Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Nibe Fighter 1310 med Weishaupt gaspanna som spetsvärme  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

I vår dåligt isolerade (gamla fönster) funkiskåk i Stockholm så håller vp värmen i kåken väl ända ner till -7 kalla grader. Därefter uppstår skillnaden mellan framlednint och börvärdet till >10 grader och således borde vår gaspanna dra igång och tillföra spetsvärme. Förra vintern var mild och jag tror aldrig att det var tillräckligt kallt för att spetsvärmen skulle gå igång men nu i förra veckan var det ner mot -17 och nästa vecka lovar SMHI kallt väder. Till min fråga - hur kan jag felsöka alt provocera fram att gasbrännaren drar igång? Tips? Förslag?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Kolla att det ser OK ut i meny 2 till att börja med, du ska kunna se panntemp där om panngivare är ansluten (menyn ska växla mellan detta och aktuell rumstemp).
Sen ska du in i meny 9a-d och kolla värdena på VP-°min A, VP-°min B och TS-°min.
Gaspannan ska starta när gradminutrarna nått -(VP-°min A + VP-°min B + TS-°min).
Du kan provocera fram detta genom att i meny 9 trycka på minusknappen tills ett lägre värde än detta uppnåtts (det bör sen ta nån minut innan nått händer)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ser inte ut så hos mig som i manualen i meny 2. Där står det istället vb2 fram 53gr (63 gr). Innebär detta att gaspannan har en egen kurva? Ingen golvvärme att ta hänsyn till. Ska försöka provocera fram igångsättning av gaspanna men när jag kollade hastigt så var gradminuterundrrskottet på -3400 så jag antar att den redan borde ha dragit igång utan provokation?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den enda anledningen till att ha 2 kurvor är om man har 2 värmesystem, hur sitter shunten monterad?
Tyvärr är det så att 1310 klarar inte av att ha både dubbla kurvor och shuntstyrd tillsats, det finns bara ett ställe att koppla in shunten rent elektriskt.
Min gissning är att den som gjort detta har haft otur när han tänkte och ändrat i meny 19 till en etta utan förstÃ¥nd om vad han gjorde.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Redan vid -560 i gradminuterunderskott
Ska gaspannan gå igång men vp har stått stadigt på -3400 sen kölden kom.
Jag vet att gaspannan fungerat förut (förutom att returen blev för hög och att vp därför larmade) men av ngn anledning så kopplades den om och tillbaka vid tidigare felsökning och nu går den inte alls igång.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan du testa att köra gaspannan manuellt så märker du om det är denna eller värmepumpen som fallerar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är en äldre oljepanna som konverterats om till gasdrift så jag vet inte riktigt hur jag testkör manuellt. Tips?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kan annars kolla hur gaspannan är kopplad till värmepumpen?
Följ trådarna och kolla på vilken plint/utgångar som den är kopplad till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
sladden går från gasbrännaren till vp höger bak upptill.

Jag provade att skruva upp kurvan så hårt som möjligt för att försöka provocera fram en reaktion men har börjat förstå att värdena i display inte verkar vara att lita på. Framledning enligt vp ca 55 grader (börvärdet 65 gr C) och returen till ca 40 grader (Max retur står på låga 46 grader, varför?).
Men jag blev nyfiken och mätte framledning vid ett av mina radiatorer och där mätte jag upp till 64 grader (med reservation för felmarginal). Vad säger oss detta?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror 46 °C på VB-r är default, du kan prova att öka denna om det behövs.
Men någonstans blir returtemp så pass hög att högtryckspressostaten löser ut, sen vet du var gränsen går.
Det kan vara problem med tempgivarna som gör att det inte funkar, men om den ger 64 °C till radiatorerna, behöver den då tillskott?
Hur mätte du temperaturen?

Slutligen måste du lyfta på panelen och kolla vart trådarna till gaspannan är anslutna, alternativ ta hem nån service-person som kan grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det krävs nog en ganska hög framledning dels för att vi har dragiga fönster men också så tror jag att värmebalanseringen som gjordes innan jag flyttade in för 5 år sen stryper elementen för hårt.
Ändrade manuellt Max framledning till 70gr c samt retur till 49 gr c (har ett svagt minne av att ngn sagt till mig att vp inte fixar högre returer än 50-51 gr c).

Tog också en bild på var kablarna som går från gasbrännaren ansluts i vp.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tempgivare för pannan ansluts till detta uttag eller framledningsgivare nr 2 om man har dubbla kurvor.
Jag antar att det är panngivaren så då är värmepumpen felinställd, det ska vara en 0-a i meny 19.
Då kommer temperaturen i pannan dyka upp i meny 2 och kanske kommer då också gaspannan startas som tillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville vänta med att skruva på Vp tills det blev lite varmare. Har nyss varit en 10-15 min i källaren och gjort som du föreslog. Det står nu istället "gaspanna 61 grader". Under tiden jag var nere i källaren gick inte gaspannan igång trots att vp inte lyckas beta av gradminuterunderskottet. Eller hur lång tid ska man förvänta sig att det ska ta innan gaspannan drar igång?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om inte gaspannan är igång, hur kan det då vara 61 °C ? ???
Om tempgivaren visar fel så kommer nog inte värmepumpen ge nån startsignal.
Sen ska pannans shunt samt en ledning som via ett hjälprelä startar och stoppar gaspannan vara inkopplad på plinten för externa enheter (till vänster under panelen) plats 7 och 8 (panna) och 11, 12 och 13 (shuntventil).

Men nu hittade jag vart man kan trigga start av panna.
I meny 14 så ska TS (övre siffran) stå på 1.
Sen kan du ändra TS-drift (undre siffran) till en 1-a och trycka på driftlägesknappen, då ska 1-an bytas ut mot TS och pannan ska startas (om allt funkar).
« Senast ändrad: 23 januari 2016, 23:04:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gjorde enligt dina instruktioner men gaspannan gick dessvärre inte igång. =(
Ska skruva loss och kolla ikväll hur kablarna är dragna.
Frågan är för fortsatt felsökning, vem är det jag bör kontakta? Ngn som är bra på NIBE eller ska man ta in ngn som kan Weishaupt för att felsöka hur de lirar med varandra? Hur hade du tänkt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!