Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felaktigt kopplad kombiberedare?  (läst 75666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #210 skrivet: 29 augusti 2009, 21:53:59 »
Anläggningen är nu ombyggd men VV verkar tappa temp fort efter uppvärmning?

IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #211 skrivet: 29 augusti 2009, 22:03:27 »
...och ser inte det här skumt ut, värmebärare ut är lägre än värmebärare in?! Är det P1-pumpen i kombiberedaren som drar ur värme ur min VV-tank när den går?

IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #212 skrivet: 29 augusti 2009, 22:11:59 »
här kommer fler värden direkt ur statlink.

IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #213 skrivet: 07 augusti 2011, 14:16:31 »
Uppdaterar den här tråden i fall det någon gång skulle vara någon som får problem med kopplingen av kombiberedare & VP.

Några veckor efter att jag hade fått allt omkopplat pga IVTs ritningsfel så pratade jag med dem igen då det blev ännu sämre. Det visade sig då att det faktiskt var rätt i monteringsinstruktionerna och IVT kom hit och monterade tillbaka allt som innan. Därefter lessnade jag helt på allt vad VP och radiatorer hette och sket i det hela och sen dess har jag snittat 20 000 kWh per år totalt.

Nu har det gått två år och jag har fått tillbaka lite energi att kika på det hela mer så jag tänkte montera nya radiatorer och anlita någon extern firma som kan komma hit och titta på det hela. Förslag på bra VVS i Sundsvall mottages tacksamt! :)
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #214 skrivet: 07 augusti 2011, 15:02:48 »
Nu när jag tittar på det hela med nya ögon så går jag igenom inställningen på LK Fördelarshunten.

Den har en reglerventil för injustering av primärflöde som var utskruvad va 3 varv från max.

I mina handlingar från LK så ska jag ha ett flöde på 903 l/h i golvvärmen, och i manualen från LK står det
3 Varv ger 0,4 Kv (m 3/h)
4 Varv ger 1,2 Kv (m 3/h)

Då borde alltså min reglerventil vara inställd på ca 3,5 varv från helt stängda läget?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #215 skrivet: 07 augusti 2011, 15:29:46 »
Nu när jag tittar på det hela med nya ögon så går jag igenom inställningen på LK Fördelarshunten.

Den har en reglerventil för injustering av primärflöde som var utskruvad va 3 varv från max.

I mina handlingar från LK så ska jag ha ett flöde på 903 l/h i golvvärmen, och i manualen från LK står det
3 Varv ger 0,4 Kv (m 3/h)
4 Varv ger 1,2 Kv (m 3/h)

Då borde alltså min reglerventil vara inställd på ca 3,5 varv från helt stängda läget?
ja, men det är ju bara teoretiskt, det bästa är ju om man kan mäta det verkliga flödet.
Finns det ingen flödesmätare? där kan man iaf få en fingervisning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #216 skrivet: 07 augusti 2011, 15:51:22 »
Tyvärr ingen flödesmätare utan bara tempmätare på den. :(

Men det är ju en stor skillnad på 3,5 varv mot ca 9 varv, det kan kanske vara något som gjort att jag inte fått ut rätt temp på slingan?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #217 skrivet: 07 augusti 2011, 23:03:02 »
Hej, hej!

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag tänkte bidra med lite erfarenhet från min egen IVT-installation, särskilt som du nu är inne på golvvärmens flöde samt att du har en Alpha+ pump.

Jag har en HE C9 mot en arbetstank som krets1, sedan radiatorer som krets3 och golvvärme som krets4. BÃ¥de radiatorslingan och golvvärmeslingan drivs av Alpha2-pumpar med tryckreglering. Eftersom jag är mätnörd loggar jag naturligtvis alla möjliga temperaturer (frugan garvade/grät när hon förstod att jag har ca 80 givare  ;D). Det jag märkte var att radiatorerna emellanÃ¥t blev väldigt svala, särskilt under höst/vÃ¥r, och efter att ha konsulterat mina loggar sÃ¥g jag att golvvärmeslingan plötsligt började suga vatten baklänges ur radiatorslingan. Det som orsakade det här var att golvvärmepumpen justerar effekten efter hur mÃ¥nga slingor som är öppna (jag har plockat bort termostaterna pÃ¥ nästan alla rum utom 2 som är väldigt utsatta för sol) och när pumpen varvade upp till full effekt var den sÃ¥ mycket starkare än min radiatorpump och alltsÃ¥ drog allting baklänges. Det som hände dÃ¥ är att radiatorslingan fylls med returvattnet frÃ¥n golvvärmen....

Min installatör hade bara tänkt på mina båda slingor som statiska slingor och balanserat flödet efter det, men då missat att pumparna justerar effekten så den statiska flödesberäkningen stämmer inte under hela driften. Lösningen var att sätta in backventiler på rören från arbetstanken till shuntarna.

