Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ispinnen  (läst 5464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hmmm

  • Gäst
hmmm
Ispinnen
« skrivet: 07 september 2004, 11:30:42 »
Undrar vart Ispinnen tog vägen?
Det blev väldigt tyst där,,,,, Kan det ha varit efter att testet visades?
skumt!!!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Ispinnen
« Svar #1 skrivet: 08 september 2004, 21:19:44 »
Han kanske har fullt upp med att bunkra friskt vatten och konservburkar till nästa generation? ;D ;D

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Ispinnen
« Svar #2 skrivet: 08 september 2004, 21:40:18 »
Kanske han tröttnade pÃ¥ att göra reklam för sina produkter?  
Eller kanske bara all kritik ?  
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ispinnen
« Svar #3 skrivet: 16 september 2004, 21:51:21 »
Vilket test talar ni om?
Jag hängde med i diskussionen mellan Ispinnen och Norrlänningen ett tag om det där med spriten...
Länk?
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Ispinnen
« Svar #4 skrivet: 16 september 2004, 22:41:08 »
Kan det vara den här länken, inte mycket till test men ändå!
http://www.radron.se/templates/test____3250.asp
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

admin

  • Gäst
admin
Re:Ispinnen
« Svar #5 skrivet: 16 september 2004, 22:41:32 »
Svepinfo.se sök på ispinnen så hittar du det.

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ispinnen
« Svar #6 skrivet: 10 april 2005, 11:19:12 »
Anledningen till att ispinnen blev en besvikelse i Råd och Rön är för att SP ej förstod hur den fungerade, de testade den precis som om den var en konventionell luft/vatten värmepump:

Ispinnens uppgift i testet var att värma ett rum, i detta rum fanns en fläkt som hela tiden blåste ut värmen, detta fungerar om man har en automatisk avfrostning.

Ispinnen läts aldrig under testet avfrosta naturligt. I verkligheten uppnås rätt temperatur och sedan stannar kompressorn och då avfrostas ispinnen.
Skulle det vara jätte kallt går elpatronen in och hjälper till, rätt temperatur uppnås och isklumpen värms upp från -25 till utomhustemperatur.

Avfostningen har för ispinnen aldrig varit ett problem i verkligheten, endast SP har hittills misslyckats med att förstå ispinnens avfrostning.

När man hade testat ispinnen med en framledning på 35 grader, ringde man upp min morfar (uppfinnaren av ispinnen) och sa att pengarna tagit slut, de ville att han skulle betala. Detta vägrade han och bad dem skicka tillbaka den.

Sedan i Råd och Röns artikel står det att ispinnen aldrig klarade att leverera mer än 35 grader!

Morfar ringde då upp Konsumentverket, men det gick inte att få tag i hon som varit ansvarig för testet, testet hade varit hennes sista innan hon gick i pension.

Jag har själv oxå nu efteråt tagit kontakt med Konsumentverket flera gånger, de har lovat att kolla upp det hela men aldrig hört av sig.

Om man oxå ska nämna något om IVT pumpen som vann testet så har 3 stycken redan gått sönder efter 0-5 år. (se folksam)
0451-611 00

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ispinnen
« Svar #7 skrivet: 10 april 2005, 13:25:12 »
Jag vidhåller att ispinnens enda egentliga marknad ligger i havsnära områden i södra delarna av landet, eller i sydeuropa.

Om man använder den i norra delarna av landet där utomhustemperaturern är låg och luften torr lär inte avfrostningen fungera.

För att det skall fungera måsta den dimensioneras för mer än 100% effekttäckning även vid temperaturer under - 15 grader, vilket i princip gör det hela till en omöjlig ekvation, varför då?

Jo, om man dimensionerar den för mitt hus, så skulle den behöva ge en uteffekt på minst 10 kW vid -25 grader ute, detta skulle medöra att den ger ut kanske 13-14 kW vid varmare väder.

Mitt radiatorsystem skulle då bli så varmt att värmepumpen skulle lösa ut p.g.a. hög temp på värmebäraren.

Det skulle dessutom resultera i riktigt låg verkningsgrad, vilket för övrigt verkar vara dess riktiga akilleshäl.

I övrigt en fiffig konstruktion som rimligen bör vara ljudlös (utedelen) och innehålla få rörliga deler vilket minimerar felkällorna.

Med en effektivare avfrostning och högre verkningsgrad tror jag att den skulle kunna bli ett intressant alternativ.

Ispinnen:

Med de elmätare och värmemätare jag säljer är det tämligen enkelt att kontrollera verkningsgraden på värmepumpar, kanske nåt du skulle investera i för att kunna göra en egen "test" av ispinnen, liknande den du vill att R&R skall göra, men med vettigare förutsättningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ispinnen
« Svar #8 skrivet: 10 april 2005, 14:09:29 »
Jag vidhåller att ispinnens enda egentliga marknad ligger i havsnära områden i södra delarna av landet, eller i sydeuropa.

