Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsuppföljning av värmepumpsberedare för tappvärmevatten  (läst 11306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Värmepumpsberedaren har varit i drift sedan 8 maj 2013.
Fabrikat Midea RSJ-15/190RDN3-D / Nevica Indol 190

- Spirorör med spjäll installerat för att kunna nyttja energin som finns i uteluften eller inomhusluften eller mix av bådadera
- Börvärde värmepumpsberedare: 55 °C
- Temp. tappställen (kranar/dusch): 42 grader.
- Tre duschar som används dagligen. Max flöde: 8 l/min.
- Hushåll: 2 vuxna, 1 barn 17 år, 1 barn 15 år, 1 barn 10 år
- Huset huvudsakliga uppvärmning sker mha två luft/luft värmepumpar

Förbrukning:
Maj:  94 kWh (~4,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juni: 95 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juli:  88 kWh (~2,9 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Aug: 78 kWh (~2,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft


Utloggad meshuggah75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den verkar otroligt effektiv! Kan vara intressant med lite siffror
När det börjar bli kallare. Våran beredare drar ca 6000kwh/år.
Här haft funderingar på denna beredare...tack för att du delar med dig.


EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 30 september 2013, 21:27:53 av Lmf »

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Värmepumpsberedaren har varit i drift sedan 8 maj 2013.
Fabrikat: Midea RSJ-15/190RDN3-D / Nevica Indol 190

- Spirorör med spjäll installerat för att kunna nyttja energin som finns i uteluften eller inomhusluften eller mix av bådadera
- Börvärde värmepumpsberedare: 55 °C
- Temp. tappställen (kranar/dusch): 42 grader.
- Tre duschar som används dagligen. Max flöde: 8 l/min.
- Hushåll: 2 vuxna, 1 barn 17 år, 1 barn 15 år, 1 barn 10 år
- Huset huvudsakliga uppvärmning sker mha två luft/luft värmepumpar

Förbrukning:
Maj:  94 kWh (~4,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juni: 95 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juli:  88 kWh (~2,9 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Aug: 78 kWh (~2,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Sep: 91 kWh (~3,0 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
___________
Tot: 446 kWh

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Uppdatering 2013-11-01:
Maj:  94 kWh (~4,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juni: 95 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juli:  88 kWh (~2,9 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Aug: 78 kWh (~2,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Sep: 91 kWh (~3,0 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Okt: 108 kWh (~3,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
___________
Tot: 554 kWh

KenKen

  • Gäst
KenKen
SV: Driftsuppföljning av värmepumpsberedare för tappvärmevatten
« Svar #4 skrivet: 15 november 2013, 22:58:34 »
Det hade varit intressant att veta Dygnsdriftstimmarna ocksÃ¥, om man har för avsikt att använda inomhusluften som energikälla, sÃ¥ att man fÃ¥r ett hum om hur mkt luft man drar ur huset och hur mkt energi som mÃ¥ste tillsättas huset pÃ¥ nytt i form av värme.  :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
För att få nåt att jämföra med kan man ju titta på vad min EcoAir gjort av med under juni-juli-augusti, när radiatorpumpen stått still och VPn bara producerat varmvatten (tre vuxna):

~ 1 tim/dygn ≈ 2,4 kWh/dygn

Är det alltså tänkt att när det blir kallt ute ska VPn ta värme ur inneluften istället för att värma varmvatten, alltså ungefär som en FLVP? Och den värmen ska levereras av luft/luft-pumpar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Jag hade visst reggat mig här tidigare.. Det var jag som skrv ovanstående inlägg, kenken.
Ja så som jag har förstått det så "ska" man ta inneluft genom värmepumpen precis som en traditionell flvp och skicka ut den kalla luften utomhus. Men det går ju att ta uteluft också. För min del hade jag kunnat ha utblåset in i huset istället vissa sommardagar, här blir varmt som attan och det ackunuleras i teglet och strålar värme långt in på nättera. Har själv kikat på denna pump, tycker den verkar väldigt vettigt över största delen av året.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Det hade varit intressant att veta Dygnsdriftstimmarna ocksÃ¥, om man har för avsikt att använda inomhusluften som energikälla, sÃ¥ att man fÃ¥r ett hum om hur mkt luft man drar ur huset och hur mkt energi som mÃ¥ste tillsättas huset pÃ¥ nytt i form av värme.  :)

