Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Dimensionering -hör Borrdjup och en viss VP effekt ihop generellt?  (läst 4047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Vet att borrdjupet beror på flera faktorer bergets värmeledningsförmåga, grundvattnets djup, önskad KB in, lågtemp/högtemp system osv, men kan man ändå "generellt" säga att en viss pumpstorlek behöver ett visst borrdjup i normala fall? Så att man i alla fall kan se om borrdjupen i en offert verkar vettiga.

Kan man säga att tex en 8kw pump behöver ungefär 150-170m aktivt hål. På samma sätt som tex Nibe i alla fall förr gjorde i sina specefikationer?

Funderar på bergvärme i huset vi precis köpt. Här är mina förutsättningar:

Nacka = Stockholm, I dagsläget oljeuppvärmt Nuvarande ägaren är osäker på förbrukning samt att det satts in en luftvärmepump för 1,5 år sedan. Dom gissar 2-2,3 kbm olja + 6500kwh=totalt senaste året, äldre pensionärspar, normalstora radiatorer ca 6st/våningsplan samt några i källaren, berg i dagen (ska man kräva 6m foderrör ändå med tanke på källaren osv?), grundvatten antagligen nära ytan (pumpbrunn finns i källaren...), husstandard från 1966 dvs tvåglasfönster och ganska dålig isolering. (Går ej enkelt tillägsisolera taket tyvärr) 150 kvm uppdelat på två plan samt en 75kvm oinredd källare men med tvättstuga i alla fall. Vi är två vuxna och två barn som flyttar in, i nuvarande hus har vi 21 grader varmt inomhus, inga jättebubbelbadkar eller liknande planerat. Inga tillbyggnader planerade även om tillhörande garage (40kvm och isolerat) har kulvert och en gång i tiden värmts upp den vägen men vi kommer antagligen att ha värmen avstängd i garaget.

Min EGEN enkla bedömning/gissning vad jag behöver efter att ha läst på en del är.

6kw pump med 130-140m aktivt hål antagligen i underkant på pumpen men ändå rimligt.
7-8kw pump med 150-160m aktivt hål antagligen lagomt på alla sätt
9-10kw pump 170-180m aktivt hål och antagligen i överkant

Vad tror ni andra????


Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Förutsättningar:

Bergart, Granit
Inkommande brine medel = 1 °C
Oljepanna, 2.3 m3 80% verkningsgrad
VBf/VBr 55/45

Mina kalkyler visar på att du inte behöver borra riktigt så djup som du föreslår, men 20 meter mer än kalkylen kan vara bra att ha tillgodo för framtida behov, t.ex. poolvärme, frikyla, utbyggnad, uppvärmning av garaget, ny effektivare värmepump i framtiden, eller en kombination av detta.
Har gjort två kalkyler, en med en 1235-6 kW, och en med 1235-8 kW, båda är tillräckligt kraftfulla för att värma ditt hus med minimalt eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att räkna på 18400energibehov kanske är lite lågt, LL-pumpen bör väl även den bidragit med nåt tusental kWh, samt pensionärspar kontra 2barns familj.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att räkna på 18400energibehov kanske är lite lågt, LL-pumpen bör väl även den bidragit med nåt tusental kWh, samt pensionärspar kontra 2barns familj.


Å andra sidan är 80 % årsverkningsgrad för en panna som kanske är från 60-talet och bara drar lite över 2 m3 högt.

Vet att borrdjupet beror på flera faktorer bergets värmeledningsförmåga, grundvattnets djup, önskad KB in, lågtemp/högtemp system osv, men kan man ändå "generellt" säga att en viss pumpstorlek behöver ett visst borrdjup i normala fall? Så att man i alla fall kan se om borrdjupen i en offert verkar vettiga.

Det finns en relation där men man skall tänka på att om det handlar om olika storlek på pumpar till ett och samma hus så drar huset inte mer värme bara för att pumpen blir kraftigare. Man behöver därför inte öka på borrdjupet lika mycket som när det handlar om en kraftigare pump pga att man tittar på ett hus som behöver mer värme. Tillverkarnas tabeller gäller det senare fallet, en kraftigare pump i ett hus som behöver mer värme.

Är det inte risk för att kulvert och radiator i garaget fryser sönder om värmen är avstängd där?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Min EGEN enkla bedömning/gissning vad jag behöver efter att ha läst på en del är.

6kw pump med 130-140m aktivt hål antagligen i underkant på pumpen men ändå rimligt.
7-8kw pump med 150-160m aktivt hål antagligen lagomt på alla sätt
9-10kw pump 170-180m aktivt hål och antagligen i överkant

Vad tror ni andra????


Din egen analys har träffat mycket bra enligt  vad jag kan se och jämföra frÃ¥n mina erfarenheter.
Borr djupet och pumpstorlek hänger i hopp om storleken är anpassat eter energi behov.

Ställer samma frÃ¥ga som Roland angÃ¥ende garaget ?  Borde ha liten cirkulation där?

Alltså inte mindre än din mellan alternativ på en 60 tals villa på 150m2 med 2 glas fönster och
källare + kulvert till garaget (även om bara underhållsvärme).

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Tack för alla svar!

Rickard: jJg var med på gamla SVEP-forum tiden och ett tag efter att du startade upp det här ocjh jag litar fullt på dina kunskaper inom området. Du anser alltså att det aktiva håldjup du angett i kalkylen bör räcka till enligt dagens förutsättningar och att en 6kw pump med tex 120 m aktivt borrhål inte är underdimensionerad i alla fall. Även om du lägger till den info jag anger nedan?

