0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I vp sitter 1 cirk.pump som ska cirkulera fram till fördelarskåpet där alla slingorna är kopplade.Bör vara en by-pass tillbaks till vp, om nu alla slingorna stänger så bör 1 arbetstank installeras.Alltså ska man eg ha 3 burkar i garaget. 1 vp 1vv-beredare samt 1 arbetstank på 120 liter Vp kopplas mot denna arbetstankFrån arbetstank kopplas separat cirk.pump genom kulvert fram till fördelarskåpet.På slingorna bör även 1 cirk.pump vara installerad för att upprätthålla rätt flöde på slingorna.I ditt fall just nu så har du alldeles för stort delta över slingorna, alltså skillnad på in och ut på slingorna så att vp kommer aldrig upp till sin stopptemp, oavsett hur varmt den än skickar ut
installatörer i alla ära men det är inte säkert de har kläm på det heller o jag är absolut ingen rörmokare men jag skulle gjort så här för o kolla var värmen tar vägen, för pumpen ska absolut räcka till.har ett liknande stenhus dock mindre, men med 6kw pump o då har jag 1050 timmar sen september o ingen eltillsats, 22 grader inne.stäng alla slingor utom ett par st o kolla om den kan jobba upp tempen där.det kan ju vara fel instrypt eller nåt tillexempel. för det är ju inte säkert instrypnings schemat funkar i verkligheten.för mig tillexempel så har jag fördelare på 2 ställen i huset. den fördelare närmast är jag helt enkelt tvungen att ha nästan stängd för att vattnet ska komma bort till den andra, 17m därifrån. o då får jag jämnvarmt om den längst bort är mycket öppen, och den närmast i stort sett stängd, ett kvarts till ett halvt varv öppen på strypen.plus kanske ha cirkpumpen på högsta läge om den inte redan är det.mvh
ja är som sagt ingen expert men lite har man ju snappat upp iaf samt kan jämföra med den egna värmen..att det ska funka med bara 1 cirkulationspump måste väl ändå vara sant, och då ska man väl egentligen inte sträva efter att ha 4 st? ja har ju bara den interna i min pump o den är ställd i läge 1, sen har jag 2 fördelare utan cp.så om ja har läge 1 på 13 slingor, totalt ca 800 m slang så ska väl han kunna få det å gå runt på högsta läget på pumpen. tror mer på instrypning.om du stänger alla utom sovrummet säger vi då, nog sjuttsingen ska det bli varmt där inom en dag annars funkar ju inte värmepumpen.arbetstank förordar många om oxo men då är det ju när de har större värmepump än vad många rekommenderar o arbetstanken ger bättre gångtider.om han inte får upp värmen nu med denna pumpen när den går så mycket så lär han få ännu sämre med arbetstank. ?lycka till, men ja tipsar om att bara köra en slinga nu o se om det inte värmer upp vattnet där. nu när det är runt nollan ute så behöver du ha åtminstone en framtemp på 30 grader när den är igång o retur på ca 25 tror jag.mvhmvh
Enl. mig så skulle man eg ha 4 st cirk.pumpar med den interna i vp.1 vid varje fördelare som cirkulerar vattnet i slingorna som den betjänar.Alla slingorna stänger inte i erat fall då ni inte har separata rumsgivare utan all värme nu styrs från vp.Men 1 litet test innan slutsats.Prova att stänga av garaget och se vad det gör i drifttimmar, övervåningen hade ni redan testat utan resultat, om nu garaget ger samma så är det ju den fördelare med 10 slingor som är boven enl. mig.Där tror jag att man behöver montera in 1 cirk.pump till slingorna annars kommer man aldrig ngn vart med detta, sen kanske man slipper ha 1 för garaget samt övervån.Men för att vp ska gå optimalt skulle jag valt en arbetstank samt en extern cirk.pump
Om nu pumpen går som den ska så levererar den ju trots allt en massa energi som måste försvinna någon stans. Elräkningar på 5000kr per månad bör ju innebära 4000 kWh varav kanske 3000 går till pumpen och det bör ju ge iaf 9000 kWh värme. Vilket typ bör värma upp globen... Den här kulverten, är den 100% frisk? Det är ju synd om du betalar för att ett lokalt tropiskt klimat på tomten men kallt inomhus //Magnus
Hej! Jag förstår hur du tänker. Men kulverten är en femrörskulvert och den tappar 1-2 grader på vägen in i huset. Det går även varmvattencirkulation i den som borde hålla den lite extra varm. Ja vi undrar vad all energi tar vägen men om man har en pump som ger 15 kw och inte får snurr på vattnet så gör inte den heller så stor nytta antar jag. Så jag börjar tro att pumpen ger ifrån sig rätt effekt men att cirkulationen är kass. Vi gör av med ca 3500kwh och dom två sista räkningarna har varit på 5500:- och 5600:- :-(. Jag vet att det är dåliga avtal men det är fixat nu från 1 februari.
