Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering  (läst 2897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Dimensionering
« skrivet: 10 november 2009, 08:31:01 »
Hej,

Har idag en CTC EcoAir 107 v3. Inser lite sent att jag tyvärr har underdimensionerat pumpen efter husets värmebehov.

EcoAiren behöver idag spetsvärme vid +4 grader.

Källare 90kvm golvvärme
Sällskapsvåning 75kvm golvvärme
Sovvåning 60kvm vattenradiatorer á la Lenhovda REX.
Vind 20kvm vattenradiatorer gjutjärn.
Total uppvärmd yta 245kvm
Förbrukning på ett år med EcoAir 107: 26.000kWh inkl hushållsel

Dimensioneringen gjordes innan en ombyggnation.
Uppvärmd yta innan ombyggnad 175kvm.
Bara radiatorer
Förbrukning: 32.000kWh inkl hushållsel

4 pers i familjen. Huset ligger i Stockholm

Vad tror ni. Fungerar det att byta ut 107an mot en 111a? Eller vad ska man hitta på?

/Kristofer
« Senast ändrad: 10 november 2009, 09:21:27 av Kris!? »

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #1 skrivet: 10 november 2009, 09:26:16 »
Hej

Det låter ju onekligen som din pump är i minsta laget. Jag ångrar lite själv att jag inte valde en 111a istället för en 109a. Den samlade expertisen tyckte dock att jag skulle ha en 109a. Jag kan i a f gå under 0 utan spets. En 107a ger vid 0 gr 6,1 kW och förbrukar 2,4 kW. Skillnaden är (6,1-2,4) 3,7 kW. Motsvarande tal för 111 är 8,3 och 3,2. Skillnad ( 8,3-3,2) = 5,1 kW. Det betyder att du per dag kan vinna som mest (5,1-3,7kW) x 24h = 33,6 kWh per dag med en 111a jämfört med en 107a. Jag vet inte hur många dagar per år du utnyttjar denna skillnad fullt ut så du får kolla det och räkna. Titta på temperatur.nu där kan du se temp dag för dag.


En 111a kostar ca 46000 på rinkaby sen blir det installation. Jag vet inte hur mycket du kan få för en ett år gammal 107a men mellanskillnaden borde vara ganska stor så du får räkna på om det lönar sig. Finns det inget annat du kan göra med ditt hus typ isolera eller täta fönster etc.. Den billigaste kilowattimman är den man inte använder.


Vh

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #2 skrivet: 10 november 2009, 10:16:42 »
Tyvärr är detta ett hus där det estetiska gÃ¥r före det praktiska. Gammalt hus med självdrag och kopplade fönster. Visserligen är innersta rutan av typen energiglas och nu pÃ¥ vintern har jag tätat extra med pappersremsor mellan karm och bÃ¥ge. Isolering pÃ¥ vinden ligger bara mellan innertak och yttertak.  D v s takstolens dimension, typ 16cm isolering. Vi använder vinden som bostadsyta. Annars hade det varit enkelt att knöka in isolering där. Att bygga pÃ¥ uppÃ¥t blir inte vackert.

Tycker att det är två saker som ställer till det med 107an. Dels att spets går in tidigt. Dels att det blir mycket elpatron för att säkerställa VV-produktion. Krävs ganska många plusgrader ute för att pumpen ska orka att värma till 55grader om man nu kör extra vv-funktionen. Så jag tycker väl att det även handlar om komfort. Men visst. Det går att sätta in en spetsberedare för att hantera VV-produktionen.

Funderar lite på om vattenmantlad kamin eller motsvarande kan vara ngt. Fast då antar jag att jag även måste investera i ack-tank.

Lite statistik för 2009. kWh inkl hushållsel. Innomhustemp 20 ºC. Kurva 48 + 2. Och då klagar frugan på att det är för kallt... Samma temp till radiatorer som golvvärme men lägre hastighet på cirkpump till radiatiorer. Gissar att en större pump skulle bekänna färg 5-6månader om året.
Jan 3758
Feb 4846
Mar 3956
Apr 1405
Maj 856
Jun 583
Jul 430
aug 422
Sep 853
Okt 2234

/Kristofer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #3 skrivet: 10 november 2009, 10:40:43 »
Ett annat alternativ....

är att du kompletterar med en LL någonstans i huset. Den har högre verkningsgrad än din LV och kan ge bra värme ner till minst -20 ºC.

Du får dessutom viss flexibilitet. Om du tex kör Ecoair med nattsänkning, så kan LL hjälpa till på morgonen att snabbt höja tempen. (Använder alternativet själv)

En LL kvalitetsinverter på cirka 6 kW värme-effekt borde du få för under 20.000kr installerad och klar. Det är förmodligen billigare än att byta ut 107:an.

Om det lönar sig, måste du nog avgöra själv som Max säger.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #4 skrivet: 10 november 2009, 11:40:00 »
Tack för input! Tycker i princip att idén med en LL som komplement kan fungera med ett rent radiatorsystem. I källaren där jag har golvvärmen ingjuten i platta på mark tar det väldigt lång tid att sänka/höja temperaturen i rummet (klinker ovanpå plattan). Skulle jag då köra LL under årets lite kallare månader så skulle jag väl egentligen stänga av LV i källaren men då blir det väldigt kallt om fossingarna. Sällskapsvåningen är enklare för där är det trägolv som inte känns lika kallt som klinker. Men då är jag tillbaka till det estetiska. Frun vill absolut slippa en "klump" på väggen i sällskapsvåningen.

Vad händer med VPs effekt om man bara stryper slingorna i källaren lite grann? Returen blir då säkert 10 ºC lägre än utvärdet.

