Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 12 mars 2016, 18:44:54 »

Hej!

Tack för alla bra svar. Här kommer facit:
Jag beställde byte av temp-sensorer i juli 2015. Tyvärr verkar det ha varit enormt tryck på värmepumpsfolket i länet (Gävleborg) under sommaren/hösten. Så i november 2015 fick jag mina sensorer utbytta.
Jag fick då byta GT8 och 9 vilket alla trodde redan. Men även GT10/11 (kylsidan) och GT3 (Varmvattenberedaren).
Alla visade fel men varmvattenberedaren som skapade mest oreda: Ung. som IVT Center 7h skrev så gick den korrekt upp till 48grader, när den kom till 49grader blev visning 36grader varvid pumpen laddade på varmvatten tills Pressostat Hög löste ut. GT8/9 bytet löste problemet med hög delta varning. GT10/11 bytet gav mig mest mera information (som att jag faktiskt har ca. +0,6 i brunnen istället för minus).

Nu har inte haft ett enda varning/larm sedan bytet i november (2015). Dessutom så har inte längre knäppningar från värmesystemet i rören så jag gissar att pumpen helt enkelt alltid jobbar numera istället för att stoppa och sedan gasa på med tillsats (fick ställa ned tiden på tillsats för att det strulade så mycket, numera återställt till 60min).

Om fler råkar ut för liknande problem med Pressostat hög så fungerar det alltså att sänka VVB temperaturen några grader så att man inte hamnar inom området då temp-sensorn backar i visning precis som virre skrev.

Nu återstår bara att få till bättre ekonomi på systemet men det tar jag i någon annan tråd

/MrK
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 19 februari 2015, 18:29:26 »

Gör så här:
Starta värmepumpen och tappa varmvatten tills varmvattendriften kör igång, kontrollera därefter temperaturen på GT9. Om temperaturökningen någon gång stannar av eller börjar gå baklänges så skall du byta givaren. Att testa givarna i ett statiskt läge är oftast verkningslöst.
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 13 februari 2015, 11:47:21 »

Nu har jag äntligen fått möjlighet att mäta temperaturer. Resultatet är dock lite förvånande:
Jag började med att köra bara värmebärarpumpen (P2) via handkörning i 20min genom meny 5 via service mode (med extern radiator pump avslagen). Till min besvikelse hade pumpen hoppat ur det läget och återgått till normalläget. Så då körde jag en gång till men denna gång bara 10min.
Efter återgång till temperaturvisning hade jag följande temperaturer:
GT8 : 38.3 °C
GT9 : 35.4 °C
Vilket ju är ca. 3 °C :dt:
Men sedan lät jag pumpen stå i vilo läge i 10min med den externa radiatorpumpen ställd på min varvtal (500rpm).
Då hade jag följande temperaturer:
GT1 (rad retur) : 33.2 °C
GT3 (varmvatten) : 49.0 °C
GT6 (kompressor) : 32.9 °C
GT8 (ut) : 32.7 °C
GT9 (in): 32.7  °C
Detta ger ju 0 i  :dt: mellan 8 och 9 och endast 0,5 mot GT1 (som ju påverkas av den externa pumpen och som alltså inte är så bra att jämföra mot).

När jag känner med handen så är alla 3 förgreningar runt växlingsventilen ganska varma. Innan slangbytet så var det ganska mycket plastrester i filer och vid testtappning av botten på vattenberedaren. Växlingventilen är inte bytt så vitt jag vet, den ser ut som att den är tillverkad 2005.

/MrK
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 februari 2015, 14:04:42 »

Placering GT1: GT1 avgör returtemp slut för värmedrift? Då borde jag komfortmässigt ha givaren innan volymtanken/T-kopplingen på radiatorsidan så jag verkligen uppnår beräknad temp (om man inte vet vilken pump som pumpar mest).

Det finns en tanke bakom att GT1 sitter där den sitter. I en sådan här koppling ska den interna pumpen ge lite högre flöde än den externa. Om givaren sitter på radiatorsidan om T-stycket kommer kompressorn att stoppa för sent.

Sitter givaren på pumpsidan om T-stycket kommer den inte att nå starttemperaturen vid rätt tillfälle utan kompressorn kommer att starta när returröret mellan T-stycket och pumpen har kylts ner vilket kan gå snabbt. Det blir ingen större cirkulation i det röret när kompressorn står still. Självcirkulationen verkar åt fel håll. Den naturliga placeringen av givaren blir därför vid T-stycket så att den kan känna rätt temperatur både när värmepumpen går och står still. 
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 10 februari 2015, 23:24:43 »

Var inte samma koppling innan externa pumpen, fanns ingen T-koppling då tror jag, och interna pumpen drev hela radiatorsystemet igenom volymtanken (tycker mig minnas att det bara var 2 kopllingar på tanken då).

När familjen är bättre blir det provkörning för att lista ut temperaturen GT1,8,9 och så skall jag försöka kolla på växelventilen. Nu hinner jag bara läsa alla smarta svar och begrunda på nätterna :)
Blir det HP-larm igen så skall jag sänka varmvatten tempen, men nu har jag klarat mig från det larmet några dagar. Har även varit mildväder (hade +7 °C idag, borde vara -7 °C) så det är ganska upp och ner vänt här på södra norrlands-kusten.