(Jag är för övrigt väldigt nöjd med min installatör och de monterade backventilerna med ett leende pÃ¥ läpparna  Thumbsup )

Så en lite långsökt tanke är att om din injusteringsventil för golvvärmen var fullt öppen så kanske du har liknande flödesproblem mellan dina båda kretsar. Har du mätt fram och returtemperaturerna från båda slingorna för att se att verkar rimliga?

//H

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #218 skrivet: 08 augusti 2011, 07:37:47 »
 det var en bra analys av sepahewe, det här är ett problem som kommer att komma i måååånga anläggningar i framtiden där bÃ¥de primärpumpen och sekundärpumpen inte har statiskt tryckfall.
Sekundärpumpar kommer att sno flöde från primärpumpskretsen i vissa driftfall, som då kommer att få märkliga symptom.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #219 skrivet: 08 augusti 2011, 19:23:57 »
Jag har själv varit inne på att stickspåret till radiatorerna är fel och att man inte får upp rätt flöde/tryck och att det istället går på golvvärmen.

Se bilden och kopplingsschemat.




Men hur kan jag se om det är som du föreslår, jag har inga givare för flödet.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #220 skrivet: 08 augusti 2011, 21:12:09 »
Enklast är att mäta framledningstemperaturen före avsticket, efter avsticket och på avsticket.

Om allt flödar i rätt riktning har du samma framledningstemperatur, se bilden "systemGood.png" (alla temperaturer är 35C i mitt exempel).

Om radiatorerna flödar baklänges kommer du att få olika temperaturer, se bilden "systemBad.png". Exakta temperaturer beror naturligtvis på vilken framledningstemperatur du har samt hur stor del av flödet som går igenom radiatorerna. Det viktiga är att avsticket är betydligs svalare än framledningen (i exemplet 25C), samt att framledningstemperaturen till golvvärmen ligger någonstans mittimellan (i exemplet 30C). Orsaken är ju att avsticksvattnet nu har kylts av både golvet och sedan radiatorerna, samt att framledningen till golvvärmen nu är en blandning av avsticksvattnet och framledningsvattnet från pannan.

Jag glömde en sak..... prova det här när golvshunten är nästan helt öppen, halvöppen och nästan helt stängd. Du ska ha samma temperaturer i samtliga lägen. Det kan ju vara så att det flödar i olika riktningar beroende på hur öppen shunten är.
« Senast ändrad: 08 augusti 2011, 21:14:40 av sepahewe »

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #221 skrivet: 08 augusti 2011, 21:26:48 »
Kan man mäta temperaturdiffen med en lasertemperaturmätare tror du? Har mätt tidigare på radiatorerna och det verkar funka. Tänkte att om det nu går baklänges så borde ju tempen i röret på sista radiatorn i slingan vara högre än tempen på röret för första radiatorn, genom att det är ett 1-rörsystem.

Ändra Golvshunten - Gör jag det genom att ändra "styrventilen är försedd med handmanöverdon för manuell injustering av framledningstemperaturen"?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #222 skrivet: 08 augusti 2011, 21:39:02 »
Kan man mäta temperaturdiffen med en lasertemperaturmätare tror du? Har mätt tidigare på radiatorerna och det verkar funka. Tänkte att om det nu går baklänges så borde ju tempen i röret på sista radiatorn i slingan vara högre än tempen på röret för första radiatorn, genom att det är ett 1-rörsystem.
Helt rätt, sista elementet kommer att bli varmast. En IR-termometer gör det ocksÃ¥ väldigt enkelt att mäta pÃ¥ de tre rören. Annars kan man ta en vanlig "inne/ute"-termometer och tejpa fast utegivaren pÃ¥ röret och dra lite isolering utanpÃ¥ (en knuten handduk fungerar när det kniper  :))

Ändra Golvshunten - Gör jag det genom att ändra "styrventilen är försedd med handmanöverdon för manuell injustering av framledningstemperaturen"?

 Thumbsup

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #223 skrivet: 08 augusti 2011, 22:30:20 »
Ok!

Mätte lite temperaturer nu då pumpen ändå gick och det verkar gå åt rätt håll nu i alla fall. Men det borde väl vara störst risk då värmebehovet är som störst?

Är det någon ide att ändra Golvshunten förresten, den har jag ju inte rört på två år? Antingen borde väl fenomenet uppstå med den inställning jag har/haft på den eller inte alls?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #224 skrivet: 08 augusti 2011, 23:15:21 »

Ok!

Mätte lite temperaturer nu då pumpen ändå gick och det verkar gå åt rätt håll nu i alla fall. Men det borde väl vara störst risk då värmebehovet är som störst?

Är det någon ide att ändra Golvshunten förresten, den har jag ju inte rört på två år? Antingen borde väl fenomenet uppstå med den inställning jag har/haft på den eller inte alls?


Med känd data som golvyta och radiatoreffekter, så är det knappast troligt att du har problem med flödet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!