Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn pÃ¥isning pÃ¥ uitedelen? Sanyo 123. Hur ser er utedel ut???  (läst 12469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Hej på er!

Jag har noterat att det blir ett "band" utan frost på utedelen under drift.
Bandet syns hela tiden, även vid -15 grader, men är mest tydligt vid lite fuktigt väder och runt -2minus.

Är detta normalt eller kan detta orsaka mina problem med dålig värme i huset?
Bifogar en bild för att förtydliga...

Tack på förhand!
\Ö.

« Senast ändrad: 08 januari 2009, 10:33:09 av PlutoOrjan »
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Hej på er!

Jag har noterat att det blir ett "band" utan frost på utedelen under drift.
Bandet syns hela tiden, även vid -15 grader, men är mest tydligt vid lite fuktigt väder och runt -2minus.

Är detta normalt eller kan detta orsaka mina problem med dålig värme i huset?
Bifogar en bild för att förtydliga...

Tack på förhand!
\Ö.



Hur ser den ut alldeles innan den skall avfrosta ? Jag har sett liknande på mina pumpar när de går på dellast, men innan de avfrostar brukar det vara jämn påfrysning över hela förångaren.
Prova att köra på full effekt och kontrollera ifall du får jämn påfrysning över hela förångaren innan avfrostning.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn påisning på uitedelen? Sanyo 123.
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2009, 10:32:37 »
Tack för svar!

Den ser faktiskt likadan ut precis innan avfrostning.
Dock vid normal last, dvs jag vet inte om den har gått för fullt innan avfrostning.
Jag hann inte med att slå över den på "High Power" imorse men den
bör väl ha gått för fullt med tanke på att det var -12 grader inatt.

Jag kontrollerade detta imorse vid -12 grader utetemp och när inomhusdelen "tystnar" för avfrostning så
finns "bandet" kvar i mitten såsom på bilden...

Det är precis som den delen inte används överhuvudtaget då det blir väldigt lite is på den biten.
Vid -18 grader var det liiite is på den biten, medans den övriga ytan var ordentligt isbelagd.


Tacksam för mer observationer från sina egna pumpar!
Är det jämn påbyggnad med frost på era utomhusdelar?

Mvh Örjan.


« Senast ändrad: 08 januari 2009, 10:35:16 av PlutoOrjan »
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Jag har idag ringt till Elajo i ett annat ärende och passade på att fråga vad han trodde om detta "band".

Kylteknikern som jag pratade med, som lät väldigt kompetent, hävdade att det är ett
väldigt tydligt tecken på att det är för lite gasmängd!
"Så gott som alla pumpar får ojämn frostbeläggning på batteriet vid för lite gas, och det påverkar helt klart effektiviteten på pumpen. Speciellt tydligt märks detta vid minusgrader då pumpen inte kan leverera tillräcklig mängd värme". Så var orden...

Måste nog ta hit en kyltekniker trots allt. Men om det är någon som läser detta med en Sanyo själv så skulle det iallfall vara intressant hur många som delar dessa åsikter och framförallt: hur ser er utedel ut?

Mvh örjan.

2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Jag har idag ringt till Elajo i ett annat ärende och passade på att fråga vad han trodde om detta "band".

Kylteknikern som jag pratade med, som lät väldigt kompetent, hävdade att det är ett
väldigt tydligt tecken på att det är för lite gasmängd!
"Så gott som alla pumpar får ojämn frostbeläggning på batteriet vid för lite gas, och det påverkar helt klart effektiviteten på pumpen. Speciellt tydligt märks detta vid minusgrader då pumpen inte kan leverera tillräcklig mängd värme". Så var orden...

Måste nog ta hit en kyltekniker trots allt. Men om det är någon som läser detta med en Sanyo själv så skulle det iallfall vara intressant hur många som delar dessa åsikter och framförallt: hur ser er utedel ut?

Mvh örjan.



Ja, våra pumpar har som sagt fin påfrysning innan de avfrostar, men så känner jag inte igen dina problem heller. Jo, jag har också hört att ojämn påfrysning är ett tecken på gasbrist. Be en kyltekniker komma och fylla på så mår pumpen bättre.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Jag kan ibland se ojämn beläggning, men det är någon minut efter avfrostning när maskinen startar med helt rent värmeväxlarbatteri. Då bildas det frost nertill i ett stråk där gasröret är anslutet. När maskinen har gått ett tag så ligger det frost över hela ytan.