Om det är kopplat enligt flödesschemat, hur kunde det då fungera utan den externa cirkulationspumpen? Det borde då bara ha varit självcirkulation i radiatorkretsen. Eller har jag fattat flödesschemat fel?

Jag har tidigare tagit tid från visning 38grader på Gt3 till stopp (med 51 grader enligt fabriksinställning på VV) så tog det ca. 10min med 66% (jag har bara 16A avsäkring) tillsats + värmepump innan stop (motsvarar Extra Varmvatten påslagen). Är det snabbt eller långsamt?

Retur från värmesystemet blandar sig med retur från varmvattenberedaren,
och det tar evigheter att komma upp till 53 grader på GT9 så att varmvattenladdningen avslutas.
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 10 februari 2015, 22:45:00 »

Tyvärr verkar jag nog bara ha ett filter och den sitter på den "externa kretsen". För jag tror inte det finns något originalfilter inne i värmepumpen. Skulle känts bra med ett filter på returen som du säger.

Ja det är en av kopplingar för tankar som fungerar.
Har dom satt filtret efter CP?   jag vill ha dom innan så pumpen skyddas.
det ska även sitta ett filter på retur in i VP som skyddar växlaren
cc

Växlingsventilen sitter precis före utgången till radiator systemet förresten (svar på annat inlägg).

/MrK
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 10 februari 2015, 06:49:02 »

Placering GT1: GT1 avgör returtemp slut för värmedrift? Då borde jag komfortmässigt ha givaren innan volymtanken/T-kopplingen på radiatorsidan så jag verkligen uppnår beräknad temp (om man inte vet vilken pump som pumpar mest). Men om externa pumpen lägger av så kommer vattnet inte passera givaren och värmepumpen kommer att jobba för att uppnå en returtemperatur som inte uppnås med risk för skador?

Känns som T-kopplingen är en kompromiss över dessa fall?

Köldbäraren kommer in på vänster sida så byte av GT8/9 överlåter jag nog till servicekillen om det behövs (någon sa att de är åtkomliga genom att ta bort vänster front kåpa).

/MrK
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 10 februari 2015, 06:02:09 »

Byt GT9 först, och gärna GT8 samtidigt. Om problemen kvarstår så får du gå vidare. Placeringen av GT1 är olycklig, kanske är det bättre att flytta den lite mot värmepumpen?
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 10 februari 2015, 00:13:17 »

Hej allihopa igen!

Jag har inte kunnat testa allting än då övriga familjen åkt på halsfluss (jag har klarat mig ännu).
Hann bara med en snabb koll på GT1 mot GT8 eller 9 under värmedrift: 3.5°C :dt:
Någon föreslog att GT1 är den som sitter på min T-koppling vilket gör att jag funderar på hur jag skall göra test för att få samma temperatur. Jag har ju nästan inga naturliga vilolägen nu utan det är 100% hela tiden på pump och tillsats.
För att testen skall lyckas måste jag väl hand-köra värmebärarpumpen med externa radiatorpumpen avslagen i ca. 10-20min så att jag får samma temp? För i viloläge strömmar troligen vatten från radiator retur över Gt1 beroende på vilken pump som är starkast?
HP (pressostat hög) fick jag faktiskt efter ha pillat om varmvatten temperaturen tillbaka till 51 (fabriksvärde) från 49 som var på pumpen innan (antingen efter service eller så hade änkan detta värde efter tidigare problem). Om vi gissar på givarfel och att 2 graders sänkning hjälper vad är då problemet? Dvs. kommer givarbyte GT1,8,9 att låta mig ha 51 grader eller sparar jag pengar på att sänka till 49 som i verkligheten ändå är 51 pga. visningsfel?

Givare: Med 4.7K så är det väl ca. 150ohm per grad i rumstemperatur men 15ohm nära 100grader så då borde rumsgivaren inte vara drabbad av kabellängd (gissar på ca. 10ohm på 30m telekabel).

Växelventil: Om jag handkör och känner med handen på rören skall jag då känna markant skillnad beroende på läge? Men ni verkar skriva att det läcker lite i något läge kan jag då verkligen känna skillnaden? Om den inte fungerade alls blir det just stor skillnad men med lite läckage (säg 5grader diff) så undrar jag om jag kan avgöra felfunktion med handen?

Funktion på pump: Intern pump på eller av med kompressor: Glömt att kolla detta så jag vet inte nuvarande läge. Med kontinuerlig drift på interna pumpen: Kommer den då att i "viloläge" att pumpa vatten över den interna värmeberedarens mantel eller bara runt i volymtanken? Vinner eller förlorar man på att ta lite "spillvärme" från varmvattenberedningen till radiatorerna om den mantelpumpar?
Innan ombyggnaden till extern pump så var kopplingen mot volymtanken annorlunda tror jag och temperatursensorn satt bara på returen som gick in i pumpen (som nu alltså sitter på T-kopplingen).

