Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten i norra Sverige?  (läst 5112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/vatten i norra Sverige?
« skrivet: 22 november 2010, 22:57:50 »
Är det någon som vet om LVVP fungera bra i norra Sverige? När jag letar hittar jag ingen direkt information om detta, läste någonstans på forumet att årsmedelverkningsgraden ligger på ca COP 2, någon som kan bekräfta det?

När jag menar norra Sverige är det Jämtland och omkringliggande län. Berg- och markvärme är helt klart effektivare men LVVP är ett intressant
alternativ i vissa fall och skulle därför vara roligt om någon har koll på detta.


Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 23:22:18 »
Nja, problemet med luft/vattenvärmepump är att de inte klarar att lyfta tempen hur mycket som helst, skall du bibehålla en skaplig COP när det blir 10-15 grader kallt ute så måste du acceptera kallare "varmvatten", vilket liksom inte funkar om man vill hålla huset och tappvarmvattnet varmt.

I mina ögon är luft/vattenvärmepumpar huvudsakligen en lösning på orter där det sällan eller aldrig blir kallare än -15 grader mer än kortare perioder, max 10 dar/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 06:50:55 »
Det finns ett bra allternativ om man nu är tvungen att välja Luft-vatten i norra sverige. Euronom polaris och deras VPX 300 elpanna

cop vid -25 enligt specifikation 50 grader på framledningen 2,0 -2,1 beroende på modell.
ner till -15 grejar den ca 60g utan att den stressar sönder kompressorn . varmvattnet. super smart lösning av konstruktörn . elspets i 7 steg
« Senast ändrad: 23 november 2010, 06:53:14 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 07:05:20 »
Ett annat alternativ kan vara Altherma HT som arbetar i två steg och kan göra hög temp även när det är kallt ute: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34491.20

Probelemet med dessa lösningar är att priset blir ungefär lika högt som för en berg eller jordvärmeanläggning, och COP/besparing blir sämre, men som cocacola antyder, skulle man inte kunna borra eller anlägga jordvärme kan det ändÃ¥ vara en möjlig lösning, bra för miljön kanske, men frÃ¥gan är om det blir en posistiv ekonomisk kalkyl om man räknar med en förväntad livslängd pÃ¥ 12-15 Ã¥r  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 07:22:19 »
Ja det blir en hyffsad investering . vi tar ett hus som har tex 30 000 kwh i värme behov ,och räknar man  med en riktigt lÃ¥g Ã¥rscop pÃ¥ 2,0
ja då spar den 225000 kwh timmar på dom åren , . efter 4-5 år är hela värmepumpen betald .el pannan inne har förutsättningar att bli lite äldre .
så det är en bra affär fortfarande .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 07:31:05 »
Tack för svaren! det var intressant att höra.

Jag är egentligen utbildad inom VVS mot solenergi så jag vill alltid att man ska ha solfångare med i systemen, solfångarna
är ju en rätt dyr investering med lång avbetalningstid (om man jämför med en ren VP installation) tanken är att VP ska få vila
ca 6 - 8 månader.

Solfångare passar väl kanske bäst i vedanläggningar dock så kommer man ju inte bort ifrån att det är en hel del jobb med ved. Men samtidigt så har LVVP och solfångare ganska lika energikurvor, LVVP går som billigast när solfångarna ger allra mest.

Så jag funderar på om man skulle kunna lösa detta med VP, solfångare och en vattenmantlad kamin.


Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 07:34:54 »
Tror nog att det är vettigare att du plockar bort värmepumpen ur ekvationen om du vill ha nöjda kunder.
Satsa på vedeldarna.
När solfångarna levererar går luft/vattenvärmepumpen nästan gratis, räknar du både investerings och driftskostnader för solfångarna tror jag knappast att du kan räkna hem den ytterligare investeringen om du har en värmepump i systemet.