/Kristofer


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #5 skrivet: 10 november 2009, 12:05:31 »
Vet ej....

det måste du nog prova/mäta själv.

 Men det anses att golvvärme i källargolv med "platta pÃ¥ mark" är det sämsta/mest energikrävande man kan ha. En stor del av värmen läcker ut till omgivande mark.

Har själv en LL som värmer garage/källare. Det fungerar utmärkt, men jag går ju inte barfota där precis. Fördelen är att man får bra luftväxling i källaren. (om man har en hyfsat öppen planlösning)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #6 skrivet: 10 november 2009, 13:43:31 »
Hmmm... Och jag som trodde att jag gjort min läxa när jag såg till att isolera ordentligt under plattan i källaren. Inte optimalt men ändå 30cm. Jag får spåna vidare. Något måste iaf göras.

/Kristofer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #7 skrivet: 10 november 2009, 15:40:46 »
Kanske konstigt resonemang...

men mig skulle det smärta att slänga ut en väl fungerande ny pump. Gissar att bytet kan kosta 5.000 (inkl ROT) och du kanske tappar 10.000 i värde på den begagnade. Och får betala 10.000 mer för den nya. Det blir rätt mycket pengar för några kW ytterligare installerad effekt.

Ett tredje alternativ är att köpa en Ecoair till och koppla parallellt. Mitt styrsystem Ecologic medger det. Tvåan kommer då att starta istället för elpatronen. Du har tydligen Ecoel, men det är ju ungefär samma styrsystem, så det kanske går.

Men en rejäl LL inverter ger ju mest "bang for the bucks". Om du kan utnyttja den. LV'n kroknar ju under -5 ºC och vid -10 ºC är den inte mycket att ha. Då fortsätter LL glatt att ge god, effektiv värme ner till -20 ºC
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #8 skrivet: 10 november 2009, 15:53:49 »
Kag håller med larry. Om hans uppskattning av kostnaden för byte stämmer ger ett grovt överslag att det tar 5 år innan det betalar sig. Om 107an nu bara tappat 10000 ivärde. Låter lite optimistiskt. LL verkar effektivt och är nog den bästa lösningen. Problemet är ju bara att den är ful och låter illa.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #9 skrivet: 10 november 2009, 21:05:10 »
Då återstår att titta på vilken LL inverter som kan vara aktuell (på det området är jag helt lost). Tips? Och var är bästa placering. Spontant vill jag ha den i källaren för att slippa se den så mycket samt att ljudet inte stör. Hur sprider sig värme upp för trappa? Vad förlorar man mest värme på. golvvärme i betongplatta eller golvvärme under tjockt (35mm) trägolv?

Att sätta en till EcoAir i serie går utmärkt. Men det är lika kostsamt som att byta upp sig till en större modell.

Ska fundera en vända till på vattenmantlad kamin eller motsvarande då vi ändå ska investera i ngn typ eldstad i källaren.

/Kristofer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #10 skrivet: 11 november 2009, 00:12:52 »
Skall du ha LL i källaren....

så räcker det med en MD25. Du har bara 90m2 och finns i Stockholm. Visserligen kommer en del av värmen att fortsätta upp i huset (vilket ju är bra), men du kan ju inte ha jättevarmt i källaren
FD25 är kraftfull för sin storlek och pris.

Har själv en 4.5kW Panasonic, ställd på 18 ºC.

Kan du inte prova med att stänga av golvvärmen i källaren och se hur LV pumpen uppför sig?
« Senast ändrad: 11 november 2009, 00:20:19 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #11 skrivet: 11 november 2009, 08:48:33 »
När jag kom hem igår var det +3 ºC. Prövade då som en händelse att stänga av källaren. Och ja då klarar pumpen att värma resten av huset utan spets. Dock inte i närheten av att klara av någon 55 ºC-körning.

Källaren är även vÃ¥r éntre in i huset samt tvättstuga, gästrum, förrÃ¥d, badrum. Själva éntren  är pÃ¥ ca 35kvm och jag ser väl att det är där som en LL kan göra störst nytta. Det är även där det finns fönster och därmed en del kalldrag. Men i det rummet vill jag vintertid hÃ¥lla minst 21 ºC. sommartid är det inte nÃ¥gra problem att köra källarvärme pÃ¥ L/V. NÃ¥gra problem att hÃ¥lla 21 ºC med en FD25a?

En annan liten fundering. Kan man ha två inomhusdelar kopplade till samma LL-pump? Tänkte om jag trots allt vill blåsa in extra värme på sällskapsplanet? Skulle vara till nytta vi snabbt väderomslag eller väldigt blåsigt väder. Då hinner inte golvvärmen anpassa sig.

/Kristofer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #12 skrivet: 11 november 2009, 10:06:42 »
Det var väl ungefär det jag trodde....

Det beror ju en del på hur planlösningen ser ut i källarplanet, men om du kan ha LL på kallaste stället (och den har någorlnda fritt blås) kan du kanske ha 22 ºC i källaren. Det betyder att du kanske får ställa pumpen på 25 ºC. Det innebär nog att en hel del värme kommer att sprida sig upp i huset. Det gör det iallafall för mig.

LL värme är ganska mycket billigare än LV värme under 0 ºC.

Klarar en FD 25 90m2 i Stockholm? Utan problem!

Mja... det finns sk split LL som kan ha flera innedelar per utedel. Är absolut inte prisvärda och urvalet är mycket begränsat. Har du plats ute så är det bättre med två LL.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #13 skrivet: 11 november 2009, 10:52:08 »
Gott! Tack för kommentarerna!

/Kristofer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!