Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank i krypgrunden ?  (läst 2831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Ackumulatortank i krypgrunden ?
« skrivet: 31 januari 2012, 10:46:35 »
Gott nytt år! Har nu kört min 1245-10 drygt ett år och är nöjd. Lite sugen på optimering är jag alltid, så jag estimerar att jag har ca 180 liter totalt i både radiatorer + golvvärme (tillbyggnaden), det gör att pumpen går lite för ofta (ca 5-6000 starter per år) och så får jag temp-fluktuationer. Skulle vilja stabilisera detta med en utökad volym. Är det så enkelt att jag bara kopplar in en välisolerad ackumulatortank på slingan mellan pumpen och radiatorerna ? Vad kan vara "rätt" volym i så fall och sista frågan,. jag har lite dålig plats i källaren - skulle det funka att ställa tanken i krypgrunden under huset (där har jag dragit alla rör in till matningen för både vv och radiatorerna på botten och övervåningen, ca 12 meter avstånd i nollgradig krypgrund - rören är isolerade med massvis av armaflex).

Vad blir effekten av det hela förutom lite jämnare temp-förändringar på radiatorslingorna ?

Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2012, 11:34:37 »
med en volymtank blir effekterna att du får färre starter och detta utan att exempelvis öka gradminuter för start. Det gör att du får en naturlig minskning av starter snarare än en artificiell. Värmepumpen kommer av allt att döma då jobba i ett bättre temperaturspann kring bör-värdet.

Om volymtanken sitter mellan värmepumpen och radiatorerna på framledningen så slipper du även eventuellt knäppande i rör och sådant i samband med att exempelvis VV körning avslutas. Om du inte har ett sådant problem så kan du sätta volymtanken någon annanstans.

en 200l tank borde väl räcka utan problem för att användas som volymtank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2012, 14:09:29 »
Låter kanon, vad tror du om att placera tanken i krypgrunden ? tänkte spara lite utrymme i pannrummet, där börjar det bli rätt tight. Krypgrunden är vällufta, fri från vanligt skräp men ouppvärmd. Frågan är om det funkar att ställa den i ett ouppvärmt utrymme och om det blir några dramatiska effektförluster pg adetta ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2012, 15:06:24 »
Ökad volym ska jag också ha
Vi verkar ha nästan samma start, jag har en 10Kw med idag inte ens 180l vatten men det blir det när sista slingorna på golvvärmen kopplas in
Jag räknade lite tidigare och kom fram till att 100L till skulle göra att jag hamnar inom 25->30l/kw
Jag ska kolla runt efter någon som vill göra en volymtank som är smal och hög typ 30x180cm det är det enda jag har plats för.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2012, 15:35:33 »
Låter kanon, vad tror du om att placera tanken i krypgrunden ? tänkte spara lite utrymme i pannrummet, där börjar det bli rätt tight. Krypgrunden är vällufta, fri från vanligt skräp men ouppvärmd. Frågan är om det funkar att ställa den i ett ouppvärmt utrymme och om det blir några dramatiska effektförluster pg adetta ?

Jag har isolerade rör som går i kattvind som väl kan liknas temperaturmässigt med en krypgrund. På något sätt känns det ju rimligt att ha rör som är isolerade på så sätt. Att stoppa dit en hel tank känns liksom fel. Men jag gissar att om man använder typ UKV, som är isolerad, så är det egentligen inga större problem. Man kan ju isolera den lite extra.

Så det är ju då ingen rekommendation jag kommer med utan lösa tankar från min sida
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2012, 16:30:14 »
Håller med, NIBE har ju egna UKV som de kallas, jag får in en 100-liters i pannrummet (dia var bara 45 cm) och då närmar jag mig 280 liter totalt i systemet = 28 liter/kw så det borde räcka. Inte heller så hippt med en sönderfrusen tank även om det är osannolikt under huset...
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortank i krypgrunden ?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2012, 18:49:57 »
Låter kanon, vad tror du om att placera tanken i krypgrunden ? tänkte spara lite utrymme i pannrummet, där börjar det bli rätt tight. Krypgrunden är vällufta, fri från vanligt skräp men ouppvärmd. Frågan är om det funkar att ställa den i ett ouppvärmt utrymme och om det blir några dramatiska effektförluster pg adetta ?

Det är nog ingen fara i min mening. Se till att alla rör och anslutningar är isolerade.

Dessutom, läcker den lite värme så sänker du ju fuktigheten i krypgrunden. Så det skadar i alla fall inte. Dock lär du inte värma något märkbart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!