Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aktiverat innegivare  (läst 3248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeLenkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Aktiverat innegivare
« skrivet: 28 december 2010, 10:27:05 »
Hej och god fortsättning!

Har en NIBE F1245-6kw
Jag har kört med inomhusgivaren avaktiverad och gradminuterna ställda på -350, vilket har fungerat fint.
Nu trillade tempen ner på -18 grader och jag tänkte myselda lite i kaminen.
Nackdelen blev då att det rusade upp till 24,6 grader inomhus, vilket kändes väldigt lyxigt.
Aktiverade då dagen efter inomhusgivaren till pumpen. Temperaturen är ställd till 21 grader på pumpen.
Hade då 23 grader inne och tänkte att eftersom det är 2 grader över ställd temp så borde inte pumpen starta när den går ner till -350 gradminuter. Men den gick igång som vanligt. Är det något som jag missat???
Faktorn vid graderna är ställd till 2 (vad den nu innebär?).

//Nicke


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 11:13:50 »
Hej och god fortsättning!

Har en NIBE F1245-6kw
Jag har kört med inomhusgivaren avaktiverad och gradminuterna ställda på -350, vilket har fungerat fint.
Nu trillade tempen ner på -18 grader och jag tänkte myselda lite i kaminen.
Nackdelen blev då att det rusade upp till 24,6 grader inomhus, vilket kändes väldigt lyxigt.
Aktiverade då dagen efter inomhusgivaren till pumpen. Temperaturen är ställd till 21 grader på pumpen.
Hade då 23 grader inne och tänkte att eftersom det är 2 grader över ställd temp så borde inte pumpen starta när den går ner till -350 gradminuter. Men den gick igång som vanligt. Är det något som jag missat???
Faktorn vid graderna är ställd till 2 (vad den nu innebär?).

//Nicke



Faktor 2 innebär att vid en grads övertemp sänks börvärdet värmebärare fram med 2 grader. Det går att öka faktor inställningen så tillåter man innegivaren att styra mer. Med gradmin start av kompressor så lågt som -350 åker inte tempen inne jojjo Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 14:15:39 »
Kan du ställa upp faktorn till max?
Sen stämmer det att -350 som start kompressor så blir regleringen extremt trög, ett lägre värde borde göra att rumgivaren får snabbare respons.
Men rumsgivaren stoppar inte kompressorn, sen sänker endast börvärdet på framledningen, gradminutrarna tickar på som vanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 14:29:57 »
Misstänker att det funkar bättre tillsammans med innegivare om du ställer gradmin start av kompressor på ett högre värde ex -150. Risken är annars att när gradmin tillåts sjunka så mycket så sjunker innetempen och innegivaren kompenserar börvärdet och du får inte längre mellan starterna som antagligen är tanken med -350 gradmin framförallt om du ställer om faktor påverkan till max som du nog bör göra om du tänker elda. En nackdel är att det kan bli kallt i rummen längst bort från brasan med faktor på max men det är bara att prova.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 20:05:09 »
Som en liten extra förklaring tänkte jag tillägga att när rumsgivaren sänker börvärdet så tickar ju gradminuterna lite snabbare vid kompressordrift (iom högre diff) och lite långsammare vid pause.(lägre diff) Det gör att totala gångtiden blir mindre och tempen sjunker.
Rumsgivaren har ju som sagts tidigare ingen direkt påverkan på gradminuternas värde.

Ett lite "onödigt" förtydligande bara...
//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad NickeLenkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #5 skrivet: 29 december 2010, 10:19:56 »
Hej igen och tack för alla svar!

Nu förstår jag lite bättre vad det innebär med aktiverad innegivare.
Vad det gäller -350 gradminuter så upplever jag inte att det är för lågt ställt, tempen ligger stabilt och "jojjoar" inte ;-).
Har funderat att ställa den till -400 för att ytterligare få ner antalet starter/dygn. (när innegivaren var avaktiverad
Måste tillägga att jag har ett väldigt energisnålt hus, och att min 6kw är enl "folk som kan det här" överdimensionerad för mitt hus (145kvm i ett plan, öppen planlösning)

//Nicke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #6 skrivet: 29 december 2010, 12:18:32 »
Hej igen och tack för alla svar!

Nu förstår jag lite bättre vad det innebär med aktiverad innegivare.
Vad det gäller -350 gradminuter så upplever jag inte att det är för lågt ställt, tempen ligger stabilt och "jojjoar" inte ;-).
Har funderat att ställa den till -400 för att ytterligare få ner antalet starter/dygn. (när innegivaren var avaktiverad
Måste tillägga att jag har ett väldigt energisnålt hus, och att min 6kw är enl "folk som kan det här" överdimensionerad för mitt hus (145kvm i ett plan, öppen planlösning)

//Nicke


Ja är det så kommer en rumsgivare inte påverka innetemp lika mycket som du kanske hoppas på.
Ju mindre energi huset läcker, ju mer av värmen från en kamin ackumuleras i huset.
Dessutom är max rumsgivarpåverkan väldigt snålt ställt på 1245 (bara 3 som max).
På min 1215 så kan jag ställa rumsgivarpåverkan till max 6.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #7 skrivet: 29 december 2010, 17:17:00 »
Hej igen och tack för alla svar!

Nu förstår jag lite bättre vad det innebär med aktiverad innegivare.
Vad det gäller -350 gradminuter så upplever jag inte att det är för lågt ställt, tempen ligger stabilt och "jojjoar" inte ;-).
Har funderat att ställa den till -400 för att ytterligare få ner antalet starter/dygn. (när innegivaren var avaktiverad
Måste tillägga att jag har ett väldigt energisnålt hus, och att min 6kw är enl "folk som kan det här" överdimensionerad för mitt hus (145kvm i ett plan, öppen planlösning)

//Nicke


Ja är det så kommer en rumsgivare inte påverka innetemp lika mycket som du kanske hoppas på.
Ju mindre energi huset läcker, ju mer av värmen från en kamin ackumuleras i huset.
Dessutom är max rumsgivarpåverkan väldigt snålt ställt på 1245 (bara 3 som max).
På min 1215 så kan jag ställa rumsgivarpåverkan till max 6.

Det går att ställa till 6 på 1245 också det står fel i manualen eller så skiljer det på olika mjukvaruversioner.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NickeLenkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #8 skrivet: 29 december 2010, 17:28:24 »
Har testat nu och det går att ställa den till 4.....på min 1245a

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #9 skrivet: 29 december 2010, 18:55:04 »
Har testat nu och det går att ställa den till 4.....på min 1245a

Blev osäker måste testa jag med och min går till 6 fast jag har den på 4.2 *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Aktiverat innegivare
« Svar #10 skrivet: 29 december 2010, 19:18:53 »
Går till 6.0 på min nya F1245-12
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!