Om man använder den i norra delarna av landet där utomhustemperaturern är låg och luften torr lär inte avfrostningen fungera.
Jag håller inte med då vi har nöjda kunder både i Finland och Tromsö i Norge. Tromsö ligger mer norrut än trestegsröset. Vår finske ispinne kund rapporterade detta till oss:

48 dagar medel temp -5grader temperaturer från -30 till +2grader. dvs. kallaste perioden på hela året. 170m2 innetemperatur 23grader(dvs. ganska högt). Med gamla 70-tals radiatorer. cirk. temp. på max 54grader. 2493kwh med all förbrukning inkl. byk och tvätt maskiner. etc.

För att det skall fungera måsta den dimensioneras för mer än 100% effekttäckning även vid temperaturer under - 15 grader, vilket i princip gör det hela till en omöjlig ekvation, varför då?

Jo, om man dimensionerar den för mitt hus, så skulle den behöva ge en uteffekt på minst 10 kW vid -25 grader ute, detta skulle medöra att den ger ut kanske 13-14 kW vid varmare väder.

Mitt radiatorsystem skulle då bli så varmt att värmepumpen skulle lösa ut p.g.a. hög temp på värmebäraren.

Det skulle dessutom resultera i riktigt låg verkningsgrad, vilket för övrigt verkar vara dess riktiga akilleshäl.

I övrigt en fiffig konstruktion som rimligen bör vara ljudlös (utedelen) och innehålla få rörliga deler vilket minimerar felkällorna.

Med en effektivare avfrostning och högre verkningsgrad tror jag att den skulle kunna bli ett intressant alternativ.
Vi dimensionerar aldrig en ispinne för att klara de kallaste dagarna pga det du bl.a. nämner. Om du ser över en hel uppvärmningssäsong så motsvaras de kallaste dagarna bara av 15-20% av kostnaden.

Att ispinnen inte kan avfrosta under längre kallperioder är inte ett så stort problem som du misstänker, då isen innehåller olika energi beroende på om den är -25 eller -5, de 20 graderna motsvarar energin i 10 grader flytande vatten. Ofta klarar ispinnen jobbet själv efter att ha laddats med energi vid ett stopp, ett stopp den kan unna sig själv tack vare att tillskottsvärmen styrs som den gör vid kalla tider.

Ispinnen:

Med de elmätare och värmemätare jag säljer är det tämligen enkelt att kontrollera verkningsgraden på värmepumpar, kanske nåt du skulle investera i för att kunna göra en egen "test" av ispinnen, liknande den du vill att R&R skall göra, men med vettigare förutsättningar.

tack så väldigt mycket, jag ska nog köpa tre så att jag även kan kolla tillskott och varmvatten förbrukningen.
0451-611 00

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ispinnen
« Svar #9 skrivet: 10 april 2005, 15:29:21 »
Tromsö är säkert en ort där den kan fungera riktigt bra, blåsigt, fuktigt och sällan riktigt kallt, tack vare golfströmmen.

Nöjd kund-citat kan man redovisa för hur dåliga varor/produkter som helst.
Det är helt i bedömmarens ögon att avgöra hur välgrundat ett sånt citat är, självklart ger ispinnen en besparing av klart märkbar storlek, och detta kan vara nog för att göra en kund nöjd. Den förbrukning som uppges (finländarens) bevisar inget annat än vad han förbrukat, inget står om den tidigare förbrukningen.

Eftersom COP verkar vara den enskilt viktigaste parametern vid val av värmepump så får du ha en viss förståelse för att den diskuteras flitigt i forumet, och med tanke på att ispinnen inte har kunnat redovisa tester eller egna utförda mätprotokoll så är nog tveksamheten vad gäller ispinnen med avseende på COP stor.

Jag vidhåller dock att den har en fiffig konstruktion och om den har, och det kan bevisas, lika hög verkningsgrad som sina konkurrerande maskiners så borde den kunna vara intressant.

För de som inte stirrar sig blinda på maximal COP kan den ändå vara ett intressant alternativ, men som sagt var, utan officiella tester eller mätresultat är det nog svårt att övertyga den stora massan om dess förträfflighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ispinnen
« Svar #10 skrivet: 11 april 2005, 20:09:30 »
 *vinkar*

 
Nöjd kund-citat kan man redovisa för hur dåliga varor/produkter som helst.
Det är helt i bedömmarens ögon att avgöra hur välgrundat ett sånt citat är, självklart ger ispinnen en besparing av klart märkbar storlek, och detta kan vara nog för att göra en kund nöjd. Den förbrukning som uppges (finländarens) bevisar inget annat än vad han förbrukat, inget står om den tidigare förbrukningen.
.
Här har man blivit populär. Det diskuteras om mig. Jag tycker att den fungerar bra! Jag hade ändå en oljeförbrukning på ca. 3000l per år, eller det har varierat från 2800 t.o.m. 3500 liter dom kallaste årena. Så det så. Om du inte tror mig så kan du ju komma hit å titta på elmätaren i 1år framöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!