Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur utvärdera offerter  (läst 7169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2011, 21:16:22 »
Men ni som kan det här, hur skall man bedömma kalkylerna. Finns det någon anledning till att Thermia får lite sämre värden på verkningsgrad, eller har de bara ett mer ärligt kalkylprogram?

Jag kollade min F1245-12:a i Dalarna idag, och jag har ju både elmätare och energimätare på radiatorkretsen, och mellan 11-02-05 och 11-03-19 har den producerat 3348 kWh till värmesystemet, kört VV 1h, inklusive legionella, och kört TS "faktor" 17, och det har dragit totalt 873 kWh, vilket ger en total COP på 3,84. Observera att då är inte varmvattnet med i energimätningen, men med i drivenergin, och alla cirkpumpar är med.

Anledningen till TS är dels legionella, men även ett brineläckage som gjorde att VP:n stannade i fredags vid lunch och vi fick köra på TS tills i går eftermiddag, när vi hade lokaliserat problemet till en veckad packning i trimventilen till ena slingan.

Senaste elräkningen var på -541:- (negativ) Thumbsup *roflmao*

Helt nöjd med Niben!

Låter bra Thumbsup och det med en 12 kw som är den med sämst cop i serien pga scroll kompressors antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2011, 21:21:22 »
Kalkyler är väl, enligt min mening, mer eller mindre bara värda något i det fall leverantören garanterar något i relation till dessa kalkyler.

Det finns ju en mängd faktorer, som normalt sett är svåra för kalkylprogrammet att veta i förskott, som ger ganska stor påverkan på COP.


Jag tycker du ska välja det som känns rätt med utgångspunkt tagen från din egen magkänsla vad gäller olika fabrikat samt vilket förtroende du har för installatören.


Tror att en kalkyl ska kunna bli hyffsat rätt det är väl i stort sett bara vädret man inte matar in resten är väl kända värden i alla fall om man ska jämföra offertar mellan olika märken annars är ju brine temp en osäkerhets faktor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2011, 21:49:26 »
Men ni som kan det här, hur skall man bedömma kalkylerna. Finns det någon anledning till att Thermia får lite sämre värden på verkningsgrad, eller har de bara ett mer ärligt kalkylprogram?

Jag kollade min F1245-12:a i Dalarna idag, och jag har ju både elmätare och energimätare på radiatorkretsen, och mellan 11-02-05 och 11-03-19 har den producerat 3348 kWh till värmesystemet, kört VV 1h, inklusive legionella, och kört TS "faktor" 17, och det har dragit totalt 873 kWh, vilket ger en total COP på 3,84. Observera att då är inte varmvattnet med i energimätningen, men med i drivenergin, och alla cirkpumpar är med.

Anledningen till TS är dels legionella, men även ett brineläckage som gjorde att VP:n stannade i fredags vid lunch och vi fick köra på TS tills i går eftermiddag, när vi hade lokaliserat problemet till en veckad packning i trimventilen till ena slingan.

Senaste elräkningen var på -541:- (negativ) Thumbsup *roflmao*

Helt nöjd med Niben!

Låter bra Thumbsup och det med en 12 kw som är den med sämst cop i serien pga scroll kompressors antar jag.

Och jag har fått sagt till mig, för typ en vecka sedan, att alla nya 1245 och 1145 har scroll oavsett storlek. Det verkar vara svårt att komma till någon slutgiltig uppgift ang detta?

Jag hade hållit koll på inomhustemp. KB vid DUT och vilket DT på VB. Effekt och energiteckningsgrad samt anläggningen klarar för temp utan tillskott.

Jag har fått många bra kalkyler och dessa har varit baserade på samma offertförfrågan och även om dessa sett bra ut har jag svårt att köpa något som i slutändan inte verkar kunna klara behovet utan tillskott under -5 grader. Det bara känns fel. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2011, 22:01:15 »
Men ni som kan det här, hur skall man bedömma kalkylerna. Finns det någon anledning till att Thermia får lite sämre värden på verkningsgrad, eller har de bara ett mer ärligt kalkylprogram?

Jag kollade min F1245-12:a i Dalarna idag, och jag har ju både elmätare och energimätare på radiatorkretsen, och mellan 11-02-05 och 11-03-19 har den producerat 3348 kWh till värmesystemet, kört VV 1h, inklusive legionella, och kört TS "faktor" 17, och det har dragit totalt 873 kWh, vilket ger en total COP på 3,84. Observera att då är inte varmvattnet med i energimätningen, men med i drivenergin, och alla cirkpumpar är med.

Anledningen till TS är dels legionella, men även ett brineläckage som gjorde att VP:n stannade i fredags vid lunch och vi fick köra på TS tills i går eftermiddag, när vi hade lokaliserat problemet till en veckad packning i trimventilen till ena slingan.

Senaste elräkningen var på -541:- (negativ) Thumbsup *roflmao*

Helt nöjd med Niben!

