bara pÃ¥ '200 Ohm'. Nog om detta.


Om det hade varit en scrollkompressor sÃ¥ hade det inte varit sÃ¥ jättebra om den snurrat Ã¥t fel hÃ¥ll - om man läser tillverkarnas instruktioner av scrollkompressor  sÃ¥ blir man nästan mörkrädd pÃ¥ hur ömtÃ¥liga de framställs som, dvs. minsta avsteg frÃ¥n det rekommenderade vägen gör att garantin inte gäller längre...


 


« Senast ändrad: 27 december 2011, 01:16:04 av xxargs »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
xxargs: förstod att sÃ¥ var fallet  ;)
200 Ohm hade varit en klen kompressor  ;D

PansarHarry:  Grattis Thumbsup
Jag anser att du bör byta mjukstartern....är den aldrig bytt, är den ett stort orosmoment....den lever liksom pÃ¥ övertid dÃ¥  ;)
Du har även lite lÃ¥gt flöde pÃ¥ brinesidan (man strävar efter 3 ºC skillnad mellan KB-F/R).  rensa silen, och om inte detta hjälper sÃ¥ öka flödet pÃ¥ KB-pumpen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
God morgon  Thumbsup

Han springa förbi pumpen innan den vanliga joggingturen till bussen.
Inga larm ;D och varmt i huset.

Silen på brine gjorde jag och Nissen rent var knapp nått i den efter 3 år.
KB-pumpen tror jag står på lägsta fart kan höja den ett snäpp.

Ja, kanske skulle byta den då? Det kan jag väl göra själv, är ju van att meka med den nu.
Vad kostar en sådan och vart köper man??

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Kolla också där motorskyddet (26 i din tidigare figur) sitter infäst i trefaskontaktorn (68)för kompressorn. Jag hade ett liknande fel som du och då hade en av kontakterna här oxiderat och bränts (var alldeles svart) av hög temperatur pga de ganska höga strömmarna här. Jag fick byta både motorskyddet och kontaktorn för sådär en tusenlapp. Det gick enkelt att göra själv och komponenterna beställde jag direkt från Nibe. Böst att undvika alla s.k. yrkesmän i detta sammanhang.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur kan VVS mannen helt säkert dömma ut den som bränd och koppla bort den.
Sen börja räkna på priser.

Dom räknar väl med att folk inte begriper sig på prylarna själva så att dom obehindrat kan föreslå den dyraste reparationen som dom tjänar mest pengar på - Helt vanligt lurendrejeri.
Eftersom dom lyckas i 99% av fallen så behöver dom heller aldrig lära sig att felsöka ordentligt, eller skaffa nödvändiga verktyg för det. Man kan säkert driva en så kallad kylfirma i flera år på det sättet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej, 14 starter nu fortfarande helt ok.
Har ringt både till chefen på firman jag anlitade och reparatören. Skällde ut båda fiR: fiR: knUp
Lös och granskade alla elkomponenter och kontakter men kan inte hitta någon stans det ser konstigt eller bränt ut.

Skall jag börja byta grejor ändå fast allt ser ok ut??

En säkring som det går mycket ström genom, blir varm sen kalll osv. mattas väl med tiden och kan gå utan att det egentligen är något fel??
« Senast ändrad: 27 december 2011, 19:47:47 av Rickard »

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Byt inget förrän det händer något igen. Man ska aldrig ändra på ett vinnande lag.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
PansarHarry, Jag är glad att det fungerar och att du sparat pengar. Men jag ber dig vänligen men bestämt att du snarast tar bort fotot om det föreställer nÃ¥gon annan än dig själv.  knUp

Ok. Rickard ser du tog bort det Thumbsup
« Senast ändrad: 27 december 2011, 19:53:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Hej, 14 starter nu fortfarande helt ok.
Har ringt både till chefen på firman jag anlitade och reparatören. Skällde ut båda fiR: fiR: knUp
Lös och granskade alla elkomponenter och kontakter men kan inte hitta någon stans det ser konstigt eller bränt ut.