Normbrunn 98 eller vad det heter idag. Hur ser det ut med 6m foderrör och berg i dagen? Och hur nära husväggen törs man borra. jag vet inte riktigt hur jag sen ska leda in rören i huset. Det är i princip berg runt huset där ett hörn till och med är nedsprängt/insprängt, Tips mottages tacksamt?

Lite kompletterande info.

Idag är garagets värmesystem helt bortkopplat och elementen borttagna och kranarna stängda i huset. Vet inte om rören är att lita på i kulverten så att säga. Så antagligen blir det bara ett litet el-element i förrådsdelen ( 5kvm) i garaget på och resten helt ouppvärmt på samma sätt som vi haft det de senaste 10 åren i vårt hus.

Luftvärmepumpen har bara varit installerad 1,5 år och jag såg att på elräkningen hade dom 6500 som uppskattad årsförbrukning vilket borde innebära den siffran efter att Luftvärmepumpen installerades eftersom elbolagen i regel uppdaterar den uppskattde årsförbrukningen med jämna mellanrum misstänker jag. Dock såg jag inte hur kraftfull den var men det såg ut som en lite "billigare" normalstor (Utedelen alltså) Panasonic. (Jag har att jämföra med nyare Panasonic maskiner som jag sett installerade förra sommaren).

Angående oljepannan så sitter nu en helt ny installerad 2010.... (90000kr kostade den med installation) Värmebaronen Comet med Viking Bio Pro och nytt expansionskärl. Så jag vet inte om oljeförbrukningen var den verkliga på förra oljepannan eller en uppskattning om vad det bör vara på nya... Över huvud taget kändes det inte som att dom hade vidare koll på såna saker även fast åtminstone frun bott närmare 40 år i huset. Frågade en del men fick inga vettiga svar. Dock hade dom bara fyllt tanken (3kbm tank) 1 gång/vinter och i prospektet stod det 1,8kbm olja. Vilket kanske var senaste fyllningen i så fall???

Jag vet att många kanske anser att det är vansinne att kasta ut en splitter ny oljepanna men vi är inte intresserad av att fortsätta med olja av lite olika anledningar. Beräknar att få kanske 8000-12000 för pannan och 4000-5000 för brännaren och dessutom 5000 för oljan (1kbm) i tanken om det säljs på blocket. Sen tillkommer sanering och borttagnning av oljetanken för ungefär 4000kr. Det blir i alla fall ett litet tillskott till installationen av bergvärmen. Är inte heller intresserad av att konvertera pannan till Pellets även om det går till en kostnad på ca 25000 och det vore antagligen det mest kostandseffektiva kortsiktigt i alla fall.
« Senast ändrad: 22 april 2010, 14:08:32 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Jag vet att många kanske anser att det är vansinne att kasta ut en splitter ny oljepanna ..........

Det tycker inte jag. Pannan kommer att dra olja för 20-25 tusen kr/år. Återbetalningstiden för en värmepumpinstallation bör bli vettig. Vad pannan kostade att installera och när det gjordes påverkar inte den kalkylen.

Däremot var det vansinne att köpa ny oljepanna för 90 000 kr. Att någon idag gör en sådan affär, det är för mig komplett obegripligt. Det faktum att man installerade en luftvärmepump för 1,5 år sedan tyder på att man var medveten om att oljevärme är dyr värme.

En 6 kW pump till 120 meter aktivt borrhål bör i Stockholmstrakten ge lite över noll grader på ingående köldbärare när pumpen går längre tider i sträck. Men är inte en 6 kW pump till 150 m2 lite optimistiskt? De historiska förbrukningssiffrorna verkar lite svajiga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Enligt mäklarens "gissning" var anledningen att det blev en ny oljepanna att oljetanken nyligen var påfylld.....
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är väldigt svårt att veta säkert om 6 kW värmepumpen räcker till så bra som det ser ut i kalkylerna, men baserat på det du sagt anser jag att det är en rimlig kalkyl, skulle oljeförbrukningen vara 1.8 m3 + det som en "perfekt" utnyttjad luftvärmepump kan ge kan dock energibehovet vara större än 2.3 m3 olja, men inte mycket, och om jag får gissa har dessa gamlingar knappast utnyttjat värmepumpens potential till fullo.
Köper du 8 kW maskinen bör du nog ha en volymtank, eller i vart fall förbereda för att kunna sätta in en smidigt om det skulle visa sig behövas.

Jag har en bekant som har ett hus, isolerat med sågspån i väggarna, som är något större än erat, och med samma antal våningsplan, de förbrukade med sin elpanna bara ca 20 000 kWh totalt.
Huset står i Piteåtrakten.
I.o.f.s. lyser det inte i onödan i deras hus, men varmt har dom.

Nibe centralt dimensionerade deras värmepump till 8 kW och 600 meter kollektor (jordvärme)
Jag dimensionerade den till 6 kW och 400 meter kollektor och de värmer huset så vitt jag vet helt utan tillskott och med en brinetemp som inte går under 0°C på inkommande.
« Senast ändrad: 22 april 2010, 16:51:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gällande borrning tror jag alla idag borrar enligt normbrunn -97 eller -07 och dÃ¥ ska de alltid sätta 6m foderör. (kan finnas de som fuskr och kör 3m) Normalt skall du hÃ¥lla dig minst 4m frÃ¥n hus fasad när man borrar, dock stÃ¥r huset direkt pÃ¥ berg kan man gÃ¥ närmare. Tips är väl att fota fasad innan de börjar borra ifalldet ändÃ¥ skulle bli nÃ¥gon spricka.  :)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!