Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skaffa jordvärme  (läst 1159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Skaffa jordvärme
« skrivet: 14 november 2007, 20:00:03 »
Hej!

Jag har dålig kolla på värmepumpbranchen och skulle vilja ha lite tips.
Har i dag ett 1 1/2 plans hus på 170m2 i småland, vattenburenvärme, radiatorer på övervåningen
och golvvärme på nedervåning.
Värmen får jag i från en Elomin III elvärmepanna, och varmvattnet i från en Nibe 200 liters VVB.

Nu funderar jag på att lägga ner jordvärme, har en stor åker utanför att lägga slangen i och
har en bekant som ställer upp med grävmaskin gratis.

Vilken slanglängd skall jag ha, och vilken eller vilka värmepumpar skall man titta på?

Elförbrukningen ligger i dag på ca: 17.500 kWh / år

Problemet är var jag skall ställa värmepumpen.., jag vill slänga ut elpannan samt varmvattensberedaren
(Elpannan står på VVB).
Men under varmvattensberedaren finns idag inkommande vatten med vattenmätare, finns det värmepumpar
med plats under likt Nibes VVB? (Har endast 2.03 i takhöjd.

/Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skaffa jordvärme
« Svar #1 skrivet: 14 november 2007, 20:11:02 »
400 meter jordvärmeslinga och en 5-6 kW VP blir kanon. Men du har egentligen sÃ¥ lÃ¥g förbrukning att investeringen kan bli svÃ¥r att räkna hem. Möjligen kan du satsa pÃ¥ att installera grejorna själv (med assistans frÃ¥n detta forum  ;) ) om du är lite händig.

Ska du ha en jordvärmepump så måste den stå på golvet men det finns annars Luft/vatten värmepumpar med innedel+VVB som kan sitta på väggen typ Daikin, Airwell (det finns säkert fler).
« Senast ändrad: 14 november 2007, 20:13:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JonasN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Skaffa jordvärme
« Svar #2 skrivet: 15 november 2007, 12:20:24 »
Jo det kanske blir lite svårt att räkna hem, men jag har en del kontakter, den stora investeringen blir ju själva värmepumpen.
Man kanske skulle kunna svetsa en ställning som man kan ställa värmepumpen på, så får jag plats med vattenmätaren och rören som
kommer upp genom golvet.
Jag skall börja med att sätta en elmätare på elpannan för att få ut nuvarande uppvärmningskostnad

/Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skaffa jordvärme
« Svar #3 skrivet: 16 november 2007, 10:56:52 »
Fast med 203 i takhöjd så blir det nog knepigt. Ett alternativ är väl Nibe 1135 + VPA 200/70 om du kan hänga upp VPA:n på väggen bredvid någonstans bredvid din VP?

Hur trångt pannrum har du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!