Skall jag börja byta grejor ändå fast allt ser ok ut??

En säkring som det går mycket ström genom, blir varm sen kalll osv. mattas väl med tiden och kan gå utan att det egentligen är något fel??

Skall man vara säker så behöver man granska själva kontakttungorna i reläerna, vilket i princip betyder att dessa måste plockas isär - om det inte är någon större peng så skulle jag köpa nytt och byta. Motorskydd är också en typisk grej som också kan behöva bytas då det i regel är bimetaller och annat i dessa och dessutom inte motioneras vilket dessvärre brukar ha följden att motorskyddet inte gör jobbet när dessa väl behövs när dom är ett antal år gamla. Mjukstartburken är också en med tiden osäker grej då motstånden i dessa tar ganska rejäl smäll effektmässigt i motstånden varje gång det startar och någon av detta kanske börja tröttna...

säkring kan ocksÃ¥ tröttna, speciell om det är slarvigt draget i propphusen och dom gÃ¥r onödigt varma - även kablarna inne i proppskÃ¥pen blir inte allt för sällan glappa och gÃ¥r varma. koppar är en mjuk metall där man egentligen skall efterdra alla anslutningar ett halvÃ¥r senare - vilket i praktiken aldrig görs... 

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej på er igen.

Nu har den gÃ¥tt felfritt i tvÃ¥ dygn snart  Thumbsup.
Drog upp farten ett snäpp på kb pumpen fick då 6 in och 3 ut i slutet av en körning.

Tack igen för allas hjälp och engagemang.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har nissen varit förbi med snorren ännu  ;D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hjälp!!
Nu löste den pÃ¥ LP efter att ha gÃ¥tt normalt hela veckan.  Verkar gilla krÃ¥nglande runt storhelger :-(.  FÃ¥r ej bort larmet.  Hade alla faser med när jag kom ner men efter att jag slog av/pÃ¥ sÃ¥ gick en propp när den försökte att starta. När jag bläddrar i menyerna sÃ¥ har jag en nolla efter LP pÃ¥ ett ställe. StÃ¥r i boken att lÃ¥gtryckpressostat = bruten.  Ger ett varaktigt larm.  Vad gör jag nu??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Hjälp!!
Nu löste den pÃ¥ LP efter att ha gÃ¥tt normalt hela veckan.  Verkar gilla krÃ¥nglande runt storhelger :-(.  FÃ¥r ej bort larmet.  Hade alla faser med när jag kom ner men efter att jag slog av/pÃ¥ sÃ¥ gick en propp när den försökte att starta. När jag bläddrar i menyerna sÃ¥ har jag en nolla efter LP pÃ¥ ett ställe. StÃ¥r i boken att lÃ¥gtryckpressostat = bruten.  Ger ett varaktigt larm.  Vad gör jag nu??
vad har du för köldbärartemp ut o in?

LP har inget med säkringarna att göra..
Utan beror på bristande flöde/eller energi på kalla sidan....eftersom din brunn fungerat förr så beror det på fel på köldbärarpump eller brineflöde, alt frysning i förångare
« Senast ändrad: 31 december 2011, 13:50:54 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok,  ja det var ingen säkring frÃ¥n början. Vart när jag försökte att starta den. Har is igen där jag visade i tidigare inlägg. Kb in/ut var typ 18 bÃ¥da tvÃ¥ blir väl sÃ¥ när den stÃ¥tt still ett tag. Kan jag testa nÃ¥got?  Kanske tvÃ¥ngsköra kb pumpen??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Japp!  tvÃ¥ngskör KB-pumpen.
håll koll på tempen under tiden.

