Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var finns proffsen  (läst 11600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Var finns proffsen
« skrivet: 18 februari 2007, 18:38:54 »
Fick problem med min Vaterkotte J/L värmepump. Den har en slinga i marken på 75 meter (Gas R22). De har nu efter 13 år stannat. Tog ut en ”duktig” kylmontör. Han påstod att den läckte, och därmed kom han med ett påståendet att han skulle byta någon packning och då måste tömma den på gas samt konvertera den till gas 417. På sidan av kompressorn stod det att den skulle fyllas med 1,5 kg. Men då han tömde den helt på gas borde han väl även ta hänsyn till slingan i marken. Han påstod att behövdes ej. Den går fortfarande inte, men borde inte en professionell ha denna kunskap. Nu säger han att han vill ha extra betalt för detta fastän han angett ett pris.Man kan bara bli ledsen som konsument som ej har kunskapen. Borde inte proffsen förstå detta? Önskar höra er uppfattning ni som är proffs inom detta område. Tacksam för svar.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var finns proffsen
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2007, 21:52:25 »
fter att han fyllt på systemet måste han köra o sjustera överhettningen då måste han sett att det fortfarande var lite gas,varför går den inte ? tyvärr så kommer du att tappa en del effekt på bytet av gasmodell men R22 är förbjudet i sverige så vad gör man huvuddunk

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Var finns proffsen
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2007, 23:04:03 »
vart tog den kvarvarande R22:n vägen ? ?
enligt mej så är inte R417a en konverterings-soppa, det har den aldeles för dåliga värden för. det är en kompleterings-fyllnings-soppa till R22 maskiner.
det är påfyllningsstopp på R22, inte brukandeförbud.
det är fullt lagligt att tömma R22:n i en kruka ,för att efter lagning/tätning läckage återfylla denna i samma maskin. och om det behövs kompleteringsfylla med R417a.

Hm... är inte helt insatt i din pump, men....är det möjligen så att du har en köldmediekrets för pumpen i sig, samt en köldbärarkrets innehållande R22 i marken. ? ? ?
och du har haft läckage i båda systemen ? ? ?
i såfall kan det väl anses lite slarvigt av reparatören att bara kolla den ena kretsen. men det blir nog svårt att kräva att han ska ta ansvar för det.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var finns proffsen
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2007, 18:52:30 »
vart tog den kvarvarande R22:n vägen ? ?
enligt mej så är inte R417a en konverterings-soppa, det har den aldeles för dåliga värden för. det är en kompleterings-fyllnings-soppa till R22 maskiner.
det är påfyllningsstopp på R22, inte brukandeförbud.
det är fullt lagligt att tömma R22:n i en kruka ,för att efter lagning/tätning läckage återfylla denna i samma maskin. och om det behövs kompleteringsfylla med R417a.

Hm... är inte helt insatt i din pump, men....är det möjligen så att du har en köldmediekrets för pumpen i sig, samt en köldbärarkrets innehållande R22 i marken. ? ? ?
och du har haft läckage i båda systemen ? ? ?
i såfall kan det väl anses lite slarvigt av reparatören att bara kolla den ena kretsen. men det blir nog svårt att kräva att han ska ta ansvar för det.
mvh.ACE

Nu blev jag förvirrad. Mig veterligen skall alla system som innehåller förbjudna gaser om de öppnas även konverteras till miljövänligt alternativ. Kan jag ha så fel?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var finns proffsen
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2007, 19:37:42 »
Det är vad jag också vill minnas Sc:,h,usch detta borde jag kunna huvuddunk

