Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: normalt tryck vid stillastÃ¥nd  (läst 1406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
normalt tryck vid stillastånd
« skrivet: 31 augusti 2012, 15:58:24 »
när värmepumpen har stått ett tag så brukar kondenserings- och förångningstrycket stabilisera sig på exakt samma bar. Vad anser ni är ett normalt sådant. 6, 7 eller 8 eller 8,5 eller allt där i mellan....

enkel fråga enkelt svar (säkert)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2012, 16:26:49 »
det enskilda köldmediet har sitt eget tryck beroende på vilken temperatur köldmediet har. man kan genom att avläsa tryck och temperatur på en köldmedieflaska avgöra vilket köldmedie som finns i flaskan om det inte kan avgöras av etiketten på flaskan. i en maskin är det olika temperaturer så där får man höfta till något

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2012, 17:21:28 »
Ok så jag utgår från R407C DEW och kollar temp i rummet. 20c skulle bli 7,81 bar.
Detta trycket kommer även sättas på kondenseringstrycksgivaren då.. Så temperaturen jag avläser blir olika då jag går på olika skalor, dew och bubble, men trycket är det samma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2012, 17:39:16 »
Ok så jag utgår från R407C DEW och kollar temp i rummet. 20c skulle bli 7,81 bar.
Stämmer, om du inte har laddpumpen igång för då får du ta hänsyn till temeraturen på vattnet i kondensorn också.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2012, 18:16:44 »
ok nu har jag 7.55 vilket är 19 grader och det är lägre än det är egentligen. Snarare 21 så att jag ligger ca 1 bar fel är inte helt orimligt. Ok tack för bra info!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2012, 18:33:07 »
ok nu har jag 7.55 vilket är 19 grader och det är lägre än det är egentligen. Snarare 21 så att jag ligger ca 1 bar fel är inte helt orimligt. Ok tack för bra info!
Att du ligger lite lägre i tryck än tempen i pannrummet beror på att förångaren är kall och välosolerad så allt köldmedium ligger där i vätskeform. i resten av systemet finns bara köldmedium i gasform.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: normalt tryck vid stillastånd
« Svar #6 skrivet: 01 september 2012, 18:58:52 »
med bubbletrycket kan man avgöra om det finns så mycket köldmedium i systemet, vätska, så att trycket motsvarar temperaturen men inte avgöra hur mycket mera det är ex avgöra om det är gasbrist, det får man se på underkylningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!