Jag har inte järnkoll pÃ¥ NIbes skyddsfunktion (finns säkert nÃ¥n annan som kan svara pÃ¥ )  men jag tror att LP stoppar kompressorn, med aut Ã¥terstart ett visst antal gÃ¥nger inom en viss tidsrymd....överskrids detta blir larmet konstant.   dÃ¥ krävs Ã¥terställning (bryt spänning i fem minuter)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Kör den nu! Låter i den och kb värdena rasade snabbt från 18 som båda stod på ner till 7 där det stannade. Nu efter ett tag står dom på 7 och pumpen går.
Så är iaf inte den som är på eller? Vad gör jag nu?

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Slog av på pumpen för att få stopp på kb pumpen. Då försvann larmet men jag har den fortfarande går på el och kompressorn bortkopplad.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
LP har inget med säkringarna att göra..
Utan beror på bristande flöde/eller energi på kalla sidan....eftersom din brunn fungerat förr så beror det på fel på köldbärarpump eller brineflöde, alt frysning i förångare

Crikpumpen på KB går och 7 grader från hålet är väl ok? Nivån på brine är samma som det vart i tre år (mitt på exp kärlet). Har is runt röret in i förångaren. Vad kan det vara för fel som skapar förfrysning i förångaren??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
nej!   det blir is pga kondens vid läckage pÃ¥ isoleringen.
du kan däremot ha för lite glykol i systemet....men har du aldrig fyllt pÃ¥ vatten lÃ¥ter det otroligt  Sc:,h
kan vara pumpen som är kass....men det bör synas på för högt DeltaT på KB vid kompressordrift...därför måste du ha koll på KB.temp vid drift, när du får igång den igen.
det skulle även kunna vara glapp/relä-fel som gör att KB-pumpen missar att starta ibland....då löser den inom en minut.
prova kontinuerlig KB-drift
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Är nått knas. Är vid pumpen och försökte starta. Inga larm nu. Slog på mätte och hade 230v på tre faser på båda sidor om mjukstarten men pumpen gick ej och inte heller på displayen. Ca 20 sekunder senare starta kompressorn. Skall väl bara vara spänning genom mjukstarten när den går eller??

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Efter att den startat så låg den långt efter på gradmin så den jobbade av och jag gick ifrån en stund. När jag kom tillbaka så var grad min +100 kompressorn gick men det indikerade på displayen att den inte gick. Slog av den på motorskyddet. Då slocknade alla lampor på mjukstarten. Tryckte sedan ner på kontaktorn så tändes mjukstarten igen. Kompressorn står still men jag mäter ändå 230 på båda sidor om mjukstarten.

Varför stannde den inte?? Verkar som nått elknas detta?? Törs jag ha den på??

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Startade 2 gÃ¥ngen nu.  Det rasslade och knackade i mjukstartsrelät mest vid start sen mindre och mindre. Aldrig hört det ljudet förut??  Sc:,h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
byt mjukstart!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Du har just sluppit 40 lax i kompressorbytekostnad och mer än en av oss har nämnt att motorskydd och mjukstart bör bytas preventivt för några tusingar - gör det, innan felen i mjukstart och/eller motorskydd/kontaktor gör att du ändå måste byta kompressorn för att den blev bränd för att den gick på två faser pga. taskig mjukstart/motorskydd/kontaktor.

Det är lite som det stÃ¥r pÃ¥ jobbet 'tycker du att underhÃ¥ll, säkerhetsutrustning och utbildning är dyrt? - prova en olycka!!' - med andra ord snÃ¥la inte pÃ¥ dom mindre kostnaderna om det gör att den stora kostnaden (kompressorbytet) förskjuts väldigt länge eller tom. uteblir 

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Inga larm än. GÃ¥tt som den skall hela natten. Skall byta mjuk mm.  Törst jag köra den sÃ¥ länge eller skall jag gÃ¥ över pÃ¥ el? Varför gÃ¥r den ej hela tiden när jag har spänning pÃ¥ bÃ¥da sidor om mjukstarten??  Vart köper man grejor?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
kör inte en minut till.
Om mjukstart eller kontaktor inte släpper/lägger pÃ¥ alla faser, gÃ¥r en säkring i bästa fall....kompressorn i sämsta.  (du kan inte ha tur hur mÃ¥nga gÃ¥nger som helst)

fÃ¥r en känsla av att du kan ha ett "klibbande" relä till kompressorn.....det skulle förklara varför kompressorn gÃ¥r fast du inte har indikering  Sc:,h
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kompressorn står still men jag mäter ändå 230 på båda sidor om mjukstarten.