Påfrostningsmönstret vid gasbrist beror nog på var gasröret/en är anslutna på värmeväxlarbatteriet. Störst underkylning och lägst temp fås där gasen strömmar in. 3 anslutningar borde ge 3 strimmor av frost.

Gasbrist kan nog också ge problem med påfrostning vid plusgrader. Eftersom belastningen av värmeväxlarbatteriet blir extremt lokal och tempgivaren kanske sitter långt ifrån detta område och avfrostningen dessutom kan vara villkorad att inte starta förrän vid ex +4 grader utetemp så kan isen byggas på i lugn och ro utan att maskinen avfrostar. Det sista är lite "tro" snarare än vetande, jag räknar med att bli rättad av någon kunnig typ ace om jag har fel.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
Hej. Har en Sanyo 123, och har liknande is bildning på ytterdelen...
Tänkte inte på det förra året då vi köpte huset.
I år har jag sett det. Tycker även att den värmer sämre i år.
Har svårt att hålla bör värdet trots att fjärren ligger i samma rum som innerdelen sitter i, även om det är över nollan....
Kan tänka mig att det är för lite gas i den...

Är det någon som vet vad det kostar att ta ut en tekniker för att fylla gas?

/Manche
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Jag har sätt par stycken 123ór med detta fenomen i vinter. Bla. grannens som gav sämre effekt Han blåste rent innedelen med tryckluft, därefter gav den den bra effekt igen.
Jag har inte kontrollerat isbillningen efter rengörningen.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Lite uppdatering vad som hänt i detta ärende...

Elajo har omfyllt pumpen utan resultat och man tog för ett par veckor sedan
beslutet att byta hela utomhusdelen. Sagt och gjort... för en vecka sedan byttes hela skiten ut mot en ny utomhusdel och allt var frid och fröjd... Tills i morse då jag åter igen noterade ett svagt band...

Körde maskinen på High Power och 30grader inställt värde, och efter 25 minuter stannade den för avfrostning, och då tog jag nedan bild.Man ser ju klart och tydligt att 1/3 av lamellpaketet inte fungerat överhuvudtaget!

Har pratat, för 100:onde gången, med Elajo och där fick jag till svar " jaaaa.. det var ju konstigt.. så ska det ju inte vara... kanske dom har slarvat vid uppfyllningen så dom har fått i för lite gas?! Får kolla vidare på detta du..."

HEEELT SJUKT att det ska vara så svårt att få en fungerande pump.
Man kan flyga till månen, klona DNA och utföra hjärnkirurgi men man kan tydligen inte begära att en
pump från Sanyo ska fungera ok. Börjar fundera lite över kompetensen på Elajo faktiskt...

FÃ¥r se vart denna historia slutar...

2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
Det är nog inte Elajo´s fel.

Snarare Sanyo som slutat tillverka 123orna så att din "nya" utedel är en gammal renoverad sådan som redan varit trasig minst en gång förut!

Dom bytar alltså ut dom trasiga mot bättre begagnade.

Vad är det som säger att dom blir hundra procentigt bra?
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Det är nog inte Elajo´s fel.

Snarare Sanyo som slutat tillverka 123orna så att din "nya" utedel är en gammal renoverad sådan som redan varit trasig minst en gång förut!

Dom bytar alltså ut dom trasiga mot bättre begagnade.

Vad är det som säger att dom blir hundra procentigt bra?
Kontrollera så att det inte finns ett läckage någon annanstans än i utedelen. Leta efter oljespill i/vid innedelen samt efter rören ut till utedelen.

Undrar vad de gör när de renoverar en gammal enhet ? Jag har själv precis fått en sådan monterad. Vår förra utedel havererade pga läckage inuti utedelen..
Jag tycker nog att systemet med renoverade delar är rätt bra, en slags återvinning helt enkelt. ( förutsatt att de renoverar dem väl )
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Det är nog inte Elajo´s fel.

Snarare Sanyo som slutat tillverka 123orna så att din "nya" utedel är en gammal renoverad sådan som redan varit trasig minst en gång förut!

