Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storre VP, IVT versus Thermia  (läst 1780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Storre VP, IVT versus Thermia
« skrivet: 28 mars 2011, 19:10:28 »
Vi har fatt offerter fran 2 saljare av IVT, hittills inga andra offerter.
Ar det fortfarande hogtryck i branschen?
Da det skiljer en del, den ena sager 16 kW och den andra 26 kW, har vi efter inradan fran Carl N beslutat sikta pa en ca 20 kW VP och nu undrar vi vad Thermia Solid 20 kan prestera jamfort med IVTs motsvarande.
Kan det skilja mycket i pris eller ar det likvardigt sa langt?
Min magkansla talar for Soliden och vi behover nog aldrig de extra finesser Robusten kan.
Eventuellt kan de bli fraga om en utomhuspool i framtiden, beroende pa om den globala uppvarmningen kommer igang ordentligt eller ej.

Janne
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Storre VP, IVT versus Thermia
« Svar #1 skrivet: 03 april 2011, 08:06:37 »
Hej,

Har fatt svar annorstades pa det har som duger gott.
Nu ar det kalkyler som galler och det ar fler pa G.
Intressant och spannande, visste inte att VP-varlden var sa komplex.

Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Storre VP, IVT versus Thermia
« Svar #2 skrivet: 03 april 2011, 19:40:09 »
Vet inte så mycket om IVT.
Men på Soliden sitter det samma styr som i villa-pumparna. Och till de går det att koppla expansionskort med möjlighet till poolstyrning.
Sen funkar hetgasen riktigt bra på Soliden. Mycket VV utan varmvattenkörning! Styren är dock inte riktigt med på noterna ännu med hetgasen, men de jobbar på det uppe i Arvika!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Storre VP, IVT versus Thermia
« Svar #3 skrivet: 03 april 2011, 21:43:44 »
Hej, tack.

Det blir nog en Robust. Har lednsat pa IVT bland annat pga att de inte foljer upp vara fragor.
Vi skulle fa omarbetade offerter efter vara fragor men fragorna var nog for svara.

Ju mer jag far reda pa desto sakrare blir det en Thermia.
Har hort mer gott om Thermia an andra och sant lyssnar jag pa.

Gillade Soliden allra bast forut, enkel och .. ja, solid. Gillar den fortfarande men som du sager, Robusten har battre styrning.

400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!