Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?  (läst 28139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #15 skrivet: 21 november 2015, 13:17:38 »
Håller med smurfen. Fast bygger man nytt så kostar man inte på sig källare eller bygger ett pannrum.
Det blir för dyrt.

Man beställer ett kataloghus.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #16 skrivet: 21 november 2015, 16:25:17 »
Men vad ska man då med vatten mantlad kamin till en vanlig duger bra och den funkar utan ström.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #17 skrivet: 21 november 2015, 16:53:32 »
Hansson, man kan ha vedpanna UTAN källare  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #18 skrivet: 21 november 2015, 21:12:09 »
Självklart. Men inte utan pannrum. Och det blir dyra kvadratmeter i ett nybygge.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #19 skrivet: 21 november 2015, 21:14:47 »
Ja visst, vedeldning i nya hus blir alltid mycket dyrt att sätta in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #20 skrivet: 21 november 2015, 21:24:43 »
Intressant. Vanlig braskamin med keramisk inneslutning i eldstaden, lägger man då till vattenkylning, vad händer med förbränningstempen, utsläppsemissionerna osv? Har de kompenserat keramiktjockleken i eldstaden med tanke på vattenkylningen osv. Väldigt intressant, följer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #21 skrivet: 23 november 2015, 21:18:18 »
Intressant. Vanlig braskamin med keramisk inneslutning i eldstaden, lägger man då till vattenkylning, vad händer med förbränningstempen, utsläppsemissionerna osv? Har de kompenserat keramiktjockleken i eldstaden med tanke på vattenkylningen osv. Väldigt intressant, följer.

Jag tänker att om man omsluter brännkammaren med vatten sÃ¥ kan det vara sÃ¥ att det inte blir en helt effektiv förbränning dÃ¥ vattnet kyler.  Om man istället sätter vattenkylningen ovanför brännkammaren sÃ¥ bordet det funka pÃ¥ precis samma sätt som om du skulle elda i din kakelugn fast istället för att avge värme i 5-6m tegelstenskanaler sÃ¥ avges värmen i vattenmantlingen pÃ¥ en väldigt mycket mindre yta. Spontant sÃ¥ känns det som ett dÃ¥ligt designval om man omsluter härden med kylande vatten. 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #22 skrivet: 23 november 2015, 21:29:59 »
Jag förstår att ni inte är lika dåliga på att elda som dom flesta, men av någon anledning så finns det rätt omfattande restriktioner för att elda i braskaminer i tätorter. Men det är väl troligen bara för att myndigheterna vill vara besvärliga.
Ämnet har ventilerats ordentligt så jag avstår vidare kommentarer.

Det finns antagligen mycket människor som eldar dÃ¥ligt, vilket är trÃ¥kigt. Det är bra att myndigheterna är besvärliga, men tydligen är de inte tillräckligt besvärliga. Rimligtvis borde myndigheterna kunna kräva att braskaminer osv inte fÃ¥r eldas om de inte uppfyller vissa krav. Dessutom borde en duktig sotare kunna avgöra om innehavaren inte eldar korrekt eller med icke godkända material.  De som inte uppfyller kraven borde fÃ¥ eldningsförbud eller krav pÃ¥ investering i en mer effektiv kamin.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #23 skrivet: 23 november 2015, 21:36:09 »
jag har allt det du beskriver  tummenupp
Ytjordvärmepump, vattenmantlad kamin, solfångare och nytt för i år, 10KW solceller.
Kaminen fungerar bra ihop med värmepumpen, det är väldigt skönt att som idag (-2 °C ute) komma hem, tända en brasa och efter en halvtimma höra värmepumpen stänga av för att inte starta igen fören vid 23.00 tiden ikväll...

Vad är det för kamin du har? Vad har du för ackumulatortank?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #24 skrivet: 23 november 2015, 21:47:24 »
Kaminen är en billig öststatsvariant inhandlad på karles.se ihopkopplad mot två borötankar på 500 liter.
Kaminen ska ge 20kW, 6 i rummet och 14 till vattnet men i verkligheten vid normal eldning ger den ca 8kW till vattnet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #25 skrivet: 24 november 2015, 11:08:59 »
Kaminen är en billig öststatsvariant inhandlad på karles.se ihopkopplad mot två borötankar på 500 liter.
Kaminen ska ge 20kW, 6 i rummet och 14 till vattnet men i verkligheten vid normal eldning ger den ca 8kW till vattnet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #26 skrivet: 24 november 2015, 11:31:33 »
Kaminen är en billig öststatsvariant inhandlad på karles.se ihopkopplad mot två borötankar på 500 liter.
Kaminen ska ge 20kW, 6 i rummet och 14 till vattnet men i verkligheten vid normal eldning ger den ca 8kW till vattnet.

Jag är rätt skeptisk till de billigare varianterna från karles, mygind mfl. Jag tror att du får vad du betalar för. Kan vattenmantlingen sotat igen så mycket att effektiviteten minskar?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #27 skrivet: 24 november 2015, 16:12:05 »
Jag är rätt skeptisk till de billigare varianterna från karles, mygind mfl. Jag tror att du får vad du betalar för. Kan vattenmantlingen sotat igen så mycket att effektiviteten minskar?
Nä, det var nog glädjesiffror från början den har aldrig gett mer ens när den var ny.
Om man råeldar med helt öppna spjäll och har knastertorr lätteldad ved typ plank och regelbitar så närmar man sig 14KW korta stunder men inte kontinuerligt.
Jag tror också att det är skillnad på en dyrare kamin och min, men jag hade ingen lust att punga ut 30k när jag egentligen inte BEHÖVER en kamin
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #28 skrivet: 24 november 2015, 22:05:44 »
Jag tänker att om man omsluter brännkammaren med vatten sÃ¥ kan det vara sÃ¥ att det inte blir en helt effektiv förbränning dÃ¥ vattnet kyler.  Om man istället sätter vattenkylningen ovanför brännkammaren sÃ¥ bordet det funka pÃ¥ precis samma sätt som om du skulle elda i din kakelugn fast istället för att avge värme i 5-6m tegelstenskanaler sÃ¥ avges värmen i vattenmantlingen pÃ¥ en väldigt mycket mindre yta. Spontant sÃ¥ känns det som ett dÃ¥ligt designval om man omsluter härden med kylande vatten.

Är med dig i ditt resonemang, men jag har ingen kakelugn att elda i. Men det var nog ett skrivfel.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #29 skrivet: 24 november 2015, 22:13:12 »
Är med dig i ditt resonemang, men jag har ingen kakelugn att elda i. Men det var nog ett skrivfel.

Ja precis. Det blev lite fel där. :)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 619
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!