Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?  (läst 3289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nanorch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« skrivet: 11 december 2008, 22:23:08 »
Markplan:
Betongplatta med golvvärme. En rumsgivare per rum (en slinga för varje rum). 85 kvm ekparkett och 15 kvm klinkers.

Övre:
Radiatorer.

Värmepumpen styr ingen shunt utan det finns en manuell shunt där jag kan styra hur mycket av vattnet som ska gå till golvvärmen.

Som jag förstått det (nyinflyttad) så behöver jag ha 35-40 grader på radiatorerna när det är runt 0 grader ute. Golvvärmen arbetar väl på en temperatur med max 35 grader (pga trägolven). Så så länge jag har över 35 grader på vattnet så kommer värmepumpens kurva/regelering inte att påverka golvvärmen utan det blir rumsgivarna som styr hur mycket vatten som ska cirkulera i respektive slinga.

Därför borde det ju vara helknasigt att sätta inomhusgivaren på nedre plan och absolut bäst att sätta den på övre plan?

Huset är helt nybyggt och trots att det är väldigt öppet mellan övre och nedre plan har vi inga som helst problem med att värmen stiger. Det går alldeles utmärkt att hålla 23 grader nere och 20 uppe.

Så mitt inlägg handlar väl egentligen om att jag vill ha stöd för min teori om att det är övre plan som är bästa placeringen =)
170 kvm tvåplan med IVT Greenline HT Plus C6
280 kvm sutteräng med NIBE F1255

200 kvm enplan med CTC GSi-12

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2008, 10:44:00 »
Med risk för att få ovänner: " det är lättare att få en kommunalarbetare att svettas än att få rätt placering av en rumsgivare". :D
Sätt inte upp den alls är mitt tips utan vänta och se hur huset sköter sig.
Du har ju redan rumsgivare till golvvärmen, varför ha 2. Du har dessutom termostater på radiatorerna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2008, 12:43:46 »
Jag tyckte det inte var så svårt, trapphallen uppe är en bra plats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nanorch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2008, 12:52:45 »
Med risk för att få ovänner: " det är lättare att få en kommunalarbetare att svettas än att få rätt placering av en rumsgivare". :D
Sätt inte upp den alls är mitt tips utan vänta och se hur huset sköter sig.
Du har ju redan rumsgivare till golvvärmen, varför ha 2. Du har dessutom termostater på radiatorerna.

Jag vill ha en rumsgivare av tre anledningar:

1. Min IVT värmepump har en "semesterfunktion", dvs den drar ner tempen till 15 grader i så många dagar jag vill, den här funktionen finns endast om man har inomhusgivare installerad.

2. När utetemperaturen är mellan +5 och 0 grader så blir det lätt lite ruggigt och småkallt inne. Jag tror att en inomhusgivare i kombination med en utomhusgivare skulle lösa detta.

3. Med en framtida fjärrstyrning via GSM alt IVT@home så kommer rumsgivaren också att behövas.

Men jag vet att branschfolk i regel säger att det inte behövs, å andra sidan har jag läst flertalet foruminlägg med folk som har installerat rumsgivare och är helnöjda.



Jag tyckte det inte var så svårt, trapphallen uppe är en bra plats.

Nu vet du inte riktigt hur jag bor men vi har väldigt öppet mellan nedre plan och övre just kring trappen så jag tror att "trapphallen" egentligen värms mer av golvvärmen på nedre plan.
Borde det inte funka att sätta den i ett vanligt rum och testa?
Jag har ju köpt termistorn på Elfa så givarinstallationen kommer väl kosta mig 40 kr inklusive kabel =)
170 kvm tvåplan med IVT Greenline HT Plus C6
280 kvm sutteräng med NIBE F1255

200 kvm enplan med CTC GSi-12

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2008, 16:03:19 »
Jag tyckte det inte var så svårt, trapphallen uppe är en bra plats.
HÃ¥ller med.
Jag började med innegivaren i hallen på bottenvåningen.
Reultatet blev att när toktumlaren gick, eller matlagning pågick etc. så vart bottenvåningen varmare, och värmen drogs ner vilket resulterade i kall övervåning.

Flyttade givaren till trapphuset längst upp vid sista trappsteget, ca 80cm över golvnivå på övervåningen.
För oss är det viktigast med tempen på övervåningen där sovrummen finns, det gör inget om det blir lite varmare på bottenvåningen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av inomhusgivare - mark eller övre plan?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2008, 17:33:28 »
Citera
Jag har ju köpt termistorn på Elfa så givarinstallationen kommer väl kosta mig 40 kr inklusive kabel =)

Vilken termistor är det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!