Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.  (läst 10554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #30 skrivet: 01 januari 2011, 23:51:11 »
Min gissning blir att du behöver ca 9-10 kW värmepump.
Dina 240 m borra kommer räcka utmärkt.
Vill du vara säker så gå upp en storlek, 11-12 kW + en volymtank.

Ett alternativ i detta fallet är en IVT X15 eller Nibe 1150.
De är ju dyrare men fördelen är just att de funkar även om man har svårt att skatta energibehovet helt rätt.

Varvtalsstyrt verkar ju vettigt (bortsett från priset). Jag har tittat på data för Thermia Diplomat Optimum G2 och den styr flödena så att tempdiffarna på både KB och VB blir optimala (3 resp 8-10 ºC) och det verkar ju funka fint enligt de användarrecensioner jag läst. Jag antar att IVT X15 och Nibe 1150/1250 funkar på samma sätt. X15 ger 4-17 kW och det kanske är att ta i. IVT X11 ger 2.2 - 11.1 kW vilket å andra sidan kanske är i minsta laget om man ska ha lite marginaler. Synpunkter? Är det någon som har erfarenheter att förmedla angående varvtalsstyrt så vore det bra.
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #31 skrivet: 02 januari 2011, 01:15:04 »
Min gissning blir att du behöver ca 9-10 kW värmepump.
Dina 240 m borra kommer räcka utmärkt.
Vill du vara säker så gå upp en storlek, 11-12 kW + en volymtank.

Ett alternativ i detta fallet är en IVT X15 eller Nibe 1150.
De är ju dyrare men fördelen är just att de funkar även om man har svårt att skatta energibehovet helt rätt.

Varvtalsstyrt verkar ju vettigt (bortsett från priset). Jag har tittat på data för Thermia Diplomat Optimum G2 och den styr flödena så att tempdiffarna på både KB och VB blir optimala (3 resp 8-10 ºC) och det verkar ju funka fint enligt de användarrecensioner jag läst. Jag antar att IVT X15 och Nibe 1150/1250 funkar på samma sätt. X15 ger 4-17 kW och det kanske är att ta i. IVT X11 ger 2.2 - 11.1 kW vilket å andra sidan kanske är i minsta laget om man ska ha lite marginaler. Synpunkter? Är det någon som har erfarenheter att förmedla angående varvtalsstyrt så vore det bra.

IVT's X-serie och Nibe's 1x50 har varvtalsstyrning av kompressorn, vilket gör att VP'n uteffekt kan varieras utifrån husets behov. Då slipper man problemet med korta gångtider/många starter om VP'n är överdimensionerad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #32 skrivet: 02 januari 2011, 10:39:25 »
Min gissning blir att du behöver ca 9-10 kW värmepump.
Dina 240 m borra kommer räcka utmärkt.
Vill du vara säker så gå upp en storlek, 11-12 kW + en volymtank.

Ett alternativ i detta fallet är en IVT X15 eller Nibe 1150.
De är ju dyrare men fördelen är just att de funkar även om man har svårt att skatta energibehovet helt rätt.

Varvtalsstyrt verkar ju vettigt (bortsett från priset). Jag har tittat på data för Thermia Diplomat Optimum G2 och den styr flödena så att tempdiffarna på både KB och VB blir optimala (3 resp 8-10 ºC) och det verkar ju funka fint enligt de användarrecensioner jag läst. Jag antar att IVT X15 och Nibe 1150/1250 funkar på samma sätt. X15 ger 4-17 kW och det kanske är att ta i. IVT X11 ger 2.2 - 11.1 kW vilket å andra sidan kanske är i minsta laget om man ska ha lite marginaler. Synpunkter? Är det någon som har erfarenheter att förmedla angående varvtalsstyrt så vore det bra.

IVT's X-serie och Nibe's 1x50 har varvtalsstyrning av kompressorn, vilket gör att VP'n uteffekt kan varieras utifrån husets behov. Då slipper man problemet med korta gångtider/många starter om VP'n är överdimensionerad.

Precis, blanda inte ihop Thermias varvtalsstyrda cirkpumpar med de riktiga invertrarna från IVT och Nibe, det är 2 helt olika grejer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #33 skrivet: 02 januari 2011, 13:05:09 »
Vad har du för grejer i dag?   Hur bereder du VV?  Vad är det för gaspanna?


Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #34 skrivet: 03 januari 2011, 00:30:05 »

IVT's X-serie och Nibe's 1x50 har varvtalsstyrning av kompressorn, vilket gör att VP'n uteffekt kan varieras utifrån husets behov. Då slipper man problemet med korta gångtider/många starter om VP'n är överdimensionerad.

Precis, blanda inte ihop Thermias varvtalsstyrda cirkpumpar med de riktiga invertrarna från IVT och Nibe, det är 2 helt olika grejer.

Tack för påpekandet. På Thermias hemsida och i deras glättiga katalog står det att "Thermia Diplomat Optimum är en högeffektiv värmepump med varvtalsstyrning..." vilket man naturligtvis tolkar så att kompressorn är varvtalsstyrd. Men jag ser nu i databladet att det är fasta effekter. Dj-ligt fult, ut åker Thermia.

Behöver man ha volymtank när kompressorn är varvtalsstyrd? Man får väl längre gångtider/färre starter vid lägre effekt. Dessutom rampas väl motorn igång vilket borde skona kompressorn ytterligare.

I Nibes katalog står det uttryckligen att både kompressor och cirkpumparna är varvtalsstyrda. Är cirkpumparna steglöst variabla eller med några fasta varvtal? Helst skulle man ju vilja ha steglöst så att man kan optimera tempdiffarna ordentligt.

Varken för Nibe 1150/1250 eller IVT X11/X15 står det att det är scrollkompressor, så det kanske inte är det på varvtalsstyrda kompressorer?

Bosch verkar inte ha något varvtalsstyrt alls. Vad finns det mer än Nibe och IVT som har något varvtalsstyrt?


Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av pump och borra, 270+17m2, sthlm.
« Svar #35 skrivet: 03 januari 2011, 08:39:51 »
Hej!
Nån volymtank ska inte behövas med varvtalsstyrd kompressor.

Vad jag kan se sÃ¥ styr inte Nibe1150/1250 VB-cirkpumpen per automatik utan man fÃ¥ själv justera värmebärarpumpen.  :-\
Däremot verkar den kunna ställas in steglöst mellan 1-100%.

Jag tror det bara är scrollkompressorer i Nibe1150/1250 och IVT X11/15.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!