/MrK
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 09 februari 2015, 05:45:39 »

cc, jag kollade igenom tråden och jag har blandat ihop två saker. Växelventilen ger inte larmet "hög delta", det är det oftast fel på GT8/9 som ger. Växelventilen ger, beroende på vilket läge den hamnat i, "hög retur" och ibland även "hög pressostat".
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 21:30:33 »

När jag jämför visade temperaturer (Rego600) med mitt instrument (Testo 922) så är skillnaden ca 1.5-2K. Likadant vid testmätningar på IVT utbildning med deras instrument (okänt vilket märke det är). Det är min erfarenhet iaf.
Att givarna under nästan 10 år varit av undermålig kvalitet och orsakat bl a de problem som jag beskrev tidigare är allmänt känt och jag tror inte att du kan ha missat det. Det vore snarare fantastiskt om du inte råkat ut för det. Sedan 2008 har jag bytt ut nästan 300 defekta givare bara av modellen med 1700mm kabel.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 februari 2015, 19:25:44 »

Felvisningen på Rego600 mot faktiskt temperatur är 1.5-2K och har varit så sedan start och gäller samtliga temperaturgivaringångar. Jag misstänker en konstruktionsmiss men det har aldrig redovisats.

Hmm.... Nja, det undrar jag vad du har fått ifrån.  Sc:,h

Jag har byggt om rumsgivare, för t.ex. braskamineldning, genom att jag frågat villaägaren vilket rumbör som de önskar. Lagt ett fast motstånd som motsvarar önskat rumbör, som växlas manuellt mot NTC-motståndet. Jag har även byggt trådlösa rumstermostater som växlar på två fasta motstånd. Funkar klockrent.  tummenupp

Jag har testat genom att koppla på ett fast motstånd på 4700Ω på olika plintar i värmepumpen. Jag har testat ett 4,7 kΩ NTC-motstånd från Elfa och jämfört temperaturer med originalgivarna. Har inte upplevt det du påstår.  dontknow

Har i skrivande stund både Husdatas StatLink och Rickards loggutrustning på min värmepump. Det skiljer runt 0,2°-0,5° på nästan samtliga givare. Lite mer på köldbäraren, vilket jag förklarar med att Dallasgivarna är monterad utanför chassiet.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 18:42:28 »

 oj då ..
Det var inte meningen att störa din personliga intrigitet,,
lycka till med visdomen,, det är bara  .,;- 

ignorera åsikter det gör jag gärna ,, men inte fakta fel!

vi har gått lite O T .. man får be om ursäkt till trådskaparen ..
hoppas dina driftproblem löser sig ..
en bra vvsare på plats borde lätt kunna hjälpa dig ..
cc
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 18:13:44 »

du får ett pm
Med vänlig hälsning
cc

Hej cc,
inte intresserad av en privat dialog. Mitt syfte med att vara med på forumet är att hjälpa andra som har problem och samtidigt lära mig av andras erfarenheter, ingenting annat.
Om mina åsikter inte passar så är de väldigt lätta att ignorera.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 17:46:19 »

du får ett pm
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 17:06:22 »

va bra,, ivt center att du tar det på rätt sätt.
en fråga ,, är din inriktning kyltekniker eller VVS tekniker ?
Med vänlig hälsning
cc

Jag är i grunden processingenjör med inriktning på automation. Jobbade med automatiseringar av textilfärgerier runt om i världen i 15 år innan det blev värmepumpar. Utbildningen låg initialt under el, så vvs-tekniker kan jag väl egentligen inte kalla mig. Kylbehörigheten har jag tagit senare.
Själv då?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 16:55:24 »

va bra,, ivt center att du tar det på rätt sätt.
en fråga ,, är din inriktning kyltekniker eller VVS tekniker ?
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 16:49:51 »

IVT Center..  Jag har största respekt för bransch kollegor..så misstolka inte detta.
Sätt dig ner ett par minuter och rita upp fördelningsprincipen på en 3 vägare. (växel ventilen är en sån för dom som undrar)   Rita in CP på AB porten  i flödesriktningen och ut ur a och ut ur B   gå runt som om du passerar VVB med  B porten  och med A Ut genom VS Kretsen ... Dom möts i samma T- rör för suget genom VVX och upp emot CP fram till AB porten... :)
 För att B porten ska kunna ge tillbaka varmt vatten till A porten måste flödet vända och för det krävs det ytterligare
en cp som går emot den tilltänkta funktionen att ladda VVB och den måste ha högre lyfthöjd en den interna CP har..
Med vänlig hälsning
cc

Jag tar inte illa upp och tänker absolut inte pracka på dig min uppfattning men kolla gärna själv nästa gång du råkar ut för detta.


Oj, det var något jag aldrig har upptäckt. Ändå har jag loggat fler än 50 olika Rego 600 med Husdatas loggutrustning d.v.s. loggning på värmepumpens givare.  Dessutom har jag själv en IVT med Rego 600.

Känner heller inte igen att givarna visar generellt visar 2° fel, vilket du antydde tidigare i tråden.


Det jag beskrev var hur en defekt givare kan uppträda och jag är rätt säker på att det är likadant i det här fallet. Facit efterlyses!
Felvisningen på Rego600 mot faktiskt temperatur är 1.5-2K och har varit så sedan start och gäller samtliga temperaturgivaringångar. Jag misstänker en konstruktionsmiss men det har aldrig redovisats.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 16:34:19 »

ja det stämmer .. men då har man ett ändlägesproblem i driften  som du beskriver,,
vattnet går från AB porten  till både A och B port ,,
blandas i t-röret som man så fint kan se på den systembild Lexus la ut

Den är alltid kopplad som fördelning , Det som gör att den kallas för växlande är ställdonets funktion ,
Den går växlande mellan endlägesbrytarn på förutbestämd tid.  där av utrycket växelventil .

