Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??  (läst 6112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« skrivet: 16 februari 2014, 07:26:14 »
Efter vårt byte av panna så har det inte varit någon lugn stund. Vi har uppenbarligen ett rörsystem som är väldigt känsligt för temperaturförändringar (snabba). Vi har en volymtank på 100l, kopplad som knäpptank men det hjälper inte.
Integralen är ställd så lågt det går -30 och det mesta av andra parametrar har jag provat. Ibland är det lugnt men oftast så kommer det något knack eller dunk ljud från rören. Att det tickar lite från radiatorer kan jag leva med, men när man vaknar på natten av att det knackar/dunkar så är det något som inte är rätt.

Innan bytet så hade vi inga sådana fenomen och det är det jag försöker att komma tillbaka till. Då satt det en Nibe Fighter 410P som har en shunt som styr värmen ut.

Kan G3 styra på shunt? är tanken för liten? Vad tror ni om den lösningen?
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2014, 09:07:16 »
Hej!
Är knäpptanken inkopplad med röret från VP i toppen och till radiatorerna i botten?
Tanken är kanske liten om ditt system är extremt känsligt. :-\
Kan du spåra var det knackar? Om det är i radiatorerna kan det hjälpa att smörja radiatorfästena.
Är rördragningen dold i golvet? Syns rören så lossa eller smörj infästningarna, prova annars att smörja lite där rören kommer upp genom golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2014, 10:30:40 »
Det är framförallt i rören som det knackar och de ligger dolda i bjälklaget, men med integralen ställd på -30 så verkar det fungera lugnt o fint. Jag utgår från det läge jag hade innan och då var det tyst i rören och endast att det kunde knäppa i radiatorerna just som det shuntades mer värme.

Kanske enbart en större tank skulle kunna hjälpa, men det är det där med plats också. Få 2-300 l tankar som har lite diameter.
« Senast ändrad: 16 februari 2014, 10:44:44 av Rodge68 »
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2014, 08:47:37 »
Det är framförallt i rören som det knackar och de ligger dolda i bjälklaget, men med integralen ställd på -30 så verkar det fungera lugnt o fint. Jag utgår från det läge jag hade innan och då var det tyst i rören och endast att det kunde knäppa i radiatorerna just som det shuntades mer värme.

Kanske enbart en större tank skulle kunna hjälpa, men det är det där med plats också. Få 2-300 l tankar som har lite diameter.
Testa centrera rören i väggar och golv,Enkelt och inte mycket jobb.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2014, 01:06:43 »
Testa centrera rören i väggar och golv,Enkelt och inte mycket jobb.

Det är framförallt i rören som det knackar och de ligger dolda i bjälklaget

Är det verkligen enkelt att centrera dolda rör?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2014, 06:24:08 »
Är det verkligen enkelt att centrera dolda rör?  Sc:,h
Ja Rören kommer ju fram i golv/vägg och det är där man centrerar rören.Man kilar/spänner rören ;)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2014, 08:08:01 »
Det beror på hur det är gjort, ibland ligger ju rören dolt i hål i golvreglar, eller i urtagningar i reglar inne i golv eller väggar, och då är det svårt, men så länge det är synligt är det ju inga problem alls.
Det kan ju inte bli sämre av att man centrerar alla synliga in/utgångar i alla fall, med lite tur löser man de värsta problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2014, 08:20:24 »
Det beror på hur det är gjort, ibland ligger ju rören dolt i hål i golvreglar, eller i urtagningar i reglar inne i golv eller väggar, och då är det svårt, men så länge det är synligt är det ju inga problem alls.
Det kan ju inte bli sämre av att man centrerar alla synliga in/utgångar i alla fall, med lite tur löser man de värsta problemen.
Japp Annat tricks man kan ju prova att centrera i källaren där rören går upp om man inte kan göra på annat sätt men det är lite knep man har lärt sig genom åren ::)

