Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Akut hjälp!!  (läst 7187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jojje34

  • Gäst
Jojje34
Akut hjälp!!
« skrivet: 11 mars 2014, 23:16:46 »
Hej!
För ett tag sen började det låta som pårlande vatten på inomhusdelen (ivt/rego800) grannen var här och pillade och sa att det är luft i systemet.
Han vred på en blå ventil över skåpet och det lät som hela skiten tömdes på vatten? Slutade låta, men står det fel på el...
Kan någon förklara vad denna blåa skruvkork som bara går att snurra ett halvt varv är till för och varför är det helt plötsligt fel på eltillförseln?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Akut hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2014, 08:00:27 »
Han kanske lättade på en säkerhetsventil för att släppa ut luft, men släppte ut vatten?
Det (eller luften som fanns redan innan) kan ha gjort att din elptron gått varm när den försökt värma.

Om jag får gissa så har ditt tryckexpansionskärl gått sönder (gummiblåsan inuti) och du har fått in luft i systemet.
Luften har gjort att cirkpumpen inte cirkulerat vattnet, och din värmepump har stannat, för att kunna värma ändå har elpatron gått igång, men löst ut p.g.a. luft/inget flöde.
Du har troligen ingen värmetillförsel alls i huset nu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Akut hjälp!!
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2014, 09:44:58 »
Exakt vilket felmeddelande får du? Vilken ratt vred han på för att fylla på vatten? Det är den som är inringad i bilden man skall skruva på tills det blir lagom tryck på manometern (om du har en 290 A/W elpanna). Sen måste man lufta både värmesystemet/radiatorerna och varmvattenberedaren med nippeln som sticker ut ur isoleringen längst upp.
Om han vred på säkerhetsventilen i brösthöjd på vänster sida så släppte han ut vatten istället...
« Senast ändrad: 12 mars 2014, 09:47:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jojje34

  • Gäst
Jojje34
SV: Akut hjälp!!
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2014, 18:58:18 »
Hej!
Tack för snabba svar.
Den blåa ventilen fick jag reda på idag är till för att släppa ut vatten.
Har startat om systemet och elkassetten med inrådan från en IVT kille.
Det pårlar dock fortfarande låter som det fylls på vatten???
Varmvatten finns det och värme i golvslingorna i 25grader,
Om det är luft i systemet kan man lufta själv?

Jojje34

  • Gäst
Jojje34
SV: Akut hjälp!!
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2014, 19:47:09 »
Förlåt jag är helt novis i detta.
Om han nu släppte ut allt vatten hur fyller man på?

Hej!
Tack för snabba svar.
Den blåa ventilen fick jag reda på idag är till för att släppa ut vatten.
Har startat om systemet och elkassetten med inrådan från en IVT kille.
Det pårlar dock fortfarande låter som det fylls på vatten???
Varmvatten finns det och värme i golvslingorna i 25grader,
Om det är luft i systemet kan man lufta själv?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Akut hjälp!!
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2014, 07:08:46 »
Som sagt, jag tror att ditt expansionskärl är trasigt, luft kommer inte in hur som helst, så det troliga är att du har nåt fel i din anläggning, och det vanligaste felet är ett trasigt expansionskärl och med tanke på dina ringa kunskaper kanske du skall ta dit någon som kan felsöka anläggningen åt dig.

Sen är det bra om du svarar på de frågor du får, t.ex. den om exakt vilka felmeddelanden du får, om vi skall kunna hjälpa dig.
« Senast ändrad: 13 mars 2014, 07:10:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Akut hjälp!!
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2014, 07:25:46 »
Förlåt jag är helt novis i detta.
Om han nu släppte ut allt vatten hur fyller man på?

Kolla bilden i Purjolökens inlägg, påfyllningsventilen är inringad.
Fyll på till strax över 1 bar, lufta både golvvärmens fördelare och på själva pannan (nippeln sitter bakom panelen högt upp (se bifogad bild).
Kontrollera trycket mellan luftningarna och fyll på om det sjunker mycket.
Om trycket ökar väldigt snabbt vid påfyllningen så är det som Rickard skriver, fel på expansionskärlet.
« Senast ändrad: 13 mars 2014, 07:28:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jojje34

  • Gäst
Jojje34
SV: Akut hjälp!!
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2014, 08:51:32 »
Hej,
Efter omstart (även reset elkasset)igår inga felmeddelanden
Innan var det fel på eltillförsel och högtryckspressostat.
När jag tittar på bilden så känns det som att allt är placerat uppochner på min. Jag hittar en liten slang längst ned med en bilventil på?
Är det där jag trycker ut luften?


Kolla bilden i Purjolökens inlägg, påfyllningsventilen är inringad.
Fyll på till strax över 1 bar, lufta både golvvärmens fördelare och på själva pannan (nippeln sitter bakom panelen högt upp (se bifogad bild).
Kontrollera trycket mellan luftningarna och fyll på om det sjunker mycket.
Om trycket ökar väldigt snabbt vid påfyllningen så är det som Rickard skriver, fel på expansionskärlet.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Akut hjälp!!
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2014, 11:27:46 »
Vad är det för grejer du har egentligen?
Bilderna är på en IVT 290 A/W.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Akut hjälp!!
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2014, 12:51:41 »
Avluftningsnippeln sitter längst upp på tanken och sticker ut genom ett litet hål i isoleringen. Bilventilen är nog för att släppa ut luft ur expansionskärlet och det skall du inte göra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jojje34

  • Gäst
Jojje34
SV: Akut hjälp!!
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2014, 22:43:22 »
Hej!
Åter igen stort tacka för alla svar.
Allt verkar fungera nu. Det enda är att när vi har använt varmvatten för att diska eller duscha så börjar det där rinnande/pårlande ljudet igen,men upphör efter ett tag. Det låter som att det fylls på???
Vad beror detta på, luft i systemet eller för lite vatten i tanken? Åtgärder?


Hej,
Efter omstart (även reset elkasset)igår inga felmeddelanden
Innan var det fel på eltillförsel och högtryckspressostat.
När jag tittar på bilden så känns det som att allt är placerat uppochner på min. Jag hittar en liten slang längst ned med en bilventil på?
Är det där jag trycker ut luften?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Akut hjälp!!
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2014, 01:59:30 »
Om det porlar EFTER att nu spolat varmvatten och inte UNDERTIDEN ni spolar r det inget som fylls på.

Om det porlar efter att ni använt varmvatten (och VP gör vv/kompressor går) så är det luft du hör i systemet. Att det slutar porla är för att VP slutat göra vv. Fortsätt lufta och fyll på systemet om trycket faller av ditt luftande.

Faller trycket relativt snabbt trots att du inte luftar är expansionskärlet trasigt (sannolikt inte lönt att fylla på luft i "bilventilen", men kommer det vatten ur "bilventilen" är gummiblåsan trasig och du behöver byta expansionskärl). Men du skall som sagt INTE släppa ut luft ur bilventilen under expansionskärlet...
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Akut hjälp!!
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2014, 06:45:17 »
Vänta lite här, det kan vara säkerhetsventilen pÃ¥ inkommande tappvatten som lättar dÃ¥ det nypÃ¥fyllda kalla vattnet värms upp.  Sc:,h
Det pårlande ljudet kommer då från spillkoppen där vattnet från säkerhetsventilen rinner ner.
Du ser grejerna i mitten på purjolökens bild.

Detta är normalt och helt ofarligt för grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!