Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?  (läst 4859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« skrivet: 22 januari 2013, 20:21:29 »
Har haft pumpen i drift sedan 2002, och har gått relativt bra. Har ibland stoppat någon gång då och då för olika pressostatlarm, men inget allvarligare.

Under vintern har den dock stoppat och larmat för för hög kompressortemp. Mer om detta sen, men detta fick mig att börja kolla upp givartemperaturerna. Givare GT11 (retur köldbärare) visade 42 grader.  Sc:,h Intemp köldbärare c:a 4 - 5 grader.

Ok, dÃ¥ har väl givaren gett upp, den har bytts tidigare av reparatör, men nu köpte jag en pÃ¥se NTC-motstÃ¥nd pÃ¥ Elfa och gjorde en egen. SÃ¥ när jag skulle pilla in denna nytillverkade givare mätte jag pÃ¥ den som var i drift, när jag väl fick loss den. Den verkade ok!?? Mätte c:a 4 kOhm i rumstemp och gjorde förväntade resistansförändringar i frysen och med hjälp av värmepistolen. Den äldsta GT11-givaren sitter kvar pÃ¥ returledningen sÃ¥ jag mätte även denna och den gav c:a 13,6 kOhm, vilket verkar rimligt vid c:a 0 grader.  :o

Stoppade i den gamla originalgivaren i plinten och kollade tempen på panelen; -1 grad! Det är ju ok, men vänta nu... Tempen stiger?? På displayen ser jag att temperaturen långsamt rampar upp till c:a 20 grader, trots att GT11 håller sin resistans. Måste ju vara nåt annat som är fel! Och troligtvis har det varit så sedan den byttes sist av reparatören.

Nån som har nåt tips??


SÃ¥ till originalproblemet.
När pumpen körs i varmvattenläget stiger temperaturen rejält på kompressorn. Från att ligga på c:a 98 grader efter en stunds värmedrift kan den gå upp mot 120 grader eller mer vid varmvattendrift, vilket då gör att den efter en kort stund i VV-drift kan stoppa med larm för för hög kompressortemp.
Funderar pÃ¥ om jag har luft i köldbäraren, för när pumpen drar igÃ¥ng efter larmÃ¥terställning sÃ¥ hör man precis som om luftbubblor drar runt i rören. Den eminente installatören har ju sÃ¥ klart inte satt in luftingsventiler i den kretsen.  tOOmten

Tips mottages tacksamt. Nåt jag kan göra själv eller skall jag ringa service?? Kan det vara givarproblematiken som spökar?
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 21:33:55 »
Ligger temperaturen där uppe på 20 grader även när pumpen går? Annars brukar det stiga i returen när pumpen står still. Och om den gör det så är det fel. Sedan kan du koppla den hemmagjorda givaren utanför pumpen (lättare komma åt) och skarva till den kontakten som sitter i den trasiga givaren och se om det blir bättre. Har du luftat VV manteln? att det inte är det som låter när pumpen startar. Om nivåkärlet sitter rätt så luftas köldbäraren till nivåkärlet automatisk. Men det kan jo vara luft i retursidan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2013, 22:23:50 »
Kontrollera först att hetgasgivaren visar någorlunda rätt, att det verkligen är temperaturer över 100 grader.

Är temperaturerna riktiga tycker jag nästa steg blir att kontrollera temperaturen efter expansionsventilen. Det kan vara lite besvärligt men du har ju NTC-motstånd. Är ingående köldbärare 4-5 plusgrader skall röret en bit efter ventilen vara några minusgrader.

Kontrollera ocksÃ¥ pumpens avgivna effekt genom att jämföra värmebärardifferensen med den som 6 kW elpatron ger. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2013, 07:39:30 »
Temperaturen ligger inte på 20 grader, det har jag mätt. Eftersom temperaturen rampar upp, som jag skrev, så är det nog något fel i logiken eller på ingången där GT11 ansluts. Frågan är väl om GT11 spelar någon roll i regleringen eller den bara är för info?

VV-manteln är luftad, elementen och cirkulationspumpen likaså. Tyvärr har jag ingen luftningsventil i köldkretsen vad jag vet. Bubblan sitter visserligen högst men är ansluten på en lägre punkt så i praktiken funkar den inte som luftning.

Har beställt en bättre termometer med prob så jag kan göra noggrannare mätningar än med min IR-termometer.
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 07:42:22 av GoranS »
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013, 09:11:53 »
Gt11 är bara info således spelar det ingen roll.
IR-termometer brukar vara rätt så bra om man använder svart tejp där man mäter.
Du kan använda en av dina NTC eller IR på hetgas (GT6) mätning att kontrollera
och även testa effekten med hjälp av elpatron som Roland skriver.
Man brukar se nivÃ¥n pÃ¥ nivÃ¥kärlet röra sej vid start när man har luft i köldbäraren. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013, 09:20:55 »
När köldbärargivare eller utegivare visar pÃ¥ tok för hög temperatur är det vanliga problemet att de har blivit fuktskadade. Fukten minskar resistansen vilket betyder att givaren indikerar för hög temperatur. Nu vet jag inte hur mätningen var gjord men kan inte en möjlighet vara att du startade med en torr givare som visade rätt. Eftersom temperaturen var -1 är det möjligt att temperaturen var under daggpunkten. Fukt börjar kondensera och ändrar givarens resistans. Det behöver inte vara fel pÃ¥ reglersystemet i sÃ¥ fall. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline C7 - Givarproblem eller vad?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2013, 15:43:22 »
Svart tejp! Tack för tipset Remo!

Nu vet jag inte hur mätningen var gjord men kan inte en möjlighet vara att du startade med en torr givare som visade rätt. Eftersom temperaturen var -1 är det möjligt att temperaturen var under daggpunkten. Fukt börjar kondensera och ändrar givarens resistans. Det behöver inte vara fel pÃ¥ reglersystemet i sÃ¥ fall. 

Det var när jag flyttade till den fabriksmonterade givaren jag såg fenomenet, det sitter ju sas i en "fuktstabil" miljö. Den började rätt vid inkoppling men "rampade" upp, står nu på c:a 16 grader. Verkar mer som ett elektriskt fenomen, kondensatoruppladdning eller så.
Jag avbröt försöken där, skall testa med min hemmagjorda också. Men egentligen är ju inte detta huvudproblemet om givare GT11 inte används till att reglera med, så det är ju bättre att koncentrera mig på problemet med att kompressortempen till synes skenar.
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!