Annat knep är att sätta en reglerventil på returen så differenstrycket inte blir så stort mao så får man konstant flöde i systemet tummenupp
« Senast ändrad: 24 februari 2014, 08:24:18 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2014, 18:05:09 »
FÃ¥r man inte konstant flöde utan reglerventil  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2014, 06:50:13 »
FÃ¥r man inte konstant flöde utan reglerventil  Sc:,h
Dom flesta systemen har ju termostater eller varvtalsstyrda pumpar sedan beror det på hur högt nominellt flöde man kör systemet.Var på en g3 för 3 -veckor sedan som i samma veva som vi satte in en ny vp så passade kunden på att bygga ut systemet men han satte i för klena rör och det skapade både knackningar och oljud och satte jag dit en flödesmätare på returen så var det ett för stort differenstryck och provade jag att sätta dit en trycklegeringsventil på returen och det blev bra efter det.Innan jag satte dit tryckregleringsventilen låg differentrycket mellan 0.14-0,30kpa och efter ställde jag in det på 0,11 och det höll bra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2014, 11:26:29 »
Jag har ett ganska tyst system nu, men jag har fått satt integralen på -30 och HGW inner ju knappt med att göra varmvatten med de korta körningar som VP får.
När CP slutar köra mot radiatorerna så kyls radiatorerna av fort, om det är något som hjälper Er i funderandet?

Det där med tryckregleringsventil lät intressant! Vad får man för symptom om trycket varierar?

Jag har hört ett ganska tyst "Boooong" i rören strax efter att VP startat och då varvar ju CP upp till 60% och trycket borde öka..

Min egna teori är att så små variationer som möjligt på flöde och temperatur är det som gäller, men det blir ju inte helt optimalt när VP startar 2-3/h. Fast man har väl 6 år garanti, men den gäller väl inte om pumpen startar så ofta...
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2014, 17:08:17 »
6 år håller den nog även om den startar ofta men den borde åt minstonde hålla dubbelt så länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2014, 17:30:44 »
Dom flesta systemen har ju termostater eller varvtalsstyrda pumpar sedan beror det på hur högt nominellt flöde man kör systemet.Var på en g3 för 3 -veckor sedan som i samma veva som vi satte in en ny vp så passade kunden på att bygga ut systemet men han satte i för klena rör och det skapade både knackningar och oljud och satte jag dit en flödesmätare på returen så var det ett för stort differenstryck och provade jag att sätta dit en trycklegeringsventil på returen och det blev bra efter det.Innan jag satte dit tryckregleringsventilen låg differentrycket mellan 0.14-0,30kpa och efter ställde jag in det på 0,11 och det höll bra.

måle10, på vilket sätt uppstår dessa tryckskillnader? Är de för små för att expansionskärlet inte reagerar på dem eller hur hänger det ihop?
Jag har ganska klena rör så det kan ju likna det du beskriver.

Det uppstår "boooing" i rören medan CP går, och VP är i vila, med fast varv och temperaturen relativt jämn, max 1 grad i svängning.
-Skulle det hjälpa med Thermias gummikompensatorer för att minska trycksvängningar eller "Booooing"-ljud i rören?
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2014, 19:10:42 »
Om det är problem med knäppningar i systemet som du har så tror jag inte att gummikompensatorerna skulle vara till någon större nytta, dessa är främst avsedda för att minska ett mer pipande/ringande ljud (från kompressorn).
« Senast ändrad: 12 mars 2014, 19:20:01 av Diplomatisk »

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Känsligt rörsystem, shuntstyrning G3??
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2014, 06:44:42 »
Det var installatören som tyckte att de kunde göra det, men jag vill inte göra något som inte har effekt.

Jag försöker klura ut hur det kan hänga ihop med trycket i systemet och knäppningar. Jag har 1/2" rör det borde ge ett stort tryckfall? Men hur kan det bättra på om man sätter in en tryckregling?
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!