Det är bättre att mäta spänningen mellan faserna, 400V. Om det bara finns en fas fram så mäter man 230V mot nolla på alla faserna men motorn går inte. Det är samma fas man mäter, motorlindningarna gör ju att spänningen finns på alla tre anslutningarna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Du skriver att vp haft många starter, och den har mer än några år på nacken. Det sliter så klart på alla elektromekaniska komponenter. Jag instämmer i kören, byta dessa. Vill utöka till att du bör byta reläkortet, eller åtminstone reläet till brine-pumpen. sida 25-27 finns elschemat med komponenter som troligen bör bytas. http://www.rorjour.se/nibe/1110.pdf
Men jag vill inte utesluta själva brine-pumpen. Pumphjulet kan ha lossnat och slirar på axeln. Om så är fallet blir det med säkerhet snabbt sämre.

Olle61, det är som du skriver. Dock har jag inga invändningar i det aktuella fallet eftersom kompressorn stod stilla. Istället tycker jag det tyder på att kompressorns interna skydd har löst ut för överhettning.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Tack för all hjälp.
Är inte så hemma på att mäta på men hade 230 ut på alla tre faserna från mjukstarten hela tiden. Kompressorn startade/stannade normalt ändå.
Har satt den på EP drift nu och kopplat bort kompressorn för säkerhets skull tills jag får tag i delarna.

Vill bara dubbelkolla så jag fattat rätt. Är det detta jag skall testa byta till en början??

Det är väl inte svårare än att man kan byta dessa själv?? Bara ta bort försiktigt och sätta tillbaka dom nya på samma sätt.

Vart köper man delar smidigast/billigast??

Filmade igår när jag skrev att det lät så konstigt i mjukstarten. Detta hörde jag bara vid en start och det lät mer oregelbundet precis när den startade. Detta är när den gått ca 15 sek.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
LÃ¥ter inget vidare..
Känner du nÃ¥n elektriker som kan bistÃ¥ dig.....sÃ¥ bör han ha bra priser pÃ¥ mjukstartsrelä/kontaktor/motorskydd hos nÃ¥n grossist  ( mÃ¥ste inte vara NIBE:s )
kollade lite pÃ¥ elritningarna...och ser att KB pump har sep relä pÃ¥ kortet.   
mjukstartare/spolar bete sig och lÃ¥ta riktigt illa vid dÃ¥lig kontakt manövern.   och släpper te.x inte relät till kompressorn pga utslitning...men det till KB pumpen släpper, blir det LP-larm fort :-\

måste erkänna att jag är orolig ang ditt relä-kort...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Igår när det knackade så i mjukstartsrelät så körde jag kontinuerlig drift på kb-pumpen.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
vist beslut tills du har fått grejorna bytta - om dom här grejorna inte sitter i samma enhet som själva kompressorn så hade du snart fått problem med den ny kompressorn också och kanske skador på denna efter ett kort tag och det blivit ännu mycket dyrare.

Dom som repade gamla TV-apparater visste att sakerna som gick sönder sällan var orsaken till haveriet - utan att det var något innan eller parallellt som inte gjorde jobbet och försatte saken som gick sönder i en ohållbar driftsituation och gav upp efter ett tag.

du har tur som via krokiga vägar kom på spåret av problemet innan dom riktigt dyra komponenterna har hunnit rasat. Skulle tro att det är många som inte har haft den turen.
 




Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har ringt en auktoriserad nibe service firma. Dom kommer i morgon. Har delar med sig Thumbsup

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Har vart en kille dit nu. Han bytte ut mjukstartsreläet. Fick nått felaktigt mätvärde på det gamla.
Annars så allt bra ut enligt honom. Kompressorn gick tyst och fint. Kom snabbt upp i bra temp och hade rätt mätvärde. Så enligt han var den i gott skick.

Håller tummarna nu på att det är ok nu och önskar att den går 5 år till!! Thumbsup

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du bytade alltså inte kontaktorn när han ändå var där?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Nej, han böt bara mjukstarten. Frågade om man inte skulle byta mera. Men han sa att han hade rätt värden igenom dessa och att man aldrig böt dessa i förväg.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
När jag bytte motorskydd och kontaktor (felet var att det hade varit glappkontakt i en av faserna mellan dessa enheter sÃ¥ att det blivit varmt och nästan brunnit) sÃ¥ ringde jag till Nibe som  skickade dessa pÃ¥ post för en rimlig peng. Ingen reparatör behövdes. Det är lätt, om än inte tillÃ¥tet att byta själv.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det behövs väl ingen elbehörighet för att reparera en VP? Inte ens om man gör det yrkesmässigt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Får man pilla med el utan behörighet yrkesmässigt Sc:,h knappast om man byter till andra komponenter i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det behövs väl ingen elbehörighet för att reparera en VP? Inte ens om man gör det yrkesmässigt?

Jo, saxat ur ELSÄK-FS 2007:2

"Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning."
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag är inte helt övertygad... Är en VP "fast installerad anläggning"??
Jag var på kurs en gång i tiden för "begränsad behörighet" Där var också några reparatörer av tvättmaskiner och liknande. Det de behövde kursen för var in- och urkoppling av maskinerna, inte själva reparationen. Men det kan ju ändrat sig sedan dess...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Värmepumpen är helt klart en fast installerad anläggning, eller sitter din värmepump inkopplad med en stickkontakt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
"Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom.
...
En ström av 10 mA (tio milliampere, en hundradels ampere) som går genom hjärtat kan döda en människa."


CTC, t ex, kör ju med ganska lÃ¥gohmiga utegivare och en del innegivare har ju en lysdiod... Där borde det gÃ¥ mer än 10mA, sÃ¥ med andra ord behövs det en elinstallatör eller överinseende av en elinstallatör för att serva dom  ::)
Iofs är det inte så hög spänning att det kommer att kunna gå 10mA genom kroppen, men ändå...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Saxat ur ELSÄK-FS 2007:2

"Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan."


Det innebär ju inte att det är ofarligt att pillra med skyddsklenspänning, man ska ha respekt för el, men det är tillåtet att greja med utan behörighetskrav.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Som jag förstått det så sker så gott som alla professionella reparationer av TV-apparater, damsugare och andra elapparater för 230 eller 400 V av reparatörer som saknar elbehörighet men som istället har specialutbildning på de utrustningar som de jobbar med. Om man bara får sin VP bortkopplad av en behörig installatör så kan man sedan lagligt göra vad man vill med den och därefter få den inkopplad igen. Man kan också ha den inkopplad med en trefaskontakt som man kan dra ur.
Men... man bör definitivt förstå vad man håller på med för att inte riskera att göra något dumt och jag har erfarenheter av att en normal elektrikerutbildning inte alltid räcker till för att förstå de litet klurigare felmoderna som man kan få på en värmepump och hur dessa ska repareras. Så de som inte vet hur en multimeter fungerar eller kan Ohms lag och vet skillnaden mellan ström, spänning och effekt eller har svårt att i detalj förstå de elscheman som finns i handboken samt saknar tidigare erfarenheter av att felsöka på komplicerad elektrisk utrustning bör nog avhålla sig från att göra några större ingrepp i värmepumpens elsystem.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Äntligen lite stöd för min Ã¥sikt...  :)
Jag är inte intresserad av men... och bör... jag vill veta vad som gäller. Måste man koppla ur värmepumpen innan man börjar jobba, räcker det inte med att bryta säkerhetsbrytaren??