Citat från: Pust! skrivet 29 januari 2009, 22:06:52Hej! Jag förstår hur du tänker. Men kulverten är en femrörskulvert och den tappar 1-2 grader på vägen in i huset. Det går även varmvattencirkulation i den som borde hålla den lite extra varm. Ja vi undrar vad all energi tar vägen men om man har en pump som ger 15 kw och inte får snurr på vattnet så gör inte den heller så stor nytta antar jag. Så jag börjar tro att pumpen ger ifrån sig rätt effekt men att cirkulationen är kass. Vi gör av med ca 3500kwh och dom två sista räkningarna har varit på 5500:- och 5600:- :-(. Jag vet att det är dåliga avtal men det är fixat nu från 1 februari.Nu känner jag inte till dina temperaturer i systemet (kan inte vad gt1 osv är i huvudet) men om jag tappat 1-2 grader i mitt system skulle det motsvara 1250-2500W förlust... förutsatt att vi pratar 1-2 grader totalt fram och tillbaka i kulverten, annars är det gånger 2 som gäller och då lär du kunna knäcka vilken pump som helst. (Då har jag bara vanliga radiatorer i en enda slinga och när pumpen går med brinne in/ut 4/1 ºC grader ger den cirka 6 ºC mellan värme ut och in vilket motsvarar cirka 7500W med det flödet jag har.)//Magnus
Okay, då vet vi det.Är du osäker på om pumpen ger den effekt den ska så testa att köra den på bara tillskottet (finns i en installationsmeny) och låt den gå så några timmar för att allt ska stabilisera sig. Kolla sedan vad det ger för temperaturdifferans ut/in när det är tex 6kW tillskott i drift. Får du tex 8 ºC kan du sedan räkna ut att pumpen ger 6kW/8 ºC * (36 ºC-27 ºC) = 7,875 kW med dina tempvärden från förra inlägget. Det är ett enkelt sätt att kolla så pumpen gör vad den ska. (Förutsätter bara att flödet är det samma, dvs att man inte petar på ev. strypventiler och cirk.pumpens inställning.) Ännu bättre blir det om du har möjlighet att mäta hur mycket tillskottet verkligen drar för med lite avvikande nätspänning kan du få en avvikelse för märkeffekten. Mina 6kW är tex snarare 5,75kW visa det sig.//Magnus
Tack för tipset. Jag ska prova det oxå. Men jag fick inte ihop din uträkning. Blir det inte 6,75 kw på sättet som du räknade? 6/8=0,75 sedan 36-27=9 sedan 0,75x9=6,75 menar du inte så?
Hur mycket isolering har du under sulan?Du bör ha minst 200 mm för att få ekonomi på golvvärmen.Om värmepumpen fungerar som den skall så är det som tidigare sagt, energin försvinner inte, den värmer huset.En sak till, om ni förbrukar 3500 kWh/månad så kan upp till 1500kWh var hushållsel, ni är ju många i hushållet.Om du har en dåligt isolerad sula, en kulvert som "läcker energi" och stor tappvarmvattenförbrukning är det inte omöjligt att ni skulle haft en större VP.Men rent generellt håller jag med, det är nåt som inte verkar stämma om värmepumpen går hela tiden, på vilket sätt har de mätt upp uteffekten?
Citat från: Pust! skrivet 30 januari 2009, 20:26:05Tack för tipset. Jag ska prova det oxå. Men jag fick inte ihop din uträkning. Blir det inte 6,75 kw på sättet som du räknade? 6/8=0,75 sedan 36-27=9 sedan 0,75x9=6,75 menar du inte så?Ööö Jo, det ska bli 6,75 naturligtvis. Pinsamt för en ingenjör att räkna så fel...//Magnus
NÃ¥gon som blir klokare?
Det går även varmvattencirkulation i den som borde hålla den lite extra varm.
Kan du se på pumpen hur stor del av dess arbetstid som går åt för varmvatten? VVC i en halvbra kulvert på 25m (50m tur och retur) kan ha stor del i era elräkningar.
Pumpen har gjort ca 30% varmvatten och 70% värme utan tillskott.
Pumpen har gjort ca 30% varmvatten och 70% värme utan tillskott. Tillskottet har används till 20% varmvatten och 80% värme.
Nu har rörmokaren monterat en stor cirkpump från Grundfos. Jag visade honom Push pumpen som Luckyman rekomenderade men han påstod att den endast behövdes om man hade radiatorer samt att det var för trångt att montera pushen. Han monterade cirkpumpen direkt efter VP och sa att det skulle funka på samma sätt. Vi får väl se vad som händer. Blir det inte bra nu så lär han ju ändå sätta dit en push för att prova någonting. Imorgon em kommer eventuellt en annan rörmokare och monterar en 30 liters varmvattenberedare i huset som VVC:n får gå emot. Så efter det är det bara att försöka ställa in alla slingor igen och hoppas att pumpen kommer upp i temp och får vila lite. Fortsättning följer :-)//Micke
Den ända skillnaden som jag har märkt är att pumpen gör mindre varmvatten nu. Men det är ingen större skillnad. En minskning på 3% fram tills nu.
Jag måste passa på att fråga om borrhålet oxå. Hålet är på totalt 210m. Djupet är rekomenderat till 200m. Nu undrar jag om man ska räkna med foderrören i det rekomenderade djupet? Jag har 29m foderrör. Om dom inte ska räknas med så är ju hålet bara 181m. Folk säger ju olika helatiden så man vet ju inte vad man ska tro. Vad är rätt?
Tempen på inkommande ligger på ca 0,3 grad. Tempen ut ligger på ca -3,5. Diffen är alltid 3,5-4 grader. Det har varit lika hela tiden sedan mitten av oktober. Bra eller dåligt?//Micke