Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite tips till en CTC ECO EL.  (läst 1688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tallmon14

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KÃ¥llered
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lite tips till en CTC ECO EL.
« skrivet: 18 maj 2009, 20:13:51 »
Hej skulle vilja få några fina tips för att enkelt och effektivt få ut så mycket som möjligt av min anläggning. Har skaffat en CTC ECO EL innedel och har sedan tidigare en Veneto LV 9 som utedel. I dagsläget har jag stängt av både övre och nedre pannan för att låta värmepumpen värme pannan. Fick även tips att jag har sedan tidigare en separat Nibe VVB på 100 liter att koppla in det ca 40vattnet på den kalla ingången i vvb. Är detta en optimal lösning. Sedan några grundläggande frågor vad är mest optimalt med dusch/Badkar är det att hålla en så låg temp på vattnet kontra att ha hög temp.

Har ett 1 1/2 plans hus i Göteborg med Källare ca 135 kvm samt att det värmer ytterligare 50 kvm gäststuga. I Källaren pågår installation av Golvärme i badrum ca 17 kvm. Golvvärme finns även i 2 separata shuntar. Kök och Entré samt Gäst toalett. Mellanplanet har även en Nibe Contura som värme mellanplanet och övervåning (Vintertid eldar dagligen) . På övervåning finns 2 sovrum samt toalett dusch. Totalt finns det med gäststuga/kontor: 8 Element Totalt: 3 i gässtuga 5 i huset.

Har lite funderingar för att få till en bra lösning med 2 separata värmekretsar men ändå kunna värma ctc pannan med duschvatten. Exempelvis är behovet av värme i vår källare konstant även sommartid då jag har en riktigt gammaldags stenad husgrund. Därför vill jag att vp ska värme golvvärmeslingan och ctc pannan exempelvis sommartid.

Önskar få några attraktiva förslag på en bra lösning.

 

Tacksam för svar:
 
CTC ECO EL V3 installerad 20090514, Utedel Vento LV 9 9kw.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite tips till en CTC ECO EL.
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2009, 21:25:38 »
Du ska inte stänga av nedre elpatronen, den ska stå på 6kW och var ställd på 50-55 grader.
Värmepumpen ersätter nedre elpatronen, som kopplas bort automatiskt, när värmepump väljs "tillåten" i inställningarna.
Patronen kopplas in automatiskt om värmepumpen väljs bort, eller om värmepumpen stannar pga för kallt ute.
Kopplar du bort nedre patronen, tar du bort den automatiska inkopplingen, om pumpen skulle stoppas.

För övrigt finns en hel del att läsa under luft/vatten CTC.


//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Lite tips till en CTC ECO EL.
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2009, 22:00:55 »
Vad gäller dina funderingar kring varmvattnet så är det mest ekonomiska att köra som du kör nu, dvs att pumpen gör hela jobbet.

MEN om du vill erhålla en högre temperatur på vattnet än vad du får med enbart pumpen (vilket jag skulle gissa behövs, åtminstone vid svinkyla ute) så är den separata varmvattenberedaren ett bättre alternativ än att använda den inbygga elpatronen!
Den kopplas då in som du föreslår, att det värmepumpsvärmda vattnet går in på kallvattenanslutningen på beredare.

Dessutom bör du ha en blandningsventil som blandar ihop vatten som enbart gått igenom pannan med det som även passerat beredaren. Denna ventil kan du sedan sätta till t.ex. 50° eller vad du nu vill ha i kranen, och så blandar den in bara precis så mycket eluppvärmt vatten som behövs!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad tallmon14

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KÃ¥llered
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips till en CTC ECO EL.
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2009, 22:13:57 »
Hej Ronnie.

Jag vet inte om du uppfattade att jag har ett annat fabrikat på utedel dvs det finns ingen automatik mellan utedel och innedel. Min utedel är en Veneto LV9 (TILLVERKARE Clivet)
Vad du menar är att om jag sätter den nedre patronen på säg 50 grader. 6 kw så kommer CTC att skjuta till el för att se till att pannan håller 50 grader i nedre patron.
Ska värmepumpen då ställas att ge 50 grader ut ? eller vad menar du. Jag kan styra utedelen dvs ställa den helt fristående av min ctc panna. Och då undrar men vilken genomsnittlig framledningstemperatur bör man ligga på? Men en mixat system dvs både vattenburen golvvärme samt element.
CTC ECO EL V3 installerad 20090514, Utedel Vento LV 9 9kw.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite tips till en CTC ECO EL.
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2009, 22:26:18 »
Om man kopplar EcoAir till EcoEl, så kopplas nedre elpatronen bort automatiskt. Värmepumpen ersätter alltså elpatronen.
Om EcoAir väljs bort eller stannar på grund av det blir för kallt ute, går elpatronen in automatiskt.
EcoAir strömförsörjs av EcoEl. Här matas antingen pumpen eller elpatronen med ström, aldrig båda.
Jag antog att EcoEl styrde din pump på samma sätt. Gör den inte det, bör du fixa det här manuellt precis som du tydligen gjort.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!