Handen ljuger inte det är sant ,,, Men fluken med rörgivare känns bättre .. :) vid felsökning ,,
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: virre
« skrivet: 08 februari 2015, 13:22:10 »

Esbes svarta växelventil burkar läcka ut värme till systemet under varmvattenladdning.
Då brukar den kärva och inte lyckas gå in i botten, fungerar då som fördelningsventil istället för växelventil.
Retur från värmesystemet blandar sig med retur från varmvattenberedaren,
och det tar evigheter att komma upp till 53 grader på GT9 så att varmvattenladdningen avslutas.

Ventilen kan läcka även i värmeläge, då späds det på med varmt från varmvattenberedarens retur och följer med vidare till växelventil och fördelas där åt båda håll. Det bör märkas i viloläge om man jämför retur före vp GT1, och retur i vp efter vvb t-rör GT9.

Men bästa sättet att hitta såna här problem är förstås handpåläggning, inte stirra sig blind på en display, givarna kan visa fel, men handen ljuger inte.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 februari 2015, 12:48:02 »

De här givarna har en förmåga att vara oregelbundna. Vid tex 40°C så visar de rätt men när temperaturen ökar så stannar värdet, går delvis baklänges för att sedan öka igen. Fast då ligger de kanske 5-10K efter rätt värde. Det är därför en rutinåtgärd att byta givare när det verkar knepigt, framför allt på de som har några år på nacken. Kvaliteten på givarna var betydligt sämre förr.

GT1:s placering i schemat är en kompromiss, inte särskilt rätt någon gång. Men det är inte den som orsakar HP-larmet under varmvattendrift, det tror jag beror på GT9. Den kan då också orsaka högt värmebärardelta när den går baklänges. Man måste stå och följa visningen på temperaturerna för att upptäcka detta.


Oj, det var något jag aldrig har upptäckt. Ändå har jag loggat fler än 50 olika Rego 600 med Husdatas loggutrustning d.v.s. loggning på värmepumpens givare.  Dessutom har jag själv en IVT med Rego 600.

Känner heller inte igen att givarna visar generellt visar 2° fel, vilket du antydde tidigare i tråden.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 12:40:55 »

IVT Center..  Jag har största respekt för bransch kollegor..så misstolka inte detta.
Sätt dig ner ett par minuter och rita upp fördelningsprincipen på en 3 vägare. (växel ventilen är en sån för dom som undrar)   Rita in CP på AB porten  i flödesriktningen och ut ur a och ut ur B   gå runt som om du passerar VVB med  B porten  och med A Ut genom VS Kretsen ... Dom möts i samma T- rör för suget genom VVX och upp emot CP fram till AB porten... :)
 För att B porten ska kunna ge tillbaka varmt vatten till A porten måste flödet vända och för det krävs det ytterligare
en cp som går emot den tilltänkta funktionen att ladda VVB och den måste ha högre lyfthöjd en den interna CP har..
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 12:19:44 »

De här givarna har en förmåga att vara oregelbundna. Vid tex 40°C så visar de rätt men när temperaturen ökar så stannar värdet, går delvis baklänges för att sedan öka igen. Fast då ligger de kanske 5-10K efter rätt värde. Det är därför en rutinåtgärd att byta givare när det verkar knepigt, framför allt på de som har några år på nacken. Kvaliteten på givarna var betydligt sämre förr.

EDIT: Givarnas oregelbundenhet gäller när de är defekta, inte i normalfallet. END EDIT

GT1:s placering i schemat är en kompromiss, inte särskilt rätt någon gång. Men det är inte den som orsakar HP-larmet under varmvattendrift, det tror jag beror på GT9. Den kan då också orsaka högt värmebärardelta när den går baklänges. Man måste stå och följa visningen på temperaturerna för att upptäcka detta.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 februari 2015, 11:52:26 »

MrKnackebrod skriver ju att skillnaden är bara 2° mellan GT1 och GT9.

Den skillnaden blir knappast mindre bara för att givaren byts ut. Skillnaden beror troligast på GT1-givarnas placering, omgivande temperatur, anliggning samt isolering.

Ingen som har någon teori om HP-larmet? Jag tolkade det som att larmet kom vid radiatordrift, men är det varmvattenladdningen som orsakar larmet så ligger CocaColas teori om beläggning i cirkulationspumpen närmast till hand. Alternativt allt för högt börvärde på VV-laddningen i kombination av den dåliga cirkulationen. Är felvisningen på GT8, är den inte orsaken till HP-larm.

Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 10:09:58 »

Tyvärr är det en Tankevurpa IVT center  :)
Tänk på att ventilen är kopplad som en fördelning  och inte blandning.
cc

Håller nog inte med dig om det. Om man kan använda en 3-vägs shuntventil som riktningsventil så kan man använda en 3-vägs riktningsventil som shuntventil, även om precisionen blir kass.
Dessutom, efter att ha bytt ett hundratal växelventiler med just detta problem, så vet jag att det är så det blir. Men det är min åsikt.