Koppla in och koppla ur får man ju inte göra utan behörighet.

Jag hittade detta:

http://www.byggahus.se/forum/el/67727-far-en-egenforetagare-atgarda-sina-egna-skarvkablar-och-elmaskiner-3.html

Satt och läste igeom lite frågor och svar från elsäkerhetsverket och då dök denna fråga upp, vet inte om denna klargör lite.

Fråga
Vilken "kompetens" behöver man för att få utföra ändring eller reperation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning såsom industrimaskin, maskinsystem, lyft- och tansportanordning?

Svar
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet m.m. för elinstallationsarbete gäller ej vid arbete på maskin, apparat, bruksföremål etc. Lämplig kompetens är erfoderligt yrkeskunnande och kunskap om hur arbetet skall utföras på produkten ifråga
Den som utför eller ansvarar för arbetet ansvara även för att det blir riktigt utfört och tar ansvar för att produketen även efter åtgärden uppfyller god elsäkerhetsteknisk paxis.


Det står inget om att maskinen måste kopplas ur...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Men jag har för mig att det står något om arbete i fast installation som kräver behörighet. Då innefattas nog en fast installerad värmepump och för att inte vara fast installerad så får man väl koppla bort den (vilket kanske också kräver behörighet) endera i kopplingsdosan eller genom att dra ur en trefaskontakt.
Men bortsett från juridiken så bör man ha ganska bra kunskaper om avancerade elektriska installationer och apparater för att kunna göra ett bra och säkert arbete. Om man måste fråga om råd på detta forum så har man förmodligen inte sådana kunskaper och bör avstå från att pilla med elsystemet under värmepumpens plåtar.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Begränsade behörigheter gäller ofta servicefirmor av olika slag som jobbar med installation av spisar, tvättmaskiner eller fastighetsskötsel.
 
– Behörigheten söks hos Elsäkerhetsverket. Ansökningsblanketten kan man ladda hem från internet. Man fyller i personuppgifter, vilken behörighet man söker och skickar med kopior på betyg och arbetsintyg. Uppfyller man de krav som är fastställda för respektive behörighet fås ett så kallat behörighetsbevis som sedan hämtas ut på posten för 2000 kronor.
Kraven är som regel nödig kännedom verifierad genom att man gått en kurs i ellära för gällande behörighet enligt nedan:

Begränsad behörighet, BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning på högst 1000 V. Behörigheten omfattar uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar samt fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
 
Begränsad behörighet, BB2, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning på högst 1000 V. Behörigheten omfattar fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
 
Begränsad behörighet, BB3, gäller för visst slag av arbete efter bedömning av Elsäkerhetsverket i varje särskilt fall.

BB3# skulle kunna vara applicerbart på t.ex. en VVS-montör som vill kunna ansluta/koppla loss en värmepump eller byta ut ingående delar i värmepumpen.
Denna behörighet kräver teoretisk utbildning och praktiska prov som godkänns av en kursledare från elsäkerhetsverket.
Hissreparatörer har ofta denna typ av behörighet, vilket ger dem bemyndigande att arbeta med det elektriska bara just för de hissar de fått utbildning på.

Om man inte har någon behörighet får man i princip bara byta vägguttag och och stickproppar, dock gäller även i dessa fall att man måste ha nödig kännedom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är vi överens om att ingen elbehörighet behövs för en TV-reparatör?

Det behövs ingen behörighet för att tillverka en VP, hur kan det då behövas för att reparera?

Om en VP är byggd i Kina och man skulle (hypotetiskt) kunna skicka pumpen för reparation på fabriken. Där finns nog ingen med svensk behörighet...

