Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tempgivare mikrovÃ¥gor?  (läst 1899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rmblfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tempgivare mikrovågor?
« skrivet: 10 december 2013, 17:01:54 »
Hur fungerar det egentligen med handkontrollens givare (det finns ju ett gallerförsett litet hål på den) och man skall lägga den i annat rum så pumpens innedel kan känna av tempen i rummet å anpassa effekten vad jag förstått (?)

isåfall bör det ju inte räcka med infrarött utan ngt som går igenom det mesta dvs mikrovågor...ngn som vet mer och kan hjälpa till här?
mätte upp väldigt höga mikrovvågsvärden mha en mätare jag har, var bara ibland och i vågor...kanske inför effektförändring i utblåset i rummet tänker jag...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: tempgivare mikrovågor?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2013, 19:56:11 »
Om fjärren inte använder IR så är det förmodligen frågan om radio på någon lämplig licensfri frekvens, sannolikt 433,92 MHz. Det är alltså samma teknik som används för t ex trådlösa inne/ute-termometrar och fjärrkontroller för centrallås på bilar. Och det är troligen INTE frågan om mikrovågor, gränsen där man börjar tala om mikrovågor går vid 1 GHz (ca 30 cm våglängd).

Frekvensen bör finnas angiven på fjärrens typskylt eller i CE-märkningsdokumentationen för värmepumpen (tillverkardeklaration/försäkran om överensstämmelse).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: tempgivare mikrovågor?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2013, 07:11:27 »
Vad jag vet så använder Zibros (och dom flesta andra) IR, vilket innebär att du måste ha "fri sikt" mellan fjärrkan & pumpen för att det ska funka. Prova att byta temperatur när du står i ett annat rum där du inte ser pumpen & kolla om det funkar.

Utloggad rmblfish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tempgivare mikrovågor?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2013, 12:07:57 »
tack vänner

har sökt efter svar men ingen som vetat riktigt.

så här: IR är det ju mellan handkontroll och inneblåset.

MEN effektregleringen verkar ändras efter en tempgivare alt termostat som troligtvis sitter i handkontrollen, det tror jag enbart pga att jag ser ett gallerförsett hål på handkontrollen.
och har hört ngnstans att man skall lägga denna handkontroll i ett annat rum vars temperatur man vill öka till börvärde (?) den temp man knappat in som syns på displayen sas.
om det skall funka går det ej med enbart IR eftersom stenväggar och annat blockerar detta men inte radiovågor...

mkt teori å gissningar men baserat på ev logik ;)

tack skall kolla handbok å handkontroll igen å se om det anges den frekvensen!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: tempgivare mikrovågor?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2013, 16:52:50 »
Finns "förlängare" till IR-kontroller att köpa till t.ex. TV eller stereo. En mottagre tar emot IR-signalen från handkontrollen i ett rum och skickar signalen vidare via radiovågor till en annan mottagare som står i det rum där apparaten/mottagaren man vill styra befinner sig. Radiosignalen omvandlas till en IR-signal igen. Se t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroller/ir-link/ir-remote-link-p66030
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!