Jag har hitintills inte märkt att den gÃ¥tt mer än pÃ¥ lägsta flödet vilket motsvarar ~250 m3/timma. Beroende pÃ¥ varmvattenförbrukning sÃ¥ gÃ¥r den ~2,5 timme x 2 per dygn. Märker inte  nÃ¥got negativt inne i huset som t.ex. sänkning av innetempen när den nu i november mÃ¥nad använder enbart inneluften. Huset har självdrag sÃ¥ istället för att släppa ut varmluft rakt ut sÃ¥ kan jag Ã¥tervinna energi ur inneluften de timmar som värmepumpsberedaren tillverkar varmvatten. Störst förtjänst sÃ¥ klart under sommarhalvÃ¥ret dÃ¥ jag kör ren uteluft.  Inneluft värms i huvudsak av luft/luft och bitvis myseldning i vedkamin. Min avsikt är att dela med mig av driften för ett komplett Ã¥r sÃ¥ fÃ¥r vi se hur det hela slutar. Har även uppföljning av luft/luft pumparnas förbrukning sedan 2005 sÃ¥ det ska bli intressant och se om dessa kommer att förbruka mer under vinterhalvÃ¥ret efter att installationen av värmepumpsberedaren gjordes.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
För att få nåt att jämföra med kan man ju titta på vad min EcoAir gjort av med under juni-juli-augusti, när radiatorpumpen stått still och VPn bara producerat varmvatten (tre vuxna):

~ 1 tim/dygn ≈ 2,4 kWh/dygn

Är det alltså tänkt att när det blir kallt ute ska VPn ta värme ur inneluften istället för att värma varmvatten, alltså ungefär som en FLVP? Och den värmen ska levereras av luft/luft-pumpar?

Bra jämförelseinformation med vad din EcoAir förbrukar i varmvatten, dock finns det ett antal parametrar som påverkar förbrukningen.

Så här är förutsättningarna i min varmvattenanläggningen:
- Börvärde värmepumpsberedare: 55 °C
- Temp. tappställen via blandarventil (kranar/dusch): 42 grader.
- Tre duschar som används dagligen. Max flöde per tappställe: 8 l/min.
- Hushåll: 2 vuxna, 1 barn 17 år, 1 barn 15 år, 1 barn 10 år

Hur ser det ut för din del?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sommartid kör värmepumpen tills den stoppar på maxVPin och då är tanken ca 56 °C. Jag har aldrig mätt temperaturen på kranvattnet men eftersom tanktempen är lägre vår och höst så står blandningsventilen på max värme. Flödet? Ingen aning. Det styrs väl av trycket på det inkommande kommunala vattnet och dimensionen på rören? Det är en genomströmnings slingvärmare i EcoEl.

Att jag är lite nyfiken på det du har beror på att vi har enklaste typen av mekanisk frånluft i vårt gamla hus, och det känns slösigt att blåsa den uppvärmda inomhusluften rakt ut på vintern. FTX vill jag inte ha. Och CTCs FLVP kan man enligt CTC bara docka mot deras bergvärmesystem och inte mot LVVP (och jag förstår inte varför).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Att jag är lite nyfiken på det du har beror på att vi har enklaste typen av mekanisk frånluft i vårt gamla hus, och det känns slösigt att blåsa den uppvärmda inomhusluften rakt ut på vintern. FTX vill jag inte ha. Och CTCs FLVP kan man enligt CTC bara docka mot deras bergvärmesystem och inte mot LVVP (och jag förstår inte varför).

I våras/sommras nåddes jag om information att Nevica arbetade med en version av värmepumpsberedaren som skulle gå med kontinuerligt fläktläge och med steglös inställning av fläkthastighet för att kunna ersätta den typ av mekanisk frånluft som du nämner. Den version som jag har går enbart när uppvärmning av varmvatten påkallas och är annars avstängd.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kolla med din leverantör om du kan få (eller köpa) ett nytt uppgraderat kort så du kan göra egna val med fläkten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Kolla med din leverantör om du kan få (eller köpa) ett nytt uppgraderat kort så du kan göra egna val med fläkten

Har funderat men ej gjort p.g.a. att jag inte riktigt ser nyttan med detta då jag enbart vill dra ut den varma luften genom värmepumpsberedaren när jag ska "tillverka" varmvatten. Ser inte riktigt vitsen med kontinuerlig drift av fläkten i beredaren då jag inte har något återvinningssystem utan endast gammal hederlig självdragsventilation. Eller tänkte du på något som jag inte tänkt på?

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !

Uppdatering 2013-11-30:
Maj:    94 kWh (~4,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juni:   95 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juli:    88 kWh (~2,9 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Aug:   78 kWh (~2,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Sep:   91 kWh (~3,0 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Okt: 108 kWh (~3,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Nov:   96 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: FrÃ¥nluft
___________
Tot: 650 kWh


Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Uppdatering 2013-12-31:
Maj:    94 kWh (~4,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juni:   95 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Juli:    88 kWh (~2,9 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Aug:   78 kWh (~2,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Sep:   91 kWh (~3,0 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Okt: 108 kWh (~3,5 kWh/dygn). Energikälla: Uteluft
Nov:   96 kWh (~3,2 kWh/dygn). Energikälla: FrÃ¥nluft
Dec: 108 kWh (~3,5 kWh/dygn). Energikälla: Frånluft
___________
Tot: 758 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!