Jag är intresserad av var gränsen går, men det verkar inte vara helt lätt att reda ut. jag har ställt frågan till Elsäkerhetsverket, väntar på svar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Elbehörighet för elinstallatör gäller/krävs vid elinstallation.
Det finns inga krav på elinstallationsbehörighet för att felsöka ,serva och
reparera en elmaskin.
Naturligtvis skall dom som servar maskiner ha tillräcklig teoretisk och
praktisk kunskap för att utföra arbetet på ett säkert sätt men det är
annat än (installation)elbehörighet.

Exempel pÃ¥ BB3 behörighet är att en som säljer elspisar ocksÃ¥ har behörighet att installera dessa.AlltsÃ¥ enstaka specifika  elinstallations arbeten.

Mvh Teltur

Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är vi överens om att ingen elbehörighet behövs för en TV-reparatör?

Det behövs ingen behörighet för att tillverka en VP, hur kan det då behövas för att reparera?

Om en VP är byggd i Kina och man skulle (hypotetiskt) kunna skicka pumpen för reparation på fabriken. Där finns nog ingen med svensk behörighet...

Jag är intresserad av var gränsen går, men det verkar inte vara helt lätt att reda ut. jag har ställt frågan till Elsäkerhetsverket, väntar på svar.

Om man reparerar nått på en TV efter nätaggregatet så handlar det om klenspänning, samma om man pillrar med styren i en VP (ej då 230V kontaktorer).

Alla elektriska apparater som säljs i sverige avsedda att kopplas mot elnätet är CE-märkta.

Jag är tämligen säker på att det krävs nån form av behörighet för att byta 230 V kontaktorer i en VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Om man reparerar nått på en TV efter nätaggregatet så handlar det om klenspänning, samma om man pillrar med styren i en VP (ej då 230V kontaktorer).

Alla elektriska apparater som säljs i sverige avsedda att kopplas mot elnätet är CE-märkta.

Jag är tämligen säker på att det krävs nån form av behörighet för att byta 230 V kontaktorer i en VP.
Tror jag inte...  Fast installation torde väl syfta pÃ¥ fast installerade elkablar och dyligt och inte syfta pÃ¥ fast installerade maskiner, som inte är nÃ¥gon del av eldistributionssystemet.

Det är ju absolut inte klenspänning i en tjock-TV och inte heller i många plattTV med bakgrundsbelysning som drivs av invertrar.

Ser inte vad CE-märkning har med detta att göra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack Teltur!  :)

Har du nÃ¥gon källa till detta? SÃ¥ fÃ¥r vi slut pÃ¥ spekulationer en gÃ¥ng för alla... Om du själv har behörighet kan du ange dig själv som källa  ;)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tror jag inte...  Fast installation torde väl syfta pÃ¥ fast installerade elkablar och dyligt och inte syfta pÃ¥ fast installerade maskiner, som inte är nÃ¥gon del av eldistributionssystemet.

Precis sÃ¥ har jag fattat det.  :)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm...  Sc:,h

TV-apparater är inte fast installerade, skulle tro att en VP som är ansluten via 3-fashandske inte heller räknas som fast.
Så där hade jag nog fel.

CE-märkningen nämnde jag för att Olle tog upp exemplet med kinatillverkade grejer, de får inte säljas utan CE-märkning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
Tack Teltur!  :)

Har du nÃ¥gon källa till detta? SÃ¥ fÃ¥r vi slut pÃ¥ spekulationer en gÃ¥ng för alla... Om du själv har behörighet kan du ange dig själv som källa  ;)

Hittade detta snabbt http://www.elkul.se/grundlaggande_elteknik.pdf

Mvh Teltur (AB)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag får nog dra tillbaka mitt påstående om att en VP tillhör husets fasta installation, när jag grävde lite noggrannare i ELSÄK-FS 2008:1 så hittade jag följande:

"Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar
och husvagnar.
Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar."


