Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra funderingar  (läst 1848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
NÃ¥gra funderingar
« skrivet: 05 maj 2013, 13:26:27 »
Efter att installatören gått igenom allt med mig så påstod han ett par saker som jag bara tänkte se om ni håller med om.
1. Förhållandet mellan kurvinställning och förskjutning är att kurvan påverkar temperaturen mest från 0grader och neråt, medan förskjutningen påverkar mest över 0 grader. Dvs. om temperaturen är fel på vintern ska man ändra kurvan och om temperaturen är fel vår, höst och sommar ska man ändra förskjutningen. Fel/rätt?
2. Man ska sträva efter att ha ett delta mellan in och utvatten på 7-9. Pumpen jobbar i teorin bäst med ett delta på 10 men det kan bli lite strul med innetempen om deltat är för högt. Så när/om det börjar krypa närmare 10 bör man ställa upp cirkulationspumpen ett snäpp så deltat sjunker något. Fel/rätt?
3. Första dygnen gick pumpen på eltillsats, innan borrfirman var färdig, och då såg jag att tillsatsen var väldigt ojämn. Det varierade mellan 1-6kW, varav oftast 2kW tillsats tyckte jag. Installatören påstod att den tiden som står angiven hur länge tillsatsen varit på är beräknad på maxtillsats, dvs. i mitt fall 6kW. Innebär det att om pumpen gått 3timmar på 2kW så kommer det stå 1timme tillsats eftersom det blir 6kW/h då? Rätt/fel?
4. I installationsboken står det att eleffekten vid 50 grader är 1,88 (exkl. cirkpump) och vid 35 grader 1,62 (exkl. cirkpump). Om min kurva funkar som jag hoppas så ska bara pumpen ge över 35 graders uttemp när det det blir minusgrader dvs. större delen av året gäller den lägre siffran för mig. Är detta endast teoretiska siffror eller stämmer de ganska bra med verkligheten? (Mitt gamla pelletssystem klarade -10 utan problem med 40 graders uttemp, man vet ju dock inte hur mycket spillvärmen från pannan bidrog till uppvärmningen...)
5. Jag tycker pumpen går väldigt ofta, men kort. Har i skrivande stund totalt 53 starter men bara 12h drifttid (varav 2h varmvatten). Har snittat 18 starter/dygn de 3 första dygnen. Är det normalt för denna årstiden eller går det mha. inställningar att få upp drifttiden och få ett par färre starter, eller är det bara arbetstank som gäller för att uppnå det?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2013, 14:51:46 »
Påstående 1 är rätt
Påstående 2 är rätt
Påstående 3 och 4 är jag inte rätt person att uttala mig om
Påstående 5 pumpen kanske är stor för vatten mängden om tillsatsen inte
är med och hjälper till samtidigt sedan i Nibe vet jag inte hur man ställer in
start och stopp differensen, det påverkar också start frekvensen, arbetes eller
volymtank hjälper ocksÃ¥  till.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2013, 15:22:49 »

3 är rätt om den fungerar som en 1245a.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2013, 15:29:13 »
Tack för svaren.
Remo: Kan följande siffror hjälpa eller är det andra siffror som behövs?
Varmvattencirkulation - Drifttid 3min, Stilleståndstid 12min. (Kan man påverka drift/paus här)
Gradminuterinställning - Start kompressor -60GM, Start tillsats -400GM, Differens mellan tillsatssteg 100.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2013, 17:13:47 »
om du ändrar gm för start av kompressor till tex -100 kommer du att få mindre start stopp men ändra även start av tillsats till tex -600 i så fall. Enklast att se hur vp går är att logga via usb för visst har väl 1226 den möjligheten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2013, 19:54:32 »
Yes Smurfen, det går att logga.
Ah, ja det var ju smart att sänka start av kompressor. Jag fattar inte det där med gradminuter men jag antar att det är en framräknad faktor som värmepumpen använder sig av. Har spanat lite hur det förändras och det blir ju lägre desto lägre temp och lägre på kurvan det kommer.
Finns det någon nackdel med att sänka starten av kompressorn eller blir det helt sonika något färre starter och något längre gångtid eftersom den väl fortfarande jobbar mot samma måltemperatur ändå. Kan det bli "lagg" i värmen när det är som kallast?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NÃ¥gra funderingar
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2013, 20:11:28 »
Nackdelar med att sänka gm för mycket är ojämn värme inne men det märker du det kan även bli så att vp värmer onödigt mycket över börvärde tex om framledningens börvärde är 35 grader så startar vp på 25 och kör tills tempen på framledningen är 45 grader vilket är onödigt högt. Gm beräknas efter framledningen om börvärde är 35 grader och framledningen ligger på 33 grader under 4 minuter så har man 2*4= -8 Gm om framledningen ligger på tex 37 grader så räknas Gm åt andra hållet dvs värdet blir större. Vp startar i ditt fall vid -60 Gm och kör tills Gm 0. Kör loggning i 1 dygn och lägg in loggfilen här så kan vi se hur den går. Det är lagom att logga i gång per minut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!