0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även jag inne på att den som du hade hem för service/kontroll drog iväg ett höftskott och hoppades att du skulle nappa på det. Man kan inte bara häva ur sig en såndär sak utan att ge en grundlig förklaring till varför man tycker att den är slut och behöver bytas. Ta och ring till den där och be om att få en ordentlig förklaring varför, och sen återger du den här så skall du se att om han inte har riktiga belägg för bytet så blir hans argument direkt kapade av expertisen på detta forum. Här finns samlad kompetens!
Men nog säger det väl endel om kompressorns skick oxå, för om vp inte orkar höja framledningstempen nämnvärt nu när det är relativt varmt ute, då är den inte speciellt effektstark, eller tänker jag helt tokigt nu..
Ett värde som jag saknar och är viktig - är temperaturen på hetgasen ut från kompressorn - en kompressor som arbetar dålig (läckande ventil etc.) trots ganska normala tryck och temperaturer på evaporatorn och kondensorn, ger markant högre hetgastemperatur än en dito frisk fungerande kompressor. En kompressor som läcker mycket internt och får göra 1.3 kolvslag för samma mängd köldmedie ut på högtrycksidan som en frisk kompressor klarar på en, resulterar i mycket högre temperatur på hetgasen än vad en frisk kompressorn ger.
Som sagt, det ska bli intressant att höra vad servicekillens förklaring till kompressorbyte skulle vara..
Värmebärar var i de första mätningarna väldigt liten, trots det kör den fram 30-34 °C. Huset verkar inte ha behov, givarfel eller shuntfel, eller beror det på tröghet i gjutjärnsradiatorerna? Å andra sidan stämde det bra i andra mätningen.
Kan ju ha varit avläst just efter kompressorstopp, eller start... , men om vbr är 30 grader vid start så har man antingen stort värmebehov, för högt ställd kurva, eller så bryter VP på VB diff VP, vilket gör att den hamnar på stort gradminutunderskott och får väldigt täta start och stopp.