Dom bytar alltså ut dom trasiga mot bättre begagnade.

Vad är det som säger att dom blir hundra procentigt bra?

Nä, det är faktiskt helt sanslöst vilket skit det är !   fiR: fiR:

Mer otrolig uppdatering:
För en vecka sedan var Elajo här IGEN, och bytte utmohusdelen IGEN mot ytterligare en "ny", eftersom det är läckage i den nydligen utbytta.

Jag var med denna gÃ¥ng och packade upp den "nya" utomhusdelenm och nog fan sÃ¥g den ny ut iallafall.  ::) Det här blev dÃ¥ alltsÃ¥ den tredje Sanyo utomhusdelen som suttit monterad pÃ¥ dessa stativ under loppet pÃ¥ 2½ Ã¥r. Man fyllde upp systemet och NUU var allt frid och fröjd. Montören tyckte inte att det var sÃ¥ konstigt att det varit fel pÃ¥ tre olika utomhusdelar under loppet av 2½ Ã¥r. Det är sÃ¥dant som händer vet du....

Så, nu var som sagt allt frid och fröjd i ett par dagar...
På påskaftons morgon såg jag att det faan inte alls var frid och fröjd!! Nu får det fan räcka...
Ska det vara sÃ¥här??? Komma och gnälla pÃ¥ Coolix och allt annat "skit" och att man ska köpa kvalité frÃ¥n början... Jo hejsan, up my ass!   knUp Det verkar ju uppenbarligen inte spela nÃ¥gon roll. Har man otur sÃ¥ har man.
Tog en ny bild på min nuvarande status.

Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre.
Återkommer i ärendet om jag inte fått infarkt innan på eländet...

Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget?
"Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man



Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre.

Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget?
"Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...

Ja, men har ni verkligen kollat så att det inte läcker någon annanstans än i utedelen ? Verkar inte rimligt att det skulle vara samma typ av fel på 3 enheter..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0



Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre.

Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget?
"Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...

Ja, men har ni verkligen kollat så att det inte läcker någon annanstans än i utedelen ? Verkar inte rimligt att det skulle vara samma typ av fel på 3 enheter..

Nej, håller med om att det låter verkligen otroligt, men jag
förutsätter att dom har läcksökt alla kopplingar inklusive inomhusdelen.
En gång har jag iallafall sett att man har gått runt med en Sniffer och sökt efter läckor på inomhusdelen.

Igår var Elajo där i tre timmar och felsökte och nu har man hittat en dålig lödning/svets i utomhusdelen som det då är pyspunka på.
Jag hörde att han var i kontkat med Ahlsell om lämplig åtgärd och det slutade med att han lödde om skarven efter konstens alla regler och sedan vacumsög, fyllde på nytt media osv. så nu ska allt vara okej... igen...

Fan trot. :)
Får se hur den beteer sig under en kallare natt, om påfrostningen sker jämt osv.
Nu är det iallafall hopp om livet.

 
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man



Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre.

Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget?
"Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...

Ja, men har ni verkligen kollat så att det inte läcker någon annanstans än i utedelen ? Verkar inte rimligt att det skulle vara samma typ av fel på 3 enheter..

Nej, håller med om att det låter verkligen otroligt, men jag
förutsätter att dom har läcksökt alla kopplingar inklusive inomhusdelen.
En gång har jag iallafall sett att man har gått runt med en Sniffer och sökt efter läckor på inomhusdelen.

Igår var Elajo där i tre timmar och felsökte och nu har man hittat en dålig lödning/svets i utomhusdelen som det då är pyspunka på.
Jag hörde att han var i kontkat med Ahlsell om lämplig åtgärd och det slutade med att han lödde om skarven efter konstens alla regler och sedan vacumsög, fyllde på nytt media osv. så nu ska allt vara okej... igen...

Fan trot. :)
Får se hur den beteer sig under en kallare natt, om påfrostningen sker jämt osv.
Nu är det iallafall hopp om livet.

 

Ok, i så fall är det verkligen fel på utedelen. Ja, jag håller nog med dig att det är skitgrejer med L/L, åtminstone beträffande kvalitet. Funktionen när det fungerar är inget att anmärka på tycker jag. Varken beträffande störande ljud eller hur långt ned i temperatur som det faktiskt räcker med endast L/L...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!