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Var finns proffsen
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2007, 21:50:42 »
1,5 kg inkluderar maskin och slingor! Samma krets.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Var finns proffsen
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2007, 06:30:17 »
jag ska leta lite under dagen.
men när jag var på cert senast så hade vi en förmiddag med "inför" frågor, och där dök frågan upp.
och jag har i mina anteckningar skrivit:hcfc,
köldbärarkrets, förbjuden användning.
köldmediekrets påfyllningsförbud, återfyllning tillåten.
och jag kommer så väl ihåg diskussionen eftersom även jag var osäker.
men han hävdade att det var så samt att frågan kunde dyka upp på provet.
men som sagts, jag ska leta efter en text att härleda till.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Var finns proffsen
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2007, 11:19:04 »
Har helt för mig att det är förbjudet med återfyllnad av R22 men är inte hundra.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Var finns proffsen
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2007, 20:53:07 »
Hejsan, jag hittade texten på Kys sida som jag länkar till:
http://www.kys.se/Fragor%20&%20svar%20HCFC.htm#Fråga%202
fråga två ger svaret (enligt KYS)
mvh.ace
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Var finns proffsen
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2007, 21:02:48 »
OK!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var finns proffsen
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2007, 23:02:32 »
Hej, jag är fortfarande förvirrad. Jag är till 99% säker på vad jag skrev tidigare. Jag gick utbildningen 1997-98. Har KYS skrivits om, finns en del som pekar på det, å andra sidan står det inget utförligt om det du nämner, det kan ju vara en tolkningsfråga. Det kan ju vara en EU-anpassning också. Jag minns att det var ramaskri när lagen kom 1995. På mitt jobb konverterades två stora anläggningar förra året för man behövde byta kompressorerna,, oj, oj, de skulle bara vetat att det hade gått att köra vidare med R22. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Var finns proffsen
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2007, 16:59:57 »
Hej, jag är fortfarande förvirrad. Jag är till 99% säker på vad jag skrev tidigare. Jag gick utbildningen 1997-98. Har KYS skrivits om, finns en del som pekar på det, å andra sidan står det inget utförligt om det du nämner, det kan ju vara en tolkningsfråga. Det kan ju vara en EU-anpassning också. Jag minns att det var ramaskri när lagen kom 1995. På mitt jobb konverterades två stora anläggningar förra året för man behövde byta kompressorerna,, oj, oj, de skulle bara vetat att det hade gått att köra vidare med R22. ???
jag tycker svaret är glasklart.:

Svar: Med påfyllnadsstopp för HCFC-köldmedier (främst R22) avses att inget nytt köldmedium får fyllas på ett befintligt system. Alltså ett för köldmediesystemet utifrån ”nytt” köldmedium. Däremot får ett och samma köldmedium ”återfyllas” till – observera - ett och samma köldmediesystem.

eller ? ?
mvh ACE
« Senast ändrad: 22 februari 2007, 17:02:14 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var finns proffsen
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2007, 17:49:49 »
Hej, jag tror ärligt talat inte att lagens författare insåg att möjligheten fanns att tolka det så att man kan skilja på ny och gammal på så sätt. Ny=tillförd från annat håll, kan vara gammal. Gammal=köldmedia som fanns i maskinen innan den öppnades. k-mediet kan tydligen även förvaras i flaska under reperationstiden, vem kollar om flaskan är tom innan man pumpar över till den. Skulle det vara mindre skadligt för ozonlagret än om man köpte nytt. Sc:,h
Jag tror det ligger till så att jag fick lära mig en tidig mycket hårdare tolkning samt att man senare har backat lite vad gäller kraven pga att ersättningsmedierna inte höll måtten :-\, det blev för dyrt för användaren att konvertera huvuddunk, för dyrt att hantera, en oro för smuggel av gas och dessutom en försämrad effekt som därigenom bidrog till sämre miljö. Att förändra allt över en natt skulle kanske fått för stora konsekvenser.
Jag har beslutat mig för att jag fick lära mig rätt men att förnuftet sedermera segrade och gav en del av myndigheter accepterade lättnader och det tycker jag är bra. :)
Som sagt, alltid lär man sig något nytt. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Var finns proffsen
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2007, 19:29:59 »
håller fullständigt med dig hplp.
som sagt, även jag var osäker första gången jag hörde det , hade även jag för mig att man var tvungen att konvertera efter ingrepp. så du har säkert rätt i att "lättningar" har skett, till fördel för förnuft.
mvh.ACE.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var finns proffsen
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2007, 20:13:05 »
Detta är toppen,jag har mått väldigt dåligt sedan jag var tvungen att tömma min värmepump vid kompressorbyte o sedan återfylla kölmedlet(R22) igen men nu när jag förstått att detta var helt lagligt kommer jag äntligen att kunna sova gott igen >:D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!