Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage i elpatron, NIBE  (läst 5438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raffe

  • Gäst
Raffe
Läckage i elpatron, NIBE
« skrivet: 24 december 2004, 13:51:10 »
Jag hade min installatör på besök som skulle gå igenom pumpen med mig (en NIBE 1115, 8.5kW) som jag precis låtit installera. När han väl demade elpatronen och hur det slog till gick jordfelsbrytaren. Vi testade igen och samma sak hände. Visade sig att elpatronen läckte lite och de sladdar som inte var inkpplade och som låg på bottenplattan, hamnade i "vattenpölen" och orsaka kortslutning (varav jordfelsbrytaren slog till). Installatören drog åt patronens hylsa och det verkade som om det räckte men jag är inte så säker längre då jag kikade idag igen (en dag efter hans besök) och såg att det hade kommit 2-3 droppar till sen hans besök. Det ser ut som om de el stavas som sitter i det stora "röret" läcker litegrann, flera utav dem. Skall de göra det? Det handlar alltså endast om några få droppar men det är ju tillräckligt för att orsaka kortslutning om nu lösa sladdar ligger på bottenplattan och "skräpar". Vad göra? Jag har ännu inte betalat för installationen men senaste datumet jag måste göra det på är måndag.

Tacksam för tips...och God Jul på er alla :)

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Läckage i elpatron, NIBE
« Svar #1 skrivet: 24 december 2004, 15:56:09 »
Nej det ska inte läcka i patronhylsan mellan elelementena.
Patronen är trasig i så fall

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Läckage i elpatron, NIBE
« Svar #2 skrivet: 24 december 2004, 19:00:25 »
Läcker det vid kabelsorna, ledningarna in i själva elpatronen? I så fall ska du ha en ny elpatron. Tycker att det låter konstigt att det skulle läcka där!?...men,men...

Läcker det inte vid packningen till den 'stora muttern'? Låter troligare tycker jag och då är det en ny packningen som gäller. Det kan vara lite svårt att dra åt 'stora muttern' om man inte har bra verktyg (en mycket stor nyckel).

Hur som, det är INTE OK! Det är helt fel ställe att ha fukt på. Bra att du har jordfelsbrytare!
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Raffe

  • Gäst
Raffe
Re:Läckage i elpatron, NIBE
« Svar #3 skrivet: 25 december 2004, 09:10:00 »
OK, tack för era svar. Skall påpeka det i så fall och se till att få det otgärdat .

/R

Raffe

  • Gäst
Raffe
Re:Läckage i elpatron, NIBE
« Svar #4 skrivet: 25 december 2004, 10:05:54 »
Kollade igen och det verkar som om det inte läcker längre vid "stora muttern" då den drogs åt av installatören. Men några utan kabelsorna ser ut som om de vora lite blöta. Det kanske är en synvilla och jag vågar inte pilla på dem då det är trängt som bara den mellan dem. Det kan vara det lim som sitter runt kabelsorna/ledningen in i röret som runnit ut en but ut på staven och som ser ut som väta?!?

En fråga, är det så att elpatronen är trycksatt hela tiden dvs det rinner vatten genom den konstant eller släpps vattnet bara igenom då den går igång. Varför jag frågar det är om jag behöver dra igång eldriften och låta den gå en längre stund för att vara säker att den inte läcker eller räcker det att pumpen går på som vanligt (utan eldrift) för att kunna upptäcka ett eventuellt läckage i just elpatronen?

Hälsningar

/Raffe

admin

  • Gäst
admin
Re:Läckage i elpatron, NIBE
« Svar #5 skrivet: 25 december 2004, 10:28:34 »
Det går alltid flöde genom elpatronen, om du vill kolla om det läcker kan du ju alltid höja trycket i systemet till 2-2.5 bar - detta förutsatt att du har tryckkärl.
 
Höjer du trycket bör ev. läckage förvärras...

För att sedan sänka trycket kan du gå en sväng och lufta radiatorerna och varmvattenberedaren. Kolla på tryckmanometern nån gång då och då för att se när du har lämpligt tryck, ca 0.5-1 bar beroende på om du har en eller en och en halvplans-hus.

/Rickard


Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Läckage i elpatron, NIBE, OBS! drifttrycket
« Svar #6 skrivet: 25 december 2004, 12:39:56 »
Om grejerna är nya och det läcker så borde det vara en garanti åtgärd från entreprenörens sida, be honom att byta den mot en hel. Det som skilljer sig rör och el-intallationer är att el berörs av elsäkerhetslagen, så gör inget åt elprylarna utan överlåt den till fackman. Och om du gör något produkten så upphör garantin!

Arbetstrycket på värmesidan!
Sen till arbetstrycket på värmesystemetsida (ej varmvattensidan) så bör du titta över vilka dirfttryck som gäller.

Nedan har jag tagit från NIBE hemsida och produkt VPA, första sidan, rubrik -Konstruktion:

Ackumulatortankarna består av ett varmvattenmagasin och ett omgivande dubbelmantelutrymme av stålplåt. Vattenmagasinet är försett med ett korrosionsskydd av koppar.
 
Ackumulatortankarna är konstruerade och tillverkade enligt AFS 1999:4 § 8 för ett maximalt avsäkringstryck av 9 bar i varmvattenmagasinet. Maximalt arbetstryck i  dubbelmanteln är 1,5 bar (0,15 MPa) för VPA 200/70 samt VPA 300/200 och 2,5 bar för VPA 450/150. Högsta tillÃ¥tna temperatur är 100 °C.

Det som i princip står där att tappvattensidan (varm - & kallvattensidan) klarar max 9 bar, i ett normalsystem ligger man på 4-6 bar.

Sedan kommer det som är intressant, 1,5 bar! Det är värmesystemsidan (radiatorer mm), om du höjer trycket över det så finns risk att beredaren skadas och skadans omfattning kan du aldrig se med ögat då det går inte att komma åt att inspektera den invändigt! Om du har expansionskärl så har du troligen en säkerhetsventil som är inställd på 1,5 bar och löser ut för att skydda värmesystemet, drifttrycket ligger mellan 0,5-1,2 bar.

Värmesidan klarar lite mer än 1,5 bar då arbetstrycket är 1,5 bar, men det är inte mycket mer, jag misstänker att det liggar under 2 bar. (kvalificerad gissning 1,5 bar x faktor 1,3 = 1,95 bar provtryckning, vilket den max tål, möjligt att tillverkaren har en säkerhetsmarginal)

MVH/HVAC

PS. Har entreprenören vart på elen så be honom åtgärdat elfelet. Om du har problem att få det åtgärdat så kontakta elsäkerhetsverket som kan agera mot entreprenören som arbeter med el och tillverkaren då produkten är CE märkt (te.x. felaktig produkt). Det som är bra med elsäkerhetslagen är att den som inte följer den kan få näringsförbud i värsta fall, tyvärr har inte alla förståt det. Fast det brukar räcka med att elsäkerhetserket nyser och jag lovar förstår han inte det så är det -Konkurs nästa! DS.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!