Däremot luft/vatten, acktank, och vattenmantlad kamin, det kan vara en bra lösning om det bara blir billigare än en konventionell bergvärmeanläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 19:01:50 »
Jo det stämmer att det blir dyrt med solfångare eller LVVP, nackdelen om man plockar bort VP är ju att man "måste" vara hemma och
elda, elpatron är bara en nödlösning som man ska använda när man absolut behöver. Dessutom börjar det komma billiga vattenmantlade ved- och pelletskaminer så det borde nog inte bli så fruktansvärt dyrt.

Mvh
« Senast ändrad: 23 november 2010, 22:14:56 av A-Sol »

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2010, 20:10:32 »
Tror nog att det är vettigare att du plockar bort värmepumpen ur ekvationen om du vill ha nöjda kunder.
Satsa på vedeldarna.
När solfångarna levererar går luft/vattenvärmepumpen nästan gratis, räknar du både investerings och driftskostnader för solfångarna tror jag knappast att du kan räkna hem den ytterligare investeringen om du har en värmepump i systemet.

Däremot luft/vatten, acktank, och vattenmantlad kamin, det kan vara en bra lösning om det bara blir billigare än en konventionell bergvärmeanläggning.

Har du någe bra schema på hur man kopplar in pumpen och kaminen mot acktanken, jag funderar nämligen skarpt på denna lösningen.
/jörgen

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2010, 09:26:26 »
"Sfinxen" har en rätt snyg lösning pÃ¥ detta, där man dessutom "glykolsäkrar" pumpen via separat glykolslinga, sÃ¥ att pumpen inte fryser sönder vid riktigt lÃ¥ga temperaturer. Dessutom behöver du inte lägga energi pÃ¥ att hÃ¥lla pumpen varm under dessa perioder. Deras11 Kw pump för 24.000 Kr med en riktigt enkel installation för fast kondensering  känns som ett prisvärt alternativ att använda under perioderna när solen inte skiner (i ett solsystem där du med fördel använder solsystemets värmeväxlare) och tempen ligger över minus 10-15 gr.
« Senast ändrad: 25 november 2010, 11:11:53 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten i norra Sverige?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2010, 10:12:11 »
Ett annat alternativ kan vara Altherma HT som arbetar i två steg och kan göra hög temp även när det är kallt ute: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34491.20

Probelemet med dessa lösningar är att priset blir ungefär lika högt som för en berg eller jordvärmeanläggning, och COP/besparing blir sämre, men som cocacola antyder, skulle man inte kunna borra eller anlägga jordvärme kan det ändÃ¥ vara en möjlig lösning, bra för miljön kanske, men frÃ¥gan är om det blir en posistiv ekonomisk kalkyl om man räknar med en förväntad livslängd pÃ¥ 12-15 Ã¥r  Sc:,h

Hm... Vet inte vad Altherma HT kostar idag... i våras skulle 14kW ligga mellan 135000 SEK - 150000 SEK...enligt Daikin Sverige
Hm en del... men antar att det går att få tag på lite över 100 000... och så 5 års garanti... :) i Sverige i alla fall...
I vårt fall var annan lösning omöjlig... ville bli av med dyr fjärrvärme samt " värme perioder"

Hm... personligen vet jag att investeringen som sÃ¥dan inte kommer att "betala sig" men ville satsa  hellere pÃ¥ det än gaspanna...
Miljövänligt... ja...
Vid 0 ºC ute förbrukar vi ca 35kWh/dag.... inkl en hel del varm vatten... 23 ºC inne 55 ºC på elementen....

Blir nog annat när det blir -20... men hoppas att maskinen fungerar som sådan... pumpen skall kunn aju ge max 80 ºC
men hoppas vi klarar oss med max 65 ºC

kalkylerad årsförbrukning ( Daikins program ) ca 11500kWh/år ( 2 plans betong radhus )

Så långt, sedan 23 April har vi använt 2800kWh

Hm... vill man ha enkel installation, och acceptera mindre besparing så kanske det är lösningen....

COP skall inte droppa under 2 om temp över 65 ºC inte används....

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!