Han behöver inte bygga om eller flytta någonting.
Antingen går flödet snabbare i värmesystemet då tar vp hela sitt flöde från värmesystemets retur, och ett delflöde från systemet går ner i tanken.
Eller så är flödet högre över värmepumpen då går hela systemets flöde till vp och en del upp från tanken. Går aldrig åt två håll samtidigt i röret till tanken.

Om växelventilen läcker beror det på att anslutningen pekar uppåt ut från tanken och det skapas självcirkulation. Men det kan inte påverka larmet, pga växelventilen sitter efter Gt8 givaren.

Jag tror mest på byte av Gt9 och ev. Gt8.
Men som tillfällig lösning kan han sänka varmvattnets temperatur något för att den ska sluta larma Hög pressostat.

Min åsikt är att man sätter in en arbetstank för att få kontroll på flödena. När inkopplingen görs som på bilden så kommer flödet att gå olika vägar beroende på driftsfas vilket gör att det inte finns ett "rätt" ställe att sätta GT1 och det kommer att påverka driften. Visst fungerar det men varför slarva?
I just det här fallet så kan vi nog vara överens om att det är GT9 som strular.
Skrivet av: virre
« skrivet: 08 februari 2015, 09:27:08 »

Han behöver inte bygga om eller flytta någonting.
Antingen går flödet snabbare i värmesystemet då tar vp hela sitt flöde från värmesystemets retur, och ett delflöde från systemet går ner i tanken.
Eller så är flödet högre över värmepumpen då går hela systemets flöde till vp och en del upp från tanken. Går aldrig åt två håll samtidigt i röret till tanken.

Om växelventilen läcker beror det på att anslutningen pekar uppåt ut från tanken och det skapas självcirkulation. Men det kan inte påverka larmet, pga växelventilen sitter efter Gt8 givaren.

Jag tror mest på byte av Gt9 och ev. Gt8.
Men som tillfällig lösning kan han sänka varmvattnets temperatur något för att den ska sluta larma Hög pressostat.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 februari 2015, 09:21:03 »

Dessutom har jag fått en extern värmepump installerad då service killen trodde att mitt system är "trögt" (jag har 22st element samt 3st stora golvvärmeslingor som är sammankopplade). Dock så får jag fortfarande lika många larm som tidigare.

Om det är kopplat enligt flödesschemat, hur kunde det då fungera utan den externa cirkulationspumpen? Det borde då bara ha varit självcirkulation i radiatorkretsen. Eller har jag fattat flödesschemat fel?

Givaren som sitter på T-kopplingen utanför pumpen är GT1. GT9 sitter inne i pumpen på vänster sida. Man måste lossa vänster sidoplåt för att komma åt den. Annars är det inga problem att byta dem. Givarna har en resistans på ca 5 kohm vid rumstemperatur så några meter kabel spelar ingen roll.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 09:06:41 »

Tyvärr är det en Tankevurpa IVT center  :)
Tänk på att ventilen är kopplad som en fördelning  och inte blandning.
cc
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 08 februari 2015, 09:06:10 »

Du måste dela på returen så man har en från radiatorer till tanken samt en från vp till tanken.
Då kan man ha ett delta på vp på 7grader samt 15 på radiatorer om man nu har det.
Idag har du flöde på 2 håll i samma rör vilket kommer bli högt vb delta om man har kall retur från radiatorer.
Givaren skall sitt på returrör mellan tank och vp
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 februari 2015, 08:47:57 »

sitter inte växel ventilen efter cp på IVT, ( jag skruvar aldrig med dom ) gör den det läcker det inte ut något 60° vatten ,, är ventilen öppen åt båda håll går vattnet inte emot pumpens trycksida
cc

Jag förmodar att utläckaget av varmvatten från tanken kommer av självtryck samt att det "dras med" pga suget som förmodligen skapas i ventilen?

Finns det något sätt att även testa växelventilen?

...


Rumsgivaren är för övrigt en av givarna som också visar fel (ca. 2grader mot "verklig" temperatur). Men den verkar ju vara byggd som en enkel terminstor? Hur kan man göra så? Jag kanske har 30m kabel och det är ju oerhört liten kabel area så det ger nog en hel del resistans jämfört med om man har 5m kabel? Om jag byter hela rumsgivaren (ca. 250kr) kan jag då få exaktare temperatur? Eller kan man kalibrera rumsgivaren kontra kabeln på nått sätt (jag får hoppas att nyare IVT med Rego 1000 som har CAN-bus kommer förbi detta problem)? Övriga givare (exklusive utegivaren, som också visar 2-3grader fel) antar jag redan har "kalibrerade" längder då dessa inte varierar i avstånd från pumpen?  dontknow

Går GT8/9 att byta enkelt (jag vet inte var de sitter, vet att en givare sitter på T-kopplingen utanför pumpen för den flyttades vid ombyggnaden, kan det vara den ena?)? Måste de lödas fast? Är de dyara i inköp? Arbetskostnad med ROT-avdrag är ju ganska acceptabel om jag inte vill göra det själv. Verkar som plint-kortet för rumsgivaren sitter oåtkomligt medan det andra för GT6-GT11 sitter öppet långt ner i pump-lådan.