Troligen klassas en VP som "övrig anordning", ber om ursäkt för all förvirring jag orsakat.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har otroligt svårt att se varför man skulle få byta mjukstart eller kontaktorer utan behörighet när man inte får koppla ur/in en VP t.ex. om den skall bytas ut till en ny.
Det torde väl vara precis lika farligt att byta mjukstart som att byta ut hela pumpen mot en ny.
Men å andra sidan är ju reglerna så komplicerade ett det knappt går läsa sig till vad som gäller även om man skulle satsa timmar på det.
Om gränsen för elarbeten går vid utbyte av stickproppar och vägguttag för ej behörig personal känns det dock mycket märkligt om man skulle få byta ut betydande anläggningsdelar i maskiner som kan bli strömförande om man gör fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Fast man fÃ¥r ju byta glödlampor... Kan ju bli lika fel det med om man gör fel. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med skillnaden att det inte kan drabba andra, bara dig själv, och bara om du sticker in fingret i hÃ¥let där lampan skall in.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Oavsett logik så är det nog så att en apparat eller "anordning" (tex en VP) som inte är kopplad till nätet får vem som helst göra vad som helst med (även om det kan tyckas vara uppåt väggarna) och att sedan man gjort det man gjort med prylen så kan man alltid ansluta den med en väggkontakt (en- eller flerfas) till nätet, men ansvaret för vad som händer vid anslutningen vilar förmodlign helt på den som gör det.
Sedan håller jag helt med Rickard om att det är olämpligt för de flesta som saknar en elektriker- eller elingenjörsutbildning och har erfarenheter av el- och elektronikarbeten att ge sig in i värmepumpns el- och elektroniksystem. Det är förmodligen dessutom så att en vanlig elektriker saknar en stor del av de kunskaper som krävs för att förstå hur en VP fungerar, felsöks och repareras. Här kan erfarernheter av dator- eller TV-reparationer vara väl så meriterande som att veta hur man dimensionerar för utlösningsvillkoret för elsäkringar och liknande typiska elektrikerjobb.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Med skillnaden att det inte kan drabba andra, bara dig själv, och bara om du sticker in fingret i hÃ¥let där lampan skall in.  :D
Ser inte direkt skillnaden.  Tycker det är minst lika farligt att byta en glödlampa som en kontaktor man fÃ¥tt skickad av fabrikanten som ersättare.  Sätter man i fel sorts glödlampa sÃ¥ kan man ju bränna ner huset i värsta fall och visst kan en sÃ¥dan händelse drabba andra.

Sedan finns det absolut ingenting som säger att en elektriker på något som helst sätt är mer kompetent att reparera t.ex. styrsystemet i en värmepump.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skall bli intressant att se vad elsäkerhetsverket svarar på frågan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu har svaret kommit...  studs

Detta var frågan som jag ställde:
Jag har stött på en frågeställning angående elbehörighet. Det gäller om det finns krav på elbehörighet för att reparera (byta kontakor och mjukstartsrelä) i sin egen värmepump. Är en värmepump en "fast installerad anläggning" som det står i "ELSÄK-FS 2007:2"?

Svaret från elsäkerhetsverket:
Hej.

Här kommer svar på din fråga om jag har förstått den rätt:

Utbyte av kontaktor och mjukstartsrelä i en värmepump, kräver inte behörighet enligt elinstallatörsförordningens 3 § SFS 1990:806.

Utdrag ur elinstallatörsförordning (1990:806).

3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning. Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning. Elsäkerhetsverket får föreskriva att förordningen skall gälla även i fråga om arbete på anordning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning.

Det är endast fast anslutning och losskoppling av en värmepumpen som kräver behörighet, om inte tillverkarens anvisningar kräver annat vid en reparation.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, då var det klarlagt, alltså som man kunde misstänka, till synes ofarliga saker får man inte göra, men dolda, i realiteten livsfarliga saker är OK för vem som helst att pyssla med.
Lobbyism när den är som väst.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!