Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har man nÃ¥gon nytta av en ackumulatortank ihop med värmepumpen?  (läst 5934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag har ev möjlighet att få en 500l acktank av en bekant, skulle det vara någon fördel att koppla denna till ett värmepumpssystem som inte har något annat värmetillskott såsom sol, ved etc?
 Eller är det tillochmed en nackdel att ha tank?, tänker pÃ¥ drifttid mm. Min pump har nog ingen överkapacitet att tala om...

Installationskostnaden är försumbar eftersom jag gör arbetet själv.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad har du tänkt att ha den till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Fyra "nyttor" som man skulle kunna få med en tank:

1. Eliminering av knäppningar i radiatorer om VP växlar för långsamt mellan
produktion av varmvatten respektive värme

2. Tillräcklig volym för VP att köra en hel cykel även om alla termostater i
huset är stängda

3. Om VP är lite underdimensionerad kan man få viss effektspridning så att tanken
agerar buffert vid höga effektuttag. En 500 liters tank innehÃ¥ller ca  600 Wh per
grad som temperaturen ändras.

4. Om det är en luft/vattenvärmepump så kan man köra den mera på dagen
när den går som bäst och spara till natten. Med Berg/sjö/ytjordvärme försvinner
denna punkt från listan...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Tack Sobris för de "plus" du räknat upp.

Men finns det några "minus" att lägga till listan?

Gör den ökade vattenmängden i systemet någon direkt skilnad?
« Senast ändrad: 27 september 2010, 20:31:35 av Fattiglapp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du problem med knäppningar?

Upplever du att VP:n har korta gångtider?

Annars ser jag ingen anledning att fixa om det inte finns nått fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Nej jag upplever inga problem av något slag, jag funderade bara på om jag skulle få några fördelar av den extra vattenmängden. Är en installation bara en nollsumma så är det bättre jag lägger den tiden på annat, tack för alla svar :)

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag är oartig och kidnappar tråden lite.

Om jag endast har lagt golvvärme vore det då inte bra att ha en tank för att få mer volym i systemet?

Fyra "nyttor" som man skulle kunna få med en tank:

1. Eliminering av knäppningar i radiatorer om VP växlar för långsamt mellan
produktion av varmvatten respektive värme

2. Tillräcklig volym för VP att köra en hel cykel även om alla termostater i
huset är stängda

3. Om VP är lite underdimensionerad kan man få viss effektspridning så att tanken
agerar buffert vid höga effektuttag. En 500 liters tank innehÃ¥ller ca  600 Wh per
grad som temperaturen ändras.

4. Om det är en luft/vattenvärmepump så kan man köra den mera på dagen
när den går som bäst och spara till natten. Med Berg/sjö/ytjordvärme försvinner
denna punkt från listan...
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag är oartig och kidnappar tråden lite.

Om jag endast har lagt golvvärme vore det då inte bra att ha en tank för att få mer volym i systemet?

Jo.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Varför?

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Störe volym är alltid bra med golv värme då denna har liten volym. Jämnare värme längre gångtider mindre start och stopp på vp
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Ach so ::)

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det nÃ¥got tänk  :,v( pÃ¥ hur stor/liten en acktank ska vara för att fÃ¥ bra driftförhÃ¥llanden eller är det principen desto större desto bättre  Sc:,h som gäller?
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har hört att man bör ha minst 25 liter per kW värmepump, men det gör nog inget om det blir lite mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Med termostater (som jag anser vara nödvändiga i de flesta installationer) kan
det uppstå driftfall där värmesystemet inte släpper till någon volym alls för VP
att köra mot. Då måste förstås annan volym finnas för VP att jobba mot. De 25 liter
per kW VP-effekt som Carl N nämner brukar anses vara lagom.

Om man har luftvatten-VP kan en större volym användas för att lagra energi från
dag till natt på så sätt att man låter VP jobba mot en högre temp. (alternativt större
volym) på dagen än på natten.

Övriga typer av värmepumpar har ingen nytta av större volym om de inte är
underdimensionerade. Topparna i effektuttag kan då jämnas ut av en tank på
så sätt att systemet stötvis kan lämna högre effekt än vad en "naken" VP skulle
klara. Detta skulle då kunna hindra att elpatronen behöver hoppa igång.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kastar mig i tråden även jag...

Har en Viessmann Vitocal 343 6 kW till ett golvvärmesystem som jag inte få någon ordning på. Jag vet att den kör många korta cykler och i bland har jag framledning på 60 grader för att den inte kan avge någon värme pga stängda rumstermostater.

Enligt Carls inlägg ovan skulle det räcka med 150 liter ack till denna pump.
Skulle man kunna använda vår gamla VV-beredare på 250 liter för detta ändamål?
Hur kopplas en acktank in, är den en ren volymsökning av systemet eller kräver den någon sorts bivalent shunt?
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!