/MrK


Många frågor  :o
Växelventilen - om det ser ut som rörelsen är rätt så kan du ladda på med varmvatten och därefter handköra enbart den interna värmebärarpumpen. Temperaturen på röret fram till, och efter växelventilen skall ha samma temperatur. Ökar temperaturen (märkbart) så läcker ventilen.

Givarna - alla temperaturer som visas på Rego600 är 1.5-2K fel. Det är inbyggt i styrlådan  ::) De är däremot av kohm-typ så lite kabel påverkar inte avläsningen. GT8 och 9 följer du från plintkortet. De har 2 meters kabel.
Dessutom så behöver du buntband och aluminiumtejp.

Nu såg jag att du lagt upp schemat  tummenupp. Jag är inget fan av den kopplingen eftersom flödena blir olika beroende på cirkulationspumparnas inbördes hastigheter och om värmebärarpumpen går "kontinuerligt" eller "med kompressor". Kopplar man alla fyra rören så fungerar det alltid att sätta givaren i nedre delen av tanken, här beror det på.
Kontrollera att värmebärarpumpen går med kompressor, justera hastigheten till ett dalta på ca 6-8K. Testa sedan att sätta GT1 i tanken, det finns ett rör för det.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 08 februari 2015, 08:33:53 »

Ja det är en av kopplingar för tankar som fungerar.
Har dom satt filtret efter CP?   jag vill ha dom innan så pumpen skyddas.
det ska även sitta ett filter på retur in i VP som skyddar växlaren
cc
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 07 februari 2015, 23:45:36 »

Grämjer mig mycket att jag inte var med under tvätten av Pumpen för nu vet jag ju inte hur mycket som kontrollerades.
Jag vet inte om han testade givarna eller plockade isär pumpen bara att han hade någon maskin som "tvättade" värmeväxlaren.

Verkar kopplingen vettig? Varför har man inte använt alla 4 anslutningarna på tanken utan satt en T-koppling på returen?

Sitter ett externt filter efter den externa pumpen och det har jag kollat då och då och det är inte mycket skräp där (efter bytet av slangarna). Tror inte det finns några fler interna filter på värmesidan?

/MrK
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 februari 2015, 23:21:23 »

är det kopplat som du ritat finns det ytterst lite tryckfall för den interna pumpen,,
Det borde innebära att du utan problem ska uppnå dom flöden du behöver,,

Du måste ha smuts kvar i kretsen / filtret /växlaren ,,
när dom plocka isär grejorna ,, tittade dom på hur pumphjulet såg ut?
cc
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 07 februari 2015, 23:08:52 »

Försökte göra en systemskiss.
/MrK
(PNG med transparens blev svar, ändrat till JPG nu)
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 07 februari 2015, 22:17:33 »

Hej igen!

Givarfel låter inte otroligt alls. Jag skall prova imorgon att jämföra GT1,8,9 (Misstänker en diff på minst 2grader mellan GT1 och GT9).
GT10 och GT11 har en diff på 0,4grader efter 20min körning på enbart köldbärarpump (har tyvärr måsta testat detta också eftersom jag har haft -4 på in när det var -20 ute under julen så jag har ca. 4000kwh per månad i december och januari mot 13000kwh på hela året som änkan som bodde inne hade, så inget fel på tillsats-elen alltså ::)).

Finns det något sätt att även testa växelventilen?

Rumsgivaren: Jag testade just lysdioden med batteri och den lyser. Kablarna är kopplade rätt enligt visat schema (även om de är växlade färgmässigt). Så det blir nog kabeltest imorgon, kabeln kanske blev skadad vid tapetseringen.
Rumsgivaren är för övrigt en av givarna som också visar fel (ca. 2grader mot "verklig" temperatur). Men den verkar ju vara byggd som en enkel terminstor? Hur kan man göra så? Jag kanske har 30m kabel och det är ju oerhört liten kabel area så det ger nog en hel del resistans jämfört med om man har 5m kabel? Om jag byter hela rumsgivaren (ca. 250kr) kan jag då få exaktare temperatur? Eller kan man kalibrera rumsgivaren kontra kabeln på nått sätt (jag får hoppas att nyare IVT med Rego 1000 som har CAN-bus kommer förbi detta problem)? Övriga givare (exklusive utegivaren, som också visar 2-3grader fel) antar jag redan har "kalibrerade" längder då dessa inte varierar i avstånd från pumpen?  dontknow

Går GT8/9 att byta enkelt (jag vet inte var de sitter, vet att en givare sitter på T-kopplingen utanför pumpen för den flyttades vid ombyggnaden, kan det vara den ena?)? Måste de lödas fast? Är de dyara i inköp? Arbetskostnad med ROT-avdrag är ju ganska acceptabel om jag inte vill göra det själv. Verkar som plint-kortet för rumsgivaren sitter oåtkomligt medan det andra för GT6-GT11 sitter öppet långt ner i pump-lådan.