Låter bra Thumbsup och det med en 12 kw som är den med sämst cop i serien pga scroll kompressors antar jag.

Och jag har fått sagt till mig, för typ en vecka sedan, att alla nya 1245 och 1145 har scroll oavsett storlek. Det verkar vara svårt att komma till någon slutgiltig uppgift ang detta?

Jag hade hållit koll på inomhustemp. KB vid DUT och vilket DT på VB. Effekt och energiteckningsgrad samt anläggningen klarar för temp utan tillskott.

Jag har fått många bra kalkyler och dessa har varit baserade på samma offertförfrågan och även om dessa sett bra ut har jag svårt att köpa något som i slutändan inte verkar kunna klara behovet utan tillskott under -5 grader. Det bara känns fel. :)

1245 har kolv kompressor upp till 12 kw som har scroll kolla i fakta bladet så ser du att 12 kw har sämre cop. Håller med om att spets vid -5 låter tidigt skulle inte jag köpa. Lite lurigt att kalkylprogrammen räknar med olika värden tex brine medeltemp vad säger det då känns det bättre med brine temp vid dut tycker jag. Har du inte beställt vp än?.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2011, 22:13:37 »
Alla standardofferter jag fick hade KB temp vid dut på 1-2 minusgrader. Men så vill dom ju också att man ska borra djupare än dom själva föreslår hehe *sick*.

Kollar man diagram för pumparna på hur mycket effekt dom levererar när KB tempen går ner och VB tempen går upp och jämför med sitt hus KW behov så är det inte så konstigt att TS går in ganska tidigt. Att det sedan står att endast 500kwh TS kommer behövas låter ju bra men jag är gissningsvis för dum för att lita på detta.

Vad gäller det där med scroll har jag också noterat diagramet i deras katalog. Därför jag tyckte det var så konstigt när säljaren bensäkert uttalade sig om att 1245 alltid har scroll sedan en tid tillbaks. strange
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2011, 22:25:43 »
Alla standardofferter jag fick hade KB temp vid dut på 1-2 minusgrader. Men så vill dom ju också att man ska borra djupare än dom själva föreslår hehe *sick*.

Kollar man diagram för pumparna på hur mycket effekt dom levererar när KB tempen går ner och VB tempen går upp och jämför med sitt hus KW behov så är det inte så konstigt att TS går in ganska tidigt. Att det sedan står att endast 500kwh TS kommer behövas låter ju bra men jag är gissningsvis för dum för att lita på detta.

Vad gäller det där med scroll har jag också noterat diagramet i deras katalog. Därför jag tyckte det var så konstigt när säljaren bensäkert uttalade sig om att 1245 alltid har scroll sedan en tid tillbaks. strange

Snacket om att alla 1245 har scroll tror jag beror på att många tycker att scroll är bättre och han inte ville eller kunde förklara fördelarna med kolv. Kalkylerna jag fick från nibe och bosch stod inget om kb vid dut det stod nått om kb medeltemp blir svårare att beräkna själv hur många grader man klarar utan spets när man inte får fram effekten på vp men kalkylen ska väl förhoppningsvis ta hänsyn till låg kb temp. Nu är det väl så att det inte lär skillja många kronor om man har en rimlig temp på kb men ska man räkna ska det göras rätt annars kan man låta bli.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #21 skrivet: 26 mars 2011, 23:18:58 »
KB vid DUT utelämnas ofta i offerter. Likaså vid vilken ute-temp som TS krävs. Detta är ju värden som ofta framgår av själva kalkylprogrammet.

Det tycker jag är synd
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2011, 23:22:52 »
Det går inte att presentera dem värdena. Tänk om jag missar med några grader, då blir du sur. Det kanske var jag som missade eller så kanske dina uppgivna siffror var fel eller du som har höjt innetemp 1 grad nu när det är billigare.
Du fattar vad jag menar,eller hur.

Därför presenteras inte dessa siffror. *vinkar*

Fast KB vid dut presenteras i varje fall hos en del
« Senast ändrad: 26 mars 2011, 23:31:12 av VP ORAKLET »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2011, 23:38:03 »
Grejen är väl den att installatören oftast inte garanterar något i kalkylen
 
Och ofta missar dom ju vad gäller TS.


Om man vågar visa TS i kalkylen vågar man väl visa KB vid DUT

tänker jag fel här?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur utvärdera offerter
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2011, 23:43:03 »
Thermia visar KB vid dut   men inte när spets ska komma. Detta eftersom ja,,,, jag kommer inte pÃ¥ nÃ¥tt bra ???

Men det kan väl bli sÃ¥ att om jag räknar fram -7 och det skulle bli -4  sÃ¥ fÃ¥r jag en ilsken Rinnan efter mig ;D

Och när spetsen kommer beror pÃ¥ mÃ¥nga saker som skiftar. Vind, innetemp osv   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!