/MrK
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 februari 2015, 21:32:36 »

innan du pumpar dig blå med en cykelpump..
prova tryck med en mejsel på det lilla stiftet, kommer det ut vatten där ska du byta kärlet .
gummi blåsan kan vara trasig om den är  från 2005.
cc
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 februari 2015, 21:07:36 »

En växelventil kan orsaka ett högt värmebärardelta eftersom den, i varierande grad, läcker ut 60-65°C vatten i framledningen. Så tänker jag  ;)

sitter inte växel ventilen efter cp på IVT, ( jag skruvar aldrig med dom ) gör den det läcker det inte ut något 60° vatten ,, är ventilen öppen åt båda håll går vattnet inte emot pumpens trycksida
cc
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 07 februari 2015, 20:35:45 »

Tanken är alltså inkopplad som en bufferttank kan man anta. Då skulle jag utgå ifrån att larmen beror på en defekt GT9, så byt ut både GT8 och 9 när du ändå håller på. Troligen har du fel på någon av GT10 och 11 också, så byt ut dem med. Det har varit problem med kvaliteten på givarna tidigare.
En cykelpump fungerar fint bara du har lite kraft i armarna  :) Det får plats bra mycket mer luft i ett kärl än man kan tro.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 07 februari 2015, 20:24:37 »

Jag antar att det är mitt inlägg du syftar på.

Nej, det är inte ditt inlägg jag tänker på.
Jag förstår inte hur MrKnackebrods system ser ut och därför frågar jag. Det vore intressant att få en systemskiss.
En växelventil kan orsaka ett högt värmebärardelta eftersom den, i varierande grad, läcker ut 60-65°C vatten i framledningen. Så tänker jag  ;)
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 07 februari 2015, 20:19:55 »

Hej!

Vilka bra svar! Tack!
Skall försöka sammanfatta:
* Växlingsventilen är inte kontrollerat mer än att den lilla piggen rör sig när den växlar. Kan jag testa detta något mer?
* Jag måste återkomma om GT8 mot GT1 (jag har kontrollerat men inte jättenoga, tror det var ca. 2grader diff sist).
* Eftersom jag inte får larmdioden att lysa har jag svårt att veta om larmet kommer vid varmvatten eller radiator drift. Tills alldeles nyss det vill säga, då jag jobbade i källaren och såg att det faktiskt var vid varmvatten drift som larmet gick!
* Tanken är nog en volymförstorare. Externa pumpen monterades av en IVT-certifierad firma. Jag tycker kopplingen är lite knepig. Det är ett rör som går externt från växlingsventilen till tanken. Sedan går ett annat (av totalt 4 möjliga anslutningar på Borö tanken) till den externa pumpen som fortsätter i radiatorsystemet. Sedan kommer ett rör tillbaka från radiatorsystemet. Detta går via en T-koppling till tanken och även tillbaka till värmepumpen. Om detta är rätt eller fel eller om det är rätt anslutningar på tanken vet jag inte. Tanken har alltså ett oanslutet rör. Jag tror inte det finns någon bypass?
* Expansionstankens förtryck kanske har blivit lite utsläppt vid en av de gånger jag tömde under renoveringen. Expantionen sitter i källaren och jag har ett vångingsplan ovanför. Kan man fylla den med cykelpump eller behövs grövre grejor?

/MrK
Skrivet av: virre
« skrivet: 07 februari 2015, 20:17:34 »

En bild på hur värmepumpen är monterad kanske skulle kunna räta ut några frågetecken.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 februari 2015, 19:47:06 »

så jag förstår inte riktigt varför en ombyggnad skulle vara nödvändig?

Jag antar att det är mitt inlägg du syftar på.

MrKnackebrod skriver att servicekillen monterat en extern cirkulationspump, vilket jag tolkar som att någon sådan inte funnits tidigare. Det betyder att han inte har någon arbetstank, och att hundraliterstanken är en volymförstorare. Eftersom en extern cirkulationspump antogs vara lösningen på problemet, antog jag dessutom att temperaturgivarna var kontrollerade. Det var väl ändå en servicekille från ett IVT-Center som fixade cirkpumpen.  ;)

Höga temperaturer på värmebäraren och högpressostatlarm hänger ju också ihop, varför jag aldrig misstänkte felande givare. Speciellt då HP-larmen kom vid värmedrift.

Jag har aldrig hört att en växlingsventil kan orsaka ett tryckfall som ge ett deltaT på 11°. Vad och hur skulle det vara möjligt?

Du tror att MrKnackebrod har både bypass och arbetstank, men ändå är inte en ombyggnad nödvändig.
Hur tänker du nu?  Sc:,h
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 07 februari 2015, 19:09:20 »

Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 februari 2015, 18:55:02 »

Jag var också inne på att det kunde var flöde åt fel håll i bypassen men det ska inte kunna ge för hög differens GT8/GT9. Differensen blir ju mindre när det heta vattnet kommer. Det borde också ge larm för hög retur innan högtryckspressostaten löser ut tycker jag. 
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 07 februari 2015, 18:17:12 »

Eftersom du höjt den interna pumpen till 3 så föreslår jag att du kontrollerar om "by-pass röret" är varmare än returröret. Om det är det så är hastigheten på den interna pumpen för hög. (eller är den yttre pumpen bara inkopplad i serie med den interna?) Du har ju dessutom en extern arbetstank, så jag förstår inte riktigt varför en ombyggnad skulle vara nödvändig?

Har du högt värmebärardelta även vid varmvattendrift? I så fall är det antingen någon av temperaturgivarna GT8 eller 9 eller den interna cirkulationspumpen.
Har du bara larmet vid värmedrift så är växelventilen intressant.
Eftersom du behöver fylla på systemet ofta så borde expansionskärlet kollas. Troligen behöver det fyllas på med luft (0.5kg i förtryck för 1-2 våningar)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 februari 2015, 11:01:06 »

Har du delta 11° vid enbart kompressordrift, är flödet över värmepumpen endast 0,15 l/s. Det är 0,10 l/s för lite, vilket troligen beror på att något är feljusterat eller felbyggt i ditt distributionssystem.
Skrivet av: virre
« skrivet: 07 februari 2015, 10:55:26 »

Det kan vara fel på GT9 givaren, om den visar för lågt så tror den att det är för högt Värmebärardelta.
Den värmer då även varmvattnet för högt, vilket isåfall leder till Hög Pressostat.
Varmvattnet värms till GT9 är över 53 grader.

Jämnför GT1 och GT9 när vp går i värmedrift, dom ska visa ungefär samma temperatur.
Jämnför även GT8 och GT9 när värmepumpen står i viloläge och bara cirkulerar, dom ska då vara lika.

Att Larm lampan i rumsgivaren inte fungerar kan bero på att den är felkopplad, Dioden är polaritets beroende jämnfört med temp givaren.
Kontrollera att kablarna sitter rätt i givaren och på plinten i värmepumpen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 februari 2015, 08:23:03 »

En möjlig orsak är att växelventilen krånglar, att den inte växlar helt utan fastnar i ett mellanläge som stryper flödet. Växelventilen finns inte med på listan över provade orsaker.
Skrivet av: MrKnackebrod
« skrivet: 07 februari 2015, 01:02:03 »

Jag har många problem med min IVT Greenline HT Plus C7 (7+9Kw) från 2005. Dels är den troligen ganska underdimensionerad och hålet (153m aktivt) även det för litet.
Men det som stör mest just nu är ständiga larm (4-10st per dygn) med "Högt delta över värmebärare GT8/GT9" och även några larm med "Pressostat hög (HP)".
Jag har nyligen låtit serva pumpen samt "tvättat" värmeväxlaren efter slangbyte internt (inte ett helt billigt nöje). Dessutom har jag fått en extern värmepump installerad då service killen trodde att mitt system är "trögt" (jag har 22st element samt 3st stora golvvärmeslingor som är sammankopplade). Dock så får jag fortfarande lika många larm som tidigare. Jag kan strunta helt i larmen men när "Pressostat hög (HP)" kommer så stannar pumpen och fastnar så det har blivit två kalla morgnar pga. detta (på min rumsgivare så fungerar inte larm-lysdioden, vilket kunde ha räddat situationen).
Den interna pumpen står på läge 3 och den nya externa snurrar på 2300varv den med.

Larmet verkar komma antingen då den skiftar från varmvattendrift (med tillskott) till radiator eller från viloläge till varmvattendrift. Efter en varmvattenkörning ligger radiatorn på ca. 25-30 grader och när den då skiftar läge så verkar tillskottet hänga kvar vilket ger GT9 (eller den som är ut) ca. 40-45 grader vilket ju är mer än 14grader i delta. Startar jag om pumpen får jag dock ett delta på runt 11grader.
Skall jag bara ignorera larmet (fattar inte ens varför detta finns? trodde det var bra med högt delta?)?
Varför får jag pressostat larm? Hör de ihop? Det är inte alltid ett högt delta före ett pressostat alarm men ofta.
Kan jag förebygga något (åtminstone så pumpen inte stannar)?

Provade saker:
* Luftat diverse saker bland annat manteln och den externa 100liters tank som radiatorslingan går mot
* Ökat interna pumpen från 2 till 3 (som servicekillen sänkte till 2 efter installaton av den externa pumpen)
* Försökt lufta alla radiatorer (men jag hör då och då luftbubbel i olika element ändå) (har renoverat huset och tömt systemet ett antal gånger då jag målat bakom elementen).
* Jag verkar behöva öka vatten mändgen lite då och då (ca. 1ggr per vecka) för att öka från ca. 0,7 till 1kg tryck på systemet (osäker på om detta beror på min luftning eller inte).
* Jag har inte kontrollerat om axeln på interna pumpen går trögt.

Hoppas på tips!

/MrK

P.s.
Finns den för övrigt någon smartare värmepump (t.ex. nibe) som har en riktig regulator i sig istället för timer-schabraket Rego 637? Tar varmvattnet slut eller om ute temperaturen sjunker under -10 så blir ju måltemperaturen 50grader eller över och då värmepumpen inte klarar att ge mer än 40 grader utan tillskott så är det ju urbotat dumt att tillsatsen skall vänta 60min innan den går in (dålig komfort). Men jag vill ju inte sänkta tiden heller för när mål temperaturen är 40 så får den ju gärna kämpa 1h utan tillskott så det blir ekonomiskt. En smart regulator skulle räkna ut en lösning som ger mig önskad